REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadectwo pracy na nowych zasadach od 1 stycznia 2017 r.

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Łukasz Guza
Łukasz Guza
zastępca redaktora naczelnego DGP
Świadectwo pracy na nowych zasadach od 1 stycznia 2017 r.
Świadectwo pracy na nowych zasadach od 1 stycznia 2017 r.
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2017 r. będą obowiązywać nowe zasady wydawania świadectw pracy. Dzięki przepisom pracodawca nie będzie musiał wydawać świadectw pracownikom zatrudnionym na kolejnych umowach na czas określony. Jednakże od czerwca 2017 roku nastąpi powrót do przepisów sprzed zmiany.

Od 1 stycznia 2017 r. będą obowiązywać uproszczone zasady wydawania dokumentu potwierdzającego zatrudnienie. Ale pięć miesięcy później inne przepisy przywrócą te obecne, mniej korzystne dla firm.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Tylko w okresie od 1 stycznia do 1 czerwca 2017 r. firmy nie będą musiały przekazywać zbiorczych świadectw pracownikom zatrudnionym na kolejnych umowach na czas określony. Po upływie tej drugiej daty znów będą mieć taki obowiązek. Wszystko wskazuje, że to skutek legislacyjnego niedopatrzenia. Ministerstwo Rozwoju przygotowało dwa różne projekty nowelizacji k.p., które nie są wzajemnie dostosowane – pierwszy z nich wraz z wejściem w życie ułatwi wydawanie świadectw, a drugi – przywróci dotychczasowe, niewygodne dla firm rozwiązania.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

Dobra zmiana

Obecne zasady wydawania świadectw pracy zatrudnionym na czas określony są niejasne i wywołują liczne problemy. Jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu w tej samej firmie (na okres próbny lub na czas określony), to wydaje mu ona świadectwo obejmujące zakończone okresy zatrudnienia na podstawie kolejnych, terminowych umów, zawartych w okresie 24 miesięcy (począwszy od zawarcia pierwszego takiego kontraktu).

REKLAMA

Oznacza to, że zatrudniający muszą pilnować terminów, wydawać świadectwa i uspakajać podwładnych, że przekazanie takiego dokumentu w trakcie trwania zatrudnienia nie oznacza zwolnienia z pracy. Ministerstwo Rozwoju zaproponowało bardziej racjonalne rozwiązanie. Zgodnie z projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców firmy nie będą już zobowiązane do wydawania świadectw po upływie 24 miesięcy zatrudnienia. Jeżeli podpiszą kolejną umowę na czas określony w ciągu siedmiu dni od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniej, firma wyda taki dokument (za okresy pracy na podstawie zakończonej już umowy lub umów) tylko na wniosek zatrudnionego. Ten ostatni będzie miał prawo żądać świadectwa za zakończone okresy pracy w każdym czasie (nie będzie musiał czekać do ewentualnego podpisania kolejnego kontraktu). Projekt w tej sprawie trafił już do Sejmu i ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym miesiącu MR przedstawiło jednak kolejny projekt zmian w k.p. Dotyczy on skrócenia okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacji. Ten projekt zakłada, że firmy znów będą musiały wydawać zbiorcze świadectwa pracy po upływie 24 miesięcy zatrudnienia (czyli przywróci obecne, niekorzystne dla firm rozwiązania; ułatwieniem będzie możliwość przekazania omawianego dokumentu w wersji elektronicznej, a nie wyłącznie papierowej). Przepisy te mają wejść w życie 1 czerwca 2017 r., co oznacza, że ułatwienie dla pracodawców będzie obowiązywać tylko pięć miesięcy.

– Wszystko wskazuje na to, że to przeoczenie projektodawcy. Ma on jeszcze czas na to, aby dostosować przygotowane przez siebie propozycje – uważa Piotr Wojciechowski, adwokat, ekspert prawa pracy.

Będą kłopoty

Jeśli resort rozwoju nie zmodyfikuje projektów, zasady wydawania świadectw zmienią się dwukrotnie w ciągu pięciu miesięcy.

– A to może wywołać chaos w firmach, w szczególności w zakresie interpretowania przepisów przejściowych. Nie sądzę też, aby ktokolwiek był w stanie uzasadnić konieczność przeprowadzania takich zmian – tłumaczy Izabela Zawacka, radca prawny i wspólnik w kancelarii Wojewódka i Wspólnicy.

Problemem może być przede wszystkim brak szczegółowych przepisów przejściowych w drugim z wymienionych projektów (co wskazuje niezamierzone przeoczenie projektodawcy w omawianym zakresie, a nie rzeczywistą chęć kolejnej, istotnej zmiany zasad wydawania świadectw). Zdaniem ekspertów projektodawca powinien dostosować te propozycje do pierwszego projektu (który ma wejść w życie 1 stycznia), tzn. wyeliminować z k.p. przepis, zgodnie z którym świadectwo należy wydawać po upływie 24 miesięcy zatrudnienia na umowach terminowych.

– Trudno jest uzasadnić cel, dla którego taka regulacja ma obowiązywać. Świadectwo pracy ma przede wszystkim udokumentować prawo do świadczeń socjalnych oraz przebieg dotychczasowego zatrudnienia. Jeżeli pracownik pozostaje w zatrudnieniu, a więc nie jest bezrobotny, to nie ma powodu do wykazywania prawa do świadczeń lub tego, gdzie dotychczas pracował – podsumowuje Izabela Zawacka.ⒸⓅ

Treść świadectwa pracy

infoRgrafika

Polecamy serwis: Urlopy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

Od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy

Już od 24 grudnia 2025 r. w ogłoszeniach o pracę mogą być tylko neutralne płciowo stanowiska pracy. Wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące jawności wynagrodzeń i niedyskryminacyjnego charakteru całego procesu rekrutacji. Jak pracodawcy muszą przygotować się do zmian?

Rynek pracy w 2026 r. [rekrutacje, rotacja pracowników, wzrost wynagrodzeń, formy wykonywania pracy]

Jak będzie na rynku pracy w nadchodzącym 2026 roku? Czy pracodawcy planują rekrutacje? Co stanie się z rotacją pracowników. Czy nadal będą w szybkim tempie rosły wynagrodzenia? Jakie formy wykonywania pracy będą bardziej popularne?

Przeciętne wynagrodzenie w listopadzie 2025 r. [GUS]

Mamy już dane z GUS dotyczące przeciętnego wynagrodzenia za pracę w sektorze przedsiębiorstw w listopadzie 2025 r. Ile przeciętnie zarabiają Polacy? Średnia płaca przekroczyła już 9 tysięcy.

REKLAMA

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Siedmiu sędziów stawia sprawę jasno: jeżeli masz taką pracę, to niepotrzebnie płacisz podatek fiskusowi. Ci pracownicy będą zachwyceni orzeczeniem

Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów wydał orzeczenie, które może odmienić los podatkowy dla tysięcy pracowników. Co więcej, podejście skarbówki było w tej sprawie na tyle niechlujne, że NSA dodatkowo wydał postanowienie zawiadamiając Ministra Finansów o "istotnych nieprawidłowościach" w działaniu organów podatkowych. O co dokładnie chodzi i kto skorzysta na wyroku?

Od 1 grudnia 2025 r. zmiany w zatrudnieniu: nowe wykazy, wzory oświadczeń, koszty dla pracodawców [5 kluczowych rozporządzeń w mocy]

Z dniem 1 grudnia 2025r. weszły w życie nowe rozporządzenia dotyczące zatrudnienia różnych kategorii osób. Zmiany dotyczą kosztów, które muszą ponosić pracodawcy, nowych wzorów dokumentów jak i oświadczeń. Zatem: co, kiedy i dla kogo?

Przepis art. 29 zn. 3 KP: można skorzystać z tego uprawnienia raz w roku kalendarzowym. W 2025 r. czas do 31 grudnia

Wniosek o bardziej przewidywalne zatrudnienie - to ciekawy instrument prawny, który daje pracownikom możliwość ubiegania się o lepsze warunki zatrudnienia. Przepis art. 29 zn. 3 KP określa, że można skorzystać z tego uprawnienia tylko raz w roku kalendarzowym. Pracodawca ma obowiązek odpowiedzieć, bo innym przypadku może zostać ukarany karą pieniężną do 30 000 zł. Wnioskowałeś już w 2025 r.? Przepis tak naprawdę dotyczy wielu pracowników - bo przepis jest niedookreślony.

REKLAMA

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

Ex lege: ten zwrot zrobi furorę w prawie pracy w 2026 r. A wszystko za sprawą decyzji inspektorów PIP

Według obecnych założeń, 1 stycznia 2026 roku ma wejść w życie nowelizacja ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy, która może znacznie wstrząsnąć rynkiem pracy w Polsce. Czasu jest mało - ale zobaczymy - może regulacja wejdzie w życie. Reforma może odmienić sytuację wielu osób zatrudnionych dotychczas na umowę zlecenie lub B2B, zleceniodawców narazić na poważne konsekwencje finansowe, a gospodarkę na potencjalne wzrosty kosztów towarów i usług. Ex lege - co będzie to oznaczało?

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA