Obowiązek wydania pracownikowi świadectwa pracy
REKLAMA
REKLAMA
Definicja podstawowa
Dokument potwierdzający zakończone zatrudnienie.
REKLAMA
W prawie pracy
Pracownik, który zawiera z pracodawcą umowy terminowe, otrzymuje świadectwo pracy w okresie 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z tych umów, chyba że zażąda wydania świadectwa po każdej z nich. Jeżeli umowa terminowa zakończy się po upływie 24 miesięcy od zawarcia pierwszej z umów, to świadectwo należy wydać po zakończeniu drugiej umowy. Pracownik w każdym czasie może zażądać wydania świadectw pracy w związku z zakończonymi stosunkami pracy. Świadectwa pracy wydaje się wówczas w ciągu 7 dni od złożenia pisemnego wniosku przez pracownika.
Redakcja poleca: Zatrudnianie i zwalnianie pracowników – praktyczny poradnik (książka)
W przypadku pracownika zatrudnionego na czas nieokreślony świadectwo pracy należy wydać w dniu rozwiązania umowy o pracę, a jeżeli wydanie świadectwa w tym dniu nie jest możliwe, trzeba je wydać w ciągu 7 dni od dnia zakończenia stosunku pracy. Pracownik może wystąpić o sprostowanie świadectwa pracy w ciągu 7 dni od jego otrzymania. Pracodawca ma 7 dni na jego rozpatrzenie. Jeżeli odrzuci wniosek o sprostowanie, pracownik może wystąpić o takie sprostowanie do sądu pracy w ciągu 7 dni od dnia, kiedy pracodawca poinformował go o odrzuceniu wniosku.
W wynagrodzeniach
W przypadku niewydania w terminie lub wydania niewłaściwego świadectwa pracy pracownikowi przysługuje w stosunku do pracodawcy roszczenie o naprawienie wynikłej z tego powodu szkody. Odszkodowanie przysługuje w wysokości wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy z powodu błędów w świadectwie lub jego nieterminowego wydania. Nie może ono przekraczać 6-tygodniowego wynagrodzenia pracownika. Odszkodowanie należy obliczyć według zasad obowiązujących przy ustalaniu ekwiwalentu pieniężnego za niewykorzystany urlop wypoczynkowy.
Zostań naszym ekspertem!
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat