Kategorie

Prawo europejskie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odmienne traktowanie ze względu na wiek nie stanowi dyskryminacji, jeżeli w ramach prawa krajowego zostanie to obiektywnie i racjonalnie uzasadnione zgodnymi z prawem celami, w szczególności celami polityki zatrudnienia, rynku pracy i kształcenia zawodowego oraz gdy środki mające służyć realizacji tego celu są właściwe i konieczne.
Stosowne przepisy w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego mają zagwarantować obywatelom UE to, że zabezpieczenia społeczne w państwach członkowskich nie ograniczą czy wręcz nie pozbawią uprawnień nabytych lub należnych osobom pracującym lub mieszkającym na terytorium danego kraju. Pracownik oddelegowany przez polskiego pracodawcę do pracy w innym państwie członkowskim UE może nadal podlegać ubezpieczeniom społecznym w Polsce. Warunkiem jest, aby jego czas pracy za granicą nie przekraczał 24 miesięcy i nie był wysłany w celu zastąpienia innego pracownika.
W obrębie Unii Europejskiej występują znaczne różnice w korzystaniu z pracy tymczasowej oraz w warunkach pracy pracowników tymczasowych. Próbę wyeliminowania tych różnic w zakresie, w jakim uzasadnia to potrzeba ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników tymczasowych, podjęto w dyrektywie w sprawie pracy tymczasowej (dalej powoływanej jako dyrektywa). Dyrektywa weszła w życie 5 grudnia 2008 r.
Niebieska Karta UE to zezwolenie udzielane obywatelowi państwa trzeciego przez państwo członkowskie w celu podjęcia na jego terytorium zatrudnienia na okres dłuższy niż 3 miesiące w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji.
Regulacje polskie dotyczące urlopu wypoczynkowego stawiają pracowników tymczasowych w mniej korzystnej sytuacji, niż gdyby wykonywali oni taką samą pracę i byli zatrudnieni bezpośrednio przez pracodawcę-użytkownika.
Regulacje unijne nie ujednolicają przepisów krajowych dotyczących kwalifikowania poszczególnych zawodów jako zawodów regulowanych. Dlatego w przypadku podjęcia pracy w innym państwie, każdorazowo trzeba sprawdzać, czy konieczne jest ubieganie się o uznanie kwalifikacji.
Rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie różnią się między sobą, ponieważ z przepisów unijnych wynika pewien zakres swobody w uregulowaniu kwestii wymiaru czasu pracy.
Rozwiązania przyjęte przez poszczególne państwa członkowskie różnią się między sobą, ponieważ z przepisów unijnych wynika pewien zakres swobody w uregulowaniu kwestii wymiaru czasu pracy.
Pracodawca polski przez czas delegacji powinien stosować przepisy korzystniejsze dla pracownika delegowanego, np. jeśli prawo państwa delegacji nie przywiduje dodatku za nadgodziny, polski pracodawca powinien go jednak wypłacić.
Europejskie rady zakładowe to jedna z form systemu informacyjno-konsultacyjnego w przedsiębiorstwie o zasięgu ponadnarodowym, który działa na obszarze Unii Europejskiej. Rady mają prawo do konsultacji w sprawach dotyczących m.in.: nowych metod pracy, łączenia i podziału przedsiębiorstw czy zwolnień grupowych.
Pracodawca nie może odmówić udziału w rekrutacji kandydatom tylko z tego powodu, że przedstawili oni nieznane prawu polskiemu dokumenty potwierdzające poprzednie okresy zatrudnienia.
W przypadku świadczeń przyznawanych osobom bezrobotnym zasadę sumowania okresów ubezpieczenia stosuje się pod warunkiem, że bezrobotny ubiega się o świadczenie w państwie, w którym ukończył ostatni okres ubezpieczenia.
Staż pracy w innym państwie członkowskim może zostać doliczony do krajowego stażu pracy, jeżeli wymagany okres zatrudnienia w Polsce nie jest wystarczający do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych.
Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie „zamykał” zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.
Przedsiębiorcy będę musieli wystawiać nowe, rozszerzone zaświadczenie dokumentujące przerwy w pracy kierowcy. Taką zmianę wprowadza nowelizacja ustawy o czasie pracy kierowców oraz ustawy o transporcie drogowym podpisana przez prezydenta 2 sierpnia 2011 r. Wprowadzenie nowego wzoru zaświadczenia wynika z potrzeby dostosowania polskiego prawa do unormowań Unii Europejskiej (decyzji Komisji 2009/959/UE z 14 grudnia 2009 r., która określiła nowy wzór zaświadczenia).
Podstawowe znaczenie przy ustalaniu miejsca opodatkowania dochodów osiąganych przez pracowników oddelegowanych do pracy w innym państwie ma to, czy ich pobyt za granicą był krótszy czy dłuższy niż 183 dni w roku podatkowym. Jeśli pracownik pracuje za granicą dłużej niż 183 dni, od jego dochodów trzeba opłacić podatek za granicą i rozliczyć go w Polsce dopiero po zakończeniu roku podatkowego.
Trybunał Sprawiedliwości UE uznał, że umowy o pracę zawarte na czas określony powinny mieć charakter wyjątkowy i regułą jest zawieranie umów na czas nieokreślony. Prawo krajowe nie może pozbawiać pracowników (również starszych) ochrony przed nadużywaniem umów na czas określony.
Środowisko pracy w państwach członkowskich UE poddawane jest w coraz większym stopniu presji wynikającej z globalizacji, zmian technologicznych, uelastyczniania sposobów zatrudnienia i organizacji pracy. Pracownicy muszą się permanentnie dostosowywać do zmian. Taki stan rzeczy powoduje, że zaczyna narastać problem zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy.
Pracownicy z Polski podlegają w Niemczech takiej samej ochronie jak pracownicy–Niemcy w zakresie warunków zatrudnienia, m.in. nawiązania stosunku pracy, czasu pracy czy prawa do urlopu.
Jeżeli warunki nabycia prawa do świadczeń rodzinnych dla danego członka rodziny w tym samym okresie są spełnione w kilku państwach, to świadczenie rodzinne przysługuje tylko w jednym z nich. W drugim państwie może on jednak uzyskać dodatek dyferencyjny.
1 maja Niemcy i Austria otwierają rynek pracy dla obywateli ośmiu wschodnioeuropejskich państw Unii Europejskiej (UE), w tym Polski.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na szkolenie z zakresu ubezpieczeń i składek - ustalania prawodawstwa na podstawie przepisów UE.
Rząd przyjął założenia do ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich. Zakazane będzie zatrudnianie cudzoziemców przebywających w Polsce nielegalnie.
Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów UE w zakresie równego traktowania nie określa minimalnej wysokości odszkodowania. Należy zatem zastosować przepisy Kodeksu cywilnego, w którym wysokość odszkodowania została uzależniona od wysokości szkody poniesionej przez osobę poszkodowaną.
Osoba posiadająca Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), która zachoruje podczas wyjazdu turystycznego, może skorzystać z niezbędnych świadczeń opieki zdrowotnej w innym państwie członkowskim UE/EFTA. Osoby zatrudnione mogą otrzymać EKUZ ważną 6 miesięcy.
Pracodawca powinien pamiętać, że ze względu na ochronę pracownika ograniczono swobodę stron w zakresie umownego określenia jurysdykcji dla stosunku pracy. Jeśli w umowie zostaną zawarte sprzeczne z prawem postanowienia w tym zakresie, nie wywołają one skutków prawnych.
Zakaz dyskryminacji w zatrudnieniu dotyczy nie tylko umów o pracę. Obejmuje on również relacje związane z pracą wykonywaną na podstawie umów zlecenia czy o dzieło.
Od 1 stycznia 2011 r. osoby pracujące na podstawie umów cywilnoprawnych mogą dochodzić odszkodowania w zakresie nierównego traktowania w zatrudnieniu. Takie uprawnienie przyznaje im ustawa z 3 grudnia 2010 r. o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania.
Kierowca, który udaje się do miejsca wskazanego przez pracodawcę w celu odebrania znajdującego się tam pojazdu, wykonuje obowiązki pracownicze, a zatem czynność ta powinna być zaznaczona na wykresówce.
Polski pracodawca delegujący pracownika do innego państwa powinien pamiętać, że w razie sporu ten pracownik może dochodzić roszczeń przed sądem tego państwa. Zwiększy to koszty prowadzenia sprawy.
Projekt nowej ustawy o sankcjach dla podmiotów zatrudniających obywateli państw trzecich przebywających na terytorium RP wbrew przepisom przewiduje m.in. obowiązek sprawdzania statusu pobytowego zatrudnianych cudzoziemców.
Zatrudniamy magazyniera, który w zakresie czynności ma m.in. wskazane prowadzenie samochodów. Przez kilka miesięcy, ze względu na zmiany organizacyjne w firmie, osoba ta w rzeczywistości wykonywała tylko czynności kierowcy. Czy powinna być traktowana jak kierowca w kontekście przepisów o czasie pracy kierowców?
Rozszerzenie zakresu stosowania dyrektywy 2002/15/WE na kierowców pracujących na własny rachunek budziło wiele kontrowersji. Trybunał rozstrzygnął wątpliwości, uznając m.in., że taka interpretacja nie ogranicza swobody przedsiębiorczości.
Tylko w prawie polskim godzinami nadliczbowymi nie są godziny pracy wykonywanej przez pracownika niepełnoetatowego ponad obowiązujący go wymiar czasu pracy, ale nieprzekraczające norm wskazanych w Kodeksie pracy.
Niebieska karta UE to zezwolenie udzielone obywatelowi państwa trzeciego uprawniające go do pobytu oraz pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji na terytorium państwa członkowskiego UE.
Ustawa o wdrożeniu niektórych przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania zacznie obowiązywać 1 stycznia 2011 r. – jest to termin dla Polski ostateczny.
W Unii Europejskiej wprowadzono tzw. okresy przejściowe – regulacje przejściowe dotyczące realizacji swobody przepływu pracowników – zarówno w przypadku państw, które przystąpiły do UE 1 maja 2004 r. (w tym Polski), jak i państw, które członkami Unii stały się 1 stycznia 2007 r. (Rumunia i Bułgaria).
Jedną z zasad unijnego prawa socjalnego jest prawo pracownika do corocznego nieprzerwanego płatnego urlopu.
Od 23 lipca 2010 r. ZUS przestał stosować druk E101 do celów poświadczenia faktu kontynuowania ubezpieczeń w Polsce przez osobę czasowo oddelegowywaną do pracy w innym kraju Wspólnoty Europejskiej. Płatnicy, którzy przed tą datą ubiegali się o poświadczenie składając wniosek na druku E101, nie muszą składać wniosku na nowym druku A1. ZUS poświadczy E101, który będzie ważny przez wskazany w nim okres.
Prawo unijnie nie narzuca, jak powinna być skonstruowana umowa na czas zastępstwa oraz czy powinna ona np. wymieniać nazwisko zastępowanego pracownika.
W maju 2011 r. nastąpi otwarcie niemieckiego rynku pracy. Działające tam polskie agencje rekrutacyjne staną się jeszcze bardziej konkurencyjne. System stawek minimalnych, który ma chronić rynek niemiecki sprawi, że Niemcom będzie opłacać się zatrudniać pracowników poprzez agencje z naszego kraju, a sami pracownicy będą zarabiać lepiej.
Prawo unijnie nie ingeruje w sposób znaczący w zagadnienia dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych. Podaje tylko ogólne kierunki, jakimi powinny podążać państwa, regulując tę kwestię.
Zgodnie z prawem wspólnotowym niezaliczanie do czasu pracy okresu dyżuru zakładowego, podczas którego pracownik nie wykonuje pracy, jest niezgodne z prawem.
Komisja Europejska zaproponowała dyrektywę mającą ułatwić warunki pobytu dla pochodzących z państw trzecich pracowników sezonowych w UE. Wciąż to jednak państwa członkowskie mają same decydować, ilu pracowników sezonowych przyjmą.
Nowe przepisy, dotyczące koordynacji zabezpieczenia społecznego na terenie Unii Europejskiej, obowiązują od 1 maja. Wprowadzają one do polskiego ustawodawstwa rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady.
Aby można było mówić o przejściu zakładu do spółki należącej do tej samej grupy kapitałowej co przejmowany zakład, musi m.in. dojść do faktycznego zatrudnienia pracowników oraz korzystania z urządzeń potrzebnych do kontynuowania działalności wykonywanej przez poprzednika.
Pracodawca nie ma obowiązku dalszego zatrudniania pracownika, który stał się niepełnosprawny, gdy kontynuowanie zatrudnienia wiązałoby się dla pracodawcy z ogromnymi kosztami.
Wybór określonego prawa właściwego dla umowy o pracę, innego niż prawo kraju, w którym praca jest świadczona, nie wyłącza obowiązku stosowania niektórych reguł prawa pracy obowiązujących w kraju wykonywania pracy.
1 maja 2010 r. wchodzą w życie przepisy, zmieniające dotychczasowe regulacje obowiązujące w zakresie koordynacji systemów zabezpieczenia.
Komisja Europejska (KE) wysłała Polsce ostatnie, przed pozwaniem do Trybunału w Luksemburgu, upomnienie w sprawie opóźnień we wdrożeniu uniijnej dyrektywy dotyczącej równouprawnienia kobiet i mężczyzn w miejscu pracy.