REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczność zwolnienia pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Konieczność zwolnienia pracownika. / Fot. Fotolia
Konieczność zwolnienia pracownika. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność zwolnienia pracownika to często bardzo trudna decyzja dla pracownika zarządzającego. Najczęstszym powodem zwolnień jest szukanie oszczędności w redukcjach personelu. Jak przekazać pracownikowi informację o rozwiązaniu z nim umowy?

Muszę zwolnić pracownika - dylematy menadżera

Wbrew negatywnemu stereotypowi, decyzja o zwolnieniu pracownika wielu menadżerom nie przychodzi łatwo. Dla niektórych z nich jest to powód do olbrzymiego stresu, zwłaszcza, gdy nie do końca zgadzają się z powodami zwolnienia danej osoby. Czasami jednak nie mają wyboru i muszą dokonać redukcji wśród podwładnych.

REKLAMA

REKLAMA

Szukanie oszczędności w redukcjach personelu

Kryzys bądź zagrożenie kryzysem, z którym zmagała się polska gospodarka w ostatnim czasie, był powodem do zwolnienia bardzo wielu osób, które w normalnych warunkach, tj. w lepszej sytuacji gospodarczej mogłyby nadal liczyć na zatrudnienie. Przedsiębiorstwa zmuszone były do gorączkowego poszukiwania oszczędności, wskutek czego pracę traciły m.in. osoby uzyskujące najsłabsze wyniki bądź mające najkrótszy staż pracy. Niestety, w wielu przypadkach nawet decyzja o zwolnieniach pracowników nie uratowała firmy. 

To, co na papierze wygląda bardzo racjonalnie, czyli redukcja kosztów w celu poprawienia kondycji finansowej firmy i uratowanie jej, oznacza dla wielu menadżerów olbrzymi problem psychiczny. Dla wielu z nich podjęcie decyzji o zwolnieniu pracownika jest bowiem bardzo trudne. O ile tylko mogą, odwlekają ją tak długo, jak to tylko możliwe i biorą pod uwagę wszelkie „okoliczności łagodzące”, takie jak wiek, stan rodzinny (dzieci, współmałżonek na utrzymaniu), staż pracy, zasługi.

Polecany produkt: Przyczyny rozwiązywania umów o pracę w praktyce i orzecznictwie sądowym

REKLAMA

Zwalniam cię, chociaż bardzo cię lubię

Szczególnie trudno jest zwolnić osobę, którą się nie tylko ceni ze względu na kompetencje i pracowitość, ale i po prostu lubi jako człowieka. Dla menadżerów, tak samo jak dla każdego z nas, ważne jest przecież również to, aby pracować z osobami, z którymi lubią przebywać. Dla menadżera, który musi podjąć decyzję o utracie przez kogoś pracy, dodatkowym obciążeniem może być to, że i inni pracownicy lubią osobę przeznaczoną do zwolnienia. Można założyć, że zwalniając lubianą osobę, straci się sympatię pozostałych podwładnych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Trudno jest również zwolnić osobę, o której zatrudnieniu się samemu zadecydowało. Stwierdzenie, że uzyskuje ona słabe wyniki w pracy, jest w pewnym stopniu przyznaniem się do błędu w ocenie popełnionego podczas rekrutacji. Błędem mogło być również nie tyle zatrudnienie danej osoby, ile przekazanie jej nieodpowiednich dla niej obowiązków − zbyt trudnych bądź niedopasowanych do kwalifikacji czy cech charakteru. Wszystko to jest błędem obciążającym konto menadżera zarządzającego pracą takiej osoby. 

Zwalniam cię, bo mam takie polecenie

Menadżer może danego pracownika bardzo cenić i lubić, ale decyzja o zwolnieniu jest uzależniona również od innych elementów, niż tylko ocena merytoryczna i odczuwana sympatia. Polityka stosowana przez firmę może być taka, że zwalnia się w pierwszej kolejności osoby z najmniejszym stażem pracy. W wielu firmach „na pierwszy ogień” idą osoby, którym przysługują już uprawnienia emerytalne. Zwalnia się również osoby młode, które nie mają jeszcze rodzin na utrzymaniu.  W instytucjach publicznych można się niestety spotkać czasami z sytuacją, że decyzję o czyimś zwolnieniu podejmuje się pod wpływem przesłanek pozamerytorycznych. Powodem może być przynależność partyjna danego urzędnika (bądź jej brak) lub potrzeba zwolnienia miejsca dla innej osoby − kolegi z ugrupowania politycznego czy członka rodziny. Nie można oczywiście podejmować decyzji o zwolnieniu pracownika po przeanalizowaniu tylko części danych dotyczących jego efektów pracy. Jeśli do zadań danej osoby należy np. sprzedaż, to należy wziąć pod uwagę dłuższy okres, a nie tylko ostatni miesiąc czy kwartał. Każdemu, nawet najlepszemu pracownikowi mógł się zdarzyć gorszy okres i jakiejś nieudane transakcje czy projekty. Oprócz samych wyników pracy powinieneś również wziąć pod uwagę inne elementy oceny pracownika − to, jaki ma stosunek do pracy, czy jest osobą bezkonfliktową, czy rokuje nadzieje na przyszłość, czy dużo w niego zainwestowano, np. w szkolenia czy dofinansowanie studiów – podpowiada Małgorzata Majewska.

Prawa pracownika w okresie wypowiedzenia

Trudno jest powiedzieć: „jesteś zwolniony”

Jak przyznaje wielu menadżerów, szczególnie trudne jest dla nich to, że muszą osobiście powiedzieć danej osobie o tym, że została zwolniona. Czasami taka rozmowa przebiega bez problemów, jeśli pracownik rozumie złą sytuację firmy i wie, że z jakichś powodów to jego muszą dotknąć wymuszone oszczędności (np. ma najkrótszy staż w całym dziale). W innym przypadku może być tak, że pracownik zdaje sobie sprawę z tego, iż w ostatnim okresie źle pracował, popełniał nieustannie błędy czy był negatywnie oceniany przez klientów. Bardzo często pracownicy przeczuwają, że zostaną zwolnieni (albo mają o tym nieoficjalne informacje) i intensywnie poszukują nowego zajęcia, dzięki czemu ze spokojem przyjmują potwierdzenie swych obaw. 

Bywa i tak, że pracownicy przyjmują decyzję o zwolnieniu z ulgą − jest tak w dwóch przypadkach. W pierwszym z nich decyzja menadżera kończy po prostu długi okres nerwowej niepewności, która − o ile trwa bardzo długo − może się dla pracownika stać powodem do olbrzymiego stresu. W drugim przypadku pracownik odczuje ulgę dlatego, że sam wie, że dana praca nie jest „dla niego” − źle się w niej czuje, nie lubi jej, ma poczucie, że powinien zajmować się czymś innym, a decyzja o zwolnieniu będzie do tego bodźcem. 

Nie zawsze jednak jest tak prosto. Bardzo często pracownicy są zszokowani, przerażeni, wzburzeni, czują się oszukani, mają pretensje do wszystkich dookoła, obwiniają szefa, współpracowników, klientów. Niewdzięcznym zadaniem menadżera jest wytłumaczenie im, jakie są powody decyzji o zwolnieniu. Oczywiście najtrudniej będzie taką argumentację przedstawić osobie, którą się lubi i ceni. Jest to jednak cena, jaką się płaci za zajmowanie kierowniczego stanowiska – podsumowuje Małgorzata Majewska.

Zwolnienie z pracy - 6 symptomów

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

REKLAMA

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

REKLAMA

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Artykuł 8 Kodeksu Pracy może Ci zaszkodzić w pracy - uważaj na ten przepis, bo wiele się w nim mieści (nadużycia etyczne, moralne i obyczajowe)

Postanowienie Sądu Najwyższego z 8 kwietnia 2025 roku, sygn. II PSK 90/24 stanowi o ważnym aspekcie prawa pracy, który odnosi się do artykuł 8 Kodeksu Pracy. W praktyce mało osób ma świadomość co oznacza tzw. nadużycie prawa podmiotowego. A przypominamy ignorantia iuris nocet, tak więc uważaj na art. 8 KP bo może ci zaszkodzić w pracy.

REKLAMA