REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmotywowani do działania pracownicy to jeden z kluczowych sposobów budowania konkurencyjności na rynku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zaledwie 14% Polaków deklaruje zaangażowanie w pracę
Zaledwie 14% Polaków deklaruje zaangażowanie w pracę
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jak ważny jest to problem także dla polskiej gospodarki chyba najlepiej świadczy fakt, iż za dobrze zmotywowanego do pracy uznaje się jedynie jeden na siedmiu pracowników!

REKLAMA

Autopromocja

Motywacja pracowników i produktywność są ze sobą ściśle związane. Tymczasem, jak wynika z raportu „State of the Global Workplace 2023”, opracowanego przez Gallup Institute, zaledwie 14% Polaków deklaruje zaangażowanie w pracę.
Dobra wiadomość jest taka, że istnieje wiele skutecznych sposobów, dzięki którym firmy mogą pomóc pracownikom zwiększyć entuzjazm, podnieść morale a tym samym – przyczynić się do wzrostu swojego biznesu.

Motywacja w pracy: dlaczego jest tak ważna

Niezależnie od tego, czy chodzi o małą firmę, czy międzynarodową korporację, utrzymanie motywacji i zaangażowania pracowników jest kluczowe dla osiągnięcia celów firmy. Dlaczego?

Po pierwsze, ludzie zadowoleni ze swojej pracy lepiej ją wykonują, co oznacza zwiększoną produktywność. Z kolei niezadowoleni – generują dotkliwe straty. Jak bardzo?

Według Instytutu Gallupa, pracownicy, którzy nie są zaangażowani w pracę, kosztują firmy na całym świecie ogółem 8,8 biliona dolarów rocznie w utraconej produktywności, co stanowi około 9% całkowitego światowego PKB.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zatem zwiększenie wydajności pracowników to jeden z najprostszych sposobów, aby firmy poprawiły swoją rentowność. Motywowani i zaangażowani pracownicy są znacznie bardziej skłonni do podejmowania dodatkowych wysiłków dla swojego pracodawcy. Z drugiej strony, ci pozbawieni motywacji lub nieusatysfakcjonowani z pracy, zazwyczaj ograniczają swoje działania do minimum.

Motywacja prowadzi do dumy z własnej pracy i gotowości, aby dawać z siebie wszystko. Zmotywowani i zaangażowani pracownicy są także znacznie mniej skłonni by odejść z firmy, myślą kreatywnie i chętniej dzielą się swoimi pomysłami. Dlatego poprawa motywacji może mieć efekt kaskadowy, wzmacniając kluczowe wartości firmy, takie jak współpraca, budowanie zespołu i odpowiedzialność.

Siedem skutecznych strategii motywowania

Korzyści płynące z posiadania zmotywowanej załogi są niezaprzeczalne, ale utrzymanie właściwego poziomu zaangażowania pracowników nie zawsze jest łatwe. Oto siedem sprawdzonych strategii dla firm szukających prostych, a jednocześnie skutecznych sposobów na zmotywowanie swoich ludzi.

Skoncentrowanie na kulturze firmy. Jasno określona kultura firmy stanowi fundament dla zmotywowanych pracowników, ponieważ sprzyja poczuciu przynależności, celu i wspólnoty.

– Kiedy pracownicy czują się częścią czegoś znaczącego, zgodnego z ich wartościami, entuzjazm przychodzi naturalnie. – zauważa Paulina Zielińska-Trojakowska z Trokotex.

REKLAMA

– W przypadku naszej firmy stawiamy na nieustanny rozwój. Będąc producentem m. in. prętów z kompozytów, bierzemy pod uwagę pomysły i spostrzeżenia pracowników na temat rozwoju naszej oferty. Tym samym pokazujemy, że ich zdanie się liczy, a oni mają realny wpływ na rozwój firmy, którą współtworzą – tłumaczy ekspertka.

Tego rodzaju motywacji wewnętrznej nie da się sztucznie stworzyć, bez względu na oferowane zachęty. Oznacza to, że poprawa kultury firmy jest często jednym z najlepszych kroków, jakie można podjąć w celu podniesienie zaangażowania pracowników. Wzmocniona poprzez wyrażanie docenienia dla osiągnięć pracowników, może się znacząco przyczynić do utrzymania wysokiej motywacji wśród załogi.

Promowanie pracy zespołowej i współpracy. W większości biznesów, kluczową kwestią dla osiągania celów i odniesienia sukcesu na rynku, jest skuteczna praca zespołowa. Pracownicy są również bardziej zmotywowani, gdy czują się częścią zjednoczonej, wspierającej się w działaniu społeczności. Stworzenie kultury firmy, która promuje pracę zespołową i współpracę, tworzy środowisko, w którym pracownicy motywują siebie nawzajem.

Ustalanie osiągalnych celów i sprecyzowanie oczekiwań. Przedsiębiorstwa stosują cele do motywowania pracowników od czasów, gdy dr Edwin Locke prowadził badania nad ustanawianiem celów w latach 60. XX wieku. Pracownicy otrzymujący mierzalne cele, zazwyczaj przykładają się do ich osiągnięcia. Ważne, by były to wyzwania, ale osiągalne. Ustanawianie nierealistycznych celów jedynie zniechęca, zamiast motywować. Z kolei gdy cele są zbyt łatwe do osiągnięcia, nie zmuszają do dawania z siebie wszystkiego.

Motywowanie przez sens pracy , nagradzanie i wyróżnianie

Kolejna grupa działań kwalifikuje się d kategorii doceniania wysiłku pracowników.

Promowanie rozwoju. Możliwość rozwijania swoich umiejętności i rozwijania kariery to silny czynnik motywacyjny dla wielu osób.

– Jeśli pracownicy czują, że nie mają szansy rosnąć i się rozwijać, mogą stać się zniechęceni lub sfrustrowani – ostrzega Paulina Zielińska-Trojakowska.

– Z własnego doświadczenia wiemy, że zapewnienie licznych możliwości ciągłego uczenia się i rozwoju zawodowego, daje pracownikom z jednej strony cele, do których realizacji dążą, z drugiej zaś – odpowiednie narzędzia do ich osiągania. – tłumaczy ekspertka.

Jeśli chodzi o utrzymanie motywacji pracowników, takie połączenie pozwala osiągać spektakularne rezultaty.

Oferowanie nagród i wyróżnień za dobrą pracę. Nagrody i wyróżnienia stanowią namacalne uznanie za wysiłek wkładany w pracę  i mogą przybierać różne formy – od korzyści takich jak dodatkowe wolne dni czy elastyczne godziny pracy, po nagrody pieniężne, takie jak bonusy i karty podarunkowe.

Gdy to możliwe, nagrody należy dostosować do indywidualnych preferencji pracowników. Na przykład niektórzy preferują publicznie wyrażone uznanie, podczas gdy inni wolą bardziej kameralne pochwały. Personalizując podejście do nagradzania, firma może pokazać, że dostrzega każdego pracownika jako jednostkę i ceni jego unikalny wkład w jej rozwój.

Nadanie poczucia celu. Nikt nie chce czuć się jak kolejny trybik w machinie. Gdy pracownicy widzą, w jaki sposób ich wysiłki przyczyniają się do sukcesu firmy, są bardziej zainteresowani wykonaniem jak najlepszej pracy.

Regularne komunikowanie celów firmy i tego, jaką każdy członek zespołu odgrywa w niej rolę, umożliwia zestawienie celów indywidualnych z celami firmy, co zwiększa motywację w całej organizacji.

Transparentność wobec członków zespołu. Otwarta i uczciwa komunikacja tworzy zaufanie i pewność siebie wśród pracowników firmy. Dlatego zawsze powinno się ich informować o bieżących sprawach, wyzwaniach i sukcesach. Transparentność obejmuje również udzielanie informacji zwrotnej na temat indywidualnych i zespołowych wyników. Konstruktywna informacja zwrotna pomaga pracownikom zrozumieć swoje mocne strony i obszary wymagające rozwoju, co zachęca do ciągłego uczenia się i zwiększa motywację do poprawy.

Zrozum, co napędza pracowników

Każdy pracownik to osobna jednostka o indywidualnych motywacjach, mocnych stronach i aspiracjach. Przez poświęcenie czasu na zrozumienie tych indywidualnych czynników, można dostosować podejście do motywowania poszczególnych osób, co sprawi, że będzie znacznie bardziej skuteczne.

Regularne rozmowy jeden na jeden, aby omówić rozwój zawodowy, cele i ewentualne wyzwania, mogą pomóc zrozumieć, co napędza pracowników, a jednocześnie świadczy o tym, że firmie zależy na ich indywidulanym sukcesie tak samo mocno, jak na sukcesie całej organizacji.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kogo dodatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA