REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korzyści dla przedsiębiorcy w razie zatrudnienia osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem

Magdalena Przybysz

REKLAMA

Zatrudnienie osoby czasowo zarządzającej przedsiębiorstwem (interim managera) to jeden z najbardziej efektywnych i finansowo opłacalnych sposobów na szybkie polepszenie zarządzania spółką lub określonym projektem.

Interim manager (określany po polsku menedżerem do zadań specjalnych lub czasowym menedżerem) to wysokiej klasy specjalista, zatrudniony w celu przeprowadzenia określonego procesu lub wykonania w firmie wskazanego mu zadania. Niezależnie od sytuacji na rynku jego celem jest podniesienie wartości firmy. Jest to równocześnie jeden z niewielu zawodów, dla których odniesienie sukcesu oznacza konieczność zmiany pracy – jeśli projekty określone w umowie (kontrakcie terminowym bądź zadaniowym) zostaną zrealizowane, interim manager nie jest dłużej potrzebny.

REKLAMA

REKLAMA

Interim management

Zarządzenia czasowe (interim management) to czasowe zarządzanie przedsiębiorstwem, które realizuje wybrany interim manager – czasowy menedżer. Interim manager to menedżer „od zadań specjalnych”. Posiada wieloletnie, udokumentowane doświadczenie w swojej branży i dziedzinie. Zostaje on zatrudniony przez firmę w celu realizacji konkretnego projektu w określonym czasie. Na podstawie swojej wiedzy proponuje kierunki zmian w organizacji, przygotowuje dokładny plan działania i odpowiada za jego realizację bądź pomaga w jego realizacji.

Etapami w rozwoju przedsiębiorstwa, w których wsparcie firmy przez menedżerów czasowych może być nieodzowne, są w szczególności następujące sytuacje:

  • uruchamianie nowych przedsięwzięć biznesowych,
  • restrukturyzacja przedsiębiorstwa,
  • wdrażanie nowej strategii rozwoju,
  • zarządzanie projektami,
  • zarządzanie kryzysowe,
  • przygotowanie do zmian struktury własności przedsiębiorstwa,
  • zbudowanie i wdrożenie nowych struktur niezbędnych do realizacji zadań dotychczas nierealizowanych przez firmę oraz integracja nowych struktur z resztą firmy,
  • wsparcie konkretnego menedżera fachową wiedzą i doświadczeniem,
  • konieczność zastąpienia nieobecnego menedżera.

Charakterystyka zatrudnienia interim managera

Współpraca z menedżerami czasowymi odbywa się co do zasady na podstawie umów cywilnoprawnych, w szczególności na podstawie kontraktów menedżerskich. W prawie cywilnym kontrakty menedżerskie zaliczane są do tzw. umów nienazwanych.

REKLAMA

Kontrakt menedżerski jest umową dwóch podmiotów o wzajemnej równorzędnej podległości. Jedna ze stron kontraktu (menedżer) przyjmuje zlecenie zarządzania przedsiębiorstwem w imieniu przedsiębiorcy (firmy) i zobowiązuje się do świadczenia usług za umówionym wynagrodzeniem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

W przypadku kontraktu menedżerskiego wynagrodzenie zarządcy uzależnione jest przede wszystkim od uzyskanego i wypracowanego wyniku.

Wyniki mogą być różne w zależności od tego, co strony ustaliły w umowie, np. maksymalizacja zysku, określony poziom sprzedaży, zdobycie nowych rynków zbytu, likwidacja nierentownych oddziałów, pozyskanie inwestorów itp., dlatego w kontraktach menedżerskich wymieniane są często 2 składniki wynagrodzenia – stały i zmienny.

WAŻNE!

Najważniejszą korzyścią dla przedsiębiorcy z zawarcia kontraktu menedżerskiego jest łatwy sposób rozstania się z menedżerem, często bez zachowania okresu wypowiedzenia.

Kontrakt menedżerski wiąże się z korzyściami dla samych menedżerów podejmujących się zarządzania przedsiębiorstwem. Należą do nich m.in.:

  • brak podporządkowania i zwierzchności kierowniczej,
  • nienormowany, elastyczny czas pracy.

Menedżerowie wybierający taką formę zatrudnienia podkreślają, że samodzielność i większa swoboda decyzyjna jest dla nich znacznie ważniejsza niż bezpieczeństwo zatrudnienia wynikające ze stosunku pracy.

W zależności od potrzeb i umowy interim manager może pracować np. na stanowisku doradcy zarządu, wspierając kadrę zarządczą swoją wiedzą i doświadczeniem bądź też może otrzymać tytuł dyrektora i przejąć na określony czas zarządzanie firmą.

W bardzo skomplikowanych przypadkach zdarza się, że firmy decydują się na zatrudnienie zespołu czasowych menedżerów. Wówczas każdy z nich jest specjalistą w innym zakresie, a wspólnie uzupełniają oni swoją wiedzę, mając szansę na opracowanie skuteczniejszego planu i efektywniejsze jego wdrożenie. Jedna z osób wchodzących w skład takiego zespołu zostaje mianowana szefem zespołu i reprezentuje cały zespół w zarządzie jako członek lub doradca.


Korzyści dla przedsiębiorcy

Firmy poszukują menedżerów czasowych, gdy mają zamiar przeprowadzić skomplikowane zmiany lub projekty, a w swoich szeregach nie mają odpowiedniej osoby bądź potrzebują spojrzenia z zewnątrz – osoby niezaangażowanej w wewnętrzne sprawy firmy i niezwiązanej z nią emocjonalnie.

Przy okresowym zatrudnieniu osoby na stanowisko menedżerskie odchodzi wiele dodatkowych kosztów ponoszonych przez firmę zatrudniającą pracownika na podstawie umowy o pracę (np. koszty szkoleń, zwolnień lekarskich, urlopów, premii). Jednocześnie w kontraktach interim managerów bardzo często wysokość wynagrodzenia uzależniona jest od osiągnięcia zawartych w umowie wyników.

WAŻNE!

Plusem dla przedsiębiorcy z wprowadzenia czasowego zarządzania jest w szczególności brak kosztów pracowniczych, zdobycie know-how, gwarancja kompetencji i brak przestojów projektowo-produkcyjnych – firmy oferujące usługi z zakresu interim management gotowe są do przejęcia obowiązków nawet w ciągu 48 godzin. Przedsiębiorstwo zyskuje profesjonalnego menedżera gotowego zrealizować wyznaczony cel.

Zaangażowanie czasowego menedżera jest atrakcyjne dla przedsiębiorcy również z następujących powodów:

  • nie ponosi kosztów socjalnych,
  • nie pokrywa kosztów urlopów i zwolnień,
  • nie ponosi kosztów szkoleń i kursów,
  • fakturowane są tylko dni robocze,
  • nie płaci żadnych odpraw w związku z zakończeniem kontraktu z menedżerem (jeśli nie ustalił inaczej w umowie z interim managerem).

Interim managerowie to zawsze osoby z bogatym doświadczeniem w efektywnym i skutecznym zarządzaniu. Niezależnie od specyfiki projektu ich doświadczenie zawsze odpowiada powierzanym im zadaniom. Dzięki temu, zatrudniając menedżera czasowego, przedsiębiorca zyskuje pewność, że projekt zostanie profesjonalnie i szybko zrealizowany. Szerokie kompetencje pozwalają menedżerom czasowym przystąpić do natychmiastowej realizacji celów bez konieczności przeprowadzenia dodatkowych szkoleń. Kontrakt interim managera zawsze jasno i precyzyjnie określa efekt końcowy jego pracy. Dzięki orientacji na cel w pełni poświęca on swój czas na realizację zadań, niezależnie od układów pracowniczych i wzorców panujących dotychczas w firmie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Wniosek do 30 czerwca 2026 r. o przywrócenie uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił ustawę dotyczącą przywrócenia uprawnień emerytalnych funkcjonariuszom przeniesionym do organów skarbowych. W tym celu trzeba będzie złożyć wniosek do właściwej jednostki KAS do 30 czerwca 2026 r. Ustawa ma wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

"Arogancja ministra pogrąża górnictwo". Hutek: "Grozi nam upadłość PGG, chaos w JSW i gorący styczeń"

18 listopada miało się odbyć posiedzenie sejmowej komisji do spraw energii, klimatu i aktywów państwowych, podczas którego miała być procedowana ustawa o funkcjonowaniu górnictwa. Następnie ta ustawa miała trafić na plenarne posiedzenie Sejmu. Posiedzenie komisji zostało w ostatniej chwili odwołane, bo minister energii Miłosz Motyka stwierdził, że nie może przyjść i przesunięto spotkanie komisji na terminy grudniowe.

3 niedziele handlowe w grudniu 2025 r. Co z pracownikami handlu?

W tym roku weszły w życie przepisy, dające kupującym trzy niedziele handlowe przed Wigilią Bożego Narodzenia. Państwowa Inspekcja Pracy przypomina o prawach pracowników sklepów.

60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn: czy nierówny wiek emerytalny w Polsce to dyskryminacja?

W Polsce funkcjonuje nierówny wiek emerytalny dla kobiet i mężczyzn. Kobiety mogą przejść na emeryturę w wieku 60 lat, a mężczyźni w wieku 65 lat. Czy to nie jest dyskryminacja? Czy ustalony wiek emerytalny Polek i Polaków narusza zasadę równości wyrażoną w Konstytucji RP?

REKLAMA

7 najważniejszych zmian w układach zbiorowych pracy. Parlament zakończył prace nad ustawą

Parlament zakończył prace nad ustawą dotyczącą układów zbiorowych. Będzie łatwiej zawrzeć układ, a więc i ustanowić przepisy bardziej korzystne dla pracowników, np. dodatkowe dni urlopu czy systematyczne podwyżki wynagrodzeń. Oto 7 najważniejszych zmian w ustawie.

Podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy

Współcześnie pracownicy bardzo często pracują zdalnie. Niekiedy łączy ich z pracodawcą znaczna odległość. W takich sytuacjach firmy proponują podpisanie umowy o pracę w formie elektronicznej. Jak można to zrobić zgodnie z przepisami prawa pracy? Czy kwalifikowany podpis elektroniczny to profil zaufany?

W 2035 r. na polskim rynku pracy ma brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Mamy poważne problemy demograficzne

Mamy poważne problemy demograficzne. W 2035 r. na polskim rynku pracy może brakować nawet 2,1 mln pracowników. Co roku ubywa od 150 do 200 tys. pracowników. Polska coraz bardziej zależna od imigracji zarobkowej. Co z nowymi przepisami o zatrudnianiu cudzoziemców i nowelizacją ustawy o PIP?

Era zdalnych rent, zasiłków, świadczeń: orzeczenia komisji bez wychodzenia z domu, uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa [ROZPORZĄDZENIE W MOCY]

To istna rewolucja w orzecznictwie: uproszczone procedury, szybsze decyzje, brak stawiennictwa a w konsekwencji przyznanie świadczenia. Dotychczas wydanie decyzji o przyznaniu lub odmowie przyznania świadczenia (renty, zasiłku i innych) wiązało się z obecnością pacjenta u lekarza-orzecznika, często nawet wielokrotną. Podobne procedury obowiązywały na poziomie odwoławczym, gdy wnioskodawca musiał stawiać się przed komisją lekarską. Teraz będzie to już możliwe bez udziału pacjenta. Większość spraw zostanie rozstrzygnięta „zaocznie”, co oznacza mniej stresujących i kosztownych wizyt u orzecznika i przed komisją lekarską - czytamy w komunikacie KRUS.

REKLAMA

Ogromny problem polskich seniorów i Polski: system opieki długoterminowej, starzenie się społeczeństwa i wiele innych. Co dalej?

Ogromny problem polskich seniorów: system opieki długoterminowej. Co dalej? Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) opublikowała swój najnowszy, cykliczny raport „Health at a glance”, który stanowi kompleksową analizę systemów ochrony zdrowia w krajach członkowskich. W tegorocznej edycji dokumentu szczególny nacisk położono na kwestie związane ze zdrowiem osób starszych oraz kondycją systemów opieki długoterminowej. Niestety, dane dotyczące Polski pokazują że Polska nie tylko odstaje od średniej dla krajów rozwiniętych, ale w kluczowych obszarach znajduje się na szarym końcu stawki.

Nowelizacja ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej. Polska dostosowuje przepisy do unijnych zasad, Prezydent podpisuje

W polskim porządku prawnym pojawił się nowy, choć wąski, ale znaczący element dotyczący zawodu pielęgniarki. Ustawa z 9 października 2025 r. o zmianie ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej wprowadza szczegółowe rozwiązania w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych pielęgniarek, które kształciły się w Rumunii. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezydenta RP, celem nowelizacji jest zapewnienie spójności przepisów krajowych z prawem Unii Europejskiej, w szczególności z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/505.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA