REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ocena stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy

Marzena Królak-Makowska

REKLAMA

Ocena stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe powinna być przeprowadzana zarówno dla nowo tworzonych stanowisk, jak i po każdej zmianie organizacji i wyposażenia stanowisk pracy.

Ustawodawca nie określa sposobu przeprowadzania oceny stanowisk pracy z monitorem ekranowym, jak i nie nakłada na pracodawcę obowiązku udokumentowania jej na piśmie. Jednak wskazane jest przeprowadzenie takiej oceny na piśmie oraz przechowywanie udokumentowanej oceny stanowiska pracy.

REKLAMA

Autopromocja

Zapewnienie właściwej organizacji stanowisk pracy

Pracodawca musi zapewnić właściwą organizację stanowisk pracy poprzez rozmieszczenie elementów wyposażenia, np.: biurka, klawiatury, monitora czy drukarki itd.

Pracodawca musi zapewnić w szczególności:

  • dojścia do stanowisk pracy. Należy zapewnić ciągi komunikacyjne, tj. drogi i przejścia mające wymiary odpowiednie do liczby potencjalnych użytkowników oraz rodzajów i wielkości stosowanych urządzeń. I tak, wysokość dojścia do stanowiska pracy na całej długości nie powinna być mniejsza w świetle niż 2 m, przejścia muszą mieć szerokość co najmniej 0,6 m; jeżeli w przejściach odbywa się ruch dwukierunkowy – co najmniej 1 m,
  • drogi i wyjścia ewakuacyjne. Ponadto miejsca niebezpieczne na przejściach zagrażające potknięciem się, upadkiem lub uderzeniem (np. stopnie, progi) powinny być pomalowane barwami bezpieczeństwa;
  • przestrzeń na stanowisku pracy. Na każdego z pracowników jednocześnie zatrudnionych w pomieszczeniach stałej pracy powinno przypadać co najmniej 13 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz co najmniej 2 m2 wolnej powierzchni podłogi (niezajętej przez urządzenia techniczne, sprzęt itp.);
  • odpowiednią wysokość pomieszczenia stałej pracy, która nie może być mniejsza niż 3 m w świetle; dopuszczalna jest wysokość pomieszczenia do 2,5 m, jeżeli w pomieszczeniu pracuje nie więcej niż 4 pracowników, a na każdego z nich przypada co najmniej po 15 m3 wolnej objętości pomieszczenia oraz poniżej 3 m w świetle przy zastosowaniu klimatyzacji.

Ponadto na terenie pomieszczeń, głównie biurowych, obecnie coraz częściej stosowane są ściany działowe bądź drzwi z tafli szklanych przezroczystych – w takiej sytuacji należy zapewnić, aby były one wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub wykonane ze szkła hartowanego oraz odpowiednio oznakowane w widocznym miejscu (jednoznacznie oznakowane oraz wykonane z materiału odpornego na rozbicie lub tak osłonięte, aby niemożliwe było zetknięcie się pracownika ze ścianą lub jego zranienie w razie rozbicia tej ściany).


Bezpieczne wykonywanie pracy

Stan elementów wyposażenia stanowisk pracy musi zapewniać bezpieczne wykonywanie pracy. Na terenie pomieszczeń biurowych szczególną uwagę należy zwrócić na zagrożenia wynikające z niewłaściwej eksploatacji urządzeń.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracodawca ma obowiązek m.in. chronić pracowników przed porażeniem prądem elektrycznym wynikającym z eksploatacji urządzeń oraz potwierdzić pomiarami skuteczność ochrony przeciwporażeniowej. Należy pamiętać o tym, że stan izolacji urządzeń elektroenergetycznych ma decydujący wpływ na bezpieczeństwo obsługi i prawidłowe ich funkcjonowanie. Dobry stan izolacji oraz zabezpieczenia przeciwporażeniowe (uziemienie, zerowanie obudowy urządzenia) to również gwarancja ochrony przed porażeniem przy dotyku bezpośrednim (czyli przed porażeniem pracowników prądem elektrycznym).

Ponadto pracodawca ma obowiązek zapewnić ochronę obiektów budowlanych i urządzeń technicznych przed gromadzeniem się ładunków i wyładowaniami elektryczności statycznej – stwarzającymi zagrożenia w środowisku pracy. W tym celu musi zwrócić szczególną uwagę na powierzchnie podłóg (wskazane jest stosowanie wykładzin antyelektrostatycznych).

Obciążenia zdrowotne

Pracodawca musi zapewnić, aby praca przy monitorze ekranowym nie powodowała nadmiernego obciążenia narządu wzroku oraz układu mięśniowo-szkieletowego pracowników.

Obciążenie czynnikami fizycznymi środowiska pracy

Pracodawca musi zadbać o to, aby przy pracy z monitorem ekranowym zminimalizować obciążenie pracowników czynnikami fizycznymi środowiska pracy, do których możemy zaliczyć m.in.: oświetlenie, temperaturę, wentylację, hałas oraz wilgotność powietrza.

We wszystkich miejscach na terenie zakładu pracy, w których mogą przebywać pracownicy, pracodawca ma obowiązek zapewnić oświetlenie elektryczne w porze nocnej lub w sytuacji, gdy oświetlenie dzienne jest niewystarczające.

Oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach pracy, jak również oświetlenie elektryczne powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności oraz powinno spełniać wymagania określone w Polskich Normach.

W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna, i w pomieszczeniach biurowych temperatura nie może być niższa niż 18°C. W pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy – jednak nie niższą niż 14°C, chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają.


Należy przestrzegać następujących zasad związanych z wentylacją:

  • pomieszczenia i stanowiska pracy powinny być zabezpieczone przed niekontrolowaną emisją ciepła w drodze promieniowania, przewodzenia i konwekcji oraz przed napływem chłodnego powietrza z zewnątrz;
  • klimatyzacja lub wentylacja nie mogą powodować przeciągów, wyziębienia lub przegrzewania pomieszczeń pracy;
  • strumień powietrza pochodzący z urządzeń wentylacji nawiewnej nie powinien być skierowany bezpośrednio na stanowisko pracy;
  • systematycznie należy przeprowadzać kontrole urządzeń klimatyzacyjnych, jak również dokonywać cyklicznej wymiany filtrów.

Najkorzystniejsza jest wilgotność w przedziale 40–60% wilgotności względnej. Wilgotność należy jednak dostosować tak, aby u pracowników nie powstawało uczucie suchości, tj. wysychanie śluzówek ust i nosa oraz suchości skóry (zbyt niska wilgotność sprzyja gromadzeniu się ładunków elektrycznych, jak również zwiększeniu podatności organizmu na stany zapalne i alergie).

W pomieszczeniu do pracy z komputerem poziom hałasu nie powinien przekraczać 65 dB, a w pomieszczeniach z maszynami do pisania, dalekopisami, urządzeniami liczącymi – 75 dB.

Obciążenia psychiczne

Pracodawca powinien podjąć starania w celu zastosowania na stanowiskach pracy przemiennego łączenia pracy związanej z obsługą monitora ekranowego z innymi rodzajami prac nieobciążającymi narządu wzroku i wykonywanymi w innych pozycjach ciała, przy nieprzekraczaniu godziny nieprzerwanej pracy przy obsłudze monitora ekranowego lub co najmniej 5-minutowej przerwy, wliczanej do czasu pracy, po każdej godzinie pracy przy obsłudze monitora ekranowego.

Podstawa prawna:

  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.),
  • rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (DzU nr 148, poz. 973).
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA