W fabrykach zadowoleni z warunków pracy są tylko pracownicy biurowi, a co mówią zatrudnieni przy produkcji
REKLAMA
REKLAMA
- Rozwój i zdrowie to priorytety dla sektora produkcyjnego
- Zadowolenie z benefitów pracowniczych: rozbieżność w ocenie
- Dbałość o wizerunek firmy: jakie oceny pracowników
Firma SmartLunch zbadała jak pracownicy fabryk i dużych zakładów produkcyjnych oceniają swoje miejsce zatrudnienia pod względem programów rozwojowych, benefitów czy strategii organizacji. Główny wniosek: aspektem najważniejszym dla pracowników jest dbanie pracodawców o ich zdrowie.
REKLAMA
Rozwój i zdrowie to priorytety dla sektora produkcyjnego
Według 12 proc. ankietowanych dostęp do kursów i szkoleń w branży produkcyjnej jest na bardzo dobrym poziomie, jednak niemal taka sama grupa ocenia ten aspekt jako słaby. Różnice w zadowoleniu z programów rozwojowych widać zwłaszcza pomiędzy pracownikami biurowymi a fizycznymi. 43 proc. przedstawicieli pierwszej grupy ocenia ten element na dobrym poziomie, natomiast w przypadku pracowników fizycznych jedynie trzech na dziesięciu odczuwa takie samo zadowolenie z dostępu do kursów i szkoleń.
– Różnice w percepcji między pracownikami biurowymi a fizycznymi podkreślają potrzebę dostosowania ofert szkoleniowych do różnych grup zawodowych, tak, aby każdy pracownik, niezależnie od zajmowanego stanowiska, mógł czuć się wspierany w swoim rozwoju. To pokazuje, że nie wystarczy oferować szkolenia – kluczowe jest, aby było one skrojone na miarę potrzeb i aspiracji pracowników – uważa Mateusz Tałpasz, CEO SmartLunch.
Czterech na dziesięciu pracowników biurowych zatrudnionych w sektorze produkcyjnym uważa, że dbałość o zdrowie psychiczne i fizyczne przedstawicieli tej branży jest na poziomie bardzo dobrym lub dobrym.
Jednak nieco innego zdania są pracownicy fizyczni; jedynie trzech na dziesięciu wykazuje zadowolenie w tym kontekście. Ponadto, przedstawiciele grupy wiekowej 18-35 lat lepiej oceniają dbałość o zdrowie w pracy niż osoby w wieku 36-50 lat.
Zadowolenie z benefitów pracowniczych: rozbieżność w ocenie
REKLAMA
SmartLunch zbadało również zadowolenie z dostępnych pakietów benefitów. Ponad połowa ankietowanych jest usatysfakcjonowana z oferty swojego pracodawcy. Jednak z drugiej strony niemal 47 proc. ankietowanych ocenia ten element negatywnie.
Pracownicy biurowi i fizyczni uważają, że ten aspekt jest realizowany na podobnym poziomie – w każdej z grup więcej niż połowa określa swój poziom satysfakcji jako bardzo dobry lub dobry.
Wyniki badania pokazują, że sektor benefitów pracowniczych jest oceniany pozytywnie, jednocześnie jest jeszcze spory obszar do zagospodarowania. Pracodawcy powinni postrzegać tę okazję nie tylko jako obowiązek, ale przede wszystkim jako inwestycję w zadowolenie i lojalność swoich pracowników.
– Nasze badanie wskazuje również na potrzebę personalizacji pakietów benefitów, aby odpowiadały one na różnorodne potrzeby i oczekiwania pracowników na różnym szczeblu i z różnych grup wiekowych. To wymaga od pracodawców elastyczności, ale także kreatywności w budowaniu oferty, która będzie w stanie przyciągnąć i zatrzymać talenty w firmie – dodaje Mateusz Tałpasz.
Dbałość o wizerunek firmy: jakie oceny pracowników
35 proc. badanych ocenia dostęp do informacji dotyczących strategii, celów i zarządzania zmianą w firmach produkcyjnych na poziomie dobrym. Jednak podobna grupa ankietowanych, bo aż 31 proc. jest średnio usatysfakcjonowana. Oceny pracowników fizycznych i biurowych nie różnią się znacznie – w pierwszej grupie co druga osoba oceniła ten aspekt pozytywnie, w drugiej grupie taką opinię wyraziło 44 proc. ankietowanych.
Wyniki badania SmartLunch pokazują, że dla większości pracowników angażowanie się firm w działania CSR ma istotne znaczenie. Niemal 68 proc. respondentów uznało ten aspekt za ważny lub bardzo ważny. Dane jednak wskazują, że wśród pracowników fabryk odpowiedzialność społeczna jest mniej istotna niż problemy dnia codziennego, takie jak dbanie o zdrowie psychiczne czy fizyczne.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat