REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści dla przedsiębiorcy w razie zatrudnienia osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem

Magdalena Przybysz

REKLAMA

Zatrudnienie osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem (interim managera) to jeden z najbardziej efektywnych i finansowo opłacalnych sposobów na szybkie polepszenie zarządzania spółką lub określonym projektem.

Interim manager (określany po polsku menedżerem do zadań specjalnych lub czasowym menedżerem) to wysokiej klasy specjalista, zatrudniony w celu przeprowadzenia określonego procesu lub wykonania w firmie wskazanego mu zadania. Niezależnie od sytuacji na rynku jego celem jest podniesienie wartości firmy. Jest to równocześnie jeden z niewielu zawodów, dla których odniesienie sukcesu oznacza konieczność zmiany pracy – jeśli projekty określone w umowie (kontrakcie terminowym bądź zadaniowym) zostaną zrealizowane, interim manager nie jest dłużej potrzebny.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Interim management

Zarządzenia czasowe (interim management) to czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, które realizuje wybrany interim manager – czasowy menedżer. Interim manager to menedżer „od zadań specjalnych”. Posiada wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w swojej branży i dziedzinie. Zostaje on zatrudniony przez firmę w celu realizacji konkretnego projektu w określonym czasie. Na podstawie swojej wiedzy proponuje kierunki zmian w organizacji, przygotowuje dokładny plan działania i odpowiada za jego realizację bądź pomaga w jego realizacji.

Etapami w rozwoju przedsiębiorstwa, w których wsparcie firmy przez menedżerów czasowych może być nieodzowne, są w szczególności następujące sytuacje:

  • uruchamianie nowych przedsięwzięć biznesowych,
  • restrukturyzacja przedsiębiorstwa,
  • wdrażanie nowej strategii rozwoju,
  • zarządzanie projektami,
  • zarządzanie kryzysowe,
  • przygotowanie do zmian struktury własności przedsiębiorstwa,
  • zbudowanie i wdrożenie nowych struktur niezbędnych do realizacji zadań dotychczas nierealizowanych przez firmę oraz integracja nowych struktur z resztą firmy,
  • wsparcie konkretnego menedżera fachową wiedzą i doświadczeniem,
  • konieczność zastąpienia nieobecnego menedżera.

Charakterystyka zatrudnienia interim managera

Współpraca z menedżerami czasowymi odbywa się co do zasady na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności na podstawie kontraktów menedżerskich. W prawie cywilnym kontrakty menedżerskie zaliczane są do tzw. umów nienazwanych.

REKLAMA

Kontrakt menedżerski jest umową dwóch podmiotów o wzajemnej równorzędnej podległości. Jedna ze stron kontraktu (menedżer) przyjmuje zlecenie zarządzania przedsiębiorstwem w imieniu przedsiębiorcy (firmy) i zobowiązuje się do świadczenia usług za umówionym wynagrodzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

W przypadku kontraktu menedżerskiego wynagrodzenie zarządcy uzależnione jest przede wszystkim od uzyskanego i wypracowanego wyniku.

Wyniki mogą być różne w zależności od tego, co strony ustaliły w umowie, np. maksymalizacja zysku, określony poziom sprzedaży, zdobycie nowych rynków zbytu, likwidacja nierentownych oddziałów, pozyskanie inwestorów itp., dlatego w kontraktach menedżerskich wymieniane są często 2 składniki wynagrodzenia – stały i zmienny.

WAŻNE!

Najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorcy z zawarcia kontraktu menedżerskiego jest łatwy sposób rozstania się z menedżerem, często bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Kontrakt menedżerski wiąże się z korzyściami dla samych menedżerów podejmujących się zarządzania przedsiębiorstwem. Należą do nich m.in.:

  • brak podporządkowania i zwierzchności kierowniczej,
  • nienormowany, elastyczny czas pracy.

Menedżerowie wybierający taką formę zatrudnienia podkreślają, że samodzielność i większa swoboda decyzyjna jest dla nich znacznie ważniejsza niż bezpieczeństwo zatrudnienia wynikające ze stosunku pracy.

W zależności od potrzeb i umowy interim manager może pracować np. na stanowisku doradcy zarządu, wspierając kadrę zarządczą swoją wiedzą i doświadczeniem bądź też może otrzymać tytuł dyrektora i przejąć na określony czas zarządzanie firmą.

W bardzo skomplikowanych przypadkach zdarza się, że firmy decydują się na zatrudnienie zespołu czasowych menedżerów. Wówczas każdy z nich jest specjalistą w innym zakresie, a wspólnie uzupełniają oni swoją wiedzę, mając szansę na opracowanie skuteczniejszego planu i efektywniejsze jego wdrożenie. Jedna z osób wchodzących w skład takiego zespołu zostaje mianowana szefem zespołu i reprezentuje cały zespół w zarządzie jako członek lub doradca.


Korzyści dla przedsiębiorcy

Firmy poszukują menedżerów czasowych, gdy mają zamiar przeprowadzić skomplikowane zmiany lub projekty, a w swoich szeregach nie mają odpowiedniej osoby bądź potrzebują spojrzenia z zewnątrz – osoby niezaangażowanej w wewnętrzne sprawy firmy i niezwiązanej z nią emocjonalnie.

Przy okresowym zatrudnieniu osoby na stanowisko menedżerskie odchodzi wiele dodatkowych kosztów ponoszonych przez firmę zatrudniającą pracownika na podstawie umowy o pracę (np. koszty szkoleń, zwolnień lekarskich, urlopów, premii). Jednocześnie w kontraktach interim managerów bardzo często wysokość wynagrodzenia uzależniona jest od osiągnięcia zawartych w umowie wyników.

WAŻNE!

Plusem dla przedsiębiorcy z wprowadzenia czasowego zarządzania jest w szczególności brak kosztów pracowniczych, zdobycie know-how, gwarancja kompetencji i brak przestojów projektowo-produkcyjnych – firmy oferujące usługi z zakresu interim management gotowe są do przejęcia obowiązków nawet w ciągu 48 godzin. Przedsiębiorstwo zyskuje profesjonalnego menedżera gotowego zrealizować wyznaczony cel.

Zaangażowanie czasowego menedżera jest atrakcyjne dla przedsiębiorcy również z następujących powodów:

  • nie ponosi kosztów socjalnych,
  • nie pokrywa kosztów urlopów i zwolnień,
  • nie ponosi kosztów szkoleń i kursów,
  • fakturowane są tylko dni robocze,
  • nie płaci żadnych odpraw w związku z zakończeniem kontraktu z menedżerem (jeśli nie ustalił inaczej w umowie z interim managerem).

Interim managerowie to zawsze osoby z bogatym doświadczeniem w efektywnym i skutecznym zarządzaniu. Niezależnie od specyfiki projektu ich doświadczenie zawsze odpowiada powierzanym im zadaniom. Dzięki temu, zatrudniając menedżera czasowego, przedsiębiorca zyskuje pewność, że projekt zostanie profesjonalnie i szybko zrealizowany. Szerokie kompetencje pozwalają menedżerom czasowym przystąpić do natychmiastowej realizacji celów bez konieczności przeprowadzenia dodatkowych szkoleń. Kontrakt interim managera zawsze jasno i precyzyjnie określa efekt końcowy jego pracy. Dzięki orientacji na cel w pełni poświęca on swój czas na realizację zadań, niezależnie od układów pracowniczych i wzorców panujących dotychczas w firmie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

800 plus dla seniorów to dług wychowawczy? Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o dodatek trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci?

Seniorzy: jest nadzieja, bo spór o wsteczne 800 plus trwa. Czy państwo powinno wynagrodzić seniorów czy 50-latków za wychowanie dzieci? Poniżej opisujemy historię Pani Anny, która widzi, że młodsze rodziny otrzymują 800 zł miesięcznie na każde dziecko – bez żadnych progów dochodowych. „Czy nasze wysiłki nie liczyły się?” pyta Pani Anna, podczas spotkania Stowarzyszenia Emerytów: „Czy my wychowaliśmy dzieci za darmo dla państwa? Dzisiaj ich podatki finansują budżet – a my otrzymujemy emeryturę, która się nie wystarcza na życie.”. Co dalej z 800 plus dla seniorów?

REKLAMA

Nawet 50 tysięcy kary i do 6 tysięcy mandatu za pracownika – o tym nie wiedzą pracodawcy

Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Wraz z wdrożeniem unijnej Pay Transparency Directive, europejskie firmy stają przed dużym wyzwaniem. W Polsce problem nierówności płacowych wciąż jest znaczący, według „Ogólnopolskiego Badania Wynagrodzeń 2024” nieskorygowana luka płacowa wyniosła 13%, a w 2025 r. średnia różnica między wynagrodzeniem kobiet, a mężczyzn wynosiła 7,8%. Co zatem dalej? Jawność wynagrodzeń i luka płacowa: jak przygotować organizację na nową rzeczywistość?

Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

REKLAMA

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA