Kategorie

Umowa zlecenia

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zleceniobiorca, który podlega wyłącznie obowiązkowym ubezpieczeniom (nie płaci składki chorobowej), uległ wypadkowi przy wykonywaniu zlecenia. Zdarzenie zostało uznane za wypadek przy pracy. Czy zleceniobiorca ma prawo do zasiłku chorobowego?
Wprowadzone rozwiązania w zakresie odprowadzania składek na ubezpieczenia społeczne spowodują jednakowe traktowanie osób wykonujących pracę na podstawie umów cywilnoprawnych i pracowników. Wpłyną również na obniżenie kosztów występujących po stronie pracodawcy.
Nasz pracownik złożył wniosek o udzielenie mu urlopu bezpłatnego na okres od 1 czerwca do 30 września 2010 r. Ponieważ w tym czasie powstała konieczność wykonania wcześniej nieprzewidzianych prac, chcemy podpisać z nim umowę zlecenia. Jak wygląda rozliczenie składek ZUS za takiego pracownika? Dodam, że umowy zlecenia mają być podpisywane na okresy obejmujące jeden miesiąc z wynagrodzeniem brutto 2000 zł.
Przychód z umowy-zlecenia czy umowy o dzieło, zawartej z własnym pracownikiem, jest traktowany jak uzyskany z umowy o pracę. Oznacza to powstanie obowiązku odprowadzenia składek na ubezpieczenia społeczne.
Instytucja agencji wpływa w znaczący sposób na rozwój współczesnych stosunków handlowych. Dzięki jej zastosowaniu przedsiębiorca może działać równocześnie za pośrednictwem swoich agentów w wielu miejscach na świecie. Tym samym, rozszerzając zasięg swojej działalności z wykorzystaniem agentów, optymalizuje ponoszone koszty i zwiększa skuteczność prowadzonego biznesu.
Nasza firma zawarła kilka umów zlecenia z jednym pracownikiem w różnych okresach 2010 r. Pierwsza umowa została zawarta od 8 do 31 marca 2010 r., następna od 19 kwietnia do 31 maja 2010 r., kolejne od 1 do 11 czerwca 2010 r. i od 1 do 31 lipca 2010 r. Kiedy powinniśmy wystawić PIT-11 temu zleceniobiorcy – do końca lutego 2011 r. czy po zakończeniu każdej umowy? W jaki sposób prawidłowo wystawić PIT-11 – czy wystarczy jeden dla wszystkich umów, czy dla każdej umowy należy przygotować osobno? Jakie daty powinny widnieć w PIT?
Od 1 lutego br. jeden z naszych pełnoetatowych pracowników wykonuje dla nas dodatkowo pracę na podstawie umowy zlecenia. Umowy zlecenia za każdym razem podpisujemy na miesiąc i nie ma między nimi przerw. Pracownik zachorował 21 lipca br. Wcześniej chorował przez 6 dni w marcu br. W jaki sposób powinnam ustalić podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego? Czy uwzględniać wynagrodzenie z umowy zlecenia? Jak uzupełnić wynagrodzenie za marzec?
Nasza pracownica przebywa na urlopie wychowawczym do 31 października br. Chcielibyśmy jej zlecić wykonanie prac w zastępstwie pracownika przebywającego na urlopie bezpłatnym. Podpiszemy z nią umowę zlecenia na okres dwóch miesięcy (od 1 sierpnia do 30 września br.), a całe wynagrodzenie, tj. 3200 zł wypłacimy jej pod koniec września. Czy taką umowę mamy zgłaszać w ZUS i z jakim kodem rozliczać składki?
Od 1 sierpnia 2010 r. od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby zatrudnione na zlecenie nie trzeba odprowadzać składek do ZUS na ubezpieczenie emerytalno-rentowe. Chodzi np. o finansowane przez pracodawcę koszty szkolenia czy zwrot kosztów podróży służbowej.
Pojęcie samozatrudnienia nie zostało zdefiniowane przez ustawodawcę. W potocznym języku samozatrudnienie oznacza zastąpienie zatrudnienia na podstawie stosunku pracy umową cywilnoprawną z osobą, która jednoosobowo prowadzi działalność gospodarczą. Takie rozumienie samozatrudnienia jest znacznym zawężeniem tego zjawiska. W praktyce bowiem znaczna część osób osiąga przychody z tytułu cywilnych umów zlecenia, a także umów o dzieło.
W praktyce wiele trudności rodzi zagadnienie odróżnienia umowy o pracę od cywilnoprawnego stosunku zlecenia i innych mieszanych umów starannego działania, gdzie ryzyko, podobnie jak w stosunku pracy, ponosi zlecający. Odróżniającymi elementami mogą być brak trwałej więzi między zleceniodawcą i zleceniobiorcą, brak konieczności odpłatności, brak obowiązku pracowniczego podporządkowania.
Zatrudniamy w telemarketingu wiele młodych osób, głównie na umowy zlecenia. Część z tych osób to uczniowie szkół średnich i studenci. Nie płacimy za nich składek na ubezpieczenia społeczne ani zdrowotne. Czy w związku z tym, że właśnie kończy się rok szkolny i akademicki, wszystkich zleceniobiorców musimy zgłosić do tych ubezpieczeń?
Zgodnie z definicją zawartą w Kodeksie pracy, pracownikiem jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę, powołania, wyboru, mianowania lub spółdzielczej umowy o pracę.
Strony zawieranych umów cywilnoprawnych mają w zasadzie nieograniczoną dowolność kształtowania wzajemnych praw i obowiązków. Treść takiej umowy musi m.in. odpowiadać woli stron oraz nie może sprzeciwiać się przepisom prawa.
Członkowie zarządu w spółce z o.o. zatrudnieni są na podstawie kontraktów menedżerskich i podlegają ubezpieczeniom jako zleceniobiorcy. W marcu 2010 r. jeden z członków został odwołany i rozwiązano z nim kontrakt. Spółka będzie wypłacała mu odszkodowanie w wysokości 6-miesięcznego wynagrodzenia. Będzie ono wypłacane co miesiąc. Z jaką datą należy wyrejestrować menedżera z ubezpieczeń? Czy od wypłaconego odszkodowania należy opłacić składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?
Pracownikami sezonowymi są osoby wykonujące pracę ściśle związaną z daną porą roku, niezależnie od podstawy prawnej swojego zatrudnienia. Wybór formy zatrudnienia pracowników sezonowych zależy wyłącznie od ustaleń dokonanych między osobą zatrudniającą a pracownikiem sezonowym. Podpowiadamy, czym się kierować przy zatrudnieniu pracownika na sezon, żeby ograniczyć koszty i nie narazić na zarzuty organów kontroli.
Zleceniobiorca w ramach umowy będzie świadczył na moją rzecz usługi marketingowe. Po zakończeniu wykonywania umowy chciałbym otrzymać szczegółowy raport w tej kwestii. Czy obowiązek sporządzenia takiego raportu wynika bezpośrednio z przepisów czy lepiej – i jeśli tak, to w jaki sposób – określić go w umowie zlecenia?
Wypłacamy zatrudnianym zleceniobiorcom świadczenia na podstawie przepisów o bezpieczeństwie i higienie pracy – ekwiwalenty za pranie odzieży roboczej oraz za używanie obuwia i odzieży własnej zamiast roboczej. Kilka razy w roku wysyłamy zleceniobiorców w podróż służbową, za co otrzymują oni diety i inne należności z tytułu delegacji. Dodatkowo z jednym zleceniobiorcą właśnie rozwiązaliśmy umowę, która gwarantowała mu w takim przypadku odszkodowanie w wysokości miesięcznej zapłaty. Czy w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z 16 lutego 2010 r. świadczenia bhp są zwolnione ze składek już teraz, czy dopiero za rok? Spotykam się bowiem z odmiennymi stanowiskami w tej sprawie. Co z wypłacanymi zleceniobiorcom należnościami za podróż służbową i odszkodowaniem za rozwiązanie umowy zlecenia? Czy zwolnienie ze składek obejmuje lub obejmie w przyszłości również te przychody?
Przepisy obligują zleceniodawcę do zwrotu zleceniobiorcy wszystkich wydatków, jakie ten poniósł w celu wykonania zlecenia. Nie jest to jednak postanowienie bezwzględne, tzn. można w treści umowy kwestię tę uregulować inaczej.
Chcemy zatrudnić na podstawie umowy-zlecenia swoją pracownicę, która korzysta z urlopu wychowawczego. Umowa-zlecenie zostanie zawarta na okres od 1 maja do 31 sierpnia 2010 r. Pracownica wróci do pracy (po urlopie wychowawczym) 1 czerwca 2010 r. Będzie pracowała równocześnie na podstawie umowy o pracę i umowy-zlecenia. Wynagrodzenie za maj 2010 r. zostanie wypłacone w czerwcu. Czy to wynagrodzenie powinno zostać rozliczone w raporcie ZUS RCA z kodem pracowniczym?
Pod koniec wykonywania umowy zlecenia zleceniobiorca przedstawił mi rachunek na kilkaset złotych za zakup materiałów związanych z wykonywaniem zlecenia. Nie umawiałem się z nim na rozliczanie kosztów, jednak zleceniobiorca twierdzi, że jestem zobowiązany do zwrotu takich wydatków. Czy ma rację?
Nasza pracownica przebywa na urlopie macierzyńskim udzielonym w okresie od 21 listopada 2009 r. do 9 kwietnia 2010 r. Na okres od 18 stycznia do 30 kwietnia 2010 r. zawarliśmy z nią umowę zlecenia. Pracownica zachorowała 24 marca 2010 r. i lekarz wystawił jej zwolnienie lekarskie do 31 marca 2010 r. Czy pracownicy przysługuje wynagrodzenie chorobowe? Jak ustalić jego podstawę wymiaru?
Praca może być wykonywana regularnie poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Takie wykonywanie obowiązków służbowych będzie się nazywać telepracą.
Zakończenie wykonywania umowy-zlecenia wiąże się zwykle z obowiązkiem wypłaty wynagrodzenia. Szczegółowy sposób dokonywania rozliczeń w tym zakresie powinna określać umowa. Strony mają zaś dużą swobodę w określeniu nie tylko wysokości, ale także terminu wypłaty wynagrodzenia.
Nasza spółka działa w branży budowlanej. Zatrudniamy osoby na umowy o pracę i umowy zlecenia. Większość zleceniobiorców podlega ubezpieczeniom społecznym. Osoby te zaczniemy wysyłać na budowy znajdujące się również w innych miastach Polski. Zapewnimy im zakwaterowanie w hotelach pracowniczych. Koszty na ten cel nie będą przekraczać miesięcznie 500 zł na 1 osobę, nie będziemy więc opłacać od nich podatku. Czy od tych kosztów należy naliczać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?
Przedsiębiorca ma obowiązek zapewnić odpowiednie środki ochrony osobistej, odzieży i obuwia roboczego wszystkim osobom fizycznym, które na jego rzecz wykonują pracę. Kiedy zapewnia je zleceniobiorcom, jest to dla tych osób przychód, od którego muszą zostać opłacone składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 16 lutego 2010 r. (sygn. akt P 16/09) uznał, że przepisy w tym zakresie są niezgodne z Konstytucją RP. Przepisy te muszą zostać zmienione w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Pracownica naszej firmy, zatrudniona na pełny etat, wróciła z urlopu macierzyńskiego 10 grudnia 2009 r. Począwszy od stycznia 2010 r. nie opłacamy za nią składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. W marcu podpisaliśmy z nią umowę zlecenia na 6 miesięcy. Miesięczne wynagrodzenie za wykonywanie zlecenia będzie wynosić 300 zł. Czy zwolnienie z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP odnosi się do obydwu umów (tj. umowy o pracę i umowy zlecenia), skoro ZUS nakazuje, by w tej sytuacji przychód ze zlecenia traktować jak przychód z umowy o pracę?
Umowa zlecenie jest co do zasady umową cywilnoprawną, do której nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy, w tym także przepisy dotyczące urlopu wypoczynkowego. Czy zatem pracownikowi pracującemu na zlecenie w ogóle nie należy się urlop?
W dziale obsługi klienta pracodawca zatrudnia pracowników na umowę o pracę. Jednocześnie kilka osób, głównie studentów, pracuje na podstawie umów zlecenia. Czy zleceniobiorcy powinni przejść instruktaż ogólny i stanowiskowy bhp, podobnie jak ich koledzy pracujący na podstawie umów o pracę?
Zleceniobiorcy (osoby pracujące na podstawie umowy agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług) są zobowiązane, jak każdy pracownik, do pokrywania pewnej części składek ze swojego wynagrodzenia.
Uczniowie gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, szkół ponadpodstawowych oraz studenci do ukończenia 26 lat, wykonujący pracę na podstawie umowy-zlecenia, nie podlegają ubezpieczeniom społecznym z tego tytułu. Osoby te do ukończenia 26 roku życia nie są obejmowane ubezpieczeniami z tytułu umowy-zlecenia – ani obowiązkowo, ani dobrowolnie.
Wykonywanie umowy-zlecenia nie zawsze jest jedynym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Zleceniobiorca może bowiem jednocześnie pozostawać w stosunku pracy, wykonywać drugą umowę-zlecenie, prowadzić pozarolniczą działalność, być rolnikiem, duchownym, czy osobą pozostającą w stosunku służby. Występuje wówczas zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, gdzie jednym z tytułów jest wykonywanie pracy na podstawie umowy-zlecenia.
Wykonywanie umowy-zlecenia nie zawsze jest jedynym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Zleceniobiorca może bowiem jednocześnie pozostawać w stosunku pracy, wykonywać drugą umowę-zlecenie, prowadzić pozarolniczą działalność, być rolnikiem, duchownym, czy osobą pozostającą w stosunku służby. Występuje wówczas zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, gdzie jednym z tytułów jest wykonywanie pracy na podstawie umowy-zlecenia.
Wykonywanie umowy-zlecenia nie zawsze jest jedynym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Zleceniobiorca może bowiem jednocześnie pozostawać w stosunku pracy, wykonywać drugą umowę-zlecenie, prowadzić pozarolniczą działalność, być rolnikiem, duchownym, czy osobą pozostającą w stosunku służby. Występuje wówczas zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, gdzie jednym z tytułów jest wykonywanie pracy na podstawie umowy-zlecenia
Osoby wykonujące pracę na podstawie umowy-zlecenia, agencyjnej lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, podlegające obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tego tytułu, mogą po ustaniu ubezpieczeń kontynuować je dobrowolnie.
Umowa kontraktu menedżerskiego może mieć charakter umowy o pracę lub umowy-zlecenia.
Wykonywanie umowy-zlecenia nie zawsze jest jedynym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Zleceniobiorca może bowiem jednocześnie pozostawać w stosunku pracy, wykonywać drugą umowę-zlecenie, prowadzić pozarolniczą działalność, być rolnikiem, duchownym, czy osobą pozostającą w stosunku służby. Występuje wówczas zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, gdzie jednym z tytułów jest wykonywanie pracy na podstawie umowy-zlecenia.
Wykonywanie umowy-zlecenia nie zawsze jest jedynym tytułem do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych. Zleceniobiorca może bowiem jednocześnie pozostawać w stosunku pracy, wykonywać drugą umowę-zlecenie, prowadzić pozarolniczą działalność, być rolnikiem, duchownym, czy osobą pozostającą w stosunku służby. Występuje wówczas zbieg tytułów do ubezpieczeń społecznych, gdzie jednym z tytułów jest wykonywanie pracy na podstawie umowy-zlecenia.
Z pracownicą naszej firmy, która przebywa obecnie na urlopie macierzyńskim, chcemy zawrzeć umowę zlecenia. Praca na podstawie umowy zlecenia zacznie się w trakcie urlopu macierzyńskiego i będzie trwała po powrocie pracownicy do pracy. Czy od przychodu ze zlecenia będziemy musieli opłacać składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne? Co z ubezpieczeniami z tytułu pobierania zasiłku macierzyńskiego? Jak rozliczać składki odprowadzane za pracownicę i jak wykazywać te składki w raportach miesięcznych?
Przygotowuję informacje podatkowe PIT-11 dla pracowników i zleceniobiorców. W 2009 r. moja firma podpisała kilka umów zlecenia i jedną umowę o dzieło, z których przychód nie przekraczał 200 zł, dlatego naliczyłam od nich ryczałtowy podatek. Uznałam, że jest to ostateczne rozliczenie roczne podatku i nie wykazywałam tych przychodów w PIT-4R. Jednak mam wątpliwości, ponieważ inne osoby zajmujące się rozliczaniem wynagrodzeń twierdzą, że powinnam przekazać taką informację do urzędu skarbowego. Czy mają rację? Czy przychód, od którego naliczyłam ryczałtowy podatek, powinnam wykazać w PIT-11?
Podpisując umowę zlecenia zastanawiamy się, czy od uzyskanych przychodów będziemy musieli opłacać składki na wszystkie ubezpieczenia. Jeżeli nie zarobkujemy w inny sposób, musimy liczyć się z tym, że dosięgnie nas obowiązek ubezpieczeń. Co jednak, kiedy zawieramy jednocześnie kolejną umowę zlecenia, a potem może następną? Czy każda z tych umów będzie w pełni oskładkowana?
Zawarliśmy na piśmie umowę zlecenia. Umowa została podpisana przez nas i zleceniobiorcę. Następnie przypomnieliśmy sobie jeszcze o kilku ustaleniach, które zostały dopisane w umowie zlecenia pod podpisami stron. Teraz na podstawie tych zapisów wymagamy od zleceniobiorcy wykonywania dodatkowych zadań w ramach zawartej umowy zlecenia. Jednak on odmówił tłumacząc, że wykracza to poza zawartą umowę. Czy dopiski na umowie pod podpisami stron tej umowy są wiążące?
Od 1 stycznia 2010 r. ubezpieczeniu wypadkowemu podlegają wszyscy zleceniobiorcy objęci ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi (obowiązkowo lub dobrowolnie), niezależnie od tego, gdzie wykonują swoją pracę. W związku z tym płatnicy mają obowiązek zgłosić do ubezpieczenia wypadkowego od 1 stycznia 2010 r. tych zleceniobiorców, którzy do końca 2009 r. nie podlegali temu ubezpieczeniu ze względu na to, że wykonują pracę poza siedzibą i miejscem prowadzenia działalności przez zleceniodawcę.
Pracownik wykonujący dla swojego pracodawcy zadania na podstawie umowy cywilnoprawnej musi liczyć się z tym, że taka umowa traktowana jest do celów ubezpieczeniowych jak umowa o pracę.
Od grudnia br. zawarliśmy umowę zlecenia z naszym informatykiem, który od stycznia do maja 2010 r. będzie przebywać na urlopie bezpłatnym. Czy od kwoty wynagrodzenia, które wypłacimy za wykonanie zlecenia (tj. po zakończeniu każdego miesiąca) mamy opłacić składki ZUS na zasadach obowiązujących pracowników, czy zleceniobiorców?
Z pracownikiem, z którym mamy również zawartą umowę-zlecenie, rozwiązaliśmy umowę o pracę. Umowa-zlecenie w dalszym ciągu trwa. W jaki sposób wyrejestrować tego pracownika? Pracownik ten nie był zgłoszony do ubezpieczeń społecznych jako zleceniobiorca. Czy od wypłaconych świadczeń (np. premii) po ustaniu zatrudnienia należy opłacić składki?
Zatrudniamy zleceniobiorcę, który jest równocześnie zatrudniony w innej firmie na podstawie umowy o pracę i zarabia więcej niż minimalne wynagrodzenie. W listopadzie br. jego zakład pracy z powodu kłopotów finansowych przesunął termin wypłaty wynagrodzeń na początek następnego miesiąca. W listopadzie zleceniobiorca nie otrzymał żadnego wynagrodzenia ze stosunku pracy. Czy mimo braku wypłaty wynagrodzenia nie musimy opłacać ze zlecenia składek na ubezpieczenia społeczne za listopad? Czy do zwolnienia z opłacenia tych składek wystarczy fakt równoczesnego zatrudnienia na pełny etat?
Zatrudniamy pracownika, z którym mamy podpisaną także umowę zlecenia. Jego zarobki są wysokie. Czy dochód z umowy o pracę należy sumować z dochodem ze zlecenia w celu sprawdzenia, czy został przekroczony próg podatkowy?
Zawieramy umowę zlecenia na dłuższy okres (rok). Czy w takim przypadku musimy ustalać miesięczne terminy wypłaty wynagrodzenia? Jakie możliwe sposoby ustalenia terminów wypłaty wynagrodzenia przewidują w takim przypadku przepisy i jakie konsekwencje dla zleceniodawcy mogą z nich wynikać?
Nasza firma zamierza zatrudnić na podstawie umów zlecenia kilka osób, które jednocześnie są zatrudnione na podstawie umowy o pracę w innych firmach. Jak stosować koszty uzyskania przychodów i kwotę zmniejszającą podatek wobec tak zatrudnionych osób?