Kategorie

świadectwo pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2017 r. będą obowiązywać nowe zasady wydawania świadectw pracy. Dzięki przepisom pracodawca nie będzie musiał wydawać świadectw pracownikom zatrudnionym na kolejnych umowach na czas określony. Jednakże od czerwca 2017 roku nastąpi powrót do przepisów sprzed zmiany.
Pracownik może wystąpić z roszczeniem o wydanie lub sprostowanie świadectwa pracy. Obok roszczeń niemajątkowych wiążących się ze świadectwem pracy, pracownik może również dochodzić odszkodowania od pracodawcy.
Przewidziane są zmiany pozwalające na stosowanie formy elektronicznej dla umów o pracę, wypowiedzenia, świadectwa pracy, prowadzenia i przechowywania dokumentacji związanej ze stosunkiem pracy. Projekt przygotowany przez Ministerstwo Rozwoju stanowi realizację rządowego pakietu „100 zmian dla firm”. Nowe regulacje powinny wejść w życie w 2017 r.
Wydanie świadectwa pracy po zakończeniu stosunku pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Czy w świadectwie pracy można zamieścić opinię o pracowniku?
W ramach pakietu "100 zmian dla Firm" od 2017 r. wprowadzone mają zostać zmiany obejmujące zarówno pracowników jak i pracodawców. Jak zmiany oceniają pracodawcy?
Zmiany w wydawaniu świadectw pracy w przypadku zatrudnienia na podstawie kolejnej umowy, wydłużenie terminu na odwołanie się od wypowiedzenia umowy o pracę, mniej obowiązków administracyjnych dla firm - to tylko niektóre ze zmian proponowanych przez resort rozwoju w ramach pakietu ułatwień dla firm. Proponowane zmiany mają wejść w życie w 2017 r.
Wydanie świadectwa pracy jest obowiązkiem każdego pracodawcy. Czy pracownik może zgłosić się z żądaniem jego wydania przed rozwiązaniem umowy o pracę?
Rozwiązanie stosunku pracy rodzi po stronie pracodawcy szereg obowiązków. Zakres obowiązków pracodawcy związanych z rozwiązaniem stosunku pracy uzależniony jest od tego, czy rozwiązanie następuje w trybie zwykłym, czy w trybie szczególnym.
Od 2 stycznia 2016 r. zmieniły się przepisy dotyczące uprawnień rodzicielskich. Wzór świadectwa pracy nie został jednak dostosowany do nowych przepisów. Jak więc uzupełnić świadectwo pracy w 2016 roku?
W związku ze zmianą przepisów od 22 lutego 2016 r. zmieniły się przepisy dotyczące umów na czas określony. Konsekwencją zmian było dostosowanie do nich nowego wzoru umowy o pracę.
Nowelizacja Kodeksu pracy wprowadziła szereg zmian w zakresie uprawnień rodzicielskich. Jednakże wzór świadectwa pracy nie został dostosowany do zmian związanych z rodzicielstwem. Mimo to pracodawcy powinni wpisywać do wystawianych świadectw pracy informacje o urlopach rodzicielskich. Jak to zrobić?
Pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie po zakończeniu stosunku pracy. Jeżeli na skutek niewydania lub błędów w świadectwie pracy były pracownik poniósł szkodę w postaci niemożności podjęcia nowego zatrudnienia, może dochodzić przed sądem nie tylko sprostowania świadectwa, ale również odszkodowania.
Pracodawca zawarł z pracownikiem ugodę pozasądową w sprawie sprostowania świadectwa pracy, w której ustalono, że rozwiązanie umowy o pracę nastąpi na podstawie porozumienia. Czy należy wydać nowe świadectwo, czy poprawić wcześniejsze?
W związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem sto­sunku pracy pracodawca wydaje pracownikowi świa­dectwo pracy. Dokument ten zawiera podstawowe informacje dotyczące stosunku pracy, który ustał (np. informacje o okresach i rodzaju wykonywanej pracy, zajmowanych stanowiskach, trybie rozwiąza­nia albo okoliczności wygaśnięcia stosunku pracy).
Przywrócenie terminu to instytucja procesowa, która polega na dopuszcze­niu możliwości wykonania czynności procesowej po upływie terminu wyznaczonego do jej wykona­nia. Przywrócenie terminu w prawie pracy jest dopuszczalne w konkretnych sytuacjach.
Prawo pracy wyróżnia m.in. odszkodowanie w razie naruszenia przez pracodawcę zasady równego traktowania w zatrudnieniu, w razie niezgodnego z prawem rozwiązania umowy przez pracodawcę, w razie rozwiązania umowy o pracę na skutek mobbingu, za ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków przez pracodawcę, za nieuzasadnione rozwiązanie umowy o pracę.
Podstawowe obowiązki pracodawcy wskazuje Kodeks pracy. Obowiązki pracodawcy mogą być związane z nawiązaniem stosunku pracy (zawarcie z pracow­nikiem umowy o pracę, skierowanie na szkolenie bhp), trwaniem stosunku pracy (organizo­wanie pracy i zapewnianie odpoczynków) bądź jego zakończeniem (wydanie świadectwa pracy).
Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy jest wydanie pracownikowi świadectwa pracy. Treść świadectwa pracy jest odzwierciedleniem postanowień zawartych w ramach stosunku prawnego, który łączył strony zawartej umowy o pracę, czyli pracodawcę i pracownika.
Świadectwo pracy jest dokumentem potwierdzającym zatrudnienie u konkretnego pracodawcy. Dokument ten zawiera szereg informacji, od rodzaju wykonywanej pracy, wymiaru etatu, okresu trwania umowy, trybu rozwiązania oraz wielu innych informacji niezbędnych w celu ustalenia uprawnień pracowniczych i uprawnień z ubezpieczenia społecznego. Jaki jest termin wydania świadectwa pracy?
Śmierć pracownika wiąże się z powstaniem licznych obowiązków po stronie pracodawcy. Wygaśnięcie stosunku pracy rodzi konieczność rozliczenia się z należności przysługujących pracownikowi do dnia śmierci. W określonych przypadkach pracodawca wypłaca także odprawę pośmiertną. Kto otrzyma należne świadczenia? O jakie dokumenty i inne formalności musi zadbać pracodawca?
Pracodawca jest zobligowany niezwłocznie wydać pracownikowi świadectwo pracy w przypadku rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Wydanie świadectwa pracy nie może być uzależnione od uprzedniego rozliczenia się pracownika z pracodawcą. Pracownikowi przysługuje roszczenie o naprawienie szkody wyrządzonej przez pracodawcę wskutek niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy.
Świadectwo pracy powinno być wydane i przekazane pracownikowi w dniu, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. W razie braku terminowego wydania dokumentu pracownik będzie mógł wystąpić do pracodawcy z roszczeniem o odszkodowanie. Jaka jest wysokość odszkodowania?
W związku z rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy pracodawca ma obowiązek niezwłocznego wydania pracownikowi świadectwa pracy. Jeżeli pracownik pracuje u tego samego pracodawcy na podstawie kolejnych umów terminowych, pracodawca wydaje świadectwo pracy z upływem 24 miesięcznego terminu.
Kara nagany jest jedną z kar w ramach odpowiedzialności porządkowej, którą pracodawca może nałożyć na pracownika. Kara ta ulega zatarciu po upływie roku nienagannej pracy. Co jednak jeżeli przed upływem tego terminu stosunek pracy ulegnie rozwiązaniu? Czy nagana zostanie wpisana do świadectwa pracy?
Pracodawca wydaje świadectwo pracy pracownikowi niezwłocznie po rozwiązaniu lub wygaśnięciu stosunku pracy. Ustawodawca nie uregulował jednak trybu, w jakim świadectwo pracy powinno być wydawane.
W świadectwie pracy należy zawrzeć informację o wykorzystaniu urlopu ojcowskiego. Ma to zapobiec ponownemu wykorzystaniu urlopu u nowego pracodawcy. W którym miejscu należy umieścić tę informację?
Wadliwe rozwiązanie umowy o pracę przez pracodawcę uprawnia pracownika do żądania przywrócenia do pracy na poprzednich warunkach. W przypadku wydania prawomocnego wyroku uwzględniającego powództwo pracownika pracodawca powinien ponownie zatrudnić pracownika. Jakich zmian w związku z tym wydarzeniem pracodawca musi dokonać w świadectwie pracy?
Wydanie świadectwa pracy to bezwzględny obowiązek pracodawcy. Nie zależy od podstawy nawiązania stosunku pracy, sposobu jego rozwiązania ani długości okresu zatrudnienia. Kiedy pracodawca wydaje pracownikowi świadectwo pracy?
Pracodawcy zatrudniający pracowników m.in. na okres próbny i na czas określony wydają świadectwo pracy obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie takich umów, zawartych w okresie 2 lat, poczynając od zawarcia pierwszej z nich. Dokument ten należy wydać, co do zasady, w dniu upływu 24-miesięcznego terminu zatrudnienia pracownika na podstawie tych umów.
Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym przez pracodawcę pracownikowi w związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku pracy. Jego elementy oraz zasady wystawiania zostały szczegółowo unormowane w kodeksie pracy oraz rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej z dnia 15 maja 1996 roku. Jaki jest wzór świadectwa?
Świadectwo pracy jest dokumentem wydawanym przez pracodawcę pracownikowi, w związku z wygaśnięciem lub rozwiązaniem stosunku pracy. Jego elementy oraz zasady wystawiania zostały szczegółowo unormowane w kodeksie pracy oraz rozporządzeniu ministra pracy i polityki społecznej.
Katalog przyczyn dotyczących rozwiązania stosunku pracy zawarty w art. 30 Kodeksu pracy nie jest zamknięty. Przepisy prawa pracy przewidują bowiem inne szczególne przypadki powodujące ustanie zatrudnienia, związane np. z przejęciem zakładu pracy czy przywróceniem pracownika do pracy.
Zasiłek chorobowy z ubezpieczenia wypadkowego, a następnie świadczenie rehabilitacyjne są pobierane przez pracownika poszkodowanego w wyniku wypadku przy pracy. Czy w takim przypadku świadectwo pracy powinno zawierać okresy pobierania wskazanych świadczeń?
Obowiązek wydania przez pracodawcę świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy od zawarcia pierwszej umowy uzależniony jest od rodzaju umów. Dotyczy tylko umów terminowych w postaci: umowy o pracę na okres próbny, umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas wykonania określonej pracy.
Zawarliśmy z pracownikiem umowę o pracę na czas określony od 1 stycznia do 31 października 2011 r. Po niej podpisaliśmy kolejną umowę na czas określony od 1 listopada 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. Następnie zawarliśmy z pracownikiem umowę na czas określony od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r. Kiedy powinniśmy wydać świadectwo pracy? Czy powinniśmy zrobić to w styczniu 2013 r., kiedy minęły 2 lata od zawarcia pierwszej umowy o pracę?
Pracodawca, który nie wydaje świadectwa pracy w terminie lub zamieszcza w nim wadliwe informacje, naraża się na proces o jego wydanie lub sprostowanie. Poważniejszą konsekwencją takiego uchybienia może być konieczność wypłaty byłemu pracownikowi odszkodowania.
W nowych zasadach wydawania świadectwa pracy wprowadzono więcej terminów wydawania świadectwa pracy. Wcześniej pracodawca był zobowiązany do wydawania świadectwa pracy niezwłocznie w dniu, w którym następowało wygaśnięcie lub rozwiązanie stosunku pracy. Jeżeli było to niemożliwe, pracodawca miał obowiązek wydania świadectwa w ciągu 7 dni od ustania stosunku pracy.
Termin wydania świadectwa pracy jest uzależniony od rodzaju umowy, jaka łączyła pracownika z pracodawcą. W przypadku zawieranych po sobie umów na czas określony wynosi on 24 miesiące od zawarcia pierwszej umowy.
Jestem kadrową w przedsiębiorstwie autobusowym. W lutym 2013 r. jeden z kierowców zamierza zgłosić wniosek o przyznanie emerytury pomostowej i odejść z pracy. Pracuje u nas w szczególnych warunkach nieprzerwanie od 1995 r. Od 1 stycznia 2009 r. jest to praca o szczególnym charakterze, wymieniona w załączniku nr 2 do ustawy pomostowej. W jaki sposób powinniśmy potwierdzić mu okres wykonywania pracy „szczególnej” w latach 1995–2008 oraz po 2008 r.? Czy powinniśmy wyłączyć okresy, w których pracownik faktycznie nie wykonywał wspomnianej pracy, gdyż np. przebywał na zwolnieniu lekarskim?
Przepisy wyraźnie wskazują, jakie dane obowiązkowo powinny się znaleźć w świadectwie pracy, a jakie można zamieścić w nim na żądanie pracownika. Formalny charakter świadectwa, ograniczający możliwość zamieszczania w nim dowolnych informacji, wynika z tego, że jego zapisy służą ustaleniu określonych uprawnień ze stosunku pracy i ubezpieczenia społecznego (art. 97 § 2 Kodeksu pracy). Ponadto zachodzi potrzeba chronienia danych osobowych pracownika i poszanowania jego dóbr osobistych, które mogłyby być naruszone przez umieszczanie w świadectwie dowolnych zapisów według uznania pracodawcy.
Zdarza się, że w trakcie trwania zatrudnienia, a nawet po jego ustaniu pracownicy dostarczają dokumenty potwierdzające staż pracy i wpływające na wymiar należnego im urlopu wypoczynkowego. W takim przypadku powstaje pytanie, czy pracodawca powinien uwzględnić te dokumenty i ponownie ustalić wymiar przysługującego urlopu oraz wypłacić ekwiwalent.
Pracodawca, likwidując działalność gospodarczą, musi rozwiązać łączące go z pracownikami umowy o pracę, co do zasady bowiem sama likwidacja działalności gospodarczej nie powoduje automatycznie rozwiązania stosunku pracy.
Najczęściej popełnianym błędem podczas wypełniania świadectwa pracy jest wpisywanie do świadectwa informacji o okresach nieusprawiedliwionych nieobecności. Taką informację pracodawcy często zamieszczają w rubryce dotyczącej okresów nieskładkowych. Jest to nieprawidłowe, ponieważ w świadectwie pracy w ogóle nie należy podawać takiej informacji.
Sporządzając oświadczenie o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia, omyłkowo nie zawarliśmy z pracownikiem pouczenia o przysługującym mu prawie do odwołania. Jak długo w takiej sytuacji trwa okres, przez który pracownik może wnieść odwołanie?
Od maja br. nasza spółka przejęła w trybie art. 231 Kodeksu pracy kilkudziesięciu pracowników innej spółki. Która spółka powinna wystawić świadectwo pracy za okres pracy na umowę na okres próbny, jeżeli umowa ta zakończyła się przed przejęciem pracowników? Przejęty pracownik po zakończeniu umowy na okres próbny nie chciał świadectwa pracy, a teraz podczas pracy na podstawie umowy na czas określony w naszej firmie wystąpił o jego wydanie.
Wypowiedzieliśmy pracownikowi umowę o pracę na czas nieokreślony z zachowaniem 3-miesięcznego okresu wypowiedzenia. W trakcie okresu wypowiedzenia pracownik cały czas przebywał na zwolnieniu lekarskim i nie wykorzystał 3 dni na poszukiwanie pracy. Zażądał on od nas zamieszczenia w świadectwie pracy informacji o niewykorzystaniu dni wolnych na poszukiwanie pracy. Czy powinniśmy zamieścić w świadectwie taką informację?
Pracownik przepracował u nas 14 lat w szczególnych warunkach na stanowisku spawacza. Tę samą pracę wykonywał u poprzedniego pracodawcy, jednak nie otrzymał od niego świadectwa dokumentującego takie zatrudnienie. Posiada on ogólny staż uprawniający go do uzyskania wcześniejszej emerytury (25 lat składkowych i nieskładkowych) oraz wymagany wiek, tj. 60 lat. ZUS wydał jednak decyzję odmawiającą przyznania tego świadczenia, gdyż nie uznał przedłożonych dokumentów potwierdzających pracę w szczególnych warunkach u poprzedniego pracodawcy, tj. książeczki spawacza oraz umów zawartych z tą firmą. Pracownik złożył odwołanie do sądu. Czy na podstawie wymienionych dokumentów, opinii o pracowniku czy zeznań świadków istnieje szansa na pozytywny wyrok sądu i uzyskanie świadczenia emerytalnego?
Zgłosił się do nas były pracownik z prośbą o wydanie duplikatu świadectwa pracy. W jakim terminie mamy obowiązek wydać mu taki duplikat? Czy obowiązują nas w tym przypadku takie same przepisy, jak przy wydawaniu świadectwa pracy?
Pracodawca nie może odmówić udziału w rekrutacji kandydatom tylko z tego powodu, że przedstawili oni nieznane prawu polskiemu dokumenty potwierdzające poprzednie okresy zatrudnienia.
Od 7 grudnia 2011 r. obowiązują zmiany dotyczące zasad wydawania i wypełnienia świadectw pracy. Dostosowują one przepisy w tym zakresie do nowych regulacji dotyczących wydawania pracownikom świadectw pracy za okresy pracy na podstawie terminowych umów o pracę.