| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP

Temat: pracownik

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu pracownik. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące pracownik.

Jak sumować okresy ubezpieczenia przy ustalaniu prawa do zasiłku

Aktualizacja: 02.03.2011

Jeden z naszych pracowników jest zatrudniony w firmie od 17 grudnia 2010 r. Przed zawarciem umowy o pracę zatrudnialiśmy tę osobę na podstawie umowy zlecenia od 10 października do 30 listopada 2010 r. Z tytułu tej umowy pracownik był zgłoszony do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. Od 1 stycznia 2011 r. przebywa na zwolnieniu lekarskim, które potrwa dłuższy czas – pracownik złamał nogę. Czy należy wypłacić tej osobie wynagrodzenie chorobowe, a następnie zasiłek chorobowy? Jeżeli nie, to od kiedy pracownikowi będą się należały te świadczenia? »

Czy firma może dopłacać do kolejnego semestru studiów

Aktualizacja: 01.03.2011

Jedna z pracownic w naszej firmie rozpoczęła drugi semestr studiów podyplomowych. Czy pracodawca może pokrywać koszty dalszej nauki pracownicy? W jakim trybie należy przyznać pracownikowi dopłatę? Czy od otrzymanej dopłaty pracownik musi odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczkę na podatek dochodowy? »

Jak prawidłowo obniżyć składkę zdrowotną do kwoty zaliczki na podatek

Aktualizacja: 01.03.2011

Gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, wówczas kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należy obniżyć do wysokości tej zaliczki. Zdarza się to często przy oskładkowaniu pracowników z niskimi zarobkami. »

ZUS zaprasza na bezpłatne szkolenia

Aktualizacja: 02.03.2011

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zaprasza na szkolenia, których tematyka obejmuje m.in. zasady naliczania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych, świadczenia pieniężne z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, rozliczanie przychodów pracujących emerytów i rencistów. »

Na jakich zasadach będzie wypłacana emerytura pracownikowi, który nabył do niej prawo przed końcem grudnia 2010 r., lecz nie rozwiązał stosunku pracy

Aktualizacja: 16.02.2011

Nasz pracownik w grudniu 2010 r. ukończył 65 lat. Ma wymagany staż pracy, wobec tego w grudniu złożył wniosek o emeryturę. Czy jeśli pracownik będzie kontynuował pracę w naszej firmie, ZUS będzie wypłacał mu emeryturę? Czy my jako pracodawca będziemy opłacać niższe składki za pracownika, który jest jednocześnie emerytem? »

Posiłki dla pracowników

Aktualizacja: 16.02.2011

Jesteśmy niepublicznym zakładem opiekuńczo-leczniczym. Nasza działalność polega na leczeniu i opiece całodobowej. Nie jesteśmy płatnikami podatku VAT. Prowadzimy tylko sprzedaż usług zdrowotnych oraz usług związanych z zakwaterowaniem i wyżywieniem naszych pensjonariuszy. Mamy własną kuchnię i prowadzimy stołówkę dla naszych pensjonariuszy. Nasz personel (pielęgniarki i opiekunki pracują w systemie 12 godz.) wystąpił z pytaniem, czy możliwe jest korzystanie przez nich z posiłków, za które ponosiliby odpłatność? Czy w związku z tym sprzedaż takich posiłków po kosztach własnych byłaby opodatkowana i oskładkowana? »

Korekta danych w dokumentach ubezpieczeniowych

Aktualizacja: 14.02.2011

Płatnik ponosi odpowiedzialność za prawidłowe sporządzanie i przekazywanie do ZUS dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych. Jeśli popełnił w nich błąd, powinien je niezwłocznie skorygować. Sposób korygowania dokumentów i termin, w jakim trzeba sporządzać te korekty, zależy od rodzaju dokumentu i rodzaju popełnionej nieprawidłowości. »

Rozliczenie wynagrodzenia z dwóch umów o pracę

Aktualizacja: 14.02.2011

Prawo pracy dopuszcza, aby pracodawca zawarł z jednym pracownikiem więcej niż jedną umowę o pracę. Jeżeli kod ubezpieczenia z drugiej umowy będzie taki jak z pierwszej, nie trzeba pracownika zgłaszać do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego. W raporcie dla ZUS dotyczącym opłacenia składek należy jednak wykazać przychody ze wszystkich umów. Nie trzeba dla każdej z nich sporządzać osobnego raportu. Również wypłatę dla pracownika pracodawca oblicza od sumy przychodów. »

Czy bankrutująca spółka musi płacić składki na Fundusz Pracy

Aktualizacja: 14.02.2011

Spółka z o.o. znajduje się w stanie upadłości. Należności ze stosunku pracy są finansowane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP). Czy w tej sytuacji spółka ma obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy? »

Umowa o dzieło z pracownikiem przebywającym na urlopie bezpłatnym

Aktualizacja: 14.02.2011

Z jednym z naszych pracowników zawarto umowę o dzieło na wykonanie kosztorysu naszej kolejnej inwestycji. Umowa o dzieło została zawarta na okres od 1 grudnia 2010 r. do 31 stycznia 2011 r. Pracownik ten od 1 czerwca 2010 r. do 31 grudnia 2010 r. przebywał na urlopie bezpłatnym. Wynagrodzenie z tytułu umowy o dzieło zostało wypłacone 10 lutego, jednocześnie z wynagrodzeniem ze stosunku pracy za styczeń 2011 r. Czy z tytułu umowy o dzieło tego pracownika należy odprowadzić składki na ubezpieczenia społeczne? Czy należy przekazać za niego do ZUS jakieś dokumenty? »

Jak rozliczyć zwracaną byłemu zleceniobiorcy nadpłatę składek

Aktualizacja: 07.02.2011

Zleceniobiorca nie poinformował nas, że podjął pracę. Jest to emeryt, który pracuje u nas cyklicznie na umowę zlecenia od 2009 r. Przysługują mu 50% koszty uzyskania – świadczy pracę w zakresie usług twórców i wykonawców. W 2010 r. zleceniobiorca poinformował mnie, że od sierpnia 2009 r. pracuje również na podstawie umowy o pracę i zarabia miesięcznie 1400 zł. W tym czasie pracował dla nas na podstawie umowy zlecenia zawartej na okres od sierpnia do grudnia 2009 r., a później na okres od stycznia do czerwca 2010 r. Za każdą z tych umów otrzymywał miesięcznie po 1100 zł. Jesteśmy jednostką budżetową, zatem, niesłusznie ponosząc koszty tego zlecenia od sierpnia 2009 r. (składki), naruszyłam dyscyplinę finansów publicznych. Po korektach dokumentów do ZUS okazało się, że pracownikowi przysługuje do zwrotu miesięcznie 123,86 zł składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (nie chciał ich dobrowolnie opłacać) oraz do dopłaty 11,16 zł składki zdrowotnej za 5 miesięcy 2009 r. oraz za 6 miesięcy 2010 r. Jak wypłacić wyrównanie za 2009 r. i 2010 r.? Czy od tej różnicy liczyć 50% koszty uzyskania? »

Jak rozliczyć wypłatę odprawy z tytułu zwolnień grupowych wyższą niż 15-krotność minimalnego wynagrodzenia

Aktualizacja: 04.02.2011

Z jednym z pracowników rozwiązujemy umowę o pracę z powodu likwidacji jego stanowiska pracy. Podlegamy ustawie o tzw. zwolnieniach grupowych, w związku z czym musimy wypłacić mu odprawę pieniężną. Jednak w treści wypowiedzenia umowy o pracę zagwarantowaliśmy pracownikowi odprawę w wysokości przewyższającej 15-krotność płacy minimalnej, tj. 5-krotność płacy zasadniczej tego pracownika (25 000 zł). Czy w tej sytuacji cała odprawa będzie podlegała składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, czy tylko nadwyżka ponad tę kwotę? Co z podatkiem? »

Czy świadczenia chorobowe należy wykazać w zaświadczeniu ZUS Rp-7

Aktualizacja: 07.02.2011

Do końca 2010 r. zatrudnialiśmy pracownika, który na początku stycznia 2011 r. ukończył 65 lat i chce zgłosić wniosek o emeryturę. W 2010 r. wypłaciliśmy mu najpierw zasiłek chorobowy, a następnie świadczenie rehabilitacyjne. Czy kwoty tych świadczeń należy wykazać w zaświadczeniu ZUS Rp-7, które wystawiamy mu w związku z przejściem na emeryturę? »

Powszechność ubezpieczeń społecznych - czy będą wyższe składki

Aktualizacja: 31.01.2011

Przy okazji dyskusji o Otwartych Funduszach Emerytalnych (OFE) na forum Komisji Trójstronnej, pracodawcy i związkowcy rozmawiali m.in. o powszechności ubezpieczeń społecznych. Pracodawcy godzą się, by osoby prowadzące działalność gospodarczą płaciły wyższe składki, ale chcą włączenia do systemu np. górników. »

POLECANE

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

Eksperci portalu infor.pl

Kamil Jarosz

Ekspert z zakresu marketingu i PR

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »