REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Ochrona indywidualna

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy na soczewki jest dofinansowanie? Pracodawcy mają czas do 17 maja 2024 r. na wdrożenie przepisów BHP

Czy na soczewki jest dofinansowanie? Czy trzeba posiadać dokument do lekarza, żeby otrzymać dofinansowanie? Generalnie pracodawcy powinni pamiętać, że mają czas do 17 maja 2024 r. na wdrożenie nowych zasad BHP w związku z tym, że w dniu 17 listopada 2023 r. weszło w życie ważne rozporządzenie w zakresie organizacji pracy i stanowisk pracy pod kątem bezpiecznej i higienicznej pracy.

105. rocznica utworzenia Państwowej Inspekcji Pracy

Państwowa Inspekcja Pracy obchodzi jubileusz. W styczniu 2024 roku miała miejsce uroczystość 105. rocznicy utworzenia Państwowej Inspekcji Pracy. Podkreślano jak ważna jest praca w życiu człowieka oraz jak ważne są zadania i wyzwania przed, którymi stoi PIP.

Bezpieczeństwo w pracy a wellbeing. Odzież ochronna ma znaczenie

Pracodawca odpowiada za bezpieczeństwo pracownika, w tym właściwe przygotowanie go do pracy i przeszkolenie. Oprócz tego, zdaniem aż 95 proc. pracowników, zatrudniający powinien dbać również o ich dobrostan psychiczny. Na poprawę wellbeingu pracownika wpływa m.in. odpowiednia odzież ochronna. 

Środki ochrony osobistej: Klucz do bezpiecznej pracy

Środki ochrony osobistej (PPE, Personal Protective Equipment) są nieodłącznym elementem bezpiecznej pracy w różnych środowiskach zawodowych. Obejmują one różnego rodzaju wyposażenie, od kasków i okularów ochronnych po rękawice i maski, które mają na celu chronić pracowników przed zagrożeniami związanymi z ich pracą.

REKLAMA

Środki ochrony osobistej

Środki ochrony osobistej to różnego rodzaju produkty i wyposażenie, które służą do zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony zdrowia pracowników oraz innych osób przed różnymi zagrożeniami w miejscu pracy lub innych sytuacjach, gdzie istnieje ryzyko wystąpienia szkód lub obrażeń ciała. Śroki te mają na celu minimalizowanie ryzyka wystąpienia wypadków, urazów lub chorób zawodowych.

Kara dla pracownika za nienoszenie maseczki - czy słusznie?

Czy można odmówić noszenia maseczki w miejscu pracy? Czy możliwe jest nałożenie na pracownika kary porządkowej za niedostosowanie się do zarządzenia nakazującego zakrywanie ust i nosa na terenie zakładu pracy? Taką sprawę rozstrzygnął ostatnio Sąd Rejonowy w Olsztynie.

Koniec obowiązku noszenia maseczek - czy dla wszystkich?

Koniec obowiązku noszenia maseczek - czy dotyczy wszystkich? Co wiemy o ochronie pracowników w kontekście półmasek przeciwpyłowych FFP1, FFP2 i FFP3?

Obowiązkowe maseczki wyzwaniem dla służb bhp [KOMENTARZ]

Obowiązkowe maseczki stanowią wyzwanie dla służb bhp. Czy nowe rekomendacje są wystarczające? Komentuje ekspert Koalicji Bezpieczni w Pracy.

REKLAMA

Maseczki w pracy w pytaniach i odpowiedziach

Maseczki w pracy to nowy obowiązek, który rodzi wiele pytań zarówno ze strony pracodawców, jak i pracowników. Rozszerzony w stosunku do dotychczasowego nakaz zakrywania ust i nosa w zakładach pracy obowiązuje od soboty 28 listopada 2020 r. do 27 grudnia 2020 r. z modyfikacją od 2 grudnia 2020 r. Kogo dotyczy? Czy pracodawca ma prawo i obowiązek egzekwować jego przestrzeganie? Czy istnieją od niego wyjątki? Odpowiadamy na najczęstsze pytania w tym zakresie.

BHP pracy zdalnej - o czym trzeba pamiętać?

Około 33% Polaków pracuje z domu z powodu pandemii. Praca w warunkach domowych jest szczególnie niebezpieczna dla kręgosłupa, ale może też prowadzić do innych przewlekłych schorzeń. Jak zadbać o BHP pracy zdalnej? Co powinien wiedzieć pracownik, co może zapewnić pracodawca?

Maseczki w pracy - jakie są przepisy?

Maseczki w pracy to obowiązek? Jakie są przepisy? Praca to jedno z najczęstszych miejsc, w których dochodzi do zakażeń koronawirusem. Jakie kary za brak maseczki może nałożyć pracodawca? Jaka może być wysokość kary pieniężnej? Czy pracownik może odstąpić od wykonywania pracy, gdy jego współpracownik nie nosi maseczki? Co na to bhp?

Odzież chroniąca przed promieniowaniem UV dla pracujących na powietrzu

Osoby pracujące latem na świeżym powietrzu powinny używać odzieży chroniącej przed promieniowaniem UV. Odzież UV zapewniająca bezpieczeństwo pracy w warunkach naświetlenia słonecznego powinna spełniać wymogi normy EN 13758-2:2003+A1:2006 (PN-EN 13758-2:2007).

Czy pracodawca musi zapewnić maseczki i rękawiczki pracownikom?

Czy na pracodawcy ciąży obowiązek zapewnienia maseczek i rękawiczek ochronnych? W Polsce od dnia 16 kwietnia 2020 roku został wprowadzony obowiązek zasłaniania ust i nosa w przestrzeni publicznej. Nakaz ten został wprowadzony przepisem §18  Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 kwietnia 2020 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, i które zostało opublikowane w Dzienniku Ustaw pozycja 673.

Środki ochrony indywidualnej - definicja

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pra­cownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywi­dualnej zabezpieczające przed działaniem niebez­piecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy oraz infor­mować go o sposobach posługiwania się tymi środkami.

Uprawnienia społecznego inspektora pracy

Społeczna inspekcja pracy jest służbą społecz­ną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepi­sach prawa pracy. Jakie uprawnienia przysługują społecznemu inspektorowi pracy?

Komisja do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy - skład, zadania

Pracodawca zatrudniający więcej niż 250 pracow­ników powołuje komisję bezpieczeństwa i higieny pracy jako swój organ doradczy i opiniodawczy. Kto wchodzi w skład komisji z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy?

Prawa i obowiązki inspektora pracy

Inspektor pracy jest organem Państwowej Inspekcji Pracy powołanym do kontroli i nadzoru przestrze­gania przepisów Kodeksu pracy, w szczególności dotyczących prawidłowości zatrudnienia i zasad bhp. inspektor pracy ma prawo do wydawania decyzji, poleceń. Jakie inne prawa i obowiązki ma inspektor pracy?

Badanie pracowników na obecność narkotyków - narkotest

W kwestii badania przy pomocy narkotestu nie obowiązują żadne szczególne przepisy regulujące możliwość poddania pracowników badaniu na zawartość narkotyków. W tym zakresie co do zasady nie ma zatem podstawy prawnej przyznającej pracodawcy możliwość żądania wykonania tych testów wbrew woli pracownika.

Państwowa Inspekcja Pracy – zadania, status inspektorów, kompetencje

Ustawa regulująca pozycję Państwowej Inspekcji Pracy może być cenną lekturą dla prowadzącego zakład pracy. Znaleźć w niej można szereg informacji przydatnych z punktu widzenia pracodawcy, m. in. o zakresie kompetencji inspektorów w toku prowadzonej kontroli.

Czym są środki ochrony indywidualnej

Środki ochrony indywidualnej mają chronić zdrowie i życie pracowników. To urządzenia lub wyposażenie przewidziane do noszenia lub trzymania przez użytkownika w celu jego ochrony przed jednym lub większą liczbą zagrożeń, które mogą mieć wpływ na jego bezpieczeństwo i zdrowie.

Podstawowe obowiązki pracodawcy w zakresie bhp

Przestrzeganie przez pracodawcę obowiązków w zakresie bhp jest o tyle istotne, iż ponosi on odpowiedzialność za stan bezpieczeństwa i higieny pracy w jego zakładzie niezależnie od obowiązków pracowników w dziedzinie bhp oraz od powierzenia wykonywania obowiązków w tym zakresie specjalistom spoza zakładu pracy.

Pracownicy służby bhp

Pracownicy służby bhp odgrywają istotną rolę w zakładzie pracy. Pełnią oni funkcję doradcze oraz kontrolne w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy, dbając przy tym o warunki pracy, wykonywanej przez pracowników.

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy

Kontrola Państwowej Inspekcji Pracy, będącej organem, którego zadaniem jest egzekwowanie przepisów prawa pracy, poprzez nadzór i kontrolę ich przestrzegania, w tym w szczególności przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów dotyczących legalności zatrudnienia i innej pracy zarobkowej, została uregulowana w ustawie o Państwowej Inspekcji Pracy.

Środki ochrony indywidualnej

Pracodawca jest zobowiązany dostarczyć pracownikom środki ochrony indywidualnej oraz odzież i obuwie robocze. Środki ochrony indywidualnej to środki noszone bądź trzymane przez pracownika w celu jego ochrony przed jednym lub większą liczbą zagrożeń.

Obowiązek konsultacji tabeli przydziału środków ochrony indywidualnej

W związku z dostosowywaniem prawa polskiego do dyrektyw unijnych wprowadzono do Kodeksu pracy obowiązek konsultacji z pracownikami spraw związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Jakie działania powinny być konsultowane z pracownikami?

Co powinna zawierać instrukcja użytkowania środków ochrony indywidualnej

Stosujemy w naszym zakładzie różne środki ochrony indywidualnej. Niektóre z nich są dość skomplikowane. Kto powinien stworzyć instrukcję obsługi takich środków i co powinna ona zawierać?

Wymogi dla kandydata na stanowisko specjalisty ds. bhp

Jakie kwalifikacje musi mieć kandydat do pracy na stanowisko specjalisty ds. bezpieczeństwa i higieny pracy? Czy jeżeli posiada wyższe wykształcenie na kierunku lub specjalności w zakresie bhp, powinien mieć również co najmniej 1 rok stażu pracy w służbie bhp?

Kiedy magazynier może dodatkowo wykonywać prace właściwe dla elektryka

Zatrudniamy na pełny etat pracownika na stanowisku magazyniera. Posiada on również uprawnienia elektryka. Sporadycznie zdarza się, że magazynier naprawia instalację elektryczną lub urządzenie elektryczne. Magazynier ma zakres obowiązków na piśmie, który dotyczy wyłącznie prac magazyniera. Nie chce on, aby dopisywać mu jeszcze obowiązki elektryka, ponieważ dodatkowe czynności wykonuje rzadko i robi to z własnej woli. Czy magazynier może wykonywać czynności elektryka i czy przedstawiona sytuacja nie koliduje z prawem pracy?

Temperatura w pomieszczeniach pracy

W pomieszczeniach pracy biurowej temperatura nie może być niższa niż 18°C. Natomiast maksymalna temperatura w biurze nie jest określona wprost w żadnych przepisach. Można jednak przyjąć, że dla tego rodzaju pomieszczeń dopuszczalna jest temperatura nieprzekraczająca 30°C.

Czy mundur może zastąpić odzież roboczą

Czy przydzielanie pracownikom sortów mundurowych zwalnia pracodawcę z ustalenia i wydawania pracownikom – odpowiednio do zajmowanego stanowiska pracy – odzieży roboczej? Czy odzież robocza może spełniać rolę odzieży identyfikacyjnej? Co to jest odzież rotacyjna i jak ją stosować w firmie?

Bezpieczeństwo pracy zimą

Ekipy naszych pracowników będą wykonywać krótkotrwałe roboty w okresie zimowym (od kilku tygodni do kilku miesięcy w jednym miejscu) w tzw. otwartym terenie. Do miejsca pracy pracownicy będą przywożeni i odwożeni każdego dnia. Ochronę miejsca wykonywania robót zlecimy firmie wyspecjalizowanej. Na co powinniśmy zwrócić uwagę aby być w zgodzie z przepisami bhp?

Czy palarnia w zakładzie pracy musi spełniać szczególne wymagania

Czy to prawda, że pracodawcy nie mają już obowiązku tworzenia palarni w zakładach pracy?

Czy pracownicy mogą używać własnych ubrań ochronnych?

Pracodawca może pozwolić na używanie własnych ubrań ochronnych, zamiast zapewniać pracownikom odzież i obuwie robocze. W takim wypadku jest on zobowiązany jednak wypłacić pracownikom ekwiwalent za pranie odzieży.

Koszty niezwróconych odzieży i obuwia roboczego

Jesteśmy zakładem produkcji spożywczej. Wydajemy pracownikom odzież ochronną (fartuchy i czepki) raz na 4 miesiące (tyle trwa okres ich używalności i taki zapis znajduje się w naszym regulaminie pracy). Jednak niektórzy pracownicy odchodzą z pracy przed upływem tego okresu i część z nich nie zwraca otrzymanej odzieży. Czy możemy obciążyć te osoby kosztami odzieży? Jeżeli tak, to jak ustalić ich wysokość i jak wyegzekwować ich zwrot od byłych pracowników?

Zakup środków ochrony indywidualnej obowiązkiem pracodawcy

Lekarz medycyny pracy zalecił pracę w ochronnikach hałasu pracownicy zatrudnionej na „zmywaku” w gastronomii hotelowej. Według pomiarów środowiska hałas nie przekracza normy na stanowisku pracy. Do kogo należy obowiązek zakupu ochronników i na jakiej podstawie prawnej?

Szkła kontaktowe w szczególnych sytuacjach są zwolnione z podatku – ogólne stanowisko Ministra Finansów

Badania i pomiar czynników szkodliwych w środowisku pracy – nowe obowiązki pracodawców

Pracodawca musi niezwłocznie poinformować pracowników narażonych na działanie szkodliwych czynników o wynikach ich pomiaru. Jest to obowiązek pracodawcy wymagany od 3 marca 2011 r. wraz z wejściem w życie nowego rozporządzania określającego zasady oraz częstotliwość badania i pomiarów czynników szkodliwych w środowisku pracy. Ich katalog określono bardziej szczegółowo niż dotychczas.

Zwrot kosztów za otrzymaną odzież ochronną w razie zwolnienia z pracy

Roczna analiza stanu bhp

Analiza stanu bezpieczeństwa i higieny pracy jest jednym z najważniejszych dokumentów potwierdzających stan realizacji wymogów bhp w zakładzie.

Prace zimowe - obowiązki pracodawcy

Pracownicy wykonujący swoją pracę w trudnych warunkach atmosferycznych i niskiej temperaturze narażeni są przede wszystkim na upadki będące skutkiem poślizgnięcia się na ośnieżonej lub zalodzonej powierzchni oraz na odmrożenia kończyn, uszu czy choroby będące skutkiem gwałtownych zmian temperatury.

Przekazanie odzieży roboczej na własność pracowników

W załączniku do zakładowego regulaminu pracy określiliśmy okresy użytkowania poszczególnych elementów odzieży i obuwia roboczego, w które wyposażani są nasi pracownicy. Przykładowo, magazynier otrzymuje fartuch ochronny na 12 miesięcy i rękawice ochronne na 6 miesięcy. Po upływie tych okresów pracownikom wydawane są nowe elementy ubioru. Co powinniśmy robić z dotychczas używaną odzieżą? Stopień jej zużycia bywa różny. Niektórzy pracownicy pytają, czy mogą zatrzymać na własność jakieś elementy ubioru, jeśli wciąż nadają się one do użytku. Czy możemy się na to zgodzić?

Ochrona pracowników w czasie zimy

Ręczne prace transportowe – ryzyko zawodowe

Soczewki kontaktowe w całości sfinansowane przez pracodawcę na podstawie przepisów bhp są zwolnione z podatku – indywidualne stanowisko fiskusa

Wartość soczewek kontaktowych korygujących wzrok jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych, jeżeli wyniki badań pracownika wykażą konieczność ich stosowania przy obsłudze monitora ekranowego i będzie to świadczenie w całości sfinansowane przez pracodawcę – uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 30 września 2010 r. (nr IPPB2/415-599/10-4/MK1). Jednak zwolnieniem nie jest objęty zwrot kosztów zakupu soczewek na podstawie faktury wystawionej na pracownika.

Okulary do pracy przy komputerze

Ostatnio zgłosił się do mnie pracownik, który stwierdził, że należy mu się zwrot kosztu zakupu okularów do pracy przy komputerze. Czy rzeczywiście taki obowiązek wynika z przepisów prawa? Jeśli tak, to do jakiej kwoty? Czy pracodawca ma zwracać koszty całych okularów, czy np. tylko za oprawki? Czy faktura powinna być wystawiona na firmę?

Czy prace konserwacyjne przy wózku widłowym może wykonywać operator?

Pracodawca, chcąc zaoszczędzić na kosztach, zlecił smarowanie układów oraz wymianę klocków hamulcowych wózka widłowego jednemu z pracowników, który wykonuje drobne naprawy samochodów w zakładzie pracy. Czy takie prace może wykonywać pracownik niemający uprawnień konserwatora wózków widłowych?

Na jakie normy dotyczące oświetlenia stanowisk pracy należy powoływać się podczas pomiarów oświetlenia?

Pracodawca zakupił miernik do pomiaru natężenia oświetlenia na stanowiskach pracy. Zamierza we własnym zakresie przeprowadzić pomiary na stanowiskach pracy w biurze. Jakie powinien zastosować normy do oceny parametrów oświetlenia?

W jaki sposób powinny być przeprowadzane pomiary hałasu?

Przyjazne warunki pracy

Czy przepisy dotyczące wymagań dla stanowisk wyposażonych w monitory ekranowe dotyczą laptopów?

Pracodawca zatrudnia pracowników na stanowiskach biurowych w agencji reklamowej. Część pracowników wyposażono w komputery stacjonarne, natomiast pozostali pracują na laptopach. Wszyscy pracownicy wykonują pracę przez 8 godzin dziennie. Niektórzy pracownicy otrzymali laptopy, gdyż okazjonalnie wyjeżdżają na spotkania z klientami, średnio 1–2 razy w miesiącu na 2–3 godziny. Czy pracodawca powinien dostosować wszystkie stanowiska do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe? Czy tylko stanowiska wyposażone w komputery stacjonarne podlegają obowiązkom wynikającym z tego przepisu?

REKLAMA