REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

W jaki sposób przekazywać pracownikom informację zwrotną?

Andrzej Niemczyk

REKLAMA

Podczas przekazywania informacji zwrotnej zawsze stosuję model kanapki, który polega na tym, że na początku i końcu rozmowy mówię pracownikowi, co robi dobrze, a w środku, co robi źle. Ten model nie sprawdza się, jest nienaturalny, podwładni go nie lubią, ja też uważam, że jest sztuczny. Może robię to nieprawidłowo?

Przekazywanie informacji zwrotnej z wykorzystaniem modelu kanapki nie sprawdza się w każdej sytuacji. Jest to dobra metoda tylko wtedy, jeśli zostaną spełnione dwa warunki. Po pierwsze, „budowa kanapki” musi być prawidłowa, po drugie, musi być zastosowana w odpowiedniej sytuacji. Informacja zwrotna nie powinna być przekazywana w ten sposób na co dzień. Jej zbyt częste używanie jest wręcz błędem. Z pewnością nie powinno się po nią sięgać zawsze, ponieważ nadużywany model kanapki brzmi sztucznie, a poza tym niepotrzebnie spowalnia komunikację szefa z pracownikami. Taka forma bardzo dobrze sprawdza się jako podsumowanie po zakończeniu konkretnego etapu pracy, podczas którego pracownik wykonał co najmniej kilka działań. Na przykład warto zastosować model kanapki po:

  • Podsumowaniu dnia pracy u klientów, gdy szef prowadził trening z handlowcem.
  • Zakończeniu projektu lub jego etapu.
  • Podczas rozmów oceniających podsumowujących krótki okres pracy podwładnego – na przykład jako podsumowanie miesiąca.
  • Jako ocena raportów i sprawozdań składanych przez pracownika.

Inne metody

Istnieje kilka innych metod, które lepiej sprawdzają się, gdy przełożony chce przekazać informację zwrotną po jednym konkretnym działaniu podwładnego. Tymi metodami jest „Komunikat Ja” oraz „Model pełnej ekspresji”. Pozwalają one przekazać informację zwrotną w krótki i skuteczny sposób zgodny z zasadą szybkiego reagowania, określanych w zarządzaniu sytuacyjnym jako „jednominutowy menedżer”. Te sposoby są używane w codziennej pracy, ponieważ pomagają menedżerowi na bieżąco reagować na poczynania pracowników, nie wymagają specjalnego przygotowania i są naturalną, asertywną formą komunikacji między współpracownikami. Inną popularną metodą jest „Model Zet”, który jest formą pośrednią pomiędzy krótkimi sposobami przekazania informacji zwrotnej a dłuższym modelem kanapki.

Jak przygotować dobrą kanapkę?

Prawidłowy model kanapki składa się z trzech części. Dwie pierwsze na ogół są prawidłowo stosowane przez szefów, natomiast w trzeciej często pojawiają się błędy. Pierwsza część to pokazanie pracownikowi działań, które wykonuje prawidłowo. Szef powinien opisać jedynie kilka, najlepiej jedną lub dwie takie sytuacje, opisywać je, opierając się na faktach i pokazać pozytywne konsekwencje prawidłowego postępowania pracownika. Druga część modelu kanapki to także przedstawienie faktów, tym razem związanych z nieprawidłowym postępowaniem pracownika i pokazanie negatywnych skutków, jakie to działanie wywołało. Maksymalna liczba pokazanych sytuacji to trzy, znacznie lepiej jest jednak skupić się na jednej lub dwóch. Dobra kanapka musi być lekkostrawna, w przeciwnym razie odbije się na zdrowiu pracownika.


Trudna część trzecia

Wielu menedżerów w trzeciej części modelu powraca do podkreślenia prawidłowych zachowań pracownika. To częsty błąd, ponieważ podwładni odbierają to wówczas jako przekazywanie informacji zwrotnej w sztuczny sposób lub jako „osładzanie” przykrych informacji, które przed chwilą usłyszeli. Tymczasem ta część pełni funkcję wsparcia dla pracownika, ma dodać mu otuchy i pokazać, że wprawdzie powinien poprawić niektóre swoje zachowania, ale może przy tym liczyć na pomoc przełożonego. Dzięki temu model kanapki nie jest skrytykowaniem i pozostawieniem podwładnego samemu sobie.

Ta część zawsze ma dwie składowe, z których jedna jest obligatoryjna a druga jest zarezerwowana dla podwładnych, którzy potrzebują pozytywnego impulsu, dodania im wiary w siebie. Podwładny zawsze powinien usłyszeć, że podczas korygowania swojego postępowania może liczyć na pomoc przełożonego lub innych osób. Jednocześnie ta pomoc nie może być narzucona odgórnie. Należy podkreślić, że pracownik dostanie ją tylko wówczas, gdy sam uzna to za stosowne. Chodzi o to, żeby pracownik nie odebrał jej jako przymusu, ponieważ stawia go to w kłopotliwej sytuacji. Być może woli sam wprowadzać korekty, bo dzięki temu będzie się lepiej rozwijał. Nadmierne narzucanie się z pomocą zawsze przydarza się szefom „Rodzicom nadopiekuńczym”.

Wsparcie przez przełożonego

Jeśli po usłyszeniu informacji zwrotnej pracownik podupadnie na duchu i przestanie wierzyć w szanse na poprawę, szef może wzbogacić trzecią część modelu kanapki o przekazanie mu informacji, które pomagają odzyskać zaufanie do własnych możliwości. Chodzi o przypomnienie, jak bardzo pracownik się rozwinął i jak wiele nauczył się w stosunku do tego, co umiał w przeszłości. Można mu pokazać konkretne sytuacje, z którymi kiedyś sobie nie radził, a potem poprawił swoje umiejętności do tego stopnia, że obecnie wykonuje je bez wysiłku i na wysokim poziomie. Nie mogą to być ogólnikowe stwierdzenia przełożonego, ponieważ nie będą przekonujące. Chodzi o oparcie się na faktach i przywołanie jednego lub dwóch rzeczywistych zdarzeń. Pracownik, który obecnie wykonuje je bez wysiłku, może nie pamiętać, jak wiele trudności nastręczały mu w przeszłości. To pomaga zmienić perspektywę i uwierzyć, że to, czego nie umie obecnie i co wydaje się poza zasięgiem jego możliwości, kiedyś będzie tak łatwe, jak wiele innych rzeczy, które w chwili obecnej robi bez wysiłku. Wystarczy tylko się za nie zabrać i zacząć ćwiczyć, pamiętając, że może przy tym liczyć na pomoc przełożonego. Niewielu przełożonych w ten sposób postrzega trzecią część modelu kanapki. Nawet jeśli wiedzą, że w tej części powinni wesprzeć pracownika, poprzestają na zdawkowym stwierdzeniu, że wierzą w niego albo że na pewno sobie poradzi. Większość nie robi nawet tego, tylko kończy informację zwrotną, powtórzeniem tego, co podwładny robi dobrze.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Dwa dni wolnego ponad ustawowy urlop? Tak! Kto otrzyma bonusowe 2 dni wolne w 2026 roku?

W 2026 roku, zgodnie z Kodeksem pracy, pracownicy zyskają dwa dodatkowe dni wolne, ponieważ dwa święta państwowe wypadną w sobotę. Otrzymanie tych rekompensat nastąpi jednak dopiero w drugiej połowie tego roku kalendarzowego.

Czy 1 sierpnia stanie się dniem wolnym od pracy? Sejmowa komisja zabiera głos

Powstanie Warszawskie to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii Polski XX wieku. Choć od jego wybuchu minęło już ponad osiem dekad, pamięć o walczących i ofiarach nadal żyje, a coroczne obchody 1 sierpnia mają szczególny i uroczysty charakter. Teraz pojawiła się szansa, by ta data została uznana za dzień ustawowo wolny od pracy. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji skierowała w tej sprawie oficjalny dezyderat do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Usuną to święto z dni wolnych od pracy??? Do rządu trafił zaskakujący dezyderat

Dyskusja o dniach wolnych od pracy w Polsce zazwyczaj dotyczy dodawania nowych dat do kalendarza – dość wspomnieć niedawne debaty o wolnej Wigilii (z sukcesem) czy Wielkim Piątku. Tym razem jednak na biurko minister trafił dokument idący w zupełnie innym kierunku. Chodzi o "porządkowanie" prawa, które w teorii nie powinno nic zmienić w życiu przeciętnego Kowalskiego, ale w praktyce budzi szereg wątpliwości prawnych, od Kodeksu pracy po relacje z Kościołem Katolickim.

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz?

Kiedy zachodzi wyłączenie ochrony przedemerytalnej? Jeden ważny przepis - czy go znasz? Przepis znosi szczególną ochronę przed wypowiedzeniem w przypadku pracowników w wieku przedemerytalnym. Pracodawca może więc wypowiedzieć umowę o pracę pracownikowi nawet jeżeli brakuje dosłownie kilku lat czy nawet kilku miesięcy lub dni do emerytury.

REKLAMA

Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie (również w 2026 r.). Kto ma do niego prawo?

Zapewne wielu pracowników, tak jak ma to miejsce w poszczególnych pragmatykach pracowniczych (i specyficznie uregulowanych zawodach odrębnymi ustawami), chciałoby mieć 100% płatny, dodatkowy urlop wypoczynkowy za staż w wymiarze do 13 dni rocznie. Kto ma zatem do niego prawo i w jakich okolicznościach może korzystać z dodatkowych urlopów?

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

REKLAMA

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA