Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści dla przedsiębiorcy w razie zatrudnienia osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem

Magdalena Przybysz
Zatrudnienie osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem (interim managera) to jeden z najbardziej efektywnych i finansowo opłacalnych sposobów na szybkie polepszenie zarządzania spółką lub określonym projektem.

Interim manager (określany po polsku menedżerem do zadań specjalnych lub czasowym menedżerem) to wysokiej klasy specjalista, zatrudniony w celu przeprowadzenia określonego procesu lub wykonania w firmie wskazanego mu zadania. Niezależnie od sytuacji na rynku jego celem jest podniesienie wartości firmy. Jest to równocześnie jeden z niewielu zawodów, dla których odniesienie sukcesu oznacza konieczność zmiany pracy – jeśli projekty określone w umowie (kontrakcie terminowym bądź zadaniowym) zostaną zrealizowane, interim manager nie jest dłużej potrzebny.

Interim management

Zarządzenia czasowe (interim management) to czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, które realizuje wybrany interim manager – czasowy menedżer. Interim manager to menedżer „od zadań specjalnych”. Posiada wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w swojej branży i dziedzinie. Zostaje on zatrudniony przez firmę w celu realizacji konkretnego projektu w określonym czasie. Na podstawie swojej wiedzy proponuje kierunki zmian w organizacji, przygotowuje dokładny plan działania i odpowiada za jego realizację bądź pomaga w jego realizacji.

Etapami w rozwoju przedsiębiorstwa, w których wsparcie firmy przez menedżerów czasowych może być nieodzowne, są w szczególności następujące sytuacje:

  • uruchamianie nowych przedsięwzięć biznesowych,
  • restrukturyzacja przedsiębiorstwa,
  • wdrażanie nowej strategii rozwoju,
  • zarządzanie projektami,
  • zarządzanie kryzysowe,
  • przygotowanie do zmian struktury własności przedsiębiorstwa,
  • zbudowanie i wdrożenie nowych struktur niezbędnych do realizacji zadań dotychczas nierealizowanych przez firmę oraz integracja nowych struktur z resztą firmy,
  • wsparcie konkretnego menedżera fachową wiedzą i doświadczeniem,
  • konieczność zastąpienia nieobecnego menedżera.

Charakterystyka zatrudnienia interim managera

Współpraca z menedżerami czasowymi odbywa się co do zasady na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności na podstawie kontraktów menedżerskich. W prawie cywilnym kontrakty menedżerskie zaliczane są do tzw. umów nienazwanych.

Kontrakt menedżerski jest umową dwóch podmiotów o wzajemnej równorzędnej podległości. Jedna ze stron kontraktu (menedżer) przyjmuje zlecenie zarządzania przedsiębiorstwem w imieniu przedsiębiorcy (firmy) i zobowiązuje się do świadczenia usług za umówionym wynagrodzeniem.

WAŻNE!

W przypadku kontraktu menedżerskiego wynagrodzenie zarządcy uzależnione jest przede wszystkim od uzyskanego i wypracowanego wyniku.

Wyniki mogą być różne w zależności od tego, co strony ustaliły w umowie, np. maksymalizacja zysku, określony poziom sprzedaży, zdobycie nowych rynków zbytu, likwidacja nierentownych oddziałów, pozyskanie inwestorów itp., dlatego w kontraktach menedżerskich wymieniane są często 2 składniki wynagrodzenia – stały i zmienny.

WAŻNE!

Najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorcy z zawarcia kontraktu menedżerskiego jest łatwy sposób rozstania się z menedżerem, często bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Kontrakt menedżerski wiąże się z korzyściami dla samych menedżerów podejmujących się zarządzania przedsiębiorstwem. Należą do nich m.in.:

  • brak podporządkowania i zwierzchności kierowniczej,
  • nienormowany, elastyczny czas pracy.

Menedżerowie wybierający taką formę zatrudnienia podkreślają, że samodzielność i większa swoboda decyzyjna jest dla nich znacznie ważniejsza niż bezpieczeństwo zatrudnienia wynikające ze stosunku pracy.

W zależności od potrzeb i umowy interim manager może pracować np. na stanowisku doradcy zarządu, wspierając kadrę zarządczą swoją wiedzą i doświadczeniem bądź też może otrzymać tytuł dyrektora i przejąć na określony czas zarządzanie firmą.

W bardzo skomplikowanych przypadkach zdarza się, że firmy decydują się na zatrudnienie zespołu czasowych menedżerów. Wówczas każdy z nich jest specjalistą w innym zakresie, a wspólnie uzupełniają oni swoją wiedzę, mając szansę na opracowanie skuteczniejszego planu i efektywniejsze jego wdrożenie. Jedna z osób wchodzących w skład takiego zespołu zostaje mianowana szefem zespołu i reprezentuje cały zespół w zarządzie jako członek lub doradca.


Korzyści dla przedsiębiorcy

Firmy poszukują menedżerów czasowych, gdy mają zamiar przeprowadzić skomplikowane zmiany lub projekty, a w swoich szeregach nie mają odpowiedniej osoby bądź potrzebują spojrzenia z zewnątrz – osoby niezaangażowanej w wewnętrzne sprawy firmy i niezwiązanej z nią emocjonalnie.

Przy okresowym zatrudnieniu osoby na stanowisko menedżerskie odchodzi wiele dodatkowych kosztów ponoszonych przez firmę zatrudniającą pracownika na podstawie umowy o pracę (np. koszty szkoleń, zwolnień lekarskich, urlopów, premii). Jednocześnie w kontraktach interim managerów bardzo często wysokość wynagrodzenia uzależniona jest od osiągnięcia zawartych w umowie wyników.

WAŻNE!

Plusem dla przedsiębiorcy z wprowadzenia czasowego zarządzania jest w szczególności brak kosztów pracowniczych, zdobycie know-how, gwarancja kompetencji i brak przestojów projektowo-produkcyjnych – firmy oferujące usługi z zakresu interim management gotowe są do przejęcia obowiązków nawet w ciągu 48 godzin. Przedsiębiorstwo zyskuje profesjonalnego menedżera gotowego zrealizować wyznaczony cel.

Zaangażowanie czasowego menedżera jest atrakcyjne dla przedsiębiorcy również z następujących powodów:

  • nie ponosi kosztów socjalnych,
  • nie pokrywa kosztów urlopów i zwolnień,
  • nie ponosi kosztów szkoleń i kursów,
  • fakturowane są tylko dni robocze,
  • nie płaci żadnych odpraw w związku z zakończeniem kontraktu z menedżerem (jeśli nie ustalił inaczej w umowie z interim managerem).

Interim managerowie to zawsze osoby z bogatym doświadczeniem w efektywnym i skutecznym zarządzaniu. Niezależnie od specyfiki projektu ich doświadczenie zawsze odpowiada powierzanym im zadaniom. Dzięki temu, zatrudniając menedżera czasowego, przedsiębiorca zyskuje pewność, że projekt zostanie profesjonalnie i szybko zrealizowany. Szerokie kompetencje pozwalają menedżerom czasowym przystąpić do natychmiastowej realizacji celów bez konieczności przeprowadzenia dodatkowych szkoleń. Kontrakt interim managera zawsze jasno i precyzyjnie określa efekt końcowy jego pracy. Dzięki orientacji na cel w pełni poświęca on swój czas na realizację zadań, niezależnie od układów pracowniczych i wzorców panujących dotychczas w firmie.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Czas pracy 2022
Czas pracy 2022
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Świadczenia emerytalno-rentowe
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Emerytury i renty podlegają corocznie waloryzacji od dnia:
    1 stycznia
    1 marca
    1 czerwca
    1 września
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Praca dla niepełnosprawnych - jakie projekty?
    Jednym z głównych funduszy UE jest Europejski Fundusz Społeczny (EFS). W ramach niego kraje członkowskie UE otrzymują wsparcie finansowe na rozwój społeczno-gospodarczy. Właśnie m.in. z EFS przeznaczono 170 mln zł na Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój. Program ma na celu na aktywizację zawodową i społeczną osób z niepełnosprawnościami i osób biernych zawodowo z powodu choroby. Kto może skorzystać z projektu i co może zyskać?
    Czy wystawienie faktury podczas L4 prowadzi do zwrotu zasiłku?
    Wystawienie faktury przez przedsiębiorcę podczas zwolnienia lekarskiego, nie stanowi pracy zarobkowej i nie powoduje konieczności zwrotu do ZUS-u pobranego już zasiłku chorobowego.
    Czy to koniec epoki "Great Resignation" w Polsce?
    Z badania firmy doradczej Kincentric wynika, że mamy do czynienia z sygnałami odwrócenia trendu na rynku pracy. W porównaniu do ubiegłego roku Polacy rzadziej chcą odchodzić z pracy, a poziom lojalności względem swoich pracodawców wzrósł do poziomu obserwowanego ostatnio w trakcie pandemii Covid-19 w 2020 r. Tymczasem, w Europie lojalność pracowników wciąż spada.
    Wniosek o świadczenie postojowe do 16 sierpnia 2022 r.
    16 sierpnia 2022 r. to ostatni dzień na składanie wniosków o świadczenie postojowe. Jak można ubiegać się o wsparcie?
    Pracodawcy będą wiedzieć od kiedy nie powinni naliczać już wpłat do PPK
    Po rozpoczęciu przez uczestnika PPK wypłaty oszczędności PPK po osiągnięciu przez niego 60. roku życia, wpłaty do PPK za tego uczestnika nie mogą być już dokonywane. Od 21 listopada br. PFR - za pośrednictwem instytucji finansowych - będzie informował pracodawców o rozpoczęciu takich wypłat.
    Przedsiębiorcy z obawą patrzą w przyszłość
    86% pracodawców spodziewa się kilkuletniego, poważnego kryzysu gospodarczego w Polsce. To przekonanie podzielają przedstawiciele wszystkich firm, niezależnie od wielkości.
    Polski pracownik - jest w złej kondycji psychicznej?
    Polscy pracownicy mają poważne problemy ze zdrowiem psychicznym – wynika z raportu przygotowanego przez Konfederację Lewiatan. Problem jest na tyle poważny, że nie uda się go rozwiązać bez zmian systemowych.
    Rekordowa inflacja, a tempo wzrostu cen spada
    W lipcu wskaźnik inflacji wyniósł 15,6 proc. rok do roku — podał Główny Urząd Statystyczny. Mamy kolejny rekordowo wysoki odczyt wskaźnika inflacji, jednak tempo wzrostu cen wyraźnie spadło (0,1 p.p. m/m) – komentuje ekspert.
    Zawarcie umowy dla pozoru a ciąża
    Czy zawarcie umowy o pracę w ciąży jest zgodne z prawem? Czy krótko po zawarciu umowy można przejść na zwolnienie lekarskie? Czy ZUS może uznać taką umowę zawartą dla pozoru i żądać zwrotu pobranego zasiłku macierzyńskiego? Podobną sprawą zajął się ostatnio Sąd Okręgowy w Kaliszu.
    Jakie jest w Polsce bezrobocie?
    Kim jest bezrobotny? Jakie są rodzaje bezrobocia? Jaka jest stopa bezrobocia w Polsce w porównaniu z innymi krajami UE? Co robi Polska, aby dążyć do pełnego produktywnego zatrudnienia? Poniżej najważniejsze dane i informacje.
    Co Państwowa Inspekcja Pracy zrobiła w 2021?
    W czerwcu 2022 r. odbyło się posiedzenie Rady Ochrony Pracy, która jest organem sprawującym nadzór nad Państwową Inspekcją Pracy (PIP) jak i warunkami pracy, działającym przy Sejmie RP. Co roku, Główny Inspektor PIP składa Radzie Ochrony Pracy sprawozdanie ze swojej działalności.
    Stabilizacja na rynku pracy – aktualne trendy i wyniki badań w zakresie kompetencji i rynku pracy
    Badania przeprowadzone wśród pracodawców i pracowników pokazują stabilizację na rynku pracy. W czerwcu 2022 r. stopa bezrobocia była niższa niż w maju, a w urzędach pracy było zarejestrowanych mniej bezrobotnych w stosunku do poprzedniego miesiąca.
    Zatrudnianie cudzoziemców - jakie nieprawidłowości?
    W Polsce legalnie pracuje ponad milion cudzoziemców. Czy kontrole Państwowej Inspekcji Pracy wykazują nieprawidłowości?
    2/3 pracowników ma symptomy wypalenia zawodowego
    W ciągu ostatniego roku objawy wypalenia zawodowego zauważyło u siebie dwie trzecie pracowników - wynika z badania Nationale-Nederlanden. Zjawisko to dotyczy coraz częściej także młodszych pracowników - wskazano.
    Brak kompetencji blokuje innowacyjność firm
    Przełomowe pomysły to tylko jeden z czynników innowacyjności w firmach. Drugim, równie istotnym, jest odpowiednie zarządzanie tymi pomysłami i ich wdrażanie. Do tego jednak potrzebny jest szereg kompetencji, których dziś w firmach brakuje i same to przyznają. Dwie na trzy twierdzą, że przeszkodą w podejmowaniu przez nie innowacji jest problem z pozyskaniem odpowiednich pracowników. Akademia Menadżera Innowacji – prowadzona przez PARP – ma tę lukę kompetencyjną zasypywać. Uczestniczący w niej menadżerowie przechodzą szereg szkoleń podnoszących ich umiejętności zarządzania w tym obszarze, ale także pracują z doradcami, którzy od lat zajmują się wdrażaniem innowacji.
    Prawie połowa Polaków jest skłonna usprawiedliwić pracę na czarno
    Od czterech lat obserwowany jest wysoki poziom akceptacji nieetycznych zachowań i nadużyć finansowych – pokazują badania Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Dziś takie praktyki jest skłonna usprawiedliwić prawie połowa Polaków. Najczęściej przymykają oko na pracę na czarno w celu unikania ściągania długów z pensji. Zrozumienie dla takich praktyk deklaruje ponad 61 proc. społeczeństwa. Z kolei najbardziej rygorystycznie Polacy odnoszą się do wyłudzania pieniędzy z wykorzystaniem cudzych lub fałszywych dokumentów.
    Profil zaufany - jak go założyć?
    Profil zaufany powstał po to, aby umożliwić załatwienie spraw urzędowych bez wychodzenia z domu. Dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych, które często kontaktują się z instytucjami publicznymi, profil zaufany to idealne narzędzie. W jaki sposób się go zakłada? Jak długo jest ważny? Podpowiadamy.
    Praca przy komputerze. Jak zadbać o zdrowie?
    Wielogodzinna praca przed komputerem może negatywnie odbijać się na naszym zdrowiu fizycznym. Ból ramion, nadgarstków, ud i pleców są częstymi dolegliwościami pracowników biurowych. Dlatego tak ważne są przerwy od pracy. Podpowiadamy, w jaki sposób można je efektywnie wykorzystać, wykonując kilka prostych ćwiczeń korzystnych dla naszego ciała.
    Szukasz pracownika? Samo ogłoszenie to nie wszystko!
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Ale czy rola dobrego jobboardu ogranicza się tylko do publikowania ogłoszeń? Zadbanie o atrakcyjność oferty to jedno, sztuką jest także dotarcie do właściwego odbiorcy. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Praca zdalna wymaga doprecyzowania
    Praca zdalna zostanie uregulowana w kodeksie pracy. Wątpliwości może wywoływać m.in. forma, w jakiej ustala się miejsce świadczenia pracy poza siedzibą zatrudniającego. Niektóre przepisy może poprawić jeszcze Sejm, który nie spieszy się z uchwaleniem nowelizacji kodeksu pracy.
    Rekrutacja od strony pracodawcy – jak zwiększyć szanse na sukces
    Rynek pracy staje się coraz bardziej konkurencyjny, firmy rywalizują ze sobą o najlepsze talenty, ale aż 75% z nich spodziewa się w tym roku trudności w znalezieniu pracownika . Poszukujący mają za to do dyspozycji kilka różnych portali pracy, na których co chwila pojawiają się nowe oferty. Co wpływa na efektywność procesu rekrutacyjnego i jak zwiększyć szansę na trafienie do najbardziej wartościowych kandydatów?
    Ostatnie dni rekrutacji w szkołach. Dla nauczycieli ofert na pęczki
    Napływ uchodźców z Ukrainy to wielkie wyzwanie przed polskimi szkołami. Niestety wygląda na to, że powstanie sporo wakatów, a kuratorzy oświaty pozostaną z trudnymi zadaniami.
    Odzież ochronna i robocza chroniąca przed promieniowaniem UV
    Stale rośnie liczba dni, w których temperatury osiągają wysokie wartości, a promieniowanie UV jest niebezpieczne – szczególnie dla tych, którzy swoją pracę wykonują na świeżym powietrzu. Ochrona przed skutkami promieniowania to nie tylko filtry UV czy przebywanie w cieniu. To także kwestia odzieży ochronnej – w której funkcjonalności nastąpił duży postęp.
    Połowa Polaków ocenia polskich szefów gorzej niż zagranicznych, a 28% potwierdza, że ich przełożony krzyczy na pracowników
    Badanie przeprowadzone przez serwis InterviewMe wykazało, że 73% Polaków ma szacunek dla swojego przełożonego, chociaż aż 28% przyznało, że szef krzyczy, a 21%, że źle traktuje swoich pracowników
    Prawie 6 godzin tygodniowo darmowych nadgodzin. 12 sierpnia Światowy Dzień Pracoholików
    Polacy coraz częściej zostają w pracy po godzinach; badania wykazują, że pracownicy tygodniowo wykonują średnio 5 h 48 minut dodatkowej pracy za darmo - wynika z najnowszego raportu ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”.