REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie kompetencje powinien mieć pracownik strategiczny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Grabus
Jolanta Zasadzka

REKLAMA

Organizacje potrzebują pracowników, którzy sprostają wyzwaniom XXI wieku. Drogą do sukcesu są osoby, które potrafią bardziej efektywnie wykorzystać obecne zasoby firmy, wybiegają myślami w przyszłość, widzą często to, czego inni nie widzą. Takich pracowników określa się często mianem pracowników strategicznych. Ich pomysły, wiedza, umiejętności i doświadczenie mogą decydować o sukcesie biznesowym.

Wyzwaniem dla firm jest globalizacja i rosnąca konkurencja wymuszająca elastyczność w podejmowanych działaniach oraz w poszukiwaniu nowych możliwości. Aby temu sprostać i zaspokoić potrzeby interesariuszy, trzeba mieć odpowiedni potencjał pracy i właściwie nim zarządzać. Konsekwencją zmian globalnych jest zmiana oczekiwań wobec pracowników oraz poszukiwanie nowego rodzaju pracowników. Od pracownika XXI wieku wymaga się i wymagać będzie profesjonalizmu we wszystkim, co robi, kreatywności, innowacyjności, pomysłowości, umiejętności szybkiego uczenia się i zdobywania nowych kompetencji, akceptowania i tolerowania niepewnej rzeczywistości, umiejętności konkurowania na światowym rynku pracy, zdolności do autentycznie partnerskiej pracy zespołowej, wyzbycia się władczych tendencji i skłonności do dominowania, umiejętności funkcjonowania w środowisku wielokulturowym1.

Na tak sformułowane oczekiwania może odpowiedzieć pracownik strategiczny, którego najważniejszym wyznacznikiem jest to, że lubi swoją pracę i czerpie z niej zadowolenie. Przysłowie japońskie mówi, że nikt nie odkryje, jak najlepiej robić daną rzecz, jeśli nie kocha jej robienia.

Pracownik strategiczny to pracownik nastawiony na przyszłość, świadomie kształtujący swoje kompetencje lub swoją ścieżkę zawodową, samodzielnie lub przy wsparciu pracodawcy. Pracownicy strategiczni:

  • gromadzą wiedzę, a nie tylko dyplomy,
  • przekształcają wiedzę w umiejętności, a te w wartości,
  • potrafią pracować w zespole,
  • akceptują i inicjują zmiany,
  • dbają o swój rozwój i akceptują go u innych,
  • są kreatywni.

Wymienione cechy w globalnej gospodarce są coraz bardziej poszukiwane przez pracodawców. Poniżej scharakteryzowano każdą z nich.


„Kolekcjonowanie” wiedzy

Wielu pracowników to kolekcjonerzy dyplomów, co może wynikać zarówno z ich indywidualnych potrzeb, jak i oczekiwań organizacji. Wiąże się to z przekonaniem, że dyplom gwarantuje określony poziom wiedzy lub umiejętności. Często jednak dyplom ukończenia studiów czy doskonalenia kwalifikacji nie jest miarą posiadania wiedzy i umiejętności. We współczesnych organizacjach ważniejsze jest „kolekcjonowanie” wiedzy, jej stałe rozwijanie i aktualizowanie. Wiara w magię dyplomu może być dobra na określonych stanowiskach, np. elektryk, rzeczoznawca, lekarz, pilot, adwokat. Warto podkreślić, że dyplom często otwiera drogę do organizacji, ale nie gwarantuje sukcesu.

Umiejętności i wartości

Dyplom wprawdzie otwiera drzwi do firm poszukujących pracowników, ale dalej sprawdzane są wiedza, umiejętności, kompetencje, postawy. Nawet bardzo duża i specjalistyczna wiedza nie uczyni z pracownika specjalisty – dla organizacji ważne jest jej praktyczne zastosowanie, czyli przekształcenie w określone umiejętności. Kolejnym krokiem jest kreowanie takich umiejętności, które są istotne z punktu widzenia organizacji i które, poprzez realizację niewymiernych, określonych kulturowo wartości, prowadzą do podnoszenia wymiernej wartości firmy (zobacz schemat).

Przykładowo, opanowanie wiedzy z obszaru socjologii może skutkować rozwojem różnych umiejętności, a w konsekwencji przydatnością w różnych organizacjach – w działach HR, w ośrodkach badania opinii publicznej, w urzędach zajmujących się pomocą społeczną, w placówkach resocjalizacyjnych lub wychowawczych, a także w instytutach badawczych. W każdej z tych organizacji ta sama wiedza jest przekształcana w odmienne umiejętności, które kształtują określone i pożądane wartości specyficzne dla danej organizacji.

Umiejętność pracy zespołowej

Praca zespołowa jest sposobem na pełniejsze wykorzystanie zdolności i kompetencji pracowników oraz zwiększenie ich zaangażowania w procesy pracy. Umiejętność ta nie jest łatwa, może być szczególnie trudna dla indywidualistów. Jednak pracodawcy coraz lepiej radzą sobie z jej wdrażaniem i promowaniem przez nacisk na integrację, komunikację między pracownikami i podsycanie ich chęci do współdziałania, nie ograniczając przy tym rozwoju indywidualnych talentów. Można wymienić dwie podstawowe przyczyny niechętnego stosunku do pracy zespołowej – po pierwsze, nieznajomość procesów zachodzących w grupie, po drugie zaś zaniedbania i błędy firm promujących pracę zespołową2. Pracownicy strategiczni w tym zakresie potrafią:

  • namówić uczestników do współdziałania dla osiągnięcia wspólnego celu,
  • aktywizować członków zespołu do aktywnego i entuzjastycznego udziału,
  • dzielić się wiedzą, nieść pomoc innym,
  • zachęcać członków zespołu do utożsamiania się z grupą, solidarności i zaangażowania,
  • chronić zespół i jego reputację,
  • dostrzegać zasługi nie tylko swoje, ale i innych,
  • być otwartym i tolerancyjnym, przyjmować krytykę,
  • być elastycznym i oryginalnym w działaniu.

Akceptowanie i inicjowanie zmian

P. Drucker twierdził, że z okresu wielkich transformacji zwycięsko wyjdą te jednostki, które nie tylko wykażą się odpowiednią elastycznością, lecz także będą liderami zmian3. Źródłem sukcesu w wielu firmach jest świadomość, że jedyną stałą jest zmiana. W każdej organizacji funkcjonują zwolennicy oraz przeciwnicy zmian oraz osoby neutralne. Zwolennikiem zmiany jest najczęściej pracownik, który ma wiedzę i dzięki temu dostrzega potrzebę zmian. Będąc kreatorem zmian, ma poczucie autorstwa lub współautorstwa zmiany i stąd jego obawy przed zmianą są mniejsze niż u innych osób.

Wszechstronny rozwój

Zmienność technologii i produktów powoduje konieczność ciągłej adaptacji zarówno całych organizacji, jak i zatrudnionych pracowników. Większość pracowników rozwija się już dzisiaj, samodzielnie lub przy pomocy organizacji. Jednak pracownik strategiczny to ten, który nie tylko rozwija się, lecz także cieszy go rozwój innych osób i często do rozwoju namawia. Pracownik strategiczny postrzega rozwój firmy i jej pracowników jako szansę, a zarazem wyzwanie dla siebie.

Myślenie kreatywne

Kreatywność to zdolność do tworzenia nowych wartości, nowych koncepcji lub nowych skojarzeń i powiązań z istniejącymi już ideami i koncepcjami. Myślenie kreatywne prowadzi do uzyskania rozwiązań oryginalnych, a zarazem pasujących do obecnych i przyszłych wyzwań. Osoby kreatywne są jednocześnie elastyczne i wolne od ograniczeń oraz stereotypów myślowych, a także od rutyny i nawyków. Wyłamują się z myślowych konwenansów, nie poddają się bezwzględnie władzy przełożonych, często stawiają pytania: „po co?, dlaczego?, czy można inaczej?”.

Znaczenie kreatywności wzrasta przede wszystkim z dwóch powodów. Po pierwsze, organizacje biznesowe nieustająco konfrontowane są z nowymi problemami, dlatego istotna jest szybkość w znajdowaniu nowych rozwiązań, łatwość ich generowania oraz ich innowacyjność. Po drugie, firmy potrzebują nowych obszarów działań, nowych produktów, nowych klientów nie tylko, aby się rozwijać, ale wręcz, aby przetrwać. Poszukując pracowników kreatywnych, menedżerowie chcą wzbogacić firmę o następujące cechy:

  • ciekawość i inicjatywę,
  • zdolność do rozpoznawania wcześniej niż inni istotnych problemów oraz wrażliwość na pojawiające się problemy,
  • definiowanie od nowa kwestii znanych, posługiwanie się przedmiotami w nowy sposób,
  • szybsze i łatwiejsze dostrzeganie wszelkich relacji między różnymi zjawiskami,
  • nieakceptowanie uświęconego porządku, sprzeciwianie się rutynie,
  • rozwijanie nowego sposobu myślenia,
  • zadawanie pytań i zwracanie uwagi nie tylko na obszar własnych zadań,
  • naruszanie spokoju przełożonych i współpracowników,
  • odwagę prezentowania szalonych, oryginalnych pomysłów,
  • gotowość do podejmowania ryzyka.

Pracownik kreatywny to pracownik niełatwy, szczególnie w organizacjach, w których menedżerowie opierają swą efektywność na działaniach rutynowych. Większość ludzi nie lubi zmian, obawia się nowych metod i sposobów działania, wyznaje zasadę „po co wymyślać nowe, skoro stare dobrze działa...”. Nie myślą o przyszłości, są nastawieni na realizację działań bieżących.


Ważna równowaga

Pracownik strategiczny potrafi zachować równowagę pomiędzy wszystkimi omówionymi cechami, jest efektywny w działaniach bieżących, a jednocześnie nastawiony na przyszłość. Jego bieżąca efektywność nie jest obniżona poprzez ciągłe zmiany i myślenie o przyszłości, a pozytywne nastawienie wobec zmian i pomysły na przyszłość nie są obciążeniem dla bieżących działań. Atutami pracownika strategicznego są pozytywne nastawienie do zmian oraz chęć rozwoju i przełamania rutyny działań bieżących.

Kwestionowanie bieżących metod działania oraz chęć rozwoju może budzić niechęć współpracowników, a często również przełożonych. Szczególnie trzy ostatnie cechy są związane z negowaniem lub przynajmniej kwestionowaniem sytuacji bieżącej, stanu zastanego, aktualnego sposobu działania. Odmienne podejście do teraźniejszości i do przyszłości może generować konflikty. Warto pamiętać, że ich źródłem nie są sami pracownicy, ale ich wzajemne niedopasowanie – w konkretnej sytuacji jedni chcą działać za szybko, a inni – za wolno.

Schemat

Od wiedzy do wartości

@RY1@i13/2012/005/i13.2012.005.000.0062.201.jpg@RY2@

Opracowanie własne Autorek

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kto z pracowników jest chroniony przed natychmiastowym zwolnieniem z pracy, na jakich zasadach

Zgodnie z art. 39 Kodeksu pracy ochrona przedemerytalna oznacza, że pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę, jeśli pracownikowi (w okresie trwania zatrudnienia) brakuje nie więcej niż 4 lata do osiągnięcia wieku emerytalnego. Sprawdź, komu przysługuje okres ochronny.

Długo wyczekiwane zmiany dla wielu grup pracowników: policjantów, strażaków, ratowników medycznych, lekarzy, pielęgniarek, ratowników górskich i innych obywateli. Będą surowe kary

„Bezpieczeństwo jest dla nas priorytetem. Nie ma przyzwolenia na przemoc wobec osób, które pomagają innym. Bez względu na to czy jest to ratownik medyczny, policjant, strażak czy każdy obywatel, który ratuje innych. Wszyscy musimy też czuć się bezpiecznie idąc np. do przychodni, szpitala czy urzędu. Bezkarność tych, którzy odważą się zaatakować musi się skończyć" – powiedział Minister Sprawiedliwości Waldemar Żurek.

Większe uprawnienia PIP - lepsza ochrona pracowników. Duża reforma w prawie pracy: koniec z zastępowaniem umowy o pracę umową cywilnoprawną

Reforma Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) trafiła właśnie na listę prac legislacyjnych Rady Ministrów. Jej celem jest przyznanie PIP nowych kompetencji, które pozwolą skuteczniej chronić prawa osób zatrudnionych w Polsce. Dzięki temu projektowi, a docelowo ustawie, możliwe stanie się m.in. ograniczenie nadużyć pracodawców polegających na stosowaniu umów cywilnoprawnych zamiast umów o pracę.

Kontrole L4 i obniżenie świadczeń 2025. ZUS sprawdza, czy naprawdę jesteś chory

W Polsce rośnie skala nadużyć związanych ze zwolnieniami lekarskimi. Dla większości pracowników L4 to czas leczenia i regeneracji, ale część traktuje je jak okazję do dorobienia albo wyjazdu na wakacje. Liczby mówią same za siebie. Tylko w pierwszym półroczu 2025 roku ZUS odzyskał 150,5 mln zł, wstrzymując tysiące niesłusznie wypłacanych świadczeń.

REKLAMA

14. emerytura w 2025 r. nie dla każdego emeryta i rencisty. ZUS pokazał w tabeli ile wynosi brutto i netto. Kiedy wypłata? Kto nie dostanie wcale?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że tzw. czternasta emerytura zostanie w 2025 r. wypłacona - jak co roku - we wrześniu razem z comiesięcznymi świadczeniami. Pierwsi seniorzy otrzymają czternastą emeryturę 1 września a ostatni 1 października. Do dodatkowego świadczenia uprawnione będą osoby, które na 31 sierpnia 2025 roku będą miały prawo do emerytury, renty lub innego świadczenia emerytalno-rentowego i będą je pobierały. ZUS informuje, że "czternastki" nie dostaną osoby z miesięczną emeryturą lub rentą wyższą niż 4728,91 zł brutto.

Zatrudnianie seniorów: co daje pracodawcy i pracownikowi?

W obliczu niepokojących zmian demograficznych, starzenia się społeczeństwa i rosnących wyzwań kadrowych coraz większe znaczenie zyskuje aktywizacja zawodowa osób pozostających poza rynkiem pracy, w tym w wieku emerytalnym oraz pobierających renty. Odpowiedzialne zarządzanie zespołami wielopokoleniowymi, przy uwzględnieniu potrzeb pracowników 60+, może być realnym wsparciem dla rynku pracy i firm.

Niepełnosprawni w pracy 2025 – jakie prawa Ci przysługują i ile możesz zyskać

Jesteś osobą niepełnosprawną i pracujesz? A może dopiero zastanawiasz się nad podjęciem zatrudnienia? W 2025 roku pracownicy z orzeczeniem mają nie tylko obowiązki wobec pracodawcy, ale także szereg praw i przywilejów. Od dodatkowych urlopów, przez skrócony czas pracy, aż po ochronę przed zwolnieniem i wsparcie finansowe z PFRON. Sprawdź, co dokładnie Ci przysługuje i jak możesz skorzystać z dostępnych rozwiązań.

Wziął L4 i pojechał na koncert – odkrył to detektyw wynajęty przez pracodawcę

- Skala problemu rośnie z kwartału na kwartał. Pracodawcy coraz częściej proszą o pomoc detektywów, by pomóc w ustaleniu realnej sytuacji pracownika, który np. nadużywa L4 czy udał się na długotrwały urlop. Takie sytuacje mają miejsce np. gdy w firmie jest konflikt, planowane są zwolnienia lub gdy po prostu niektórym nie chce się wykonywać służbowych obowiązków – mówi detektyw Małgorzata Marczulewska. – Niektóre sytuacje są dowodem wielkiej arogancji pracowników – mówi ekspertka i podaje kilka przykładów.

REKLAMA

Luki prawne, zaniedbania, nierówności: kobiety i dzieci z niepełnosprawnościami mogą liczyć na zmianę przepisów na lepsze. Polska ma czas do września 2026

W swoim najnowszym raporcie Komitet ONZ ds. Praw Osób z Niepełnosprawnościami zwraca uwagę, że w Polsce brakuje spójnej, całościowej polityki uwzględniającej wszystkie wymiary praw osób z niepełnosprawnościami. Komisja w swoich zaleceniach dla Polski szczególnie porusza konieczność zmiany standardów w stosunku do kobiet i dzieci z niepełnosprawnościami. Co konkretnie powinno się zmienić do września 2026 r.? Poniżej szczegóły.

Duże zmiany w zawodzie psychologa. Co się zmieni? Nowe regulacje prawne to m.in. rejestr psychologów, samorząd, kary

Co się zmieni w zawodzie psychologa? Jest projekt ustawy. Najważniejsze zmiany to powstanie rejestru psychologów, samorządu zawodowego psychologów i uregulowanie kar m.in. za podszywanie się pod psychologa.

REKLAMA