Kategorie

Stanowisko pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik, który nie zgadza się na wycofanie przez firmę wypowiedzenia zmieniającego, traci prawo do odszkodowania z pakietu socjalnego – orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 8 stycznia 2010 r.
W trakcie kontroli zakładu produkcyjnego inspektor pracy stwierdził, że pracodawca nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z istniejącego na stanowiskach pracy zagrożenia hałasem. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę w tym zakresie?
W firmie zatrudniono 3 przedstawicieli handlowych, których praca polega na zbieraniu zamówień od sklepów detalicznych i sieci handlowych oraz ocenie ekspozycji sprzedanych towarów. Przedstawiciel pomaga też obsłudze sklepu w prezentowaniu towarów, zgodnie ze standardami firmowymi, poprzez pokazowe układanie towaru na półkach. Żaden z przedstawicieli zatrudnionych w firmie nie uległ wypadkowi przy pracy. Jakie zatem zagrożenia wypadkowe należy uwzględnić w ocenie ryzyka zawodowego?
Wolnych strzelców w naszym kraju przybywa. Wraz z nimi pojawiają się także ciekawe rozwiązania wspierające działalność freelancerów. Jednym z najnowszych jest idea wspólnej pracy w jednym miejscu, czyli biuro coworkingowe.
ZUS zaprasza pracodawców oraz płatników składek na bezpłatne szkolenia. Szkolenia dotyczą tematyki błędów w dokumentach rozliczeniowych i płatniczych a także organizacji i metodyki szkolenia w zakresie bhp.
Osoby zajmujące stanowiska kierownicze muszą czasami zostawać w pracy dłużej niż inni. Pracodawca może im nawet zmniejszać prawo do dobowego czy tygodniowego odpoczynku i zarazem nie musi takiej pracy „po godzinach” dodatkowo wynagradzać. Powinien mieć jednak pewność, że osoba, wobec której stosuje tego rodzaju ograniczenia, faktycznie wykonuje zadania kierownika. W razie sporu przed sądem będzie to musiał udowodnić.
Co do zasady zmiana warunków pracy wymaga zawarcia wypowiedzenia zmieniającego lub porozumienia zmieniającego. Jednak prawo dopuszcza czasową zmianę warunków pracy z pominięciem tych procedur. Jednym z warunków jest, aby praca tymczasowa nie trwała dłużej niż 3 miesiące.
Telepracownik oprócz postanowień związanych z zawarciem zwykłej umowy o pracę musi również uzgodnić z pracodawcą inne warunki pracy charakterystyczne dla telepracy, np. zasady korzystania ze sprzętu komputerowego.
Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?
W zakładzie pracy wprowadzono nową technologię wytwarzania wiążącą się z dużym natężeniem hałasu. Przez kogo i w jaki sposób powinny być przeprowadzone pomiary natężenia hałasu na poszczególnych stanowiskach?
Inspektor pracy w trakcie kontroli zakładu produkcyjnego zwrócił uwagę, że na stanowiskach pracy nie wywieszono wyników badań dotyczących czynników szkodliwych. Czy rzeczywiście przy każdym stanowisku należy wywiesić wyniki badań? Czy wystarczy, że pracownicy otrzymają informacje o występujących czynnikach szkodliwych oraz o ich poziomie podczas szkolenia i w ocenie ryzyka zawodowego?
Pomieszczenie pracy biurowej to miejsce, w którym wykonywana jest praca, wraz z wyposażeniem w środki i przedmioty konieczne do jej wykonywania.
Zakaz dyskryminacji obejmuje ochroną nie tylko pracowników w rozumieniu Kodeksu pracy, ale również kandydatów do pracy. Pracodawcy przeprowadzający procesy rekrutacyjne powinni szczególnie uważać na naruszenie zasady równych szans w zatrudnieniu.
Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?
Kwestionariusze osobowości są popularną metodą selekcji kandydatów pod kątem zgodności osobowości z wymaganiami danego stanowiska. Jednak, jak pokazują ostatnie badania przeprowadzone w Amerykańskich Siłach Powietrznych, w niektórych przypadkach są one nieskuteczne.
Obowiązkiem pracownika jest świadczenie pracy w trakcie godzin pracy. Okazuje się, że pracownicy coraz częściej zamiast pracować korzystają ze służbowego sprzętu w celach prywatnych.
Po każdej godzinie pracy przy monitorze ekranowym pracownik ma prawo do 5-minutowej przerwy lub do chwilowej zmiany rodzaju pracy.
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie pracownikom bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w tym ich przeszkolenie w zakresie bhp.
Chcemy zmienić pracownikowi stanowisko pracy w związku z koniecznością zastępstwa innego podwładnego. Zastępstwo będzie na pewno trwało dłużej niż 3 miesiące. Jak to zrobić?
Pracodawca, przeglądając zakładową dokumentację pod kątem kontroli PIP, stwierdził, że nie ma dokumentów potwierdzających przeprowadzenie oceny zgodności użytkowanych maszyn. Ocenę maszyn przeprowadził w 2005 r. z pomocą firmy zewnętrznej. Jakie dokumenty powinien w związku z tym mieć, żeby udokumentować proces oceny i czy nadal musi je przechowywać?
Staramy się szczególnie dbać o pracowników i ich warunki pracy, dlatego też planujemy wymianę foteli obrotowych. Chcemy zminimalizować ilość dolegliwości zdrowotnych, takich jak na przykład bóle pleców, karku czy drętwienie nóg. Jak wybrać dobry fotel? Jakie powinien posiadać regulacje? I jak go dostosować do konkretnego pracownika?
Pracownicy firmy rachunkowej zatrudnieni są na stanowiskach administracyjno-biurowych. Pracę wykonują głównie przy monitorach ekranowych, korzystają również z kserokopiarek, niszczarek do papieru oraz faksów. Pracodawca uważa, że instruktaż stanowiskowy z zakresu bhp nie jest obowiązkowy dla tych pracowników. Czy pracownik zatrudniony na stanowisku administracyjno-biurowym wyposażonym w monitor ekranowy musi przejść szkolenie stanowiskowe z zakresu bhp?
Jednym z zadań służby bhp w ramach kontroli warunków pracy jest kontrola przeprowadzanych w zakładzie przeglądów instalacji i właściwej ich eksploatacji. Rozpoczynający się sezon letni jest odpowiednim okresem na prowadzenie prac konserwacyjnych, a przed włączeniem klimatyzacji należy dokonać jej przeglądu i oczyszczenia. Dlatego warto wiedzieć m.in., jakie są etapy czyszczenia wentylacji.
Chcemy przenieść pracownika samorządowego zatrudnionego na stanowisku urzędniczym w obrębie własnego urzędu na równorzędne stanowisko urzędnicze lub niższe. Czy możemy to zrobić? Czy można przenieść tego pracownika do innego urzędu na równorzędne lub niższe stanowisko?
Firmy europejskie coraz częściej aranżują własne powierzchnie zgodnie z koncepcją elastycznego biura. Stanowisk pracy jest mniej niż pracowników, a oprócz tradycyjnych biurek istotne znaczenie mają strefy relaksu. Na czym polega taka koncepcja organizowania przestrzeni? Z czego wynika i czy może ona usprawnić działanie firmy, poprawić efektywność oraz zoptymalizować koszty?
Od 31 marca 2010 r. uproszczono zasady zatrudniania pracowników niepełnosprawnych ze znacznym i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności na tzw. otwartym rynku pracy. Od tej pory przedsiębiorca nieposiadający statusu zakładu pracy chronionej może zatrudnić taką osobę pod warunkiem przystosowania stanowiska pracy do jej potrzeb, ale bez konieczności uzyskania w tej sprawie opinii Państwowej Inspekcji Pracy.
Czy aranżacja przestrzeni oraz jakość poszczególnych elementów stanowiska pracy mają wpływ na zaangażowanie pracownika? Jak zapewnić stymulujące warunki pracy? Czy jest jeden kluczowy element, czy temat należy traktować kompleksowo?
Ustawodawca w art. 26e ust. 8 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (DzU z 2008 r. nr 14, poz. 92, ze zm.) zawarł delegację ustawową do wydania przez Ministra Pracy i Polityki Społecznej rozporządzenia określającego:
Na terenie sklepu pracodawca wprowadził niepisaną zasadę – pracownicy (sprzedawcy oraz kasjerzy–sprzedawcy) wykonują obowiązki stojąc. Nie mogą oni korzystać z miejsc do siedzenia przeznaczonych dla klientów sklepu, nawet jeżeli na terenie sklepu nie ma klientów. Przy stanowisku obsługi kasy pracodawca również nie zapewnił miejsca do siedzenia. Pracownicy pracują po 12 godzin dziennie i przysługują im dwie przerwy po 15 minut. Pracownik służby bhp poinformował pracodawcę, że pracownicy powinni mieć zapewnione miejsca do siedzenia w pobliżu miejsca pracy. Czy pracodawca musi zapewnić miejsca do siedzenia? Czy miejsce odpoczynku dla pracowników może znajdować się na terenie zaplecza magazynowego, które pracodawca wyposażył w stolik i czajnik do gotowania wody, a które służy zatrudnionym pracownikom jako jadalnia i miejsce do wypoczynku podczas przerw w pracy?
Przepisy ustawy o emeryturach pomostowych określiły nowe zasady związane z zaliczaniem prac jako wykonywanych w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze. Co pracodawca musi wziąć pod uwagę, kwalifikując i oceniając pracę pracowników? Czy nazwa stanowiska może być podstawą do wpisania go do wykazu?
Pracodawca na terenie zakładu pracy poza oświetleniem naturalnym zapewnił oświetlenie elektryczne. W okresie jesienno-zimowym pracownicy zwracali uwagę pracodawcy na ogólny dyskomfort pracy, dolegliwości narządu wzroku oraz bóle głowy. Pracownicy podejrzewali, że na zajmowanych przez nich stanowiskach pracy jest nieprawidłowe oświetlenie. Okazało się, że pracodawca nie przeprowadził pomiarów natężenia oświetlenia na terenie zakładu pracy. Kto powinien wykonywać pomiary oświetlenia w zakładzie pracy?

Normy pracy

Normy pracy mają wpływ na wysokość wynagrodzenia, dlatego zostały umieszczone w rozdziale Ia działu trzeciego Kodeksu pracy poświęconego wynagrodzeniu za pracę.
Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym.
Czy, zatrudniając osobę niepełnosprawną, mogę uzyskać pomoc finansową na zakup sprzętu stanowiącego wyposażenie stanowiska pracy tej osoby i gdzie mogę o taką pomoc się ubiegać?
Odwołanie członka zarządu osoby prawnej i wypowiedzenie mu umowy o pracę nie powoduje zmiany jego stanowiska jako pracownika. Członek zarządu nadal pozostaje na tym samym stanowisku pracowniczym, nawet jeżeli jest zwolniony z obowiązku wykonywania pracy.
23 września br. odbyło się spotkanie Komisji Przyjazne Państwo. Omówiony został projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. Zadecydowano, że Komisja skieruje projekt nowelizacji do Marszałka Sejmu.
Pracodawca, jeśli zatrudni bezrobotnego, może uzyskać dodatkowe pieniądze na wyposażenie stanowiska pracy.
W naszym schemacie organizacyjnym jest stanowisko sekretarki. Na tym stanowisku chcemy jednak zatrudnić mężczyznę. Jak w takim przypadku określić jego stanowisko pracy w umowie o pracę?
Pracodawca, zatrudniając pracownika niepełnosprawnego, może zyskać dodatkowe środki, np. na dostosowanie zakładu pracy do wymagań takiego pracownika.
Jestem zatrudniona w dużej firmie już 7 lat, niestety pracodawca likwiduje moje stanowisko z końcem marca br. Proponuje mi rozwiązanie umowy o pracę w drodze porozumienia stron. Czy jeśli się na to zgodzę, będzie mi się należała odprawa i w jakiej wysokości?
Pracownica jest zatrudniona na stanowisku kierownika ds. administracyjnych. Oświadczyła nam jednak, że nie chce dalej pracować na stanowisku kierowniczym. My nie chcemy się zgodzić na zmianę jej stanowiska. Czy pracownica może nam złożyć wypowiedzenie zmieniające w zakresie stanowiska pracy? Czy pracownica może zrezygnować w taki sposób z kierowniczego stanowiska?
Jakie są wymagania dla pomieszczeń pracy? Stanowisko pracy powinno być dostosowane zarówno do rodzaju wykonywanych przez pracownika prac, jak i do jego cech osobowych.
Dokumentem upoważniającym inspektora do przeprowadzenia kontroli może być legitymacja służbowa. O swojej obecności na terenie kontrolowanego zakładu pracy inspektor nie musi informować pracodawcy.
Inspektor pracy, jeśli stwierdzi naruszenie przepisów prawa pracy, może bez zgody pracodawcy nałożyć karę finansową lub wydać nakaz natychmiastowego zamknięcia stanowisk pracy stwarzających zagrożenie dla życia pracowników.
Chciałbym wystąpić do swojego pracodawcy o roczny urlop bezpłatny i wyjechać do pracy za granicą. Mam w związku z tym kilka pytań. Czy muszę umotywować swoją prośbę? Czy okres urlopu wlicza się do stażu pracy i uprawnień pracowniczych? Czy jest przewidziany w przepisach okres, na który urlop bezpłatny może być udzielony? Czy pracodawca może rozwiązać ze mną umowę o pracę w czasie tego urlopu? - pyta Czytelnik z Krosna.
Koordynator w zakresie bhp jest odpowiedzialny za sposób wykonywania czynności, dlatego należy bardzo dokładnie określić jego obowiązki i uprawnienia, biorąc pod uwagę możliwość ich wykonania w konkretnych warunkach.
Głównym celem realizowanym przez służbę medycyny pracy jest zapewnienie ochrony zdrowia pracujących.
Praca w biurze, jak to się powszechnie wydaje, nie jest ani lekka, ani zdrowa. Może doprowadzić do wielu schorzeń, nadmiernego przeciążenia organizmu, osłabienia sprawności intelektualnej. Bezpieczne i higieniczne warunki pracy powinien zapewnić pracodawca.