REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca za granicą a prawo do zasiłku dla bezrobotnych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Krystyna Kwapisz
Radca prawny.

REKLAMA

Staż pracy w innym państwie członkowskim może zostać doliczony do krajowego stażu pracy, jeżeli wymagany okres zatrudnienia w Polsce nie jest wystarczający do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych.

Prawo do zasiłku przysługuje bezrobotnemu za każdy dzień kalendarzowy po upływie 7 dni od dnia zarejestrowania się we właściwym powiatowym urzędzie pracy, jeżeli m.in. nie ma dla niego propozycji odpowiedniej pracy, prac interwencyjnych lub robót publicznych oraz w okresie 18 miesięcy poprzedzających dzień zarejestrowania przepracował łącznie przez okres co najmniej 365 dni. Katalog przesłanek, które musi spełnić osoba ubiegająca się o zasiłek dla bezrobotnych, ma charakter zamknięty.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Czy dni wolnych na poszukiwanie pracy można udzielić pracownikowi po wręczeniu wypowiedzenia >>

Powyższe warunki muszą spełnić również osoby, które były zatrudnione za granicą. Podejmowanie pracy za granicą u pracodawców zagranicznych odbywa się w trybie i na zasadach obowiązujących w państwie zatrudnienia. W zakresie uprawnień pracowniczych do okresów pracy są zaliczane udokumentowane okresy zatrudnienia przebyte za granicą u pracodawcy zagranicznego.

Przykład

REKLAMA

Pracownik X pracował w Niemczech przez 5 miesięcy. Po zakończeniu tej pracy nie mógł znaleźć innej i liczy na to, że po powrocie do Polski otrzyma zasiłek dla bezrobotnych. Jednak pracownik X nie otrzyma zasiłku w Polsce, gdyż nie spełnia kryteriów dotyczących przyznania zasiłku w Polsce, m.in. zatrudnienia przez co najmniej 365 dni.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego

Ochronie interesów osób przemieszczających się w celu podejmowania zatrudnienia i tych posiadających okresy zatrudnienia przebyte na terytorium różnych państw służą przepisy rozporządzenia 883/2004, a w stosunkach z innymi państwami – ratyfikowane umowy dwustronne.

Zasadą jest, że w danym momencie dana osoba podlega ustawodawstwu tylko jednego państwa członkowskiego, nawet jeśli była zatrudniona w kilku państwach członkowskich. W przypadku pracy w jednym państwie członkowskim osoba taka podlega ustawodawstwu tego państwa członkowskiego. Nabycie, zachowanie, odzyskanie lub kontynuacja prawa do świadczeń przysługujących w Polsce jest uzależniona od spełnienia okresów ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek. Dodatkowo, w niezbędnym zakresie brane są pod uwagę okresy ubezpieczenia, zatrudnienia lub pracy na własny rachunek zaliczane na podstawie ustawodawstwa innego państwa członkowskiego, tak jak gdyby były one zaliczane na podstawie polskich przepisów. Innymi słowy – zgodnie z zasadami koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego – okres pracy w krajach UE liczony jest dokładnie tak samo jak okres pracy w Polsce. Jeśli zaś wymagany okres zatrudnienia w Polsce nie jest wystarczający do uzyskania zasiłku dla bezrobotnych, a dana osoba była zatrudniona (ubezpieczona lub pracowała na własny rachunek) w innym państwie członkowskim, to taka praca jest doliczana do krajowego stażu pracy.


Transfer zasiłku

Osobom, które przepracowały okres uprawniający do zasiłku w krajach, w których były zatrudnione, obowiązujące regulacje umożliwiają transfer zasiłku. Oznacza to, że zasiłek będzie im wypłacany w Polsce, ale w wysokości przyznanej w kraju, w którym bezrobotny go wypracował. Może także zdarzyć się sytuacja odwrotna – bezrobotny z prawem do zasiłku, zarejestrowany we właściwym polskim PUP, będzie poszukiwał pracy w innym kraju członkowskim UE/EOG (czyli Norwegii, Islandii, Liechtensteinie) lub w Szwajcarii, zachowując przy tym prawo do zasiłku. W celu transferu zasiłku należy wypełnić wniosek o wydanie formularza E-303 (transfer zasiłku do krajów EOG lub Szwajcarii) lub dokumentu U2 (transfer zasiłku do krajów UE), które są potwierdzeniem nabycia prawa do zasiłku dla bezrobotnych w danym kraju.

WAŻNE!

Formularz U2 (PD U2) oraz E-303 są wystawiane bezrobotnemu – na jego wniosek – przez właściwą instytucję ds. zatrudnienia przyznającą świadczenie (w Polsce będzie to właściwy WUP).

Bezrobotny posiadający prawo do zasiłku, zarejestrowany przez minimum 4 tygodnie w powiatowym urzędzie pracy, ma prawo szukać pracy w innym kraju członkowskim UE, EOG lub Szwajcarii oraz dokonać transferu zasiłku dla bezrobotnych za granicę na okres nie dłuższy niż 3 miesiące, a maksymalnie przez 6 miesięcy w krajach UE, licząc od dnia wyjazdu z Polski. Do wypłaty zasiłku jest zobowiązana właściwa instytucja państwa, w którym zainteresowany poszukuje pracy, a następnie instytucja państwa macierzystego zwraca jej wypłaconą kwotę.

Opodatkowanie wynagrodzenia pracownika przebywającego za granicą >>

Przykład

Pracownik przez 2 lata pracował w Niemczech. Po powrocie do Polski będzie mu przysługiwał zasiłek transferowy. Jeśli powracający spełnił kryteria okresu zatrudnienia w Niemczech, dające mu możliwość przyznania zasiłku dla bezrobotnych w tym kraju (dopełniając wszelkich formalności rejestracyjnych jako bezrobotny w Niemczech), może on prosić o zasiłek transferowy wypłacany w Polsce.

Formularz E301 i U1

Jeśli bezrobotny nie pracował dość długo, aby otrzymać zasiłek w danym kraju, to powinien przed powrotem do kraju zadbać o dokumenty potwierdzające zatrudnienie. Może bowiem zdarzyć się tak, że po dodaniu okresów pracy w Polsce i za granicą dana osoba będzie mogła otrzymać zasiłek przyznawany bezrobotnym w naszym kraju. W tym celu zaraz po zakończeniu pracy za granicą należy złożyć wniosek o wydanie formularza E 301 (w przypadku zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek w krajach EOG i Szwajcarii) lub dokumentu U1, zwanego także Portable Document U1 (w przypadku zatrudnienia, ubezpieczenia lub pracy na własny rachunek w krajach UE). Jest to rodzaj zaświadczenia, które na wniosek bezrobotnego wydaje instytucja ds. zatrudnienia w kraju, w którym wykonywano pracę. W Polsce taką instytucją jest wojewódzki urząd pracy. W formularzu E 301 wyszczególnia się okres ubezpieczenia lub zatrudnienia danej osoby. Stanowi on następnie podstawę obliczenia zasiłku dla bezrobotnych, bez którego nie można załatwić spraw związanych z uznaniem okresu przepracowanego za granicą.

Przykład

Pracownik przez 9 miesięcy pracował w Polsce, następnie podjął zatrudnienie we Francji, gdzie pracował przez 3 miesiące. Po powrocie do Polski ponownie podjął zatrudnienie, które trwało 2 tygodnie. Pracownik ten, powracając z zagranicy, może ubiegać się o zasiłek w Polsce nawet po przepracowaniu w kraju zaledwie 1 dnia. Polska będzie wtedy ostatnim krajem zatrudnienia, a do stażu pracy niezbędnego do wypłaty zasiłku wliczy się okres zatrudnienia za granicą.

Podstawa prawna:

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Widełki wynagrodzeń dla specjalistów od cyberbezpieczeństwa wzrosły nawet o 5 tys. zł brutto od początku roku

Mediany górnych widełek wynagrodzeń oferowanych ekspertom od cyberbezpieczeństwa są obecnie najwyższe od początku 2024 roku i sięgają nawet 30,2 tys. zł netto (+ VAT) na kontrakcie B2B. Rośnie też zapotrzebowanie na specjalistów z tej branży na rynku pracy – oferty z tej kategorii stanowią już 2,5 proc. wszystkich ogłoszeń na portalu No Fluff Jobs. W wymaganiach rzadko pojawiają się kompetencje miękkie, a tylko w co 10. ofercie od kandydatów i kandydatek oczekuje się wyższego wykształcenia. Najczęściej pojawiające się wymagania to znajomość Pythona i rozwiązań chmurowych do zarządzania infrastrukturą IT.

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych - co to daje? [ustawa z podpisem Prezydenta RP]

Od 1 stycznia 2026 r. zmiany w funduszach emerytalnych, a konkretnie w ustawie z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1113 oraz z 2025 r. poz. 1069 i 1216). Prezydent RP podpisał już ustawę. Zmiany wchodzą w życie już w 2026 r. warto więc wiedzieć co można zyskać i co się zmieni.

Porażka pilotażu skróconego tygodnia pracy? Co się okazało już na starcie

Pilotaż skróconego tygodnia pracy prowadzony przez MRPiPS nie będzie miał takiego znaczenia jak się spodziewaliśmy. Okazało się, że zgłosiły się głównie jednostki sektora finansów publicznych - jednostki samorządowe, spółki miejskie, urzędy. Nie taka miała być idea tego programu. Nie dowiemy się jaki wpływ na gospodarkę miałby 4-dniowy tydzień pracy. Liczba firm prywatnych zakwalifikowanych do programu jest zbyt mała.

Status UKR, NFZ, 800+, PESEL czyli kilka ważnych zmian dla obywateli Ukrainy na przełomie roku 2025 i 2026

Co zmienia się dla obywateli Ukrainy na przełomie 2025 i 2026 roku? Nowe przepisy dotyczą przedłużenia statusu UKR, świadczeń na NFZ, prawa do świadczenia 800+ czy obowiązkowego PESELu i pobrania odcisków palców. Oto najważniejsze zmiany.

REKLAMA

Będzie trzynastka dla nowej szerokiej grupy pracowników - ale dopiero po 2026, trzeba poczekać do 2027

Rząd planuje finansową niespodziankę dla licznej grupy pracowników. Na szczęście tym razem jest to pomysł, który zadowoli, a nie zmartwi – chodzi bowiem o rozszerzenie wypłat trzynastej pensji na nową grupę pracowników. Jeżeli prace legislacyjne zakończą się pomyślnie, to trzynastka będzie możliwa w 2027 roku. To minus całego rozwiązania, że odpowiedzialny resort planuje prace w tym zakresie powoli.

Rewolucja w Kodeksie pracy od 1 stycznia 2026 r. Okresy prowadzenia działalności gospodarczej, wykonywania pracy na podstawie umów zleceń oraz umów agencyjnych będą wliczały się do stażu pracy

Karol Nawrocki podpisał ustawę o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Czy pracowników i pracodawców czekają rewolucyjne zmiany? Jak się okazuje nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Co się zmieni?

Co daje dłuższy staż pracy? Od stycznia 2026 r. wielu pracowników skorzysta na nowych przepisach

Od stycznia 2026 r. zmieniają się zasady obliczania stażu pracy pracowników. Od długości stażu pracy zależą uprawnienia pracownicze. Wiele osób wraz z nowym rokiem skorzysta na zmianach w prawie pracy - otrzymają dłuższe urlopy, nagrody, wyższe odprawy i dłuższe okresy wypowiedzenia. Co konkretnie daje wyższy staż pracy?

Ponad PESELAMI: od miejsca pracy oczekujemy tego samego, niezależnie od wieku

Niezależnie od wieku wszyscy oczekujemy tego samego od pracodawców, przełożonych czy zespołów. Co więcej, pracownicy z różnych grup wiekowych zgodnie przyznają, że są ważniejsze elementy wpływające na dobrą współpracę niż wiek. Należą do nich: podobne wartości, charakter, większe doświadczenie zawodowe, podobne zainteresowania. Również kluczowe motywacje do pracy osób reprezentujących różne pokolenia są takie same, zaś wiele stereotypów wiekowych niema swojego potwierdzenia w rzeczywistości. Tak wynika z raportu zrealizowanego w ramach projektu Ponad PESELAMI autorstwa Magdaleny Felczak i Ewy Leśnowolskiej, który powstał na podstawie badania ABR Sesta i SYNO Poland.

REKLAMA

Od 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dot. wynagrodzenia

Już 24 grudnia 2025 r. wchodzą w życie nowe obowiązki pracodawców dotyczące wynagrodzenia za pracę. Konsekwencje niestosowania się do nowych przepisów mogą być bardzo dotkliwe. O co chodzi w tych przepisach?

Dla pracowników i emerytów: wyższe wynagrodzenia, dodatki urlopowe, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP mogą się zmienić. Sejm przyjął ustawę o układach zbiorowych pracy

Warunki wynagradzania za pracę i przyznawania innych świadczeń związanych z pracą dla zatrudnionych pracowników ale i dla emerytów często określają postanowienia UZP (układu zbiorowego pracy). Od 2026 r. mają się zmienić zasady w zakresie tworzenia owych - aktów wewnątrzzakładowych. Tym samym można powiedzieć, że szykują się zmiany dla pracowników i emerytów, w tym być może wyższe wynagrodzenia, dodatki, lepsze świadczenia socjalne, lepsza ochrona BHP i inne sprawy, które są uregulowane w UZP.

REKLAMA