REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku

Zaledwie 14% Polaków deklaruje zaangażowanie w pracę
Zaledwie 14% Polaków deklaruje zaangażowanie w pracę
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak ważny jest to problem także dla polskiej gospodarki chyba najlepiej świadczy fakt, iż za dobrze zmotywowanego do pracy uznaje się jedynie jeden na siedmiu pracowników!

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Motywacja pracowników i produktywność są ze sobą ściśle związane. Tymczasem, jak wynika z raportu „State of the Global Workplace 2023”, opracowanego przez Gallup Institute, zaledwie 14% Polaków deklaruje zaangażowanie w pracę.
Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele skutecznych sposobów, dzięki którym firmy mogą pomóc pracownikom zwiększyć entuzjazm, podnieść morale a tym samym – przyczynić się do wzrostu swojego biznesu.

Motywacja w pracy: dlaczego jest tak ważna

Niezależnie od tego, czy chodzi o małą firmę, czy międzynarodową korporację, utrzymanie motywacji i zaangażowania pracowników jest kluczowe dla osiągnięcia celów firmy. Dlaczego?

Po pierwsze, ludzie zadowoleni ze swojej pracy lepiej ją wykonują, co oznacza zwiększoną produktywność. Z kolei niezadowoleni – generują dotkliwe straty. Jak bardzo?

REKLAMA

Według Instytutu Gallupa, pracownicy, którzy nie są zaangażowani w pracę, kosztują firmy na całym świecie ogółem 8,8 biliona dolarów rocznie w utraconej produktywności, co stanowi około 9% całkowitego światowego PKB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatem zwiększenie wydajności pracowników to jeden z najprostszych sposobów, aby firmy poprawiły swoją rentowność. Motywowani i zaangażowani pracownicy są znacznie bardziej skłonni do podejmowania dodatkowych wysiłków dla swojego pracodawcy. Z drugiej strony, ci pozbawieni motywacji lub nieusatysfakcjonowani z pracy, zazwyczaj ograniczają swoje działania do minimum.

Motywacja prowadzi do dumy z własnej pracy i gotowości, aby dawać z siebie wszystko. Zmotywowani i zaangażowani pracownicy są także znacznie mniej skłonni by odejść z firmy, myślą kreatywnie i chętniej dzielą się swoimi pomysłami. Dlatego poprawa motywacji może mieć efekt kaskadowy, wzmacniając kluczowe wartości firmy, takie jak współpraca, budowanie zespołu i odpowiedzialność.

Siedem skutecznych strategii motywowania

Korzyści płynące z posiadania zmotywowanej załogi są niezaprzeczalne, ale utrzymanie właściwego poziomu zaangażowania pracowników nie zawsze jest łatwe. Oto siedem sprawdzonych strategii dla firm szukających prostych, a jednocześnie skutecznych sposobów na zmotywowanie swoich ludzi.

Skoncentrowanie na kulturze firmy. Jasno określona kultura firmy stanowi fundament dla zmotywowanych pracowników, ponieważ sprzyja poczuciu przynależności, celu i wspólnoty.

– Kiedy pracownicy czują się częścią czegoś znaczącego, zgodnego z ich wartościami, entuzjazm przychodzi naturalnie. – zauważa Paulina Zielińska-Trojakowska z Trokotex.

– W przypadku naszej firmy stawiamy na nieustanny rozwój. Będąc producentem m. in. prętów z kompozytów, bierzemy pod uwagę pomysły i spostrzeżenia pracowników na temat rozwoju naszej oferty. Tym samym pokazujemy, że ich zdanie się liczy, a oni mają realny wpływ na rozwój firmy, którą współtworzą – tłumaczy ekspertka.

Tego rodzaju motywacji wewnętrznej nie da się sztucznie stworzyć, bez względu na oferowane zachęty. Oznacza to, że poprawa kultury firmy jest często jednym z najlepszych kroków, jakie można podjąć w celu podniesienie zaangażowania pracowników. Wzmocniona poprzez wyrażanie docenienia dla osiągnięć pracowników, może się znacząco przyczynić do utrzymania wysokiej motywacji wśród załogi.

Promowanie pracy zespołowej i współpracy. W większości biznesów, kluczową kwestią dla osiągania celów i odniesienia sukcesu na rynku, jest skuteczna praca zespołowa. Pracownicy są również bardziej zmotywowani, gdy czują się częścią zjednoczonej, wspierającej się w działaniu społeczności. Stworzenie kultury firmy, która promuje pracę zespołową i współpracę, tworzy środowisko, w którym pracownicy motywują siebie nawzajem.

Ustalanie osiągalnych celów i sprecyzowanie oczekiwań. Przedsiębiorstwa stosują cele do motywowania pracowników od czasów, gdy dr Edwin Locke prowadził badania nad ustanawianiem celów w latach 60. XX wieku. Pracownicy otrzymujący mierzalne cele, zazwyczaj przykładają się do ich osiągnięcia. Ważne, by były to wyzwania, ale osiągalne. Ustanawianie nierealistycznych celów jedynie zniechęca, zamiast motywować. Z kolei gdy cele są zbyt łatwe do osiągnięcia, nie zmuszają do dawania z siebie wszystkiego.

Motywowanie przez sens pracy , nagradzanie i wyróżnianie

Kolejna grupa działań kwalifikuje się d kategorii doceniania wysiłku pracowników.

Promowanie rozwoju. Możliwość rozwijania swoich umiejętności i rozwijania kariery to silny czynnik motywacyjny dla wielu osób.

– Jeśli pracownicy czują, że nie mają szansy rosnąć i się rozwijać, mogą stać się zniechęceni lub sfrustrowani – ostrzega Paulina Zielińska-Trojakowska.

– Z własnego doświadczenia wiemy, że zapewnienie licznych możliwości ciągłego uczenia się i rozwoju zawodowego, daje pracownikom z jednej strony cele, do których realizacji dążą, z drugiej zaś – odpowiednie narzędzia do ich osiągania. – tłumaczy ekspertka.

Jeśli chodzi o utrzymanie motywacji pracowników, takie połączenie pozwala osiągać spektakularne rezultaty.

Oferowanie nagród i wyróżnień za dobrą pracę. Nagrody i wyróżnienia stanowią namacalne uznanie za wysiłek wkładany w pracę  i mogą przybierać różne formy – od korzyści takich jak dodatkowe wolne dni czy elastyczne godziny pracy, po nagrody pieniężne, takie jak bonusy i karty podarunkowe.

Gdy to możliwe, nagrody należy dostosować do indywidualnych preferencji pracowników. Na przykład niektórzy preferują publicznie wyrażone uznanie, podczas gdy inni wolą bardziej kameralne pochwały. Personalizując podejście do nagradzania, firma może pokazać, że dostrzega każdego pracownika jako jednostkę i ceni jego unikalny wkład w jej rozwój.

Nadanie poczucia celu. Nikt nie chce czuć się jak kolejny trybik w machinie. Gdy pracownicy widzą, w jaki sposób ich wysiłki przyczyniają się do sukcesu firmy, są bardziej zainteresowani wykonaniem jak najlepszej pracy.

Regularne komunikowanie celów firmy i tego, jaką każdy członek zespołu odgrywa w niej rolę, umożliwia zestawienie celów indywidualnych z celami firmy, co zwiększa motywację w całej organizacji.

Transparentność wobec członków zespołu. Otwarta i uczciwa komunikacja tworzy zaufanie i pewność siebie wśród pracowników firmy. Dlatego zawsze powinno się ich informować o bieżących sprawach, wyzwaniach i sukcesach. Transparentność obejmuje również udzielanie informacji zwrotnej na temat indywidualnych i zespołowych wyników. Konstruktywna informacja zwrotna pomaga pracownikom zrozumieć swoje mocne strony i obszary wymagające rozwoju, co zachęca do ciągłego uczenia się i zwiększa motywację do poprawy.

Zrozum, co napędza pracowników

Każdy pracownik to osobna jednostka o indywidualnych motywacjach, mocnych stronach i aspiracjach. Przez poświęcenie czasu na zrozumienie tych indywidualnych czynników, można dostosować podejście do motywowania poszczególnych osób, co sprawi, że będzie znacznie bardziej skuteczne.

Regularne rozmowy jeden na jeden, aby omówić rozwój zawodowy, cele i ewentualne wyzwania, mogą pomóc zrozumieć, co napędza pracowników, a jednocześnie świadczy o tym, że firmie zależy na ich indywidulanym sukcesie tak samo mocno, jak na sukcesie całej organizacji.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Dlaczego nawet widełki płacowe stanowią problem

Z Badania Candidate Experience przeprowadzonego w 2025 r. wynika, że pracodawcy nie chcą podawać wynagrodzenia w ofercie pracy. Nawet widełki płacowe stanowią problem. Tymczasem dla poszukujących pracy to najważniejsza informacja. Skąd ten opór po stronie zatrudniających?

51 lat obowiązywania aktualnego Kodeksu Pracy: czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Minęło ponad 51 lat od uchwalenia Kodeksu pracy. Ten fundamentalny akt prawny od dekad reguluje stosunki zatrudnienia w Polsce, ale przez cały ten czas podlegał licznym nowelizacjom, które miały dostosować go do zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Dziś rynek pracy wygląda zupełnie inaczej niż kilka, kilkanaście czy kilkadziesiąt (sic!) lat temu, dlatego pytanie o potrzebę szerokiej rekodyfikacji prawa pracy pozostaje aktualne. Czy będzie nowy Indywidualny Kodeks Pracy i Zbiorowy Kodeks Pracy?

Lojalka pod lupą: Kiedy Twój podpis jest wart 25% pensji, a kiedy staje się pułapką?

Zmiana pracy to naturalny element rozwoju zawodowego, ale czasem przeszłość potrafi o sobie przypomnieć w najmniej oczekiwanym momencie. Podpisany w pośpiechu dokument, często nazywany potocznie "lojalką", może skutecznie zablokować Twoją karierę na wiele miesięcy lub – w innej konfiguracji – zapewnić Ci solidny zastrzyk gotówki za przysłowiowe "siedzenie w domu". Zakaz konkurencji to potężne narzędzie w rękach pracodawcy, ale przepisy Kodeksu pracy nakładają na niego sztywne ramy, których nieznajomość bywa kosztowna dla obu stron.

Pracodawcy nie cierpią tego przepisu - wtedy musisz dostać równowartość nawet 6-miesięcznej pensji! Komu i kiedy się należą dodatkowe pieniądze od pracodawcy?

Śmierć członka rodziny to moment, w którym kwestie finansowe schodzą na dalszy plan, ustępując miejsca żałobie. Jednak polskie prawo pracy przewiduje mechanizmy, które mają zabezpieczyć bliskich zmarłego pracownika w tym najtrudniejszym czasie. Jednym z nich jest odprawa pośmiertna. To nie dobra wola pracodawcy, a jego prawny obowiązek. Kto może otrzymać te środki? Dlaczego czasem wypłata jest dzielona na pół? I kiedy szef może legalnie odmówić wypłaty?

REKLAMA

Będzie 15. wypłata emerytur i rent jeszcze w grudniu 2025 r.? ZUS już ogłosił i ma wspaniałą wiadomość dla części seniorów

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłosił harmonogram grudniowych wypłat. Część seniorów otrzyma świadczenia wcześniej niż zwykle, a osoby z terminem 25 grudnia dostaną pieniądze przed świętami. Dodatkowo, na koniec miesiąca pojawi się niespodzianka – druga wypłata dla osób z terminem 1. dnia miesiąca, co w praktyce oznacza 15. przelew w roku. O co chodzi?

Zmiany w ZFŚS jeszcze w 2025 r. lub od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy

Zmiany w ZFŚS wejdą w życie jeszcze w 2025 r. lub zaczną obowiązywać od 2026 r. Czego dotyczą nowe przepisy o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych? Chodzi o reprezentację pracowników.

Zmiany w Kodeksie pracy 2026. Nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy

Zmiany w Kodeksie pracy w 2026 roku dotyczą deregulacji przepisów. Chodzi o wprowadzenie postaci papierowej lub elektronicznej składania dokumentów uregulowanych w prawie pracy. Będzie również nowa zasada wypłaty ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy. Które przepisy kodeksowe się zmieniają?

Wsparcie z PFRON: staże, zatrudnienie osób z niepełnosprawnościami, praktyki i wolontariat. Wnioski do 1 grudnia 2025 r.

Najnowszy program z PFRON dot. przygotowania do staży, praktyk, wolontariatu oraz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami w instytucjach kultury – jest częścią większego projektu „Projektowanie Uniwersalne Kultury – Dostępność w Instytucjach Kultury”. Celem tego przedsięwzięcia jest poprawa dostępności instytucji kultury oraz włączenie osób z niepełnosprawnościami i seniorów w ich działania. Partnerem realizującym projekt jest Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Całość przedsięwzięcia jest finansowana ze środków Unii Europejskiej – w ramach działania 3.3 „Systemowa Poprawa Dostępności” Priorytetu III „Dostępność i Usługi dla Osób z Niepełnosprawnościami” Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027.

REKLAMA

Szykują się zmiany w zasiłku opiekuńczym i wydłużenie aktualnych 14, 30 i 60 dni opieki. MRPiPS z MZ planuje rewizję przepisów

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wraz z Ministerstwem Zdrowia zapowiadają prace nad przeglądem obowiązujących przepisów w zakresie zasiłku opiekuńczego i dokonanie ewentualnych zmian. Resort pracy przyznaje, że te regulacje wymagają dopasowania do potrzeb rodzin, u których dzieci cierpią na szczególne choroby. Obecnie maksymalny okres, na który można uzyskać zasiłek opiekuńczy, jest zbyt krótki i nie odpowiada faktycznym potrzebom rodzin opiekujących się chorymi dziećmi. MRPiPS planuje współpracę z Ministerstwem Zdrowia w zakresie przygotowania odpowiednich rozwiązań - tak, aby regulacje były jak najbardziej transparentne i interdyscyplinarne.

Mental Health Summit 2025: pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Trwają zapisy

Mental Health Summit 2025 odbędzie się 28 listopada 2025 r. online. To pierwsza w Polsce bezpłatna konferencja o zdrowiu psychicznym w miejscu pracy. Infor.pl objął wydarzenie patronatem medialnym. Trwają zapisy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA