REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Jakie prawa przysługują pracownikowi w przypadku zwolnienia z pracy z powodu redukcji etatów? Czy pracownikowi należy się odprawa przy rozwiązaniu umowy z przyczyn niedotyczących pracownika? Czy trzeba dokonywać konsultacji i zawierać porozumienie ze związkami przy zwolnieniu z przyczyn niedotyczących pracowników?
Prowadzimy rekrutację na stanowisko menedżera sprzedaży, który ma bezpośredni kontakt z klientami. Spośród 3 kandydatów najlepsza pod względem merytorycznym i z najciekawszym doświadczeniem zawodowym jest osoba z poważnym ubytkiem w uzębieniu. Niestety, nie ma możliwości, aby z tak widoczną wadą obsługiwała naszych klientów. Zależy nam jednak na kompetencjach tej osoby. Czy w związku z tym istnieje możliwość, abyśmy jako pracodawca pokryli koszty leczenia ubytków w uzębieniu, ale w zamian zaproponowali podpisanie umowy lojalnościowej, w której pracownica zobowiąże się do pozostawania w zatrudnieniu przez minimum 2 lata od zakończenia leczenia?
Nasz pracownik zmarł w trakcie pobierania świadczenia rehabilitacyjnego. Nie doczekał wypłaty tego świadczenia za marzec 2023 r., której termin przypada ostatniego dnia tego miesiąca. Komu powinniśmy wypłacić świadczenie rehabilitacyjne?
REKLAMA
Niektórzy pracownicy wykonują pracę wyłącznie w trybie zdalnym na podstawie złożonego wniosku. Otrzymali do tego celu służbowe laptopy i telefony (opłacany przez pracodawcę abonament zawiera co prawda pakiet internetowy, ale nie zawsze i nie w każdym miejscu może działać bez zakłóceń). Dlatego oprócz kosztów energii elektrycznej pracodawca, który zwraca pracownikom również te wynikające z użytkowania łącza internetowego, w formie ryczałtu w stałej miesięcznej wysokości, zgodnie z regulaminem pracy zdalnej. Jak obliczyć taki ryczałt?
Praca zdalna. Jakie są prawa i obowiązki zarówno pracownika, jak i pracodawcy? W jaki sposób odnaleźć się i sprawnie funkcjonować w nowej rzeczywistości?
Pracodawcy apelują do rządu i związkowców o pilną weryfikację mechanizmu wzrostu płacy minimalnej i odejście od obecnie obowiązujących przepisów.
Dyrektywa Work-Life Balance to nowe kwestie związane z urlopami oraz uprawnieniami dla pracowników. Natomiast dyrektywa dotycząca przejrzystych i przewidywalnych warunków pracy w Unii Europejskiej, nakłada na pracodawców dodatkowe obowiązki. W konsekwencji wymaga to dostosowania wewnątrzzakładowych źródeł prawa pracy, wzorów umów, informacji oraz procedur obowiązujących w firmach.
REKLAMA
W dniu 3 maja 2023 r. obchodzone jest Święto Narodowe Trzeciego Maja - z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji z 3 maja z 1791 r. Przyjmuje się, że Konstytucja 3 maja była pierwszą w nowożytnej Europie i drugą na świecie (po amerykańskiej). Konstytucja ta nie odnosiła się w wielu aspektach do pracy ludzkiej, jednak stanowiła ona inspirację do treści aktualnej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., (Dz.U. 1997 Nr 78, poz. 483, dalej: Konstytucja), która w wielu aspektach odnosi się do podstawowych wartości demokratycznych, w tym związanych z pracą.
Jaka powinna być przyczyna rozwiązania umowy o pracę na czas określony? Od 26 kwietnia 2023 r istnieje obowiązek podawania przyczyny, tj. powodu uzasadnienia rozwiązania umowy o pracę nawet jeżeli była ona zawarta tylko na czas określony. Przed nowelizacją przyczynę rozwiązania należało podać tylko w przypadku rozwiązania umowy bez zachowania okresu wypowiedzenia i w przypadku rozwiązania umowy (i tutaj już każdej) bez zachowania okresu wypowiedzenia, czyli. tzw. dyscyplinarki. Poniżej praktyczne wskazówki.
Praca zdalna ogranicza ryzyko wypadku w drodze do pracy i z pracy do domu. Nie wyklucza jednak możliwości wypadku przy pracy. Jakie są zasady postępowania w razie wypadku przy pracy zdalnej?
Po wybraniu instytucji finansowej, pracodawca zawiera z nią umowę o zarządzanie PPK. „Zapisanie” pracownika do PPK następuje przez zawarcie w jego imieniu umowy o prowadzenie PPK.
Czy można zawrzeć przedwstępną umowę o pracę? Czym jest przedwstępna umowa o pracę? Po co przedwstępna umowa o pracę? Co powoduje uchylenie się od zawarcia umowy przyrzeczonej? Jaki może być termin zawarcia przyrzeczonej umowy o pracę?
Od dzisiaj, 26 kwietnia 2023 r. w Kodeksie pracy zaczęły obowiązywać ogromne zmiany, jakich dawno nie było! Zmiany dotyczą m.in. urlopów rodzicielskich, zwolnień od pracy, świadectw pracy, umów na okres próbny i czas określony, zasad składania oświadczenia o rozwiązaniu umowy o pracę, pracy za granicą. Oczywiście zmiany są pro-pracownicze, a dla pracodawców wiążą się z dodatkowymi obciążeniami i formalnościami. Pracownicy działu kadr nie ucieszą się, ponieważ jest wiele terminów, których trzeba pilnować.
Kiedy pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika? Czym jest ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych? Czy ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych stanowi przyczynę do dyscyplinarki? O naruszenie jakich obowiązków chodzi? Ile czasu ma pracodawca na złożenie dyscyplinarki?
7 kwietnia 2023r. weszły w życie przepisy wprowadzające do Kodeksu pracy pracę zdalną i określające zasady jej wykonywania. Na stronie internetowej PIP zamieszczamy odpowiedzi Głównego Inspektoratu Pracy na najczęściej zadawane pytania dotyczące pracy zdalnej, które mogą być pomocne w praktyce stosowania przepisów.
Pomimo tego, że przepisy pracy zdalnej obowiązują już jakiś czas i dużo się o tym pisze i mówi - pracownicy i pracodawcy wciąż mają wątpliwości i zadają szereg pytań. Poniżej najważniejsze z nich wraz z odpowiedziami.
W zakładzie tworzymy plany urlopowe. Czy jest ustawowy termin, w którym pracodawca ma obowiązek utworzyć taki plan?
Pracownik otrzymał od pracodawcy pieniądze na czesne. Miał podjąć studia, ale tego nie zrobił - urodziło mu się dziecko, które wymaga szczególnej opieki. Czy w tej sytuacji pracodawca może domagać się zwrotu wypłaconego świadczenia?
Jakie są zasady pozyskiwania informacji o niekaralności osób ubiegających się o zatrudnienie? Jakie są zasady zatrudniania w Polsce na niektórych stanowiskach w podmiotach sektora finansowego? Czym jest tzw. criminal check?
Po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu pracy u pracodawców zrodziło się wiele pytań i wątpliwości, dotyczących praktycznych aspektów wdrożenia nowych regulacji dotyczących pracy zdalnej. Jak uniknąć błędów? Na najważniejsze pytania odpowiada Wiktoria Kuc, Dyrektor HR w Symfonii.
Praca zdalna to forma zatrudnienia, w której pracownik wykonuje swoje obowiązki poza siedzibą firmy, zazwyczaj z domu lub innego miejsca poza biurem. Jakie są zalety tej formy zatrudnienia? Czy praca ma wady, a jeśli tak – to jakie?
Zatrudnieni zdalnie mogą uzyskać od pracodawcy zryczałtowany zwrot wydatków na prąd lub Internet. Brakuje jednak jednoznacznych wytycznych jak ustalić stawkę takiego ryczałtu. Punktem odniesienia mogą być kwoty stosowane przez organy państwowe.
Praca zdalna czy stacjonarna - która jest lepsza? Praca zdalna i praca w biurze mają swoje zalety i wady, a to, która jest lepsza, zależy od preferencji i potrzeb każdej osoby. Sprawdzamy!
Czy pracę zdalną można wykonywać naprzemiennie z pracą w zakładzie pracy? Odpowiadamy.
Czy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu wypoczynkowego? Czy pracodawca jest związany wnioskiem pracownika o udzielenie urlopu wypoczynkowego? Kiedy pracodawca może nie udzielić zgody na urlop? Z czym wiąże się odwołanie pracownika z urlopu w trakcie jego trwania?
Od 7 kwietnia 2023 r. zgodnie z Kodeksem pracy można świadczyć pracę nie tylko w sposób stacjonarny, lecz również zdalny. Jaka jest definicja pracy zdalnej? Co z niej wynika?
Przepisy o pracy zdalnej zaczęły obowiązywać 7 kwietnia. Wielu pracodawców negocjuje warunki tej formy zatrudnienia ze związkami zawodowymi, które odmawiają akceptacji ustaleń. Jakie są sposoby na przełom w negocjacjach? Gazeta Prawna podaje cztery możliwości.
Prawie połowa Polaków pracujących w biurach to zwolennicy pracy hybrydowej. Co trzeci jako optymalną wskazuje pracę wyłącznie w siedzibie firmy. Mniej niż jedna piąta chce pracować tylko zdalnie.
Praca zdalna wykonywana przez niektórych pracowników firmy może prowadzić do podziałów wśród personelu, różnego traktowania pracowników stacjonarnych i zdalnych, a nawet dyskryminacji. Ustawodawca przewidział takie niebezpieczeństwa i wprowadził przepisy, które mają do nich nie dopuścić.
Od 7 kwietnia 2023 roku w życie weszły przepisy dotyczące pracy zdalnej, w ramach których pracodawca będzie zobowiązany udostępnić pracownikom sprzęty potrzebne do wykonywania obowiązków w domu. Jest to dobra okazja do przeorganizowania swojego domowego stanowiska komputerowego tak, by było ergonomiczne i sprzyjało produktywności. Przykładowo, warto będzie zadbać o wyposażenie go w co najmniej dwa monitory.
Zainaugurowała działalność nowa organizacja branżowa, zrzeszająca firmy z obszaru ochrony zdrowia – Pracodawcy dla Zdrowia. Celem związku jest reprezentowanie interesów pracodawców wobec związków zawodowych, pracowników oraz organów administracji państwowej i samorządowej. Nowa organizacja należy do Konfederacji Lewiatan.
Stopa bezrobocia rejestrowanego w marcu br. wyniosła 5,4 proc., wobec 5,5 proc. na koniec poprzedniego miesiąca - wynika z szacunkowych danych Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej.
Przepisy o pracy zdalnej, której definicja została na stałe wpisana do Kodeksu pracy weszły w życie 7 kwietnia. Co to oznacza dla pracowników? Jakie będą uprawnienia pracodawców?
W czwartym kwartale 2022 r. 28 proc. pracujących Polaków deklarowało pracę w modelu zdalnym lub hybrydowym; popularność pracy poza biurem spadła o 6 punktów procentowych w porównaniu do pierwszego kwartału 2022 roku. Widoczna jest tendencja powracania do biur.
Państwowa Inspekcja Pracy sprawdzi wdrażanie procedur dotyczących pracy zdalnej, w tym porozumień pracodawców ze związkami zawodowymi. Czy PIP będzie przeprowadzała kontrole w domach pracowników? – na to pytanie odpowiada główny inspektor pracy Katarzyna Łażewska-Hrycko.
Nowe rozwiązanie dotyczące pracy zdalnej, pomoże pracownikom w jeszcze lepszym godzeniu obowiązków rodzinnych i zawodowych. Będzie to też ważne wsparcie dla osób z niepełnosprawnością – mówi minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Dekalog pracy zdalnej - 10 najważniejszych zasad. Poniżej informacje, które powinien znać każdy pracownik i pracodawca, jeśli chcą korzystać z pracy zdalnej. Pamiętaj, że ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi!
Dekalog pracy zdalnej - 10 najważniejszych zasad. Poniżej informacje, które powinien znać każdy pracownik i pracodawca, jeśli chcą korzystać z pracy zdalnej. Pamiętaj, że ignorantia iuris nocet - nieznajomość prawa szkodzi!
Jak przeprowadzać kontrolę wykonywania pracy zdalnej? Czy kontrolując pracownika można dopuścić się przestępstwa naruszenia miru domowego? Gdzie określa się zasady kontroli w zakresie BHP przy pracy zdalnej? Szkolenie BHP przy pracy zdanej - jak wygląda? Co z opieką nad dzieckiem czy psem w trakcie pracy zdalnej?
Już jest! Od dzisiaj, długo wyczekiwana praca zdalna obowiązuje! Okazuje się, że pracodawca nie odpowiada całkowicie za zasady dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy przy pracy zdalnej. Czego nie musi zapewnić pracodawca w zakresie BHP przy pracy zdalnej? Jak przeszkolić pracownika do pracy zdalnej?
Praca zdalna na nowych zasadach jest już możliwa. Przepisy Kodeksu pracy, które regulują ten rodzaj pracy weszły w życie 7 kwietnia. Zarazem wykreślono z Kodeksu przepisy dotyczące telepracy. Co to jest praca zdalna? Kiedy można uzgodnić wykonywanie pracy zdalnej? Jak określa się zasady wykonywania pracy zdalnej?
Liczba dużych pracodawców korzystających z narzędzi do śledzenia swoich pracowników podwoiła się od początku pandemii i wciąż ma rosnąć. Pracodawcy mogą skorzystać z wielu narzędzi monitorujących pracę zdalną. Badania pokazują, że wzmożona kontrola pracowników zdalnych może przynieść firmom więcej szkody niż pożytku.
Na uregulowanie zasad dotyczących pracy zdalnej czekało wielu pracowników i pracodawców. Przepisy w tym zakresie wchodzą w życie 7 kwietnia 2023. Podpowiadamy, jakie zmiany przyniesie nowelizacja Kodeksu pracy.
Przepisy o pracy zdalnej, które wchodzą w życie 7 kwietnia, nakładają na pracodawców sporo nowych obowiązków. Będą oni musieli m.in. przygotować regulamin pracy zdalnej, a także pokrywać niektóre koszty ponoszone przez pracowników wykonujących swoje obowiązki z domu.
Kontrola miejsca pracy zdalnej będzie się odbywać przede wszystkim zdalnie – np. przez telefon, e-mail czy chat. Będzie mogła być prowadzona także bezpośrednio w miejscu wykonywania takiej pracy, jednak w takim przypadku będzie konieczne uprzednie porozumienie się z pracownikiem – mówi w rozmowie z „Dziennikiem Gazetą Prawną” minister rodziny i polityki społecznej Marlena Maląg.
Praca zdalna ma docelowo wyeliminować z polskich firm telepracę i zająć jej miejsce. 7 kwietnia wchodzą w życie przepisy Kodeksu pracy o pracy zdalnej, a te dotyczące telepracy zostają uchylone. Mimo to telepraca pozostanie z nami jeszcze przez pewien czas.
W naszej pracy posiadamy regulamin pracy. Czy w związku ze zmianami w Kodeksie pracy, dotyczącymi między innymi pracy zdalnej oraz badań trzeźwości pracowników, jesteśmy zobowiązani do wprowadzenia takich zapisów do regulaminu? Do tej pory nie korzystaliśmy z pracy zdalnej. Czy pracownik może ubiegać się o okazjonalną pracę zdalną, pomimo braku zapisu w regulaminie? Co z badaniem trzeźwości? Czy musimy wprowadzić jakikolwiek zapis do regulaminu, mimo że pracodawca nie przeprowadza takich kontroli?
Praca zdalna to także obowiązek pracodawcy zapewnienia pracownikom wykonującym pracę zdalną narzędzi niezbędnych do pracy. Często narzędziami tymi będzie sprzęt elektroniczny o znacznej wartości. Uszkodzenie powierzonego sprzętu bądź jego utrata w wyniku zdarzeń losowych lub kradzieży może oznaczać dla wielu pracowników straty finansowe – pracodawcy często przenoszą na nich odpowiedzialność za firmowe przedmioty. Można tego uniknąć, rozszerzając ubezpieczenie własnego domu lub mieszkania o OC za szkody wyrządzone w mieniu służbowym.
W celu skutecznej realizacji obowiązku oceny ryzyka zawodowego na stanowiskach pracy zdalnej zaleca się określenie (w konsultacji z pracownikami i/lub ich przedstawicielami) oraz udokumentowanie zasad realizacji działań odnoszących się do oceny ryzyka zawodowego na tych stanowiskach.
REKLAMA