REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przepracowani przez złą lub niezrozumiałą organizację pracy, wypaleni zawodowo, niedoceniani. Zatrudnieni wystawiają kiepską cenzurkę polskim firmom

Co trzeci pracownik w Polsce nie do końca rozumie swoją rolę w organizacji
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Czasem wystarczy proste „dziękuję", czasem rozmowa oparta na empatii i zrozumieniu. Trzeba pamiętać, że o dobrostanie pracowników nie świadczy wysokość uzyskiwanego przez nich wynagrodzenia, a ich lojalność wobec firmy i motywacja do działania.

Tymczasem z raportu Enpulse wynika, że 40 proc. Polaków nie czuje się emocjonalnie związana ze swoim miejscem pracy. Co pracodawcy mogą zrobić by było lepiej?

REKLAMA

REKLAMA

Pracownik w Polsce próżno czeka na dobre słowo od szefa

W raporcie „Zaangażowanie 2023”, przygotowanym przez platformę Enpulse, wskazano, iż  zaledwie 51 proc. pracujących Polaków uważa, że są odpowiednio nagradzani pozafinansowo za swoje zawodowe osiągnięcia. To niepokojące, ponieważ w tym samym badaniu niemal 75 proc. respondentów przyznało, że wyrażanie uznania przez ich bezpośredniego przełożonego jest dla nich ważne. 

– By doceniać pracownika wystarczy dobre słowo, pochwała na forum zespołu czy inspirująca rozmowa. Takie proste i niespodziewane gesty budują w pracownikach poczucie bycia docenianym i stanowią „wisienkę na torcie”, bez której nawet najwyższa pensja i najbardziej atrakcyjny benefit tracą smak – mówi Magda Pietkiewicz, twórczyni platformy Enpulse.

Jak podkreśla ekspertka, w dzisiejszym świecie, w którym zaangażowanie pracowników ma kluczowe znaczenie dla sukcesu firmy, docenianie powinno być nieodłącznym elementem strategii zarządzania.

REKLAMA

Wiele międzynarodowych badań potwierdza, że pozafinansowe nagradzanie pracowników przekłada się na korzyści. Skutkuje  większą motywacją do podejmowania obowiązków służbowych, sprzyja kreatywności i wpływa pozytywnie na lojalność pracowników wobec firmy – dodaje Magda Pietkiewicz.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pracownik najpierw jest przemęczony pracą, potem wchodzi w fazę wypalenia zawodowego

Polacy są przepracowani – z danych Eurostatu za 2022  wynika, że pracujemy średnio 40,4 godziny tygodniowo. To mniej niż  Grecy (41 godzin tygodniowo), jednak dużo więcej niż Holendrzy (33,4 godzin tygodniowo).  Niestety, od przepracowania prosta droga do wypalenia zawodowego. Z badania ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”  wynika, że co czwarty Polak (24 proc.) czuje się wypalony zawodowo. 

– Nasze badania wykazały, że co trzeci Polak uważa, że jego praca jest źródłem nadmiernego stresu i ma problemy z zachowaniem równowagi między życiem zawodowym a prywatnym – potwierdza ekspertka.

Dodatkowo 58 proc. polskich pracowników czuje, że jest przeciążona ilością obowiązków służbowych. To niepokojące ponieważ taki przedłużający się stan napięcia i niepokoju może prowadzić do wypalenia zawodowego pracownika.

Działania mające na celu wsparcie pracowników w radzeniu sobie ze stresem i utrzymaniu równowagi między życiem zawodowym a prywatnym są dziś niezbędne. Budowanie zdrowej atmosfery, a także większa uważność na potrzeby pracowników to podstawy dbania o well-being w firmie.

– Kluczowe staje się w tym kontekście budowanie kultury organizacyjnej opartej na szacunku i empatii. Tylko w takim środowisku pracownicy będą czuli się bezpieczni i ma poczucie, że ich praca ma sens – dodaje ekspertka.

Organizacja pracy w polskiej firmie: pracownicy jak dziecko we mgle

Z badania Enpulse wynika ponadto, że Polscy pracownicy czują się często zagubieni w swojej firmie. Niemal połowa (48 proc.) uważa, że została źle wdrożona w swoje obowiązki, a co trzeci (29 proc.) skarży się, że nie do końca rozumie swoją rolę w organizacji.

Co więcej, 50 proc. pracujących Polaków jest zdania, że kryteria decydujące o awansie w ich firmie są niejasno określone. 

– Jesteśmy ambitni, trzech na czterech polskich pracowników przyznaje, że awans w miejscu pracy jest dla nich ważny. Niestety jak wynika, z naszego badania nie wiemy jak w firmie możemy rozwijać swoją karierę – alarmuje ekspertka.

W ocenie ekspertki może to wynikać, z przeciążenia pracodawców, którzy w pędzie za efektywnością i wynikami firmy zapominają niekiedy o przejrzystym formułowaniu zasad i wypracowywaniu odpowiednich procedur w firmie.

– Jeśli pracownik nie będzie miał poczucia bezpieczeństwa, które zapewniają jasno określone obowiązki i kryteria awansu, zacznie szukać możliwości rozwoju u innego pracodawcy – ostrzega Magda Pietkiewicz.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

REKLAMA

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Reforma PIP może zdestabilizować polski sektor IT. SoDA apeluje o pilne korekty projektu

Polska branża technologiczna alarmuje: projekt reformy Państwowej Inspekcji Pracy, zakładający administracyjną i natychmiast wykonalną możliwość ustalania istnienia stosunku pracy przez inspektorów PIP, może doprowadzić do poważnych zakłóceń w funkcjonowaniu firm technologicznych i osłabić konkurencyjność całej polskiej gospodarki cyfrowej. SoDA - Organizacja Pracodawców Usług IT, zrzeszająca blisko 120 firm i ponad 30 tysięcy specjalistów – przedstawia stanowisko, które szczegółowo analizuje skutki zmian i wskazuje, że projekt w obecnym kształcie stoi w sprzeczności z realiami rynkowymi oraz wieloletnią polityką państwa.

Pracownicy 50 plus zachwyceni uchwałą Sądu Najwyższego: takie prawo to ogromny przywilej. Wreszcie jest jednolite stanowisko co do ochrony przedemerytalnej

W dniu 30 września 2025 r. Sąd Najwyższy w składzie siedmiu sędziów podjął uchwałę, która porządkuje sporne dotąd zasady ochrony przedemerytalnej. Powinni się nią zainteresować zwłaszcza pracownicy po 50. roku życia, bo może bezpośrednio przesądzać o tym, czy pracodawca będzie mógł wypowiedzieć im umowę o pracę, czy też będzie miał zakaz wypowiadania. Orzeczenie zapadło ​w zakresie analizy zagadnienia prawnego i pytania zadanego przez Sąd Okręgowy: czy zakaz wypowiedzenia z art. 39 Kodeksu Pracy dotyczy zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony także wówczas, gdy umowę zawarto na okres, który upływa przed osiągnięciem przez pracownika wieku emerytalnego?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście?

Co za wieści z ZUS! Dotyczy to już 1 mln osób. Czy jesteś na tej liście? Chodzi o udogodnienie, które dostępne jest w ZUS już od 2022 r.. Co istotne jest przeznaczone dla osób ubezpieczonych, świadczeniobiorców i osób mogących skorzystać z programów świadczeń dla rodziny.

REKLAMA

Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA