REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Bezpieczeństwo pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Badania i pomiar czynników szkodliwych w środowisku pracy – nowe obowiązki pracodawców

Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru. Jest to obowiązek pracodawcy wymagany od 3 marca 2011 r. wraz z wejściem w życie nowego rozporządzania określającego zasady oraz częstotliwość badania i pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy. Ich katalog określono bardziej szczegółowo niż dotychczas.

Ocena stanowiska pracy wyposażonego w monitor ekranowy

Pracodawca nie może wysłać chorego pracownika na badania lekarskie

Rozmieszczenie i ilość apteczek pierwszej pomocy w zakładzie pracy

Na terenie zakładu pracy, w związku ze stałym rozwojem firmy i pojawiającym się nowym parkiem maszynowym, społeczny inspektor pracy wpisem w książce zaleceń polecił pracodawcy zapewnienie sprawnie funkcjonującego systemu udzielania pierwszej pomocy adekwatnie do rodzaju wykonywanej pracy i występujących na terenie zakładu pracy zagrożeń dla zdrowia i życia pracowników. Pracodawca zapewnił na każdym piętrze po jednej apteczce. Na każdym piętrze znajdują się co najmniej 2 odrębne wydziały produkcyjne. Twierdzi, że wyposażenie apteczek jest w zupełności wystarczającym zabezpieczeniem i spełnia obowiązek nałożony na niego w przepisach prawa. Czy ma rację?

Szkolenie okresowe dla pracodawców pełniących obowiązki służby bhp

Pracodawca pełniący obowiązki służby bhp odbył szkolenie niezbędne do wykonywania zadań służby bhp w celu osobistego wykonywania zadań tej służby. Po upływie 2 lat od szkolenia, po kontroli Państwowej Inspekcji Pracy, inspektor pracy nakazał pracodawcy odbycie szkolenia okresowego. Czy słusznie?

Zwrot kosztów za otrzymaną odzież ochronną w razie zwolnienia z pracy

Kto powinien ustalać plan BIOZ i co ma on zawierać?

W jaki sposób Społeczna Inspekcja Pracy powinna współpracować ze służbą bhp

Na terenie zakładu pracy działa służba bhp oraz Społeczny Inspektor Pracy. Pracownicy służby bhp nie udostępnili Społecznemu Inspektorowi Pracy dokumentów dotyczących badań środowiskowych na terenie zakładu pracy. Ponadto Społeczny Inspektor Pracy twierdzi, że pracownicy służby bhp nie udostępniają mu innych żądanych przez niego dokumentów dotyczących bhp. Czy pracownicy służby bhp mają obowiązek udostępnić Społecznemu Inspektorowi Pracy żądane przez niego dokumenty? Jak powinna wyglądać współpraca pomiędzy Społecznym Inspektorem Pracy a pracownikami służby bhp?

Ochrona zdrowia i życia w miejscu pracy, punkty pierwszej pomocy na terenie zakładu pracy

Roczna analiza stanu bhp

Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z najważniejszych dokumentów potwierdzających stan realizacji wymogów bhp w zakładzie.

Prace zimowe - obowiązki pracodawcy

Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury.

Choroby pracowników biurowych

Pozycja siedząca dominuje w pracy biurowej. Nie wymaga ona dużego wysiłku fizycznego, lecz praca wykonywana przez dłuższy czas w tej pozycji powoduje dolegliwości bólowe i zmiany zwyrodnieniowe w narządzie ruchu, głównie w kręgosłupie. Warto pamiętać, że rodzaj i stopnień obciążenia pracowników zależy od wymiaru czasu pracy przy komputerze, stopnia trudności wykonywanych zadań, zaangażowania i znajomości obsługi programów. W czasie kontroli warunków pracy i szkoleń, zwłaszcza dla osób kierujących pracownikami, odpowiedzialnych za organizację pracy, warto rozmawiać o dolegliwościach, jakie może powodować praca w niewłaściwych warunkach, a także doradzać, jak można tym dolegliwościom zapobiegać.

Jakie obowiązki wobec pracowników ma pracodawca w czasie zimy

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Według jakiego programu szkolenia należy przeprowadzić szkolenie okresowe dla lekarza?

Kierownik rejonowej przychodni zdrowia zamierza zorganizować dla swoich pracowników szkolenie okresowe z zakresu bhp. Zaplanował przeprowadzenie szkolenia dla internistów wykonujących pracę w rejonowej przychodni zdrowia w okresie 6 lat od poprzedniego szkolenia. Poprzednie szkolenie odbyło się na bazie programu dla pracowników administracyjno-biurowych. Czy lekarze powinni odbywać szkolenia okresowe raz na 5 czy 6 lat i jaki powinien być program takiego szkolenia?

W jaki sposób pracownik może odwołać się od treści protokołu powypadkowego?

Pracownik uległ ciężkiemu wypadkowi podczas pracy. Wypadek został uznany za wypadek przy pracy, ale poszkodowany nie zgadza się z ustaleniami zespołu powypadkowego. W jaki sposób pracownik może odwołać się od zapisów zawartych w protokole?

Jakie są obowiązki pracodawcy, gdy pracownicy narażeni są na hałas?

W trakcie kontroli zakładu produkcyjnego inspektor pracy stwierdził, że pracodawca nie wypełnia swoich obowiązków wynikających z istniejącego na stanowiskach pracy zagrożenia hałasem. Jakie obowiązki obciążają pracodawcę w tym zakresie?

Ochrona pracowników w czasie zimy

Jakiej dokumentacji należy wymagać przy zakupie nowych maszyn?

Jako właściciel i pracodawca niewielkiego zakładu pracy zamierzam kupić kilka maszyn do swojej firmy. Na co powinienem zwrócić uwagę przy zakupie maszyn?

Jakie zagrożenia wypadkowe występują na stanowisku pracy przedstawiciela handlowego?

Na co musi zwrócić uwagę pracodawca, podpisując umowę z firmą szkoleniową?

Prowadzę niewielką firmę i samodzielnie wykonuję zadania służby bhp. Chciałbym zlecić przeszkolenie moich pracowników w zakresie bhp firmie zewnętrznej. Jakiej dokumentacji powinienem wymagać od takiej firmy i na co muszę zwrócić uwagę przy podpisywaniu umowy?

Czy właściciel firmy musi tworzyć palarnie na terenie zakładu pracy?

W życie weszła ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Czy na jej podstawie właściciele firm zwolnieni są z obowiązku tworzenia palarni?

Wykaz prac wzbronionych kobietom w każdym zakładzie pracy

W każdym zakładzie pracy należy stworzyć wykaz prac wzbronionych kobietom. Nawet jeśli w firmie w danej chwili nie pracują kobiety, nie można zakładać, że to się nie zmieni.

Ręczne prace transportowe – ryzyko zawodowe

Soczewki kontaktowe w całości sfinansowane przez pracodawcę na podstawie przepisów bhp są zwolnione z podatku – indywidualne stanowisko fiskusa

Wartość soczewek kontaktowych korygujących wzrok jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli wyniki badań pracownika wykażą konieczność ich stosowania przy obsłudze monitora ekranowego i będzie to świadczenie w całości sfinansowane przez pracodawcę – uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 września 2010 r. (nr IPPB2/415-599/10-4/MK1). Jednak zwolnieniem nie jest objęty zwrot kosztów zakupu soczewek na podstawie faktury wystawionej na pracownika.

Czy pracownikowi bez koniecznych uprawnień, który uległ wypadkowi, będą przysługiwały świadczenia związane z wypadkiem?

Czy rodzina pracownika, który pod wpływem alkoholu uległ śmiertelnemu wypadkowi przy pracy, ma prawo do świadczeń odszkodowawczych?

Pracownik firmy budowlanej podczas wykonywania pracy na rusztowaniu spadł z wysokości i zginął na miejscu. Podczas sekcji zwłok przeprowadzono badanie na obecność alkoholu we krwi. Badanie wykazało 1‰ alkoholu we krwi poszkodowanego. Czy rodzinie pracownika należą się świadczenia z ubezpieczenia społecznego?

Gdzie stosuje się oświetlenie ewakuacyjne?

Do jakiej grupy pracowników zakwalifikować operatora maszyny?

Pracownik jest zatrudniony w elektrociepłowni na stanowisku maszynisty turbiny. Turbina jest sterowana komputerowo, maszynista przebywa w pomieszczeniu biurowym usytuowanym w sąsiedztwie maszynowni. Pracuje na stanowisku wyposażonym w monitor z ekranem dotykowym, za którego pomocą steruje pracą urządzenia. Do jego zadań należy regulacja parametrów turbiny, kontrola pracy urządzenia zgodnie z instrukcją eksploatacji, komputerowe włączanie i wyłączanie maszyny oraz przygotowanie jej do remontów, przeglądów i doraźnych napraw. Do jakiej grupy pracowników uczestniczących w szkoleniu okresowym w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy należy zakwalifikować maszynistę turbiny?

Jakim pracownikom przysługują napoje i posiłki profilaktyczne w okresie zimowym

W okresie zimowym, tzn. od 1 listopada do 31 marca, pracodawca ma obowiązek zapewnić pracownikom pracującym na otwartej przestrzeni posiłki profilaktyczne. Dotyczy to pracowników, których praca powoduje w ciągu zmiany roboczej wydatek energetyczny związany z wysiłkiem fizycznym powyżej 1500 kcal (6280 kJ) u mężczyzn i powyżej 1000 kcal (4187 kJ) u kobiet.

Jak urządzić i wyposażyć szatnię?

W zakładzie zajmującym się pakowaniem kawy i herbaty niedawno była przeprowadzona kontrola warunków higienicznosanitarnych. W trakcie kontroli inspektor stwierdził, że szatnie dla pracowników nie spełniają wymagań określonych w przepisach, a w szczególności zastrzeżenie inspektora budziło ich wyposażenie – zarzuty dotyczyły wolnego miejsca i liczby ławek. Jak powinny być urządzone i wyposażone szatnie?

Jak przygotować się do prac zimowych?

Okulary do pracy przy komputerze

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który stwierdził, że należy mu się zwrot kosztu zakupu okularów do pracy przy komputerze. Czy rzeczywiście taki obowiązek wynika z przepisów prawa? Jeśli tak, to do jakiej kwoty? Czy pracodawca ma zwracać koszty całych okularów, czy np. tylko za oprawki? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?

Czy prace konserwacyjne przy wózku widłowym może wykonywać operator?

Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych?

Na jakie normy dotyczące oświetlenia stanowisk pracy należy powoływać się podczas pomiarów oświetlenia?

Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?

W jaki sposób powinny być przeprowadzane pomiary hałasu?

Jak informować pracowników o wynikach pomiarów czynników szkodliwych dla zdrowia na stanowiskach pracy?

Inspektor pracy w trakcie kontroli zakładu produkcyjnego zwrócił uwagę, że na stanowiskach pracy nie wywieszono wyników badań dotyczących czynników szkodliwych. Czy rzeczywiście przy każdym stanowisku należy wywiesić wyniki badań? Czy wystarczy, że pracownicy otrzymają informacje o występujących czynnikach szkodliwych oraz o ich poziomie podczas szkolenia i w ocenie ryzyka zawodowego?

Jakie szkolenie okresowe powinien odbyć pracodawca wykonujący zadania służby bhp w swoim zakładzie?

Czy w pomieszczeniu biurowym mogą być okna, które się nie otwierają?

Pracodawca zorganizował stanowiska pracy w pomieszczeniu, w którym są nieotwierane okna, ale jest zapewniona klimatyzacja. Pracownicy skarżą się na dyskomfort w związku z brakiem możliwości wywietrzenia pokoju. Czy w pomieszczeniach pracy mogą być okna, których nie można otworzyć?

Czy wypadek na balu zorganizowanym podczas szkolenia wyjazdowego jest wypadkiem związanym z pracą?

Pracodawca zorganizował szkolenie poza miejscem wykonywania pracy. Wszystkim pracownikom wystawił druki delegacji służbowej. Szkolenie trwało od 8.00 do 16.00. Od godziny 20.00 pracodawca zorganizował bal, podczas którego zamierzał wynagrodzić pracowników za ich dotychczasowe osiągnięcia w pracy zawodowej. Przewidział uroczyste przemówienia, polecił jednej z pracownic przygotowanie specjalnych upominków dla swoich pracowników. Podczas balu pracownica przekazująca upominki pracodawcy poślizgnęła się na schodach, w wyniku czego straciła równowagę, spadła ze schodów i złamała nogę. W dalszej części balu obecność pracowników nie była obowiązkowa. Podczas balu wydarzył się też drugi wypadek – jeden z pracowników poszedł na spacer, podczas którego potknął się, przewrócił i złamał rękę. Czy oba zdarzenia są wypadkami przy pracy? Czy pracownikom będą przysługiwały świadczenia z ubezpieczenia wypadkowego?

Przyjazne warunki pracy

Czy wypadek w trakcie powrotu z delegacji jest wypadkiem przy pracy?

Pracownik działu księgowości został skierowany przez pracodawcę na trwające dwa dni szkolenie, które odbywało się w odległości 350 km od miejsca zamieszkania pracownika. Pracownik otrzymał od pracodawcy polecenie wyjazdu służbowego. Pracodawca zgodził się, żeby pracownik pojechał swoim samochodem, pokrył wszystkie koszty związane z udziałem w szkoleniu. Po zakończeniu szkolenia pracownik wracał samochodem do domu. W trakcie jazdy wpadł w poślizg i spowodował wypadek, w wyniku którego doznał urazów żeber i kręgosłupa na odcinku szyjnym. Na miejsce wypadku została wezwana policja. Pracownik, jako sprawca wypadku, został ukarany mandatem, który przyjął. Czy pracodawca ma obowiązek przeprowadzić postępowanie powypadkowe? W jaki sposób powinno zostać zakwalifikowane to zdarzenie?

Kontrole przeciwpożarowe – działania pracodawcy

O istocie ochrony przeciwpożarowej dowiadujemy się z reguły wówczas, gdy zetkniemy się już ze skutkami pożarów. Zniszczone dokumenty, zalane podłogi to tylko niektóre straty związane z pożarem w zakładzie pracy. Straty materialne, a zwłaszcza bezpośrednie zagrożenie życia ludzi, uświadamiają, jak ważne i istotne jest zachowanie właściwego poziomu bezpieczeństwa pożarowego, zapewniającego normalną i bezpieczną pracę.

Wykonywanie przez służbę medycyny pracy profilaktycznej opieki zdrowotnej osób objętych tą opieką na swój wniosek

Pojęciem profilaktycznej opieki zdrowotnej określa się ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy.

Czy zbyt długi czas pracy może być przyczyną wypadku?

Pracownik wykonujący pracę przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł. Podczas upadku złamał rękę w nadgarstku i uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz że pracownik przez długi czas wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Choroba zakaźna powodem odsunięcia pracownika od pracy

U pracownika naszego zakładu w czasie badań okresowych wystąpiło podejrzenie, że jest nosicielem choroby zakaźnej. Został więc odsunięty od wykonywania dotychczasowych obowiązków. Zaproponowaliśmy mu przeniesienie do innej pracy, po wcześniejszym przeszkoleniu. Pracownik jednak nie wyraził na to zgody. Czy w tej sytuacji przysługuje mu prawo do wynagrodzenia chorobowego i następnie zasiłku chorobowego? Jeżeli tak, to na jakiej podstawie?

Szkolenie bhp nie musi być nudne

Dla większości specjalistów w dziedzinie bhp zbliża się okres intensywnej pracy szkoleniowej. Kolejny raz będzie trzeba przedstawiać te same treści i walczyć ze stereotypem nudnego szkolenia bhp. Staramy się podpowiedzieć, jakie techniki warto wykorzystać, aby odnieść sukces szkoleniowy.

W jaki sposób powinno być potwierdzone odbycie szkolenia okresowego bhp?

Po zorganizowanym w zakładzie pracy szkoleniu okresowym firma szkoleniowa wydała certyfikat ukończenia szkolenia okresowego bhp. Czy taki dokument może być potwierdzeniem odbycia tego szkolenia?

Jakie obowiązki ma pracodawca zatrudniający pracownika ponownie po 3-miesięcznej przerwie?

Pracodawca ponownie zatrudnił pracownika, który świadczył pracę na jego rzecz. Przerwa w zatrudnieniu trwała 3 miesiące. Pracownik zatrudniony jest na tym samym stanowisku pracy. Jakie obowiązki z zakresu bhp ciążą na pracodawcy? Czy konieczne jest przeprowadzenie szkolenia z zakresu bhp lub kierowanie pracownika na badania lekarskie?

Zakres badań okresowych a odpowiedzialność za wypadek przy pracy

Pracodawca odpowiada za dopuszczenie pracownika do pracy bez prawidłowego orzeczenia lekarskiego tylko wówczas, gdy badanie przeprowadzono nieprawidłowo, a pracodawca albo o tym wie, albo nieprawidłowości te są widoczne.(Wyrok Sądu Najwyższego z 8 czerwca 2010 r., sygn. akt I PK 29/10)

REKLAMA