Kategorie

Co zrobić, gdy pracownik nie reaguje na uwagi przełożonego

Dariusz Kołota
Jeden z moich pracowników postępuje niezgodnie z moimi oczekiwaniami. Mówiłem mu o tym, jednak na razie nie widzę zmian w zachowaniu. Co zrobić?

Przede wszystkim proponuję upewnić się, czy pracownik rzeczywiście wie, czego od niego oczekujesz. Zadając mu odpowiednie pytania, poznasz jego punkt widzenia i będziesz w stanie ustalić przyczyny niewłaściwego postępowania.

Niezbędna diagnoza

Dobra diagnoza jest punktem wyjścia do przyjęcia skutecznej metody postępowania. Tak, jak w medycynie: zanim zaaplikujesz lekarstwo, upewnij się, że wiesz, z czym masz do czynienia.

Warto ustalić, czy niewłaściwe zachowanie wynika z tego, że pracownik:

  • „Nie wie” – jaki skutek ma jego zachowanie, jak jest odbierane w otoczeniu i co w związku z tym powinien zrobić.
  • „Nie umie” – brak mu odpowiednich umiejętności i pewności siebie w ich stosowaniu.
  • „Nie chce” – ma osobiste powody, aby nie postępować tak, jak tego oczekujesz.
  • „Nie może” – jest ograniczony przez inne bariery, które zdaniem pracownika utrudniają mu pracę i blokują właściwe zachowania.

Posługując się powyższym schematem, można stopniowo wyjaśniać kolejne etapy i docierać do miejsca, w którym pracownik się „zatrzymał”. Takie podejście wymaga nieco wysiłku. Niezbędna jest też odrobina zaufania w intencje i możliwości pracownika, zainteresowanie jego rozwojem oraz zwykła ciekawość. Ale warto to zrobić. Znając przyczynę niewłaściwego zachowania, będziesz w stanie dobrać odpowiednią metodę interwencji oraz skutecznie wesprzeć pracownika w zaplanowaniu i przeprowadzeniu zmiany.

Gdy pracownik twierdzi, że „nie wie”

Reklama

Po prostu powiedz mu to, co powinien wiedzieć, lub jeszcze lepiej spraw, aby sam dostrzegł i zrozumiał efekty swojego postępowania. Bardzo ważny jest prawidłowy sposób udzielenia informacja zwrotnej, a zwłaszcza jej dostosowanie do zaistniałych okoliczności. Powszechnie wiadomo, że wiadomości negatywne przekazujemy w cztery oczy, natomiast pozytywne warto przekazać publicznie. Trzeba też uwzględnić gotowość pracownika do przyjęcia nowych informacji. Zdarza się, że pod wpływem silnych emocji nie będzie w stanie ich przyjąć i wtedy należy wybrać odpowiedni czas, miejsce i sposób, w jaki chcesz to zrobić. Najlepszym miernikiem jakości przekazanej informacji zwrotnej jest podjęcie przez pracownika decyzji o zmianie zachowania. Bardzo skuteczne pod tym względem okazują się coachingowe metody udzielania informacji zwrotnej. Dzięki umiejętnemu zadawaniu pytań sprawiają one, że tak naprawdę pracownik sam sobie udziela tych informacji. Kierownicy stosujący te metody uczą pracowników umiejętności samodzielnego dostrzegania problemów i podejmowania działań korygujących. W uzasadnionych przypadkach można też zastosować narzędzia do zbierania informacji zwrotnych wykorzystujące mechanizm oceny 360 stopni. Decydując się na tego typu pomoc, należy odpowiedzieć sobie na dwa podstawowe pytania: czy wybrana metoda bada to, co chcemy, aby zbadała? i w jaki sposób „odkrycia” przełożą się na zmianę zachowań i wymierny efekt w praktyce?

Powszechną bolączką zniechęcającą do wykorzystywania tych narzędzi w organizacjach jest przeprowadzanie kolejnych ankiet, testów, badań i niepodejmowanie w związku z uzyskanym wynikiem żadnych konkretnych działań. Proponując klientom optymalne metody diagnostyczne, często słyszę od nich, że podobne metody już znają i że je zastosowali. Jednak na pytanie: jakie praktyczne efekty w związku z tym uzyskano?, najczęściej nie potrafią zbyt wiele odpowiedzieć. Mimo to zachęcam do przemyślanego stosowania tego typu narzędzi.


Gdy pracownik deklaruje, że „nie umie”

Jeśli ma świadomość konieczności wprowadzenia zmian, akceptuje informację zwrotną i jest gotowy do rozwoju nowych umiejętności, czas pomyśleć o odpowiednich metodach rozwojowych. Najskuteczniejsze okazują się metody stosowane w miejscu pracy, zgodnie z zasadą 70/20/10. Brzmi ona następująco: 70 proc. rozwoju jest skutkiem podejmowanych działań w pracy, np. nowy projekt lub zmiana zakresu obowiązków, 20 proc. rozwoju to efekt wpływu ważnych dla pracownika osób z najbliższego otoczenia, np. kierownika, a tylko 10 proc. rozwoju jest skutkiem zastosowania formalnych metod nauczania, takich jak kursy. Plan rozwoju umiejętności powinien zawierać działania z każdego z wymienionych obszarów. Jednak niezależnie od wybranych metod musisz sprawić, aby pracownik czuł się odpowiedzialny za podjęcie wysiłku związanego z opanowaniem nowej umiejętności, która ułatwi mu zmianę zachowań.

Gdy pracownik mówi, że „nie chce”

Należy upewnić się, dlaczego tak się dzieje. Szczególnie w przypadku doświadczonych pracowników warto poznać ich opinię. Może zdarzyć się, że na skutek uzyskanych informacji sam będziesz musiał zweryfikować swoje oczekiwania. Jeśli jednak jesteś pewien swoich racji i bezskutecznie wyczerpałeś argumenty, próbując przekonać i zainspirować drugą stronę, czas odwołać się do ról, jakie pełnicie w organizacji. Jako przełożony masz prawo wymagać wykonania poleceń i egzekwować ich realizację. Zdarzają się sytuacje, gdy trzeba o tym spokojnie i otwarcie przypomnieć pracownikowi i w razie potrzeby odwołać się do konsekwencji niewykonania poleceń. Jeśli i to nie pomoże i nadal zależeć ci będzie na uzyskaniu konstruktywnego porozumienia z pracownikiem, będziesz potrzebować bardziej zaawansowanych umiejętności interpersonalnych. Ważne, abyś przed podjęciem decyzji o zastosowaniu formalnych działań mających na celu wymuszenie posłuszeństwa, wyczerpał wszystkie sposoby udzielenia pomocy pracownikowi.

Gdy pracownik mówi że „nie może”

Jeśli pracownik twierdzi, że wie, jak należy postępować, ma odpowiednie umiejętności, rozumie i akceptuje powody wymaganego, właściwego postępowania, ale mimo to przekonuje, że nie może tego zrobić, warto ustalić, co go blokuje. Czy bariery są realne i czy rzeczywiście istnieją? Co można z nimi zrobić? W czasach kryzysu i przesadnego oszczędzania brak zasobów może skutecznie uniemożliwić realizację zadań i skłonić pracownika do niewłaściwych zachowań. O wiele częściej jednak bariery mają charakter subiektywny i wynikają ze sposobu postrzegania sytuacji. Jeśli stwierdzisz, że właśnie taka sytuacja ma miejsce, możesz pomóc pracownikowi dostrzec niezauważane przez niego fakty, wzmocnić jego poczucie pewności siebie niezbędne do podjęcia ryzyka lub zaoferować innego rodzaju wsparcie. Najlepszą metodą usuwania tego typu wewnętrznych barier jest coaching.

Wiedza i praktyka

Skuteczne uczenie pracowników nowych zachowań wymaga opanowania solidnej wiedzy i dużej praktyki w jej stosowaniu. Nie ma tu jednej dobrej recepty dla wszystkich. Są natomiast zasady, o których warto pamiętać. Na przykład, chcąc ograniczyć niewłaściwe zachowania, należy odpowiednio na nie reagować co najmniej je ignorując i jednocześnie doceniać zachowania pożądane. Samo karanie niewłaściwych zachowań bez wyraźnego nagradzania oczekiwanych nie będzie skuteczne. Trzeba pamiętać, że dobre zdiagnozowanie sytuacji i poznanie przyczyn zachowania pracownika to klucz do zmiany sposobu jego postępowania. Dlatego warto włożyć odrobinę wysiłku w opanowanie tej umiejętności.

Poszerzaj swoją wiedzę, korzystając z naszego programu
INFORLEX Książki dla Firm
INFORLEX Książki dla Firm
Tylko teraz
598,00 zł
798,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń, umowa o pracę

    Polski Ład - kalkulator wynagrodzeń pozwala obliczyć dla umowy o pracę wysokość pensji netto, zaliczki na podatek dochodowy oraz składki na ubezpieczenie społeczne w 2022 r.

    Lista obecności a ewidencja czasu pracy – różnice

    Lista obecności pracowników - czy jest obowiązkowa? Czy zastępuje ewidencję czasu pracy? Jakie informacje można zamieścić w tych dokumentach kadrowych? Czy można prowadzić je w elektroniczny sposób? Wyjaśniamy w artykule.

    Pracodawca dyskryminuje pracownika - co można zrobić?

    Dyskryminacja w pracy - kiedy można mówić o nierównym traktowaniu pracowników? Co można zrobić, kiedy pracodawca dyskryminuje pracownika?

    Wpłaty do PPK także od wynagrodzenia po ustaniu zatrudnienia

    Wpłaty do PPK nalicza się także od wynagrodzenia wypłaconego uczestnikowi PPK po ustaniu zatrudnienia. Czy nalicza się je od nagrody stanowiącej podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe? Jeśli tak, to w jakiej wysokości procentowej?

    Ile wynosi najniższa krajowa?

    Najniższa krajowa w 2021 i 2022 r. - ile wynosi brutto i netto? Jaka jest stawka godzinowa? Oto kalkulator wynagrodzeń.

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - zmiany w projekcie

    Praca zdalna w Kodeksie pracy - jest nowa wersja projektu nowelizacji. Co się zmieni?

    Rejestracja w urzędzie pracy a umowa zlecenie, dzieło, działalność

    Rejestracja w urzędzie pracy - czy bezrobotny może wykonywać pracę na podstawie umowy zlecenia, umowy o dzieło lub prowadzić działalność nierejestrowaną?

    Prezeska, prawniczka, psycholożka - kobiety o feminatywach

    Feminatywy - jakim językiem pisane są oferty pracy? Jak kobiety oceniają żeńskie nazwy stanowisk, np. prezeska, prawniczka, psycholożka? Oto wyniki badania.

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?