REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Jak wynika z tegorocznych wyników badań Ergotest 2009, pracodawcy nie dbają o prawidłową organizację i wyposażenie stanowiska pracy pracowników. Pracownicy skarżą się na niedostosowane do swoich potrzeb krzesło czy zbyt małą przestrzeń roboczą. Ponad 40 proc. pracowników nie ma możliwości regularnego korzystania z przysługującej im przerwy po każdej godzinie pracy z komputerem, a ponad jedna trzecia deklaruje, że pracodawca, nie partycypował w kosztach zakupu okularów korygujących wzrok, koniecznych do pracy z monitorem ekranowym.

Mimo obowiązującego rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej dotyczącego bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach z monitorami ekranowymi, tylko 1 proc. stanowisk pracy spełnia wszystkie minimalne wymagania dotyczące ergonomii, natomiast ponad połowa nie spełnia większości z nich. Nadal większość pracowników biurowych pracuje w niekomfortowych i często szkodliwych dla zdrowia warunkach. Taka sytuacja trwa już od kilku lat w Polsce i niewiele się na tym polu zmienia.

REKLAMA

Bezpłatne szkolenia bhp dla pracodawców >>

REKLAMA

Wśród respondentów, którzy deklarują, że ich stanowiska komputerowe spełniają część wymogów ergonomii najwięcej jest samozatrudniających się (56 proc).W najgorszej sytuacji znajdują się natomiast pracownicy samorządowi. Prawie dwie trzecie (65 proc.) z nich pracuje w warunkach zagrażających ich zdrowiu. W podobnej sytuacji znajduje się 60 proc. pracowników instytucji państwowych i polskich firm państwowych.

Jak wynika z rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy - stanowiska pracy powinny być urządzone stosownie do rodzaju wykonywanych na nich czynności oraz psychofizycznych właściwości pracowników, zapewniając swobodę ruchu wystarczającą do wykonywania pracy w sposób bezpieczny i higieniczny. Tymczasem, jak wynika z badań Ergotest 2009 jedna trzecia stanowisk pracy w Polsce nie ma wystarczającej, odpowiednio wydzielonej przestrzeni, a odległość od następnego stanowiska pracy jest mniejsza niż wymagane 80 cm. Najgorzej sytuacja wygląda wśród pracowników samorządowych, gdzie prawie 40 proc. narzeka na źle zorganizowane otoczenie stanowiska komputerowego.

Okazuje się także, że pracownicy siedzą na niewygodnych i nie do końca wyregulowanych krzesłach – prawie połowa nie ma wcale lub posiada jedynie częściową możliwość dostosowania siedziska do własnych indywidualnych potrzeb. A jak dodaje Marcin Babski Prezes Polskiego Stowarzyszenia Pracowników BHP: prawidłowe, ergonomiczne  krzesło, to takie które opiera się na pięcioramiennej podstawie z odpowiednio wyprofilowanym oparciem, możliwością obrotu o 360 stopni, regulacją wysokości oraz regulowanymi podłokietnikami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo ponad połowa pracowników biurowych ma źle ustawiony monitor ekranowy, a prawie jedna trzecia pracuje przy nieodpowiednio ustawionej klawiaturze.

REKLAMA

Zgodnie z prawem, każdy pracownik pracujący na stanowisku komputerowym ma możliwość skorzystania z pięciominutowej przerwy, wliczonej do czasu pracy po każdej godzinie spędzonej przy biurku. Wśród respondentów, którzy wzięli udział w badaniu, z takiej możliwości regularnie korzysta niecałe 60 proc. Co trzeci respondent korzysta z przerwy, kiedy czas i obowiązki mu na to pozwalają. 7 proc. pytanych nie korzysta z tego nigdy.

Przepisy prawa mówią również, że w przypadku, kiedy pracownik w czasie pracy przy komputerze musi korzystać z okularów korygujących wzrok, pracodawca powinien partycypować w kosztach ich zakupu. Wypowiedzi respondentów wskazują jednak, że rzadko przestrzega się tego przepisu – aż 37 proc. deklaruje, że pracodawca nie zapłacił za okulary.

Do obowiązków każdego pracodawcy należy ocena i redukcja ryzyka zawodowego związanego z wykonywaniem pracy, w tym ryzyka powstania dolegliwości układu mięśniowo-szkieletowego związanych z warunkami pracy i ergonomią.

Złośliwe lub uporczywe naruszanie praw pracownika >>

Jak wynika z badań Ergotest 2009 polscy pracownicy pracują w nieodpowiednich dla zdrowia warunkach, większość z nich skarży się na różnego rodzaju dolegliwości. Najczęściej spotykane choroby biurowe to bóle kręgosłupa i karku, zaburzenie ostrości widzenia i ogólne przemęczenie.

Na doskwierające i często występujące problemy z kręgosłupem narzeka ponad połowa pracowników (56 proc.). O bólu oczu i zaburzeniach ostrości widzenia wspomina natomiast ponad 80 proc. Pracownicy biurowi skarżą się także na mrowienie w stopach (58 proc.), drętwienie łydek (51 proc.) oraz ból w okolicach nadgarstków (64 proc.).

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: kadry.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samotni wśród ludzi

Rozmowa z dr Sylwią Hałas-Dej, dziekanem Kozminski Executive Business School w Akademii Leona Koźmińskiego, o tym, jak radzić sobie z izolacją na wysokim stanowisku.

Praca zdalna, zadaniowy czas pracy. Nie, teraz zupełnie inna forma zatrudnienia jest na absolutnym topie rynku pracy, jaka

80 proc. pracowników tymczasowych i kontraktorów odczuwa satysfakcję z pracy projektowej. Wielu specjalistów, kiedy pozna zalety takich form współpracy z firmami, to nie chce już wracać na etat. Dlatego praca projektowa szybko zyskuje zwolenników.

Nowe przepisy o rynku pracy i zatrudnianiu cudzoziemców od 1 czerwca 2025. Co się zmienia?

Od 1 czerwca 2025 r. wchodzą w życie dwie kluczowe ustawy reformujące polski rynek pracy i zasady zatrudniania cudzoziemców. Nowe przepisy zmienią sposób rejestracji bezrobotnych, zniosą ograniczenia wiekowe i wprowadzą nowoczesne narzędzia informatyczne. Co dokładnie się zmienia i kogo dotyczą nowe regulacje?

Debata. Syndrom oszustki - między sukcesem a wątpliwościami

To będzie jedno z najważniejszych spotkań w naszym studio, transmitowane w czasie rzeczywistym na stronie infor.pl.

REKLAMA

Ile godzin tygodniowo pracuje się w UE? Najmniej w Holandii, najwięcej w Grecji, Bułgarii i Polsce

Według danych Eurostatu pracownicy w Unii Europejskiej pracowali średnio 36 godzin w tygodniu. Okazuje się, że w Polsce było to znacznie więcej. Gdzie odnotowano najdłuższe, a gdzie najkrótsze tygodnie pracy?

Jakie kody uprawniają do wyższego dofinansowania z PFRON? [KWOTY 2025]

Kwota dofinansowania, jaką może uzyskać pracodawca, zależy nie tylko od stopnia niepełnosprawności, ale również od rodzaju schorzenia. Czy pojawią się kolejne kody uprawniające do wyższego dofinansowania? Jakie kwoty obowiązują w 2025 r.?

Kapitał początkowy można przeliczyć. To klucz do wyższej emerytury!

Kapitał początkowy to odtworzona wartość składek emerytalnych z okresu przed 1 stycznia 1999 roku, kiedy składki nie były przypisane do indywidualnych kont. Bez kapitału początkowego Twoja emerytura może być znacznie niższa. Sprawdź, jak go wyliczyć i jakie dokumenty są potrzebne, by nie stracić pieniędzy.

Menadżerowie wysokiego szczebla chcą się dogadywać mimo barier budowanych przez przywódców świata

Menadżerowie i światowy biznes stoi w obliczu rosnącej niestabilności – od napięć geopolitycznych i przesunięcia wpływów globalnych, po coraz bardziej spolaryzowaną scenę międzynarodową. Mimo to, wielu menedżerów najwyższego szczebla wciąż wykazuje wiarę w trwałość dotychczasowych struktur i scenariuszy współpracy.

REKLAMA

Pracodawco! Nie zawsze możesz zlecić dodatkowe zadania pracownikowi

Podpisując umowę o pracę, strony zawierają dwustronne zobowiązanie - pracownik obliguje się do świadczenia określonej w umowie pracy, a pracodawca do wypłacania pracownikowi uzgodnionego wynagrodzenia. W praktyce jednak wielu pracodawców wychodzi z założenia, że skoro to oni płacą, to mogą zlecać swoim podopiecznym różnorodne zadania, również te wykraczające poza ustalony zakres obowiązków.

Jawność wynagrodzeń w Polsce: Sejm uchwalił nowelizację Kodeksu pracy. Co się zmieni dla pracodawców i kandydatów do pracy?

Nowelizacja Kodeksu pracy uchwalona przez Sejm wprowadza obowiązek informowania kandydatów do pracy o wynagrodzeniu w procesie rekrutacji. Eksperci podkreślają jednak, że to dopiero początek drogi do pełnej jawności płac w Polsce.

REKLAMA