Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

REKLAMA
REKLAMA
Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.
- Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]
- Nowa podgrupa stanowisk kierowniczych w województwach liczących ponad 3 mln mieszkańców
- Podwyżki wynagrodzeń w samorządzie
- Kiedy przepisy wchodzą w życie?
Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]
W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (nr RD209, dalej jako: projekt). Projekt został przygotowany przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i został wpisany do wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów.
REKLAMA
REKLAMA
Głównym celem zmian i nowej regulacji jest dostosowanie poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025 z 9 stycznia 2025 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 63) jak i uwzględnienie postulatów strony samorządowej, dotyczących m.in. potrzeby wyodrębnienia szczególnej podgrupy stanowisk w dużych województwach (powyżej 3 mln mieszkańców). Projekt ma więc na celu wprowadzenie zmian i nowelizację rozporządzenia Rady Ministrów z 25.10.2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1638), co do pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru oraz powołania.
Nawet w sądownictwie administracyjnym podkreśla się, że istnieje konieczność ścisłego powiązania zakresu dodatków funkcyjnych ze zmianami kwoty bazowej, aby zachować granice dopuszczalnego łącznego uposażenia. Stąd też projekt przewiduje wzrost tych stawek o około 5%, co odpowiada różnicy między dotychczasową kwotą bazową a wartością nową.
Projekt przewiduje podwyższenie maksymalnych kwot wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego o ok. 5% dla pracowników zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania, zgodnie ze wzrostem kwoty bazowej przewidzianej w ustawie budżetowej. W myśl art. 9 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy budżetowej na 2025 r. ustalono kwotę bazową dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe w wysokości 1 878,89 zł. Ustawa budżetowa na 2025 r. zakłada podwyższenie o 5% kwoty bazowej dla osób zajmujących kierownicze stanowiska państwowe (dotychczasowa kwota bazowa wynosiła 1 789,42 zł), to oznacza, że wzrósł limit maksymalnego wynagrodzenia dla osób zatrudnionych na podstawie wyboru do kwoty 21 043,57 zł. Zostały także wzięte pod uwagę zgłaszane postulaty, aby grupę pracowników zatrudnionych na podstawie powołania i wyboru objąć podwyżkami.
Nowa podgrupa stanowisk kierowniczych w województwach liczących ponad 3 mln mieszkańców
Projekt zakłada formalne wyodrębnienie nowej podgrupy stanowisk kierowniczych w województwach liczących ponad 3 mln mieszkańców, obejmującej m.in. marszałka i członków zarządu województwa. Tak więc nowością jest wydzielenie w dużych województwach (powyżej 3 mln mieszkańców) podgrupy stanowisk kierowniczych: marszałka, wicemarszałków, członków zarządu i skarbnika. Różnice w skali odpowiedzialności między mniejszymi i większymi regionami uzasadniają odrębne limity finansowe i różne stanowiska w zależności od odpowiedzialności, funkcji oraz kompetencji.
Podwyżki wynagrodzeń w samorządzie
Zgodnie z art. 37 ust. 3 ustawy o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. 2024 poz. 1135), maksymalne miesięczne wynagrodzenie osób zatrudnionych na podstawie wyboru nie może przekroczyć 11,2-krotności kwoty bazowej. Po nowelizacji górny próg osiągnie 21 043,57 zł. Przy ustalaniu dodatków funkcjonalnych załączniki do rozporządzenia muszą precyzyjnie odzwierciedlać limit ustawowy.
- Załącznik nr 1 przewiduje nowe stawki dla osób wybranych w wyborach bezpośrednich i pośrednich – od wójta, burmistrza i prezydenta miasta po marszałka województwa. W każdym punkcie dokonano korekty zarówno wynagrodzenia zasadniczego, jak i dodatku funkcyjnego tak, by suma z ewentualnym dodatkiem specjalnym pozostawała w granicach wyznaczonych przez ustawodawcę.
- Załącznik nr 2 z kolei reguluje uposażenia pracowników powoływanych: sekretarzy, skarbników czy dyrektorów wydziałów. Proporcja między stawkami dla osób powołanych a wybranych pozostaje zachowana, co zapewnia spójność systemu.
Dla porządku załączniki zostaną też uporządkowane redakcyjnie: ujednolicone zostaną opisy stanowisk, zachowana hierarchia i spójność między nimi, dla zatrudnienia na podstawie wyboru i powołania.
Kiedy przepisy wchodzą w życie?
Na chwilę obecną projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 14 dni po ogłoszeniu, a nowe stawki wynagrodzeń mają być stosowane, z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r.
Projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (nr projektu RD209)
Rozporządzenie Rady Ministrów z 25.10.2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1638)
Ustawa budżetowa na rok 2025 z 9 stycznia 2025 r. (Dz.U. z 2025 r. poz. 63)
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA