REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady liczenia dziennego czasu prowadzenia pojazdów

P. Kuźniar Aleksander

REKLAMA

Komisja Europejska 7 czerwca 2011 r. ujednoliciła zasady rozliczania okresów jazdy dziennej kierowców. Każdy odpoczynek krótszy niż 9 godzin (czyli nieprawidłowy), lecz trwający co najmniej 7 godzin, będzie „zamykał” zmianę roboczą, czyli będzie kończył dzienny okres prowadzenia pojazdu.

W związku z niejednolitym stosowaniem przez kraje członkowskie Unii Europejskiej przepisów Rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego (...), dotyczących sposobu obliczania dziennego okresu prowadzenia pojazdu, Komisja Europejska wydała 7 czerwca 2011 r. decyzję nr K (2011) 3759 wskazującą na zalecane podejście w tym zakresie. Decyzja ta jest stosowana bezpośrednio w państwach członkowskich Unii Europejskiej jako przepis wykonawczy do rozporządzenia unijnego nr 561/2006.

REKLAMA

Autopromocja

Przepisy ww. rozporządzenia definiują wprawdzie pojęcie dziennego czasu prowadzenia pojazdu jako łączny okres prowadzenia pojazdu od zakończenia jednego dziennego okresu odpoczynku do rozpoczęcia następnego okresu odpoczynku lub między dziennym okresem odpoczynku a tygodniowym okresem odpoczynku. Jednak definicja ta uwzględnia jedynie przypadki, w których kierowca wykorzystał obowiązkowy, określony przepisami rozporządzenia regularny dzienny okres odpoczynku (co najmniej 11 godzin) lub skrócony dzienny okres odpoczynku (co najmniej 9 godzin). Nie daje natomiast odpowiedzi, jak liczyć dzienny czas prowadzenia pojazdu przez kierowcę w sytuacji, gdy kierowca nie wykorzystał w całości okresów odpoczynków wymaganych rozporządzeniem unijnym nr 561/2006.

PRZYKŁAD

Kierowca w czasie 24 godzin po zakończeniu poprzedniego dziennego okresu odpoczynku, który upłynął 1 sierpnia 2011 r. o godz. 6.00, wykorzystał jedynie 5 godzin dziennego odpoczynku do godz. 6.00 2 sierpnia 2011 r. Odpoczynek ten przypadł kierowcy 2 sierpnia w godzinach od 0.00 do 5.00. Kolejny dzienny 11-godzinny odpoczynek kierowca rozpoczął dopiero 2 sierpnia o godz. 18.00. W takim przypadku organy kontrolne miały możliwość ukarania przewoźnika za łączony okres prowadzenia pojazdu przez kierowcę sprzed odpoczynku 5-godzinnego aż do czasu odebrania prawidłowej przerwy 9- lub 11-godzinnej. Wynika to z tego, że zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów rozporządzenia unijnego nr 561/2006, dzienny czas prowadzenia pojazdu był liczony od zakończenia „prawidłowego” (tj. 9- lub 11-godzinnego dziennego albo tygodniowego) odpoczynku do rozpoczęcia kolejnego „prawidłowego” odpoczynku.

Zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej z 7 czerwca 2011 r., w przypadku gdy kierowca nie wykorzystał w całości określonych w rozporządzeniu unijnym nr 561/2006 okresów odpoczynków, obliczanie dziennego okresu prowadzenia pojazdu kończy się z początkiem nieprzerwanego okresu odpoczynku trwającego co najmniej 7 godzin. Obliczanie kolejnego dziennego okresu prowadzenia pojazdu zaczyna się po upływie tego nieprzerwanego okresu odpoczynku. Zatem zaliczanie przez organy kontrolne do dziennego okresu prowadzenia pojazdu wszystkich okresów między jednym a drugim odpoczynkiem określonym przepisami rozporządzenia unijnego może nastąpić jedynie wówczas, gdy skrócony przez kierowcę odpoczynek trwał mniej niż 7 godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

PRZYKŁAD

Kierowca po zakończeniu okresu tygodniowego odpoczynku rozpoczął pracę w poniedziałek o godz. 8.00. O godz. 16.00 w tym dniu rozpoczął odpoczynek, który trwał 6 godzin do godz. 22.00 w tym dniu. Następnie kierowca ponownie wykonywał pracę, po której rozpoczął 11-godzinny dzienny odpoczynek we wtorek o godz. 10.00. W takim przypadku nic się nie zmienia i do dziennego okresu prowadzenia pojazdu kierowcy należy wliczyć czas prowadzenia pojazdu z całego okresu od 8.00 w poniedziałek do 10.00 we wtorek.


Sytuacja w powyższym przykładzie uległaby jednak zmianie, gdyby kierowca w poniedziałek wykorzystał – niezgodnie z przepisami rozporządzenia unijnego nr 561/2006 – skrócony, ale trwający co najmniej 7 godzin odpoczynek dobowy. W takim bowiem przypadku dzienne okresy prowadzenia pojazdy należałoby obliczać odrębnie z okresu pracy przed tym 7-godzinnym odpoczynkiem i po nim.

PRZYKŁAD

Kierowca 16 sierpnia 2011 r. pracował od godz. 6.00. Rozpoczął odpoczynek dobowy o godz. 16.00 w tym dniu, który jednak w związku z pilnym terminem dostarczenia przez niego towaru został skrócony do 8 godzin i 30 minut. Kierowca ponownie rozpoczął pracę o godz. 0.30 17 sierpnia. Po dowiezieniu towaru na miejsce kierowca rozpoczął prawidłowy 11-godzinny odpoczynek dobowy o godz. 13.00 17 sierpnia. W takim przypadku, zgodnie z decyzją Komisji Europejskiej, kierowcy należy obliczyć dzienny okres prowadzenia pojazdu odrębnie z godzin pracy od 6.00 do 16.00 16 sierpnia i odrębnie z godzin od 0.30 do 13.00 17 sierpnia, mimo że między tymi okresami kierowca nie wykorzystał nawet prawidłowego, „skróconego”, co najmniej 9-godzinnego nieprzerwanego dziennego odpoczynku.

Rozporządzenie unijne nr 561/2006 ma zastosowanie do przewozu drogowego (każdego przewozu odbywanego w całości lub w części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używany do przewozu osób lub rzeczy):

  • rzeczy, gdy dopuszczalna masa całkowita pojazdu łącznie z przyczepą lub naczepą przekracza 3,5 tony lub
  • osób, pojazdami skonstruowanymi lub trwale przystosowanymi i przeznaczonymi do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Przepisy ww. rozporządzenia dotyczą jedynie transportu dokonywanego na terytorium Unii Europejskiej oraz państw należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii. Rozporządzenie unijne nr 561/2006 ma pierwszeństwo w stosowaniu przed polską ustawą o czasie pracy kierowców. Dopiero w zakresie nieuregulowanym ww. rozporządzeniem będą miały zastosowanie przepisy polskiej ustawy o czasie pracy kierowców.

Podstawa prawna

  • art. 2, art. 3, art. 4 lit. g i lit. k, art. 8 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak również uchylającego rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (DzU. UE. L. Nr 102, poz. 1 ze zm.),
  • art. 1 decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej z 7 czerwca 2011 r. Nr K(2011) 3759 w sprawie obliczania dziennego czasu prowadzenia pojazdu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności zostanie wydłużona. Będą nowe przepisy

19 lipca 2024 r. do Sejmu wpłynął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dzięki nowym przepisom zostanie wydłużona ważność orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności niemal 400 tys. osób.

Dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe - sprawdź, czy Twoje jest odpowiednie

Przepisy bhp wymagają odpowiednio przygotowanych i dostosowanych stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe. Sprawdź, czy Twoje stanowisko pracy jest zgodne z przepisami!

Czy pracownik na zwolnieniu lekarskim może wyjechać na urlop

Podczas zwolnienia lekarskiego pracownikowi nie wolno wykonywać żadnej pracy zarobkowej. Ponadto nie może wykorzystywać zwolnienia w sposób niezgodny z jego celem. Czy to oznacza, że podczas choroby pracownik powinien zostać w domu i nie wolno mu wyjechać na urlop?

Wskaźnik waloryzacji na ustawowym minimum. W 2025 r. emerytury i renty wzrosną o 6,78 proc.

6,78 proc. - co najmniej o tyle wzrosną emerytury i renty w przyszłym roku. Rząd pracuje nad rozporządzeniem w sprawie wysokości zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2025 r.

REKLAMA

Czy 21 lipca to niedziela handlowa?

Czy przedostatnia niedziele lipca to niedziela handlowa? Czy sklepy będą otwarte? 

Składki tylko do ZUS czy do ZUS i OFE. Kończy się czas na podjęcie decyzji

Wkrótce „okno transferowe” pozwalające ubezpieczonym decydować, gdzie ma być przekazywana część ich składki emerytalnej, zostanie zamknięte. O tym, gdzie ma trafiać część składki, mogą decydować mężczyźni, którzy nie ukończyli 55 lat, i kobiety, które nie ukończyły 50 lat.

Wypłata z PPK bez podatku – wystarczy wybrać odpowiedni sposób wypłaty

Środki z PPK można wypłacić bez podatku. Bez względu na to, jaki wariant wypłaty oszczędności uczestnik PPK wybierze – zyski wypracowane przez 25% środków zgromadzonych na jego rachunku PPK będą zwolnione z podatku dochodowego. Rozłożenie wypłaty na co najmniej 120 miesięcznych rat zwalnia z podatku zyski wypracowane przez całość oszczędności. 

Wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności – projekt ustawy

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Nowelizacja przewiduje wydłużenie ważności orzeczeń o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności maksymalnie o 6 miesięcy.

REKLAMA

Czy pracodawca może zmusić do 14-dniowego urlopu?

Według Kodeksu pracy wymiar urlopu wypoczynkowego wynosi 20 lub 26 dni – w zależności od stażu pracy pracownika. Urlop może być podzielony na części, z których co najmniej jedna powinna trwać nie mniej niż 14 kolejnych dni kalendarzowych. Czy 14-dniowy urlop jest obowiązkowy?

4 dni albo 35 godzin tygodnia pracy w Polsce do 2027 roku? Za granicą już testowali a efekty są pozytywne

W oczekiwaniu na zapowiadane przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  skrócenie tygodniowego czasu pracy w Polsce, warto przyjrzeć się przykładom z innych państw. Dotąd w programach pilotażowych 4-dniowego tygodnia pracy zaobserwowano np. spadek rotacji zatrudnienia o 40 proc., polepszenie dobrostanu pracowników w 82 proc. firm oraz oszczędności dla pracodawców na poziomie niemal 2 mln zł w skali roku. Krótszy tydzień pracy najlepiej przyjął się na Islandii, gdzie 86 proc. pracowników korzysta z niego lub ma taką możliwość. Ale polscy pracodawcy nie są entuzjastami tego rozwiązania. Aż 51 proc. firm uważa, że w ich branży jest ono niemożliwe. Jeżeli nie uda się skrócić tygodnia pracy, to dobrą alternatywą dla 54 proc. Polaków mogłaby być częstsza praca zdalna lub hybrydowa. 

REKLAMA