REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

Anna Czajkowska

REKLAMA

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Odpowiedź na pytanie przedstawione przez Czytelnika nie może być jednoznaczna. Pracodawcy dokonują co prawda różnych świadczeń na rzecz pracowników, lecz powinni liczyć się z konsekwencjami, jakie mogą wyniknąć z tego tytułu na gruncie prawa podatkowego.

REKLAMA

Autopromocja

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie odzież i obuwie robocze spełniające wymagania określone w Polskich Normach, jeżeli odzież własna pracownika może ulec zniszczeniu lub znacznemu zabrudzeniu oraz ze względu na wymagania technologiczne, sanitarne lub bezpieczeństwa i higieny pracy (art. 2377 § 1 k.p.). Do pracodawcy należy także określenie rodzaju odzieży i obuwia roboczego, których stosowanie na określonych stanowiskach jest niezbędne, oraz przewidywanych okresów użytkowania odzieży i obuwia roboczego. Dostarczony pracownikom ubiór stanowi własność pracodawcy (art. 2379 k.p.).

Przepisy nie przewidują, jak należy postępować z odzieżą i obuwiem po upływie okresów użytkowania. Jednak w związku z tym, że stanowią one własność pracodawcy, powinny podlegać zwrotowi. Sugeruje się, aby elementy wyposażenia były powierzane pracownikom z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się na zasadach określonych w art. 124 § 1 pkt 2 k.p.

Z drugiej strony pracodawca może przyjąć, że po okresie użytkowania pracownicy nie będą zobowiązani zwracać odzieży i obuwia, w które zostali uprzednio wyposażeni w związku ze świadczoną pracą. Powstaje jednak pytanie o skutki takiego rozporządzenia mieniem w prawie podatkowym. Dotychczas organy podatkowe ani sądy administracyjne nie wypowiadały się w tym przedmiocie. Istnieje prawdopodobieństwo, że świadczenie w postaci nieodpłatnego przekazania pracownikom elementów ubioru (zwłaszcza że wciąż nadają się one do użytku) będzie stanowiło przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. A zatem wartość takiego świadczenia powinna być uwzględniona w podstawie obliczania zaliczek na podatek pobieranych od pracowników. Jednak ze względu na brak wiążących interpretacji sprawy nie można uznać za przesądzoną.

W celu rozwiania wątpliwości pracodawca może złożyć wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego w trybie przepisów Ordynacji podatkowej. We wniosku powinien znaleźć się wyczerpujący opis stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) oraz przestawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionych okoliczności. Wniosek podlega opłacie w wysokości 40 zł. Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na interpretację do sądu administracyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowe odpisy i dobrowolne zwiększenia na ZFŚS. Ile wynoszą w 2025 r. i w jakim terminie je wpłacić?

Do 31 maja 2025 r. pracodawca tworzący zakładowy fundusz świadczeń socjalnych musi wpłacić na rachunek funduszu kwotę stanowiącą co najmniej 75 proc. równowartości dokonanych odpisów. Pozostałą kwotę dokonanych odpisów i zwiększeń należy przekazać na rachunek bankowy ZFŚS w terminie do 30 września 2025 r. Jaka jest wysokość odpisów i zwiększeń na ZFŚS w 2025 r.?

Komu przysługuje renta wdowia i w jakiej wysokości? ZUS zaprasza na dyżur telefoniczny

Od 1 lipca 2025 r. osoby owdowiałe będą mogły pobierać swoją emeryturę oraz powiększyć ją o część renty rodzinnej po zmarłym małżonku. Alternatywnie będą mogły pobierać rentę rodzinną wraz z częścią swojej emerytury. Jak starać się o rentę wdowią odpowiedzą eksperci ZUS podczas dyżuru telefonicznego.

Komunikat ZUS: Wdrożenie nowej metryki programu Płatnik

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje o planowanym wdrożeniu nowej metryki 307 dla wersji 10.02.002 programu Płatnik.

Polacy żyją coraz dłużej - GUS opublikował tablicę średniego dalszego trwania życia. Czy ZUS przeliczy emerytury?

Nowa tablica średniego dalszego trwania życia kobiet i mężczyzn wskazuje, że Polacy żyją coraz dłużej. Czy warto składać wnioski o ponowne przeliczenie już otrzymywanej emerytury?

REKLAMA

Trwa nabór wniosków o świadczenie wychowawcze. Jak uniknąć przerwy w wypłatach 800 plus?

1 czerwca 2025 r. rozpocznie się nowy okres świadczeniowy w programie 800 plus. Wniosek o świadczenie wychowawcze można złożyć jedynie drogą elektroniczną. Jak można uniknąć przerwy w wypłacie świadczenia?

Jak prawidłowo usprawiedliwić nieobecności w pracy. Nieprzyjemne konsekwencje zaniedbania tego obowiązku

W razie nieobecności w pracy pracownik zobowiązany jest do jej usprawiedliwienia. W tym celu przepisy prawa pracy określają, jakie są przyczyny usprawiedliwiające nieobecność w pracy. Wymieniają też dowody, na podstawie których można usprawiedliwić nieobecność pracownika.

Zmiany w wynagrodzeniach 2025 i 2026 - transparentnie i jawnie

Do 7 czerwca 2026 roku Polska musi wdrożyć dyrektywę o jawności i przejrzystości wynagrodzeń. Przedsiębiorcy mają niewiele czasu na poważne zmiany w zakresie polityki płacowej. Nowe przepisy oznaczają bowiem konieczność przeprowadzenia wnikliwej analizy struktury płac w firmie, wprowadzenie nowych procedur dotyczących prawa do informacji o wynagrodzeniu i kryteriów ustalania jego wysokości. Choć prace nad ustawą wprowadzającą te przepisy nadal trwają, już teraz warto podjąć działania, które przygotują firmę na nową sytuację.

Najlepiej teraz złóż wniosek o rentę wdowią ERWD. Sprawdź, dlaczego

ZUS podpowiada, że teraz jest najlepszy czas na złożenie wniosku o rentę wdowią ERWD. Dlaczego? Dopiero połowa osób uprawnionych złożyła wniosek o rentę wdowią. Od stycznia były duże kolejki. Kolejna fala wniosków przewidywana jest w maju 2025 r.

REKLAMA

Trzynasta emerytura już we wtorek 1 kwietnia 2025 r.

Trzynasta emerytura trafi do emerytów już we wtorek 1 kwietnia 2025 r. Otrzyma ją 889 tys. osób. Kiedy będą kolejne wypłaty trzynastek? Czy można je dostać kilka razy? Czy każdy je otrzyma? Ile wynosi trzynastka w 2025 roku?

Dodatkowe pieniądze dla seniorów. 1 kwietnia pierwsze trzynastki wpłyną na konta emerytów i rencistów

Pierwszy termin wypłaty trzynastych emerytur przypada na wtorek, 1 kwietnia 2025 r. Trzynastki znajdą się na kontach seniorów razem z ich emeryturą lub rentą. Dodatkowe wypłaty przysługują w wysokości najniższej emerytury.

REKLAMA