Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ręczne prace transportowe – ryzyko zawodowe

Karolina Główczyńska-Woelke
DGP
Przeciwdziałanie niebezpiecznym dla zdrowia zjawiskom, polegające na eliminowaniu lub zmniejszaniu uciążliwości i czynników ryzyka związanych z ręcznym przemieszczaniem ładunków, jest jednym z najistotniejszych obowiązków pracodawców. Dlatego warto wiedzieć, jak w odpowiedni sposób zorganizować pracę, w jaki niezbędny sprzęt pomocniczy oraz środki ochrony indywidualnej należy wyposażyć pracowników.

Konkretne skutki zdrowotne wykonywania ręcznych prac transportowych w określonych warunkach są różnorodne, od krótkotrwałego bólu (kości, mięśni, nerwów, stawów, ścięgien oraz więzadeł) do poważnych urazów (np. pęknięć). Rozwijają się z czasem i mogą być spowodowane samą pracą – sposobem jej wykonywania, jej charakterystyką, ale także warunkami środowiska pracy.

Do czynników ryzyka przyczyniających się do powstawania lub pogłębiania tego typu dolegliwości należy zaliczyć:

  • czynniki związane z wysiłkiem fizycznym (np. przemieszczana masa, częstotliwość powtarzania czynności podnoszenia, przenoszenia, pchania, ciągnięcia, obciążenie statyczne),
  • czynniki organizacyjne (np. możliwość wpływania na sposób i tempo pracy, możliwość współpracy, organizacja stanowiska pracy),
  • czynniki osobnicze (np. sprawność fizyczna, wiek, płeć).
  • Pracodawca chcąc ograniczyć ryzyko związane z wykonywaniem ręcznych prac transportowych powinien:
  • zidentyfikować zagrożenia wynikające z wykonywania tych prac. Wszędzie tam, gdzie występują zagrożenia, zastosowanie mają przepisy rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych, zarówno przy przemieszczaniu przedmiotów, jak i przy pracy z ludźmi i zwierzętami,
  • konsultować i angażować pracowników. Pracownicy lub ich przedstawiciele (np. społeczni inspektorzy pracy) najlepiej wiedzą, jakie zagrożenia występują w miejscu pracy i mogą zaproponować praktyczne rozwiązania w celu ich kontrolowania.

Do obowiązków pracodawcy w przypadku występowania ręcznych prac transportowych należy:

  • eliminowanie tych prac w miarę możliwości,

W Europie aż 24% pracowników skarży się na bóle kręgosłupa, a 22% – na bóle mięśni. W nowych państwach członkowskich schorzenia te występują jeszcze częściej – odpowiednio 39% i 36%. Około 50% wcześniejszych emerytur w Europie spowodowanych jest patologicznymi zmianami w obrębie kręgosłupa. Natomiast około 15% przyczyn niezdolności do pracy ma związek z dolegliwościami kręgosłupa. Dolegliwości te są jedną z głównych przyczyn nieobecności w pracy niemal we wszystkich państwach członkowskich UE.

  • przeprowadzanie oceny ryzyka zawodowego przy pracach, których nie da się wyeliminować,
  • zmniejszanie ryzyka związanego z wykonywanymi pracami (w celu niedopuszczania do pojawienia się negatywnych skutków zdrowotnych na skutek tego typu czynności).

KROK 1

Eliminowanie ręcznych prac transportowych

Polega na stosowaniu środków technicznych, np. taśmociągów, wózków widłowych czy urządzeń próżniowych lub chwytaków mechanicznych, których obsługa nie pociąga za sobą konieczności unoszenia, podnoszenia, układania, pchania, ciągnięcia, przenoszenia, przesuwania, przetaczania lub przewożenia ładunków, materiałów lub przedmiotów. Pamiętać jednak należy, że stosowanie automatyki może powodować inne zagrożenia, np. mechaniczne, ergonomiczne czy związane z hałasem.

KROK 2

Przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego związanego z ręcznymi pracami transportowymi

Obowiązkiem pracodawcy jest przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego. Większość ocen można przeprowadzić bez udziału zewnętrznych specjalistów. Nikt lepiej od pracodawcy i pracowników nie zna charakteru wykonywanej przez nich pracy i związanych z nią zagrożeń. W większości sytuacji wystarczy obserwacja, by zidentyfikować sposoby ułatwiające wykonywanie danej pracy oraz eliminowania zagrożeń, tj. zmniejszenie obciążenia fizycznego pracowników. W trudnych lub nietypowych sytuacjach, np. podczas przemieszczania ładunków w trudnych warunkach środowiskowych (w znacznym hałasie, zapyleniu) lub znacznej ilości towaru w ciągu dnia, warto zasięgnąć porady specjalistów w celu ustalenia skumulowanego wpływu takich warunków pracy na organizm pracownika.

Ocena ryzyka zawodowego jest procesem, podczas którego:

  • identyfikowane są zagrożenia w wyniku zebrania właściwych, pełnych i aktualnych informacji,
  • szacowane jest prawdopodobieństwo zaistnienia niepożądanego zdarzenia i ciężkość następstw związanych z aktywizacją danego zagrożenia.

Kolejnym etapem jest zaplanowanie i wdrożenie skutecznych środków profilaktycznych, które będą faktycznie ograniczały ryzyko, nie generując nowych zagrożeń.

Celem wspomnianych wyżej działań jest doprowadzenie ryzyka zawodowego do poziomu dopuszczalnego, czyli takiego, przy którym wielkość strat związanych z aktywizacją danego zagrożenia jest możliwa do zaakceptowania.

WAŻNE!

Wykonywane prace w mniejszym lub większym stopniu mogą zagrażać życiu lub zdrowiu pracowników. Rzetelne przeprowadzenie procesu oceny ryzyka zawodowego oraz stosowanie środków profilaktycznych, zdefiniowanych w wyniku tego procesu, są zarówno elementami bezpośrednio chroniącymi zdrowie i życie pracowników, jak również pośrednio – przez podnoszenie świadomości o istnieniu zagrożeń w miejscu pracy oraz o sposobach bezpiecznego wykonywania pracy.


Ocena ryzyka zawodowego przy ręcznych pracach transportowych jest szczególnym przypadkiem wymogu zdefiniowanego w Kodeksie pracy (art. 226). Podstawowe wymagania mające zastosowanie do oceny ryzyka zawodowego zostały wskazane w rozporządzeniu w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (§ 39 i następne). Jednak zagadnienie ręcznych prac transportowych, podczas wykonywania których pojedynczy pracownik może być narażony na różnego rodzaju zagrożenia skutkujące dolegliwościami mięśniowo-szkieletowymi, wymaga indywidualnego podejścia. Stwierdzono to już na poziomie europejskim (dyrektywa 90/269) i uszczegółowiono na poziomie krajowym, wskazując 4 zasadnicze obszary do analizy ryzyka oraz związane z nimi działania pracodawcy.

Zgodnie z tym podejściem, podczas oceny ryzyka związanego z ręcznymi pracami transportowymi należy uwzględnić:

  • masę przemieszczanego przedmiotu, jego rodzaj i położenie środka ciężkości,
  • warunki środowiska pracy, w tym w szczególności temperaturę i wilgotność powietrza oraz poziom czynników szkodliwych dla zdrowia,
  • organizację pracy, w tym stosowane sposoby wykonywania pracy,
  • indywidualne predyspozycje pracownika, takie jak sprawność fizyczna, wiek i stan zdrowia.

W niektórych sytuacjach, kiedy pracownicy mają takie same zadania, dopuszczalne jest przeprowadzenie oceny, która ma zastosowanie do kilku pracowników albo do kilku miejsc lub stanowisk pracy. Należy jednak pamiętać, że:

  • ocenę taką można przeprowadzić wyłącznie wówczas, gdy nie występują żadne indywidualne ani lokalne czynniki, które należałoby wziąć pod uwagę, np. różnice w budowie ciała, predyspozycjach, warunkach środowiska pracy, przestrzeni pracy itd.,
  • ogólną ocenę należy zweryfikować, jeżeli któryś z pracowników zgłosi niepożądane objawy, zachoruje, dozna urazu lub jeżeli powraca do pracy po długiej chorobie, ponieważ może on być szczególnie narażony na niebezpieczeństwo.

WSKAZÓWKA!

Pracodawca ma obowiązek uwzględnić, w ramach indywidualnych predyspozycji pracownika, również jego niepełnosprawność, wiek oraz płeć – które determinują przestrzeń do wykonywania ręcznych prac transportowych lub masę manipulowanych przedmiotów.

Najważniejszym etapem podczas procesu oceny ryzyka zawodowego jest identyfikacja zagrożeń. Zespół przeprowadzający ocenę powinien zwrócić szczególną uwagę na wymagania dotyczące warunków prowadzenia ręcznych prac transportowych.


Wymagać to będzie odpowiedzi m.in. na następujące pytania:

1) czy przedmiot:

  • charakteryzuje się masą w granicach dopuszczalności (należy zwrócić uwagę na normatywy higieniczne, w szczególności dla kobiet oraz pracowników młodocianych),
  • jest łatwy do uchwycenia według oceny osoby kierującej pracownikami,
  • jest stabilny (nie wystąpią nagłe ruchy przedmiotu),
  • jest usytuowany tak, że nie wymaga trzymania lub operowania w odległości od tułowia pracownika (w razie konieczności przenoszenia przedmiotu trzymanego w odległości większej niż 30 cm od tułowia należy zmniejszyć o połowę dopuszczalną masę przedmiotu przypadającą na jednego pracownika lub zapewnić wykonywanie tych czynności przez co najmniej dwóch pracowników), ze względu na swój kształt lub strukturę jest bezpieczny z punktu widzenia zagrożeń mechanicznych (nie spowoduje urazów u pracownika, zwłaszcza w przypadku kolizji);

2) czy organizacja pracy, w tym stosowany sposób wykonywania pracy:

  • zapewnia, by koszt energetyczny pracy fizycznej dynamicznej (podnoszenie i przenoszenie przedmiotów) nie przekraczał 2000 kcal (8375 kJ) na zmianę roboczą (aby sprawdzić faktyczny wydatek energetyczny przy tych pracach wskazane jest przeprowadzenie pomiarów tego czynnika. Uproszczone sposoby umożliwiają dokonanie tego za pomocą urządzenia – Miernika Wydatku Energetycznego – przez osoby przeszkolone w zakresie jego stosowania, bez konieczności opłacania laboratorium akredytowanego. Alternatywą dla tego sposobu może być dokonanie szacunku wydatku energetycznego z zastosowaniem metody chronometrażowo-tabelarycznej, np. wg Lehmanna lub polskiej normy PN EN ISO 8996:2005. Pamiętać jednak należy, że metody szacunkowe są mniej dokładne),
  • nie dopuszcza przemieszczania przedmiotu tylko poprzez skręt tułowia,
  • nie dopuszcza wykonania pracy przy pochyleniu tułowia pracownika o kąt większy od 45°;

3) czy środowisko pracy:

  • w tym stanowisko pracy lub jego otoczenie umożliwia przemieszczanie przedmiotu na wysokości zapewniającej bezpieczeństwo,
  • w tym powierzchnia jest równa, niestwarzająca zagrożenia przy poruszaniu się (np. nie jest śliska w zetknięciu ze spodem obuwia pracownika),
  • w tym podłoga i powierzchnia robocza mają ten sam poziom, co nie wymusza przemieszczania przedmiotów na różnych wysokościach (niedopuszczalne jest ręczne przemieszczanie przedmiotów przez pomieszczenia, schody, korytarze albo drzwi zbyt wąskie w stosunku do rozmiarów tych przedmiotów, jeżeli stwarza to zagrożenia wypadkowe),
  • w tym podłoga lub powierzchnia oparcia stóp jest stabilna,
  • w tym temperatura, wilgotność i wentylacja są dostosowane do wykonywanej pracy (zbyt niska temperatura powietrza w pomieszczeniu pracy może powodować kłopoty z pochwyceniem ładunku ze względu na trudności w zginaniu stawów i odczuwaniu chłodu; zbyt wysoka temperatura może powodować nadmierne pocenie się rąk i kłopoty z utrzymaniem ładunku „ślizgającego” się w rękach);

4) czy indywidualne predyspozycje pracownika:

  • umożliwiają mu manipulowanie ładunkiem (należy zwrócić uwagę na normatywy higieniczne określające dopuszczalne masy przemieszczanych ładunków),
  • w tym stan zdrowia pozwala pracownikowi na operowanie ładunkiem (brak przeciwwskazań lekarskich do wykonywania tego typu prac).

Jeśli odpowiedzi na te i inne związane z zagadnieniem pytania, obserwacja sposobów wykonywania pracy czy informacje pochodzące bezpośrednio od pracowników (np. o odczuwalnym zmęczeniu podczas operowania ładunkami nawet poniżej wartości normatywnych) wskażą na występowanie zagrożeń, należy podjąć środki zaradcze.

Mogą one obejmować różnorodne działania, jednak najważniejsze, by były adekwatne do warunków otoczenia oraz możliwości pracowników.

KROK 3

Zmniejszanie ryzyka zawodowego związanego z ręcznymi pracami transportowymi

Prowadzenie ręcznych prac transportowych, w tym stosowane metody pracy powinny zapewnić w szczególności:

  • ograniczenie długotrwałego wysiłku fizycznego, w tym zapewnienie odpowiednich przerw w pracy na odpoczynek,
  • wyeliminowanie nadmiernego obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego pracownika, a zwłaszcza urazów kręgosłupa, związanego z rytmem pracy wymuszonym procesem pracy,
  • ograniczenie do minimum odległości ręcznego przemieszczania przedmiotów,
  • uwzględnienie wymagań ergonomii.

Przy ręcznym przemieszczaniu przedmiotów należy zapewnić sprzęt pomocniczy odpowiednio dobrany do ich wielkości, masy i rodzaju, zapewniający bezpieczne oraz dogodne wykonywanie pracy.

Działania zapobiegawcze powinny być rozpatrywane i realizowane w kolejności od najważniejszych (najwyższy poziom ryzyka związany z danym zagrożeniem) do najmniej ważnych (ryzyko akceptowalne – jednak działania mogą wpłynąć na polepszenie komfortu pracy).

I tak, na początek należy zastanowić się nad możliwością wyeliminowania zagrożenia lub znacznego ograniczenia jego oddziaływania na pracownika w środowisku pracy.


PRZYKŁAD

Pochylanie się podczas podnoszenia surowca lub/i układania desek po bejcowaniu na poziom podłogi (lub palety ustawionej bezpośrednio na posadzce). W takiej sytuacji, mimo że ładunek nie jest zbyt ciężki, to wielokrotnie powtarzana czynność może powodować mikrourazy w obrębie dolnego odcinka kręgosłupa (zarówno w tkance kostnej, jak i krążkach międzykręgowych). Wskazane byłoby ustawienie przy maszynie wózka z płaszczyzną roboczą (odkładczą) o regulowanej wysokości ręcznego wózka paletowego krzyżowego lub wózka widłowego z paletą ustawioną na wysokości ok. 10 cm poniżej wysokości łokciowej operatora. Eliminuje się w ten sposób konieczność pochylania. Należy jednak pamiętać, że rozwiązanie danego problemu nie może generować innego zagrożenia. Dlatego w takiej sytuacji konieczne jest ustalenie np.:

  • czy przy maszynie jest wystarczająco dużo miejsca na ustawienie wózka widłowego, tak aby nie stanowił przeszkody na ciągach komunikacyjnych ani nie stwarzał zagrożenia uderzeniem się o niego,
  • czy płaszczyzna robocza (odkładcza) jest ustawiona w odpowiedni sposób (pod odpowiednim kątem) w stosunku do maszyny, co nie stwarza konieczności skręcania tułowia podczas odkładania ładunku na płaszczyźnie.

WAŻNE!

W ramach działań korygujących i/lub zapobiegawczych częstym działaniem proponowanym przez zespół jest zalecenie przeszkolenia pracowników. Podejście takie jest właściwe wówczas, gdy osoby proponujące i prowadzące takie szkolenia poświęcają znaczną uwagę przekazywanym treściom (informacje o faktycznie występujących na stanowisku pracy zagrożeniach, stosowanym sprzęcie pomocniczym oraz celach i sposobach jego stosowania) i formie (łączenie teorii z praktycznymi pokazami technik bezpiecznego podnoszenia, odkładania, przenoszenia itp.).

Warto pamiętać, że ocena ryzyka zawodowego ma stanowić narzędzie do poprawy warunków pracy przez określenie najpoważniejszych zagrożeń występujących w miejscu pracy, którymi należy się zająć w pierwszej kolejności. Należy również pamiętać o okresowym weryfikowaniu oceny po wprowadzeniu zmian do środowiska pracy.

Wszystkich pracowników objętych oceną należy poinformować o zidentyfikowanym ryzyku.


KROK 4

Prowadzenie dokumentacji oceny ryzyka zawodowego

Dokumentowanie procesu oceny ryzyka zawodowego jest ważne, ponieważ pozwala na zapoznanie z nią pracowników wykonujących ręczne prace transportowe, a także tych, którzy będą je wykonywać. Dokumentacja powinna być pełna i aktualna, żeby wspomagała i kierunkowała działania na rzecz poprawy warunków pracy.

Ponadto dokumentowanie procesu jest obowiązkowe (§ 39a ust. 3 rozporządzenia z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy).

PODSTAWA PRAWNA

  • Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (DzU z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 14 marca 2000 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy przy ręcznych pracach transportowych (DzU nr 26, poz. 313 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 10 września 1996 r. w sprawie wykazu prac szczególnie uciążliwych i szkodliwych dla zdrowia kobiet (DzU nr 114, poz. 545 ze zm.),
  • Rozporządzenie Rady Ministrów z 24 sierpnia 2004 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac (DzU nr 200, poz. 2047 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (DzU z 2003 r. nr 169, poz. 1650 ze zm.).
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2022
Zatrudnianie i zwalnianie pracowników. Obowiązki pracodawców 2022
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    PGZ: wspólne konstrukcje z Koreą, zwiększenie produkcji
    Wobec związanego z wojną na Ukrainie zwiększenia zamówień i kolejnych planów MON, Polska Grupa Zbrojeniowa musi się skupić na zwielokrotnieniu produkcji; za kilka lat będą możliwe wspólne konstrukcje z Koreą Południową - powiedział PAP prezes PGZ Sebastian Chwałek.
    Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich.
    2 sierpnia minął termin wdrożenia tzw. unijnej Dyrektywy Work-Life Balance. To dobry moment na to, aby przyjrzeć się sytuacji zawodowej matek i ojców oraz roli pracodawców w budowaniu równości na rynku pracy. Dlatego Fundacja Rodzic w mieście stworzyła publikację “Ojciec na urlopie rodzicielskim. Nowe przepisy, nowe szanse dla pracodawców i nas wszystkich”. Szeroko omawia w niej samą Dyrektywę oraz wskazuje pozytywne aspekty, jakie wynikają z korzystania przez ojców z przysługujących im praw związanych z rodzicielstwem. Wskazuje także dobre praktyki w kwestii wspierania pracujących rodziców.
    Świadczenie postojowe - do kiedy czas na złożenie?
    Przedsiębiorcy i osoby wykonujące umowy cywilnoprawne, którzy odczuli negatywne skutki występowania w Polsce COVID-19, mają czas na złożenie wniosku o świadczenie postojowe do 16 sierpnia. Zgodnie z przepisami wnioski te mogą złożyć najpóźniej w ciągu 3 miesięcy, od kiedy został zniesiony stan epidemii.
    Kobiety nauczyły się oczekiwać mniej od swoich szefów
    Po dwóch latach pandemii polskie firmy stały się bardziej „włączające”, ale... dla kobiet nadal mniej niż dla mężczyzn. Kobiety nadal, jak przed pandemią, rzadziej niż mężczyźni czują się angażowane w decyzje, wspierane przez współpracowników i doceniane. Więcej kobiet uważa również, że wyniki ich pracy nie mają wpływu na wynagrodzenie. Coraz bardziej dostrzegalny jest efekt „przyzwyczajenia się” już do nierówności. Firmy notowane na giełdzie, by mieć kim wypełnić stanowiska kierownicze zarezerwowane parytetami dla kobiet zgodnie z rozporządzeniem UE w ciągu następnych czterech lat, już dziś powinny popracować nad rozwiązaniami, które uwzględnią ich konkretne potrzeby.
    Enefit rozwija swoją działalność w Polsce i otwiera nowe biuro na Śląsku
    Enefit, spółka należąca do estońskiej grupy Eesti Energia, jednego z największych wytwórców energii elektrycznej w krajach bałtyckich, otworzył biuro sprzedaży w Katowicach. Nowy oddział jest odpowiedzią na rosnącą liczbę klientów z regionu śląskiego, dolnośląskiego, opolskiego i małopolskiego. W ostatnich miesiącach firma powiększyła także swój zespół w Warszawie.
    Dobra atmosfera w pracy – 6 kluczowych aspektów
    Minęły czasy, kiedy głównym powodem wyboru pracodawcy była jego stabilność finansowa i poziom wynagrodzeń. Wraz z wejściem na rynek pracy przedstawicieli generacji Y i Z wzrosło znaczenie czynników pozapłacowych. Elementem, na który młodsze pokolenie pracowników zwraca szczególną uwagę, jest atmosfera w pracy. Jest to jedno z ważniejszych kryteriów wyboru pracodawcy. Ale także powód, dla którego pracownicy są skłonni ponownie wkroczyć do raz opuszczonej rzeki. Pojawia się zatem pytanie – jak budować dobrą atmosferę w pracy? Oto 6 nieodzownych elementów.
    DANONE rozwija innowacje w środowisku pracy
    Praca, która umożliwia harmonijne łączenie rozwoju zawodowego z odpoczynkiem, a nawet pasjami podróżniczymi – to wizja, jaką realizuje grupa spółek DANONE. Firma, jako jedna z pierwszych w Polsce, wprowadziła rozwiązanie zyskujące coraz większą popularność na świecie. Workation to połączenie pracy i wyjazdu wypoczynkowego, które daje pracownikom DANONE możliwość pracy z niemal dowolnego miejsca w Europie aż przez miesiąc. Rozwiązanie jest niezależne od, wprowadzonego na stałe, modelu pracy hybrydowej, a elastyczne formy pracy to część realizowanej w firmie strategii budowania środowiska, będącego najlepszym miejscem do pracy i rozwoju.
    Relacja trudna do wyważenia
    Pomimo ewoluującej praktyki tworzenia partnerskich relacji pracodawcy z pracownikiem w rozumieniu Kodeksu pracy pracodawca niezmiennie jest podmiotem uprzywilejowanym - to pracownik pozostaje względem niego w stosunku podporządkowania. Pracodawca ma wiele uprawnień w nawiązanych stosunkach pracy. Jakich?
    Rząd reguluje pracę zdalną. Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Do Sejmu trafił rządowy projekt nowelizacji Kodeksu Pracy zawierający wyczekiwane przez pracodawców przepisy szczegółowo regulujące pracę zdalną. Obecnie obowiązujące przepisy, wprowadzone specustawą covidową, mówią jedynie, że pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie obowiązków poza stałym miejscem pracy.
    PIP: problem z wdrożeniem przepisów dot. bezpieczeństwa przeciwwybuchowego
    Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy wskazuje, że w dużej części skontrolowanych podmiotów nadal występują problemy z wdrożeniem przepisów związanych z bezpieczeństwem przeciwwybuchowym - poinformował Główny Inspektorat Pracy.
    Zmiany w Kodeksie pracy obejmą pracę zdalną - jej uregulowanie jest bardzo ważne
    Najbardziej wyczekiwanymi zmianami w Kodeksie pracy są regulacje dotyczące pracy zdalnej - ocenia dyrektorka HR w agencji zatrudnienia Trenkwalder Joanna Rutkowska. Dla pracodawców uregulowanie przepisami prawa takiej formy pracy jest bardzo ważne - dodaje.
    Pracownicy hybrydowi pracują ciężej – jak pracować w tym modelu i nie doprowadzić do wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatnich dwóch lat słowo „hybrydowy” całkowicie zmieniło swoje znaczenie i na stałe wpisało się w biurowy żargon, a sam model współpracy został na stałe wdrożony w znacznej części organizacji i cieszy się dużą popularnością wśród zatrudnionych. Większość Polaków (86%), którzy pracują zdalnie lub hybrydowo deklaruje, że w przyszłości chce nadal wykonywać służbowe obowiązki w takim modelu.
    Wyzwanie zatrudniania w szczycie sezonu rolniczego
    Okresowe zapotrzebowanie na pracowników sezonowych wzrasta przed okresem żniw i zbiorów, a to powoduje konieczność nie tylko znalezienia wystarczającej liczby osób, ale również zaproponowania im optymalnej formy zatrudnienia.
    ZUS: ważność bonów turystycznych upływa we wrześniu. 750 tys. nieaktywnych
    Blisko 3,5 mln bonów turystycznych aktywowali dotąd rodzice i opiekunowie. Kwota zrealizowanych płatności bonem sięga 2,4 mld zł. – poinformował PAP Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Zwrócił uwagę, że wciąż ok. 750 tys. bonów pozostaje nieaktywnych. Ich ważność upływa 30 września.
    Zawarcie umowy o pracę
    W jaki sposób zawiera się umowę o pracę?
    Od 2025 największe firmy będą raportować swój wpływ na środowisko i lokalne społeczności
    Działalność CSR i ESG to wciąż słabo znane zagadnienie dla wielu firm. Nawet jeśli przedsiębiorstwa realizują inicjatywy z tego obszaru, bywają one niepoparte strategią, a czasem nakierowane wyłącznie na budowanie pozytywnego wizerunku wśród odbiorców. To jednak będzie musiało się zmienić wraz z nowymi obowiązkami, jakie dyrektywa CSRD nałoży na firmy już za dwa i pół roku. Chodzi o wymóg raportowania zagadnień dotyczących m.in. wpływu na środowisko i społeczeństwo. Chociaż obowiązek będzie dotyczyć największych podmiotów, swoje podejście będą musiały zmienić także mniejsze przedsiębiorstwa, które z nimi współpracują.
    Pracownicy budżetówki i nauczyciele walczą o podwyżki
    Protest pracowników budżetówki trwa od ponad tygodnia, a na sierpień zaplanowana jest duża akcja protestacyjna w Warszawie. Protestujący podkreślają, że ich wynagrodzenia są niewspółmierne do inflacji i domagają się 20-proc. podwyżek płac. Natomiast propozycję rządu, która zakłada w przyszłym roku wzrost o 7,8 proc., wprost określają jako skandaliczną. O podwyżki walczą również nauczyciele.
    Od stycznia 2023 r. najniższa pensja wyniesie 3383 zł brutto
    W przyszłym roku planowane są dwie podwyżki minimalnego wynagrodzenia. Od 1 stycznia 2023 r. najniższa pensja będzie wynosiła 3383 zł brutto, a od lipca - 3450 zł brutto - zakłada opublikowany w czwartek projekt rozporządzenia Rady Ministrów.
    PIP: w maju i w czerwcu kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy
    Kilkanaście tragicznych wypadków przy pracy, w tym śmiertelnych, wydarzyło się w dwóch miesiącach poprzedzających wakacje: maju i czerwcu - poinformowała Państwowa Inspekcja Pracy.
    Umowa zlecenia 2022 r.
    Czym jest umowa zlecenia i czy stosuje się do niej Kodeks Pracy? Czy obowiązuje minimalna stawka godzinowa? Jakie są zasady podatku?
    Co to jest ekonomia społeczna?
    Jak można pomóc osobom wykluczonym społecznie? Czy obecnie na rynku pracy są instrumenty, które działają na rzecz reintegracji zawodowej i społecznej? Jakie będą zadania przedsiębiorstw społecznych? Ekonomia społeczna – nowe instytucje i zasady pomocy już w 2022 r.
    Spory zbiorowe – co się zmieni?
    Nowa definicja sporu o zbiorowe prawa lub wolności związkowe, a także o zawodowe, ekonomiczne lub socjalne zbiorowe interesy lub prawa, wspólna koalicja związków zawodowych w trwającym sporze, maksymalny czas trwania sporu oraz mediacja prewencyjna – to najważniejsze zmiany nad, którymi będzie pracował Sejm i Senat RP jeszcze w tym roku.
    Pracodawca musi sprawdzić partycypację w PPE według stanu na 1 lipca
    Zgodnie z nowymi przepisami ustawy o PPE, pracodawca ma obowiązek informować Polski Fundusz Rozwoju o liczbie swoich pracowników i uczestników PPE według stanu na 1 lipca i na 1 stycznia. Jeżeli pracodawca nie wdrożył PPK z uwagi na prowadzenie PPE, spadek partycypacji w PPE może spowodować, że będzie musiał uruchomić PPK.
    Koszty zwolnień lekarskich – ile firmy płacą za nieodpowiednie warunki pracy?
    Argumentując właścicielowi firmy wysokość kwoty, której przeznaczenie ma wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pracowników, inspektorzy BHP podają wiele górnolotnych sloganów, których pracodawcy nie rozumieją lub rozumieć nie chcą. W takiej sytuacji bardzo dobrym i zawsze działającym argumentem jest pokazanie kosztów absencji wypadkowej w konkretnym przedsiębiorstwie, wskazując jednocześnie że stanowią one tylko 1,53%* kosztów całości wypadku przy pracy.
    Work-life balance w Kodeksie pracy
    Od początku sierpnia zaczną obowiązywać znaczące zmiany, wprowadzone do Kodeksu pracy. Po latach obowiązywania telepracy, w przepisach pojawi się definicja pracy zdalnej. Ponadto pracodawcy będą mogli badać stan trzeźwości pracowników. Dyrektywy unijne wymuszają na polskim ustawodawcy wprowadzenie jeszcze jednej zmiany, związanej z tzw. work-life balance. Ministerstwo Rodziny przygotowało ostateczną wersję noweli Kodeksu pracy, która wdraża regulacje związane z równowagą między życiem zawodowym a prywatnym rodziców i opiekunów.