REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konieczność zwolnienia pracownika

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 MonsterPolska.pl
lider w sukcesywnym łączeniu ludzi z ich wymarzoną pracą
Małgorzata Majewska
redaktor naczelny miesięcznika „PORADNIK Rachunkowości Budżetowej”, ekonomista, praktyk – była wieloletnia księgowa w jednostkach sektora finansów publicznych posiadająca certyfikat księgowy Ministra Finansów, członek Stowarzyszenia Księgowych w Polsce, autor artykułów z zakresu rachunkowości budżetowej i finansów publicznych
Konieczność zwolnienia pracownika. / Fot. Fotolia
Konieczność zwolnienia pracownika. / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Konieczność zwolnienia pracownika to często bardzo trudna decyzja dla pracownika zarządzającego. Najczęstszym powodem zwolnień jest szukanie oszczędności w redukcjach personelu. Jak przekazać pracownikowi informację o rozwiązaniu z nim umowy?

Muszę zwolnić pracownika - dylematy menadżera

Wbrew negatywnemu stereotypowi, decyzja o zwolnieniu pracownika wielu menadżerom nie przychodzi łatwo. Dla niektórych z nich jest to powód do olbrzymiego stresu, zwłaszcza, gdy nie do końca zgadzają się z powodami zwolnienia danej osoby. Czasami jednak nie mają wyboru i muszą dokonać redukcji wśród podwładnych.

REKLAMA

Autopromocja

Szukanie oszczędności w redukcjach personelu

REKLAMA

Kryzys bądź zagrożenie kryzysem, z którym zmagała się polska gospodarka w ostatnim czasie, był powodem do zwolnienia bardzo wielu osób, które w normalnych warunkach, tj. w lepszej sytuacji gospodarczej mogłyby nadal liczyć na zatrudnienie. Przedsiębiorstwa zmuszone były do gorączkowego poszukiwania oszczędności, wskutek czego pracę traciły m.in. osoby uzyskujące najsłabsze wyniki bądź mające najkrótszy staż pracy. Niestety, w wielu przypadkach nawet decyzja o zwolnieniach pracowników nie uratowała firmy. 

To, co na papierze wygląda bardzo racjonalnie, czyli redukcja kosztów w celu poprawienia kondycji finansowej firmy i uratowanie jej, oznacza dla wielu menadżerów olbrzymi problem psychiczny. Dla wielu z nich podjęcie decyzji o zwolnieniu pracownika jest bowiem bardzo trudne. O ile tylko mogą, odwlekają ją tak długo, jak to tylko możliwe i biorą pod uwagę wszelkie „okoliczności łagodzące”, takie jak wiek, stan rodzinny (dzieci, współmałżonek na utrzymaniu), staż pracy, zasługi.

Polecany produkt: Przyczyny rozwiązywania umów o pracę w praktyce i orzecznictwie sądowym

Zwalniam cię, chociaż bardzo cię lubię

Szczególnie trudno jest zwolnić osobę, którą się nie tylko ceni ze względu na kompetencje i pracowitość, ale i po prostu lubi jako człowieka. Dla menadżerów, tak samo jak dla każdego z nas, ważne jest przecież również to, aby pracować z osobami, z którymi lubią przebywać. Dla menadżera, który musi podjąć decyzję o utracie przez kogoś pracy, dodatkowym obciążeniem może być to, że i inni pracownicy lubią osobę przeznaczoną do zwolnienia. Można założyć, że zwalniając lubianą osobę, straci się sympatię pozostałych podwładnych. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadaj pytanie na FORUM

Trudno jest również zwolnić osobę, o której zatrudnieniu się samemu zadecydowało. Stwierdzenie, że uzyskuje ona słabe wyniki w pracy, jest w pewnym stopniu przyznaniem się do błędu w ocenie popełnionego podczas rekrutacji. Błędem mogło być również nie tyle zatrudnienie danej osoby, ile przekazanie jej nieodpowiednich dla niej obowiązków − zbyt trudnych bądź niedopasowanych do kwalifikacji czy cech charakteru. Wszystko to jest błędem obciążającym konto menadżera zarządzającego pracą takiej osoby. 

Zwalniam cię, bo mam takie polecenie

Menadżer może danego pracownika bardzo cenić i lubić, ale decyzja o zwolnieniu jest uzależniona również od innych elementów, niż tylko ocena merytoryczna i odczuwana sympatia. Polityka stosowana przez firmę może być taka, że zwalnia się w pierwszej kolejności osoby z najmniejszym stażem pracy. W wielu firmach „na pierwszy ogień” idą osoby, którym przysługują już uprawnienia emerytalne. Zwalnia się również osoby młode, które nie mają jeszcze rodzin na utrzymaniu.  W instytucjach publicznych można się niestety spotkać czasami z sytuacją, że decyzję o czyimś zwolnieniu podejmuje się pod wpływem przesłanek pozamerytorycznych. Powodem może być przynależność partyjna danego urzędnika (bądź jej brak) lub potrzeba zwolnienia miejsca dla innej osoby − kolegi z ugrupowania politycznego czy członka rodziny. Nie można oczywiście podejmować decyzji o zwolnieniu pracownika po przeanalizowaniu tylko części danych dotyczących jego efektów pracy. Jeśli do zadań danej osoby należy np. sprzedaż, to należy wziąć pod uwagę dłuższy okres, a nie tylko ostatni miesiąc czy kwartał. Każdemu, nawet najlepszemu pracownikowi mógł się zdarzyć gorszy okres i jakiejś nieudane transakcje czy projekty. Oprócz samych wyników pracy powinieneś również wziąć pod uwagę inne elementy oceny pracownika − to, jaki ma stosunek do pracy, czy jest osobą bezkonfliktową, czy rokuje nadzieje na przyszłość, czy dużo w niego zainwestowano, np. w szkolenia czy dofinansowanie studiów – podpowiada Małgorzata Majewska.

Prawa pracownika w okresie wypowiedzenia

Trudno jest powiedzieć: „jesteś zwolniony”

REKLAMA

Jak przyznaje wielu menadżerów, szczególnie trudne jest dla nich to, że muszą osobiście powiedzieć danej osobie o tym, że została zwolniona. Czasami taka rozmowa przebiega bez problemów, jeśli pracownik rozumie złą sytuację firmy i wie, że z jakichś powodów to jego muszą dotknąć wymuszone oszczędności (np. ma najkrótszy staż w całym dziale). W innym przypadku może być tak, że pracownik zdaje sobie sprawę z tego, iż w ostatnim okresie źle pracował, popełniał nieustannie błędy czy był negatywnie oceniany przez klientów. Bardzo często pracownicy przeczuwają, że zostaną zwolnieni (albo mają o tym nieoficjalne informacje) i intensywnie poszukują nowego zajęcia, dzięki czemu ze spokojem przyjmują potwierdzenie swych obaw. 

Bywa i tak, że pracownicy przyjmują decyzję o zwolnieniu z ulgą − jest tak w dwóch przypadkach. W pierwszym z nich decyzja menadżera kończy po prostu długi okres nerwowej niepewności, która − o ile trwa bardzo długo − może się dla pracownika stać powodem do olbrzymiego stresu. W drugim przypadku pracownik odczuje ulgę dlatego, że sam wie, że dana praca nie jest „dla niego” − źle się w niej czuje, nie lubi jej, ma poczucie, że powinien zajmować się czymś innym, a decyzja o zwolnieniu będzie do tego bodźcem. 

Nie zawsze jednak jest tak prosto. Bardzo często pracownicy są zszokowani, przerażeni, wzburzeni, czują się oszukani, mają pretensje do wszystkich dookoła, obwiniają szefa, współpracowników, klientów. Niewdzięcznym zadaniem menadżera jest wytłumaczenie im, jakie są powody decyzji o zwolnieniu. Oczywiście najtrudniej będzie taką argumentację przedstawić osobie, którą się lubi i ceni. Jest to jednak cena, jaką się płaci za zajmowanie kierowniczego stanowiska – podsumowuje Małgorzata Majewska.

Zwolnienie z pracy - 6 symptomów

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższe urlopy jednak nie dla wszystkich lecz dla wybranych, czyli dla kododatkowe świadczenia. Nie będzie rewolucji w kodeksie pracy

Czas pracy skrócony do 35 godzin w tygodniu, a urlopy wydłużone z 20 dni i 26 dni do dni 35 – i to dla wszystkich. Takie niedawno były zapowiedzi odnośnie dwóch wielkich reform w kodeksie pracy. Rewolucje odwołane, o dłuższych urlopach należy zapomnieć. A krótszy tydzień pracy?

Zmiany w przepisach BHP od 2026 czy 2027 roku? Temperatury progowe i czasowe wstrzymanie pracy

Będą zmiany w przepisach BHP. Dotyczą pracy w wysokich temperaturach. Wprowadza się temperatury progowe, po przekroczeniu których pracodawca ma obowiązek wprowadzenia działań ograniczających obciążenie cieplne, np. krótszy czas pracy, przerwy w pracy czy praca zdalna. Przy najwyższych temperaturach praca zostanie czasowo wstrzymana.

Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja?

Praca w wysokich temperaturach jest szczególnie uciążliwa, a nawet może zagrażać zdrowiu i życiu pracowników. Przy jakich temperaturach pracodawca zapewnia wodę i napoje? Czy w pracy musi być klimatyzacja? Poznaj aktualnie obowiązujące przepisy BHP.

Sprzedaż w 2030 r. czyli kompetencje przyszłości. Jaki musi być handlowiec za 5 lat?

Sprzedaż dynamicznie się zmienia. Bywa, że klient kończy rozmowę z handlowcem w środku ofertowej formułki. Dziś, a jeszcze bardziej za 5 lat, klienci potrzebują rozmowy, zrozumienia, uważnego słuchania i pomocy. Coraz ważniejsza jest uczciwość i działanie zgodnie z wartościami. O czym dziś musi wiedzieć handlowiec, aby w 2030 r. posiadał wszystkie wymagane kompetencje?

REKLAMA

Przeniesienie pracownika do innego działu. Co z wypowiedzeniem zmieniającym i odprawą?

W praktyce może się zdarzyć, iż pracodawca przenosi pracownika do innego działu, aby uniknąć zwolnień. Jak dokonać tego zgodnie z prawem? Kiedy nie jest potrzebne wypowiedzenie zmieniające? Czy przenoszonemu pracownikowi trzeba wypłacić odprawę?

Ekstremalne temperatury zmniejszają wydajność pracy

Z powodu upałów w Chinach, Hiszpanii, Włoszech i Grecji PKB może spaść o blisko 1 pkt proc. - wynika z raportów ekspertów Allianz Trade. Ekstremalne temperatury maja duży wpływ na wydajność pracy.

Realia pracy tymczasowej. Co liczy się dziś dla firm i kandydatów? [Badanie]

Na rynku pracy, gdzie coraz trudniej o trwałość i przewidywalność, głos pracowników oraz pracodawców staje się jednym z najczulszych barometrów zmian. Job Impulse co roku bada poziom satysfakcji obu tych grup. Najnowsze wyniki wskazują, że oczekiwania wobec agencji dynamicznie rosną: firmy domagają się sprawnych, natychmiastowych rekrutacji, ale przy zachowaniu wysokiej jakości procesów i maksymalnym ograniczeniu rotacji. Z kolei pracownicy tymczasowi coraz wyraźniej sygnalizują potrzebę stabilności, poszerzania systemu benefitów, a także obsługi formalności online.

Lipiec 2025 – dni wolne, godziny pracy

Lipiec 2025 – dni wolne od pracy i godziny pracy. To najbardziej zapracowany miesiąc w roku. Jaki jest wymiar czasu pracy w lipcu? Czy kalendarz dni wolnych od pracy przewiduje święta w tym miesiącu?

REKLAMA

Zmiany w umowach o pracę: dodatkowe koszty dla pracodawcy bo część umów musi przejść przez tłumacza przysięgłego

W III kwartale 2025 r. obowiązują już cztery istotne i nowe ustawy w obszarze prawa pracy. Przyglądamy się jednej z nich w zakresie zmian w zatrudnieniu jakie weszły na skutek tych nowych regulacji. Chodzi o istotną instytucję bo o umowę o pracę! To dokument, który ma kluczowe znaczenie dla stosunku pracy. Zmiany, które zaszły w umowach o pracę są naprawdę znaczące i co gorsza generują koszty dla pracodawców. Pocieszające jest jednak to, że zmiany dotyczą tylko wybranych grup pracowników, nie wszystkich zatrudnionych osób.

Wyzwania dla pracodawców w zakresie wynagrodzeń. Zmiany pomogą zmniejszyć rotację pracowników

Połowa polskich pracowników uważa, że zarabia za mało. To powód dużej rotacji pracowników. Jakie wyzwania stoją przed pracodawcami? Co muszą zmienić, aby zmniejszyć rotację w firmie?

REKLAMA