REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna w praktyce

Subskrybuj nas na Youtube
praca zdalna

REKLAMA

REKLAMA

Praca zdalna.  Jakie są prawa i obowiązki zarówno pracownika, jak i pracodawcy?  W jaki sposób odnaleźć się i sprawnie funkcjonować w nowej rzeczywistości?

Praca zdalna w końcu uregulowana 

Z dniem wejścia w życie nowelizacji Kodeksu pracy, pracodawcy przeszli w nowy tryb funkcjonowania, który wymaga od nich różnych zmian organizacyjnych. Warto też przypomnieć, że nowe przepisy dotyczące pracy zdalnej zastąpiły kodeksowe regulacje telepracy.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

Swoje uwagi w zakresie zmian w Kodeksie pracy mają między innymi eksperci prawni z branży IT, która tę formę świadczenia pracy ma niejako wpisane w swoje DNA. Zdaniem radcy prawnego Konrada Gieruli, nowelizacja ustawy o pracy zdalnej miała doprecyzować szereg zagadnień, które spędzały sen z powiek prawnikom i specjalistom BHP. 

-To, co nastąpiło 7 kwietnia można nazwać aktualizacją przepisów o telepracy. Pamiętajmy, że wiele firm funkcjonuje w rzeczywistości zdalnej od trzech lat, czyli od momentu wybuchu pandemii. Wprowadzając nowe przepisy, ustawodawca wykreślił z Kodeksu pracy te o telepracy i na stałe zastąpił je regulacjami o pracy zdalnej – podkreśla Konrad Gierula. Eksperci w branży IT nie dostrzegają dużych zmian w przepisach, które dotąd obowiązywały pod nazwą telepracy. Pracę zdalną reguluje teraz kilkadziesiąt artykułów, które w opinii Konrada Gieruli wkładają pracę zdalną w ściśle określone ramy. - Od teraz praca zdalna nie jest poddana tylko jednemu przepisowi z tzw. ustawy anty-covidowej, co niesie oczywiste wyzwania. Nowe przepisy są przeregulowanie, nieskonkretyzowane w zakresie wymagań czy nawet wprowadzają bałagan prawny związany ze szkoleniami BHP oraz badaniami okresowymi – dodaje Konrad Gierula.

Zmiany w funkcjonowaniu organizacji IT po 7 kwietnia 

Wiele firm, szczególnie tych z branży IT, które od wielu lat pracują w trybie pracy zdalnej, w kwietniu tego roku stanęło przed koniecznością dokonania przeglądu rozwiązań wdrożonych w organizacji pod kątem ich zgodności z nowymi przepisami. Pracodawcy musieli dokonać weryfikacji używanych dokumentów, regulujących pracę zdalną. Wymagało to od nich żmudnego opracowania niezbędnych zmian lub całkiem nowych wersji dokumentów, w których zasady pracy zdalnej wymagały ponownego określenia. Sam proces wdrażania nowych dokumentów, ale także zawieranie ustaleń z pracownikami, czyli cały proces komunikacji wewnątrz firmy na nowych zasadach, to także wyzwanie dla pracodawców. Regulacje narzucają zarówno na pracodawców, jak i na pracowników konkretne obowiązki. Obie strony zyskały też prawa, na podstawie których z dniem wejścia nowych przepisów realizują swoje obowiązki wynikające z umowy o pracę.

REKLAMA

Zdaniem Konrada Gieruli zmiany są zauważalne. To przede wszystkim uporządkowanie całego procesu i zasad wykonywania pracy zdalnej. Nastąpiło określenie grup pracowników pracujących w pełni zdalnie oraz tych, którzy będą mieli zastosowaną pracę zdalną tzw. hybrydową (czyli łączącej pracę spoza biura oraz obowiązek pracy z biura pracodawcy) w określonej ściśle wielkości, a także tych, których obecność w biurze jest obowiązkowa, czyli nie jest możliwe zawarcie z nimi uzgodnienia pracy zdalnej. -Wraz z nowymi przepisami znacząco zmieniają się pandemiczne poluzowania zasad szkoleń BHP oraz badań lekarskich. Niestety tutaj czekamy nadal na uporządkowanie wprowadzonego bałaganu regulacyjnego. Zgodnie z nowymi regulacjami – w przypadku wykonywania przez pracownika pracy zdalnej zgodnie z art. 67(31) § 3 nie stosuje się przepisu art. 237(3) § 2(2) Kodeksu pracy - mówi Konrad Gierula.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co to oznacza w szczegółach? Jak wyjaśnia Konrad Gierula, zgodnie z art. 237(3) § 2 Kodeksu pracy pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do wykonywania obowiązków służbowych oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. -Niestety, usunięty § 2(2) tego artykułu dawał możliwość większości firm IT na zwolnienie się z obowiązku okresowego przeszkolenia pracowników w przypadku pracowników na stanowisku administracyjno-biurowym. W szczególności, gdy rodzaj przeważającej działalności pracodawcy w rozumieniu przepisów o statystyce publicznej znajduje się w grupie działalności, dla której ustalono nie wyższą niż trzecia kategorię ryzyka. To zwolnienie nie może być teraz zastosowane wobec pracownika wykonującego pracę zdalną, nawet jeśli pozostałe warunki zwolnienia są spełnione. Ta regulacja dziwi - nie ukrywa Konrad Gierula.

Nowe wyzwania dla pracodawców

Z perspektywy pracodawcy IT zagrożenia są związane nie tylko z właściwym uregulowaniem pracy zdalnej, ale też z obawą o utrzymanie najlepszych pracowników w przypadku, gdy z różnych powodów (oczekiwania klienta, wymagania techniczne projektu, organizacja pracy) nie można zastosować pracy zdalnej dla danego pracownika. 

Wspominając o ryzykach pracy zdalnej stricte prawnych to, zdaniem Konrada Gieruli, obok powyższej regulacji szkoleń okresowych BHP znaczącym wyzwaniem jest takie określenie dodatków do pracy zdalnej, aby z jednej strony wypełnić wymogi art. 67(24) § 5 Kodeksu pracy dotyczące ustalania wysokości ekwiwalentu albo ryczałtu przysługujących za pracę zdalną. Zaś z drugiej strony w oparciu się oczywistym oczekiwaniom pracowników, aby dodatek ten był ustalony w wysokości znaczącej. -Pracodawcy są tutaj pomiędzy tymi dwoma oczekiwaniami, a określone dodatki do pracy zdalnej muszą być w stanie obronić w przypadku chęci ich podważenia przez organy kontrolujące pracodawców (przy czym nie tylko o Państwową Inspekcję Pracy tu chodzi, ale też o kontrole podatkowe i z zakresu ubezpieczeń społecznych) - wskazuje Konrad Gierula.

Ciekawym zagadnieniem jest ponadto zastosowanie pracy zdalnej okazjonalnej (tej na wniosek pracownika, niesformalizowanej, do 24 dni w ciągu roku). Czy ten rodzaj pracy zdalnej jest możliwy do zastosowania przez pracownika zdalnego hybrydowego? Jak wówczas kształtować się będą poszczególne obowiązki i pracownika i pracodawcy? Czy pracodawca musi odznaczać dni pracy zdalnej hybrydowej oraz okazjonalnej, bo dla przykładu dni pracy okazjonalnej nie uprawniają pracownika do otrzymania dodatku za nie, wobec wyłączenia tych regulacji przez art. 67(33) §2 kodeksu pracy.

Różnice w funkcjonowaniu firmy 

Nasuwa się zatem pytanie, czy w funkcjonowaniu organizacji po 7 kwietnia pojawiło się coś nowego, czego wcześniej nie dało się dostrzec albo było nieistotne z prawnego puntu widzenia? 

Zdaniem Konrada Gieruli są to przede wszystkim obowiązki związane z zapłatą dodatków do pracy zdalnej i wyzwania z tym związane. Ponadto to także dostosowanie się do nowych obowiązków szkoleniowych, BHP i badań lekarskich. 

Nie należy też zapominać o olbrzymim nakładzie pracy związanym z wdrożeniem i zastosowaniem pracy zdalnej w dużych organizacjach, gdzie taki model może stosować kilkaset czy kilka tysięcy pracowników. Przeprowadzenie uzgodnień z takimi pracownikami to zdecydowanie wyzwanie dla pracodawcy. - Pamiętajmy, że w przypadku braku uzgodnienia z pracownikiem, musi się on pojawić w biurze i powrócić niejako do wykonywania pracy z biura, tak jak to miało miejsce przed pandemią - podkreśla Konrad Gierula.

Źródło: Luxoft Poland

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawne wymogi automatyzacji. Co może zrobić AI, a co nadal wymaga pracy człowieka? AI Act od 2026 roku - co nowe przepisy zmienią w biznesie?

Wraz z dynamicznym rozwojem narzędzi opartych na sztucznej inteligencji pojawia się pytanie o granice ich stosowania w kontekście odpowiedzialności prawnej. Choć Polska nie posiada jeszcze kompleksowej regulacji dotyczącej AI, to już dziś na gruncie obowiązujących przepisów prawa cywilnego, prawa pracy, RODO czy kodeksu cywilnego można ocenić, co wolno, a czego nie wolno automatyzować. Uwagę przedsiębiorców i prawników coraz bardziej przyciąga także unijne rozporządzenie w sprawie sztucznej inteligencji (AI Act), które wejdzie w życie w 2026 roku i wprowadzi kategoryzację systemów AI, nakładając ścisłe wymogi na te uznane za wysokiego ryzyka.

Wypadki przy pracy 2024 [GUS]

Wypadki przy pracy w 2024 roku - jakie są statystyki GUS? Okazuje się, że liczba wypadków ogółem spada, ale rośnie liczba wypadków ciężkich i śmiertelnych. Jakie jest wskaźnik wypadkowości?

Rekrutacja smart. Jak wykorzystać AI, by zatrudniać lepiej, szybciej i bardziej fair?

Rekrutacja smart to nowoczesne podejście do zatrudniania oparte na danych, analityce i sztucznej inteligencji, zamiast na deklaracjach z CV czy subiektywnych ocenach. Technologia umożliwia obiektywną i powtarzalną ocenę dopasowania do roli, wspierając bardziej sprawiedliwe i efektywne decyzje rekrutacyjne. Warto zatem odejść od bezkrytycznej wiary w CV czy testów osobowości i stworzyć kandydatom warunki do pokazania, co naprawdę potrafią. To nie futurystyczna wizja, ale konieczność w obliczu przeciążenia informacyjnego i rosnących wyzwań na rynku pracy.

Problemy z zasiłkami przedsiębiorców. ZUS odmawia wypłaty. Rzecznik MŚP interweniuje

Do końca 2021 roku brak opłaty składki chorobowej w terminie albo opłacenie jej w niepełnej wysokości skutkowało automatyczną utratą ubezpieczenia chorobowego przez przedsiębiorcę. Obecnie przepisy zostały zmienione i nie dochodzi do tego, jeśli niedopłata wynosi do 1% minimalnego wynagrodzenia. Aktualnie, mimo zmiany przepisów, ZUS odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, gdy przedsiębiorcy nie podlegali ubezpieczeniu chorobowemu w okresie przed 2022 r. Rzecznik MŚP interweniuje.

REKLAMA

Pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy: wyjaśnienia, konsultacje, wyniki analiz, przedstawiciel MŚP w zespole

Rusza pilotaż 4-dniowego tygodnia pracy. Rzecznik MŚP prosi o wyjaśnienia w tej sprawie. Apeluje również o gruntowne konsultacje i wyniki analiz dotyczące skróconego tygodnia pracy. Postuluje o włączenie przedstawiciela Rzecznika MŚP do zespołu ds. skróconego czasu pracy.

Zmiany w zawodzie psychologa 2025: jest projekt ustawy

Będą duże zmiany w zawodzie psychologa. Jest projekt ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie psychologów. Aktualne przepisy są niezgodne z prawem. Co się zmieni?

ZUS: renta wdowia 2025. Komu się należy i jaka jest wysokość świadczenia? [WNIOSEK]

Seniorzy wciąż pytają komu w 2025 r. należy się renta wdowia. ZUS tłumaczy, ile wynosi świadczenie, jakie są warunki i jak złożyć wniosek. Czy można dorabiać do renty wdowiej?

Do 31 maja 2025 r. odpis na ZFŚS. Ile wynosi?

Pierwszą ratę odpisu na ZFŚS należy przekazać do końca maja 2025 roku (31 maja – sobota). Ile wynosi odpis na ZFŚS w 2025 roku? Kiedy trzeba wpłacić drugą ratę?

REKLAMA

Pracujący, bezrobotni i bierni zawodowo. GUS opublikował wyniki wstępne BAEL w I kwartale 2025 r.

Główny Urząd Statystyczny opublikował wyniki wstępne Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności (BAEL) w I kwartale 2025 r. Wyniki te odnoszą się do ludności przebywającej lub zamierzającej przebywać na terenie kraju przez co najmniej 12 miesięcy, zamieszkałej w gospodarstwach domowych.

Work-life balance wciąż wyzwaniem polskich mam

Im starsze dziecko, tym większe zaangażowanie kobiet w nieodpłatną pracę opiekuńczą. Chociaż rośnie udział ojców, to nadal jest on niewielki, zwłaszcza w opiece nad starszymi dziećmi. Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych i Fundację Share the Care.

REKLAMA