REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w wydawaniu świadectw pracy w 2017 r. - błąd w nowelizacji Kodeksu Pracy

Zmiany w wydawaniu świadectw pracy w 2017 r. - błąd w nowelizacji Kodeksu Pracy
Zmiany w wydawaniu świadectw pracy w 2017 r. - błąd w nowelizacji Kodeksu Pracy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 roku firmy nie będą musiały wydawać świadectw pracy po upływie 2-letniego okresu zatrudnienia, jeżeli podpiszą kolejną umowę na czas określony w ciągu 7 od wygaśnięcia lub rozwiązania poprzedniej. Jednak Ministerstwo Rozwoju przygotowało też drugi projekt modyfikacji przepisów w tym zakresie. Od 1 czerwca 2017 roku ma on przywrócić obecną regulację. PIP może nakładać grzywny nawet do wysokości 30 tys. złotych.

Jeśli nie zostaną dopasowane do siebie dwa różne projekty, dotyczące zasad wydawania świadectw pracy, pracodawcy słono za to zapłacą. Gdy nie zorientują się w treści nowych, wzajemnie wykluczających się przepisów, narażą się na kary od Państwowej Inspekcji Pracy i wypłaty 6-tyg. pensji jako odszkodowań dla pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja kodeksu pracy, która ma obowiązywać od 1 stycznia 2017 roku, wprowadzi bardzo korzystne zmiany dla pracodawców. Mają one polegać na tym, że po upływie 24 miesięcy od zatrudnienia pracownika na czas określony, właściciel firmy nie będzie już musiał wydawać świadectwa pracy, do czego jest obecnie zobowiązany, nawet jeśli pracownik kontynuuje zatrudnienie. Jednak Ministerstwo Rozwoju przygotowało też drugi projekt modyfikacji przepisów w tym zakresie. Od 1 czerwca 2017 roku ma on przywrócić obecną regulację.

Polecamy: Wielka Księga Prawa Pracy

– Pracodawca znów będzie musiał wydawać świadectwa pracy swoim podwładnym, po upływie 24 miesięcy od momentu ich zatrudnienia na czas określony, nawet jeśli będą oni kontynuowali u niego pracę. Brak przepisów przejściowych, jakie powinny zostać wprowadzone na przełomie maja i czerwca 2017 roku, prawdopodobnie doprowadzi do dezorientacji w kadrach. Wówczas mogą być one przekonane, że zasada, obowiązująca od stycznia, jest wciąż aktualna. Krótko mówiąc, zapanuje chaos – mówi radca prawny Agnieszka Bagieńska-Petryka.

REKLAMA

Ekspert ostrzega, że przedsiębiorcom, którzy na czas nie zorientują się w zmianach przepisów, będą groziły kontrole i wysokie kary nakładane przez Państwową Inspekcję Pracy. Zgodnie z art. 282 § 1 pkt 3 Kodeksu Pracy, pracodawca, który nie wydaje pracownikowi świadectwa pracy, podlega grzywnie od tysiąca do aż 30 tys. złotych. Co więcej, pracownik, który wychwyci błąd swojego pracodawcy, będzie mógł wystąpić z roszczeniem o odszkodowanie. Może ono wynieść maksymalnie równowartość jego 6-tygodniowego wynagrodzenia. Należy jednak pamiętać, że etatowiec musi udowodnić, iż w tym czasie pozostawał bez zatrudnienia, właśnie w związku z nieotrzymaniem dokumentu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– Trudno oszacować, z jaką częstotliwością pozwy będą wpływać do sądów, w związku ze zmianami powyższych przepisów. Ale na pewno ustawodawca powinien dostosować do siebie dwie nowelizacje Kodeksu Pracy tak, aby nie utrudniać życia pracodawcom. Miejmy jednak nadzieję, że wycofa się z przywrócenia obowiązku wystawiania świadectw pracy pracownikom, którzy pracują dłużej, niż 2 lata lecz na podstawie umów zawartych na czas określony. To przestanie wreszcie generować niepotrzebne wydawanie dokumentów – zaznacza Agnieszka Bagieńska-Petryka.

Jak przypomina radca prawny, świadectwo pracy jest potrzebne tak naprawdę, dopiero w momencie definitywnego ustania zatrudnienia u danego pracodawcy. Projektowane przepisy, powinny zatem rozwiązywać inne ważne problemy, m.in. dotyczące archiwizowania dokumentów pracowniczych w formie elektronicznej. Bowiem od czerwca 2017 roku pracodawca będzie mógł wydawać świadectwa pracy w formie e-dokumentu, a nie jak to jest obecnie – wyłącznie w wersji papierowej.

– W nowych przepisach ustawodawca powinien również skoncentrować się na kwestii skrócenia okresu przechowywania akt pracowniczych z 50 lat, jak to jest obecnie, do 10. Ma to dotyczyć dokumentów osób zatrudnionych po 31 grudnia 1998 roku. Zgodnie z projektem, teczki pracowników którzy zaczęli pracę przed 1 stycznia 1999 roku i wciąż ją wykonują będą przechowywane przez następne pół wieku – dodaje Agnieszka Bagieńska-Petryka.

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Źródło: MondayNews

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Kiedy pracodawca musi zgodzić się na przesunięcie terminu urlopu, a kiedy nie? Jest kilka reguł, które trzeba zastosować

Czy termin raz zaplanowanego urlopu wypoczynkowego można zmienić? To zależy od kilku okoliczności. W jednych zakładach pracy nie ma z tym problemów, a w innych niezbędne jest spełnienie warunków wynikających z przepisów.

0,04 proc. wartości aktywów netto za udział w Portalu PPK. Czy będzie niższa stawka opłaty? Jest projekt rozporządzenia

Jest pomysł Ministerstwa Finansów, aby obniżyć stawkę opłaty za udział w Portalu PPK. Zamiast obecnych 0,05 proc. wartości aktywów netto zgromadzonych w programie byłoby 0,04 proc. Jest projekt rozporządzenia.

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami

Czym jest pułapka rentowa i dlaczego trzeba ją zlikwidować? To zjawisko społecznie niesprawiedliwe. Dotyczy aż 40% osób z niepełnosprawnościami. Kilkanaście organizacji apeluje do resortu finansów o likwidację pułapki.

Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami sklepów?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

REKLAMA

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA