REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Praca zdalna a BHP. Jakie obowiązki i prawa ma pracodawca? Kiedy można skontrolować zdalnego pracownika?

Meritoros
Biura rachunkowe
Praca zdalna a BHP. Jakie obowiązki i prawa ma pracodawca? Kiedy można skontrolować zdalnego pracownika?
Praca zdalna a BHP. Jakie obowiązki i prawa ma pracodawca? Kiedy można skontrolować zdalnego pracownika?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są obowiązki pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy odnośnie pracowników wykonujących pracę zdalną? Kiedy można skontrolować zdalnego pracownika w zakresie przestrzegania wymogów BHP? Wyjaśnia Justyna Kurbiel, specjalista ds. kadr i płac w Meritoros SA.

Przywykliśmy do pracy zdalnej

Jeszcze do niedawna większość firm nie wyobrażała sobie wprowadzenia pracy zdalnej. Pracodawcy obawiali się wyzwań związanych z taką formą pełnienia obowiązków służbowych przez swoich podwładnych. Obawy te wiązały się przede wszystkim z utrudnioną kontrolą pracy, czy też ze spadkiem poziomu wydajności pracowników. Sytuację tę zweryfikowała jednak pandemia, narzucająca pewne schematy postępowania. Mimo że minęło parę lat od początku epidemii i można wskazać na stopniowy powrót do normalności, to możliwość pracy zdalnej stała się już pewnym standardem, z góry oczekiwanym jako coś powszechnego. Pomimo wszelkich obaw, okazała się rozwiązaniem przydatnym, oferującym wiele zalet i korzyści nie tylko dla pracownika, ale również dla pracodawcy. Kwestię pracy zdalnej postanowił także uregulować ustawodawca, wskazując pewien szereg obowiązków, do których należy m.in. zobowiązanie zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. 

REKLAMA

Autopromocja

Czym jest praca zdalna?

Aby zrozumieć dokładniej temat pracy zdalnej, należy sięgnąć do definicji, którą odnajdziemy w art. 6718 Kodeksu pracy: Praca może być wykonywana całkowicie lub częściowo w miejscu wskazanym przez pracownika i każdorazowo uzgodnionym z pracodawcą, w tym pod adresem zamieszkania pracownika, w szczególności z wykorzystaniem środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość (praca zdalna).

Należy również pamiętać, że wykonywanie pracy zdalnej może nastąpić na postawie porozumienia pomiędzy stronami przy zawieraniu umowy o pracę lub już w trakcie zatrudnienia. Inicjatorem zaś może być zarówno pracodawca, jak i pracownik, który powinien złożyć wniosek w postaci papierowej lub elektronicznej.  Pracodawca natomiast ma możliwość cofnięcia polecenia wykonywania pracy zdalnej, jednak musi to zrobić co najmniej z dwudniowym wyprzedzeniem. 

Bezpieczne i higieniczne warunki pracy, a praca zdalna

Nie ulega wątpliwości, że pracodawca, dopuszczając pracownika do pracy zdalnej, powinien zadbać o bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Nasuwa się jednak pytanie: „Jak zapewnić bezpieczeństwo pracownikowi podczas pracy zdalnej, skoro realizacja tego obowiązku stanowi nie lada wyzwanie ze względu na specyfikę tej formy pracy?”. W tej kwestii na pomoc przychodzą nam uregulowania zawarte w rozdziale IIc KP. Możemy dowiedzieć się z nich m.in., że niektóre obowiązki powinien wypełnić sam pracownik. Odnajdziemy także pewne wyłączenia obowiązków pracodawcy, do których należy np.: organizowanie stanowiska pracy zgodnie z przepisami bhp i higieny pracy, dbałość o bezpieczny i higieniczny stan pomieszczeń pracy i wyposażenia technicznego […] (art. 212 pkt 1 oraz 4). Wyłączone są również: art. 208 § 1, art. 2091, art. 213, art. 214, art. 232 i art. 233 Kodeksu Pracy.

Dodatkowym ułatwieniem jest możliwość wykonania szkoleń w dziedzinie BHP dla nowozatrudnionej osoby na stanowisku administracyjno-biurowym w formie online. Pracownik potwierdza w postaci papierowej lub elektronicznej ukończenie szkolenia.

Ocena ryzyka zawodowego

Do istotnych obowiązków pracodawcy przy pracy zdalnej należy przede wszystkim sporządzenie oceny ryzyka zawodowego. Zdaniem PIP ocena ryzyka zawodowego to działania polegające na sprawdzeniu czynników, jakie mogą zaszkodzić pracownikom. Ułatwia ona weryfikację dotyczącą stosowania odpowiednich środków zapobiegawczych, które z kolei prowadzą do zmniejszenia występowania wypadków, czy chorób zawodowych w danej firmie. Ocena ryzyka zawodowego przy pracy zdalnej, wg art. 67 31 Kodeksu pracy, powinna zawierać przede wszystkim takie aspekty jak: wpływ pracy zdalnej na wzrok, układ mięśniowo-szkieletowy oraz uwarunkowania psychospołeczne. 

Po sporządzeniu oceny ryzyka zawodowego pracodawca powinien poinformować o tym pracownika. Taka informacja musi zawierać: 
1) zasady i sposoby właściwej organizacji stanowiska pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymagań ergonomii;
2) zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej;
3) czynności do wykonania po zakończeniu wykonywania pracy zdalnej;
4) zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego. Pracodawca może sporządzić uniwersalną ocenę ryzyka zawodowego dla poszczególnych grup stanowisk pracy zdalnej.

Następnie pracownik potwierdza w formie pisemnej, papierowej lub elektronicznej, fakt zapoznania się z powyższymi informacjami. Należy jednak pamiętać, że zabronione jest dopuszczenie pracownika do pracy bez ukończenia szkolenia wstępnego BHP. Niemożliwe jest to również w przypadku, gdy niezapoznana się z ryzykiem zawodowym. Oznacza to, że rozpoczęcie pracy jest uzależnione od złożenia wspomnianego oświadczenia. Dla utrwalenia nakreślę, że pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie […] (art. 237§  2). 

Ważne

Oprócz oświadczeń dotyczących zapoznania się z oceną ryzyka zawodowego oraz informacją o bezpiecznych i higienicznych warunkach pracy pracownik powinien złożyć jeszcze jeden dokument, a dokładniej – oświadczenie o posiadaniu odpowiednich warunków lokalowych i technicznych, uwzględniających wymagania ergonomii

Praca zdalna i kontrola

W związku z tym, że pracownik przed rozpoczęciem pracy zdalnej powinien złożyć szereg oświadczeń, pracodawca ma prawo przeprowadzić kontrolę wykonywania tej pracy w zakresie przestrzegania wymogów bhp itp. Zasady takiej kontroli winien zaś określić w porozumieniu, regulaminie lub poleceniu wykonania pracy zdalnej. Kontrolę można przeprowadzić w godzinach pracy pracownika. Istotnym jest jednak to, że nie może ona naruszać prywatności pracownika i innych osób ani utrudniać korzystania z pomieszczeń domowych. Warto również zwrócić uwagę, że jeśli pracodawca stwierdzi brak przestrzegania zasad bhp, może cofnąć zgodę na wykonywanie pracy w takiej formie i pracownik rozpoczyna pracę w dotychczasowym miejscu pracy w terminie określonym przez pracodawcę. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wypadek przy pracy zdalnej 

Kolejną, dość intrygującą kwestią jest temat wypadku przy pracy zdalnej. Co prawda schemat postępowania w takiej sytuacji nie różni się znacznie od tego, które było znane nam do tej pory przy pracy stacjonarnej. Jedną znaczącą różnicą jest natomiast to, że po zgłoszeniu wypadku przy pracy zdalnej, oględzin miejsca wypadku dokonuje się w terminie uzgodnionym przez pracownika lub jego domownika

Praca zdalna a zdrowie psychiczne

Zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy przy pracy zdalnej jest bardzo powiązane jeszcze z jednym, dość istotnym obowiązkiem nałożonym na pracodawców.  Praca zdalna, choć niesie dużo udogodnień i jest preferowaną formą wykonywania obowiązków służbowych wśród pracowników, niesie za sobą jedno konkretne wyzwanie. Integracja, relacje międzyludzkie i nawiązywanie więzi pomiędzy współpracownikami jest niezwykle trudne w takiej formie pracy, a zaniedbanie tego obszaru może prowadzić do izolacji, zwiększenia poczucia samotności i depresji. Kwestię tę także postanowił uregulować ustawodawca, wskazując w art. 6730 , że  pracodawca zobowiązany jest umożliwiać pracownikowi wykonującemu pracę zdalną przebywanie na terenie zakładu pracy, kontaktowanie się z innymi pracownikami oraz korzystanie z pomieszczeń i urządzeń pracodawcy, zakładowych obiektów socjalnych i prowadzonej działalności socjalnej - na zasadach przyjętych dla ogółu pracowników. 

Justyna Kurbiel, Specjalista ds. kadr i płac - Meritoros SA

Źródła:

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zacznij od siebie. Czy liderzy są przygotowani do pracy z nowymi generacjami pracowników?

Według danych GUS osoby urodzone po 1995 r. stanowią dziś ok. 20 proc. pracujących Polaków, co przekłada się na grupę 4,5 mln osób. Szacunki wskazują, że do końca przyszłego roku Zetki będą stanowiły około 27 proc. światowej populacji pracowników. Czy w związku z tym nowe pokolenia wciąż będą budziły obawy menedżerów, a może staną się szansą na redefinicję nieco przestarzałych polityk personalnych?

Dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r. Czy minimalne wynagrodzenie ma na to wpływ?

Dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r. Czy minimalne wynagrodzenie ma na to wpływ? Kiedy przysługuje dodatek za pracę w porze nocnej? Jak obliczyć dodatek za pracę w nocy? Sprawdź, jak będzie kształtował się dodatek za pracę w nocy od 1 stycznia 2025 r.

Umowy zlecenia i o dzieło będą oskładkowane. Kiedy zmiany wejdą w życie?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało, że przygotowało już projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Nowe przepisy przewidują objęcie obowiązkowymi ubezpieczeniami społecznymi wszystkich umów cywilnoprawnych, w tym umów-zleceń i o dzieło. Potrzebny czas na wdrożenie tej zmiany szacuję na trzy–sześć miesięcy – zapowiada Sławomir Wasielewski, członek zarządu odpowiedzialny za Pion IT w ZUS.

5000 wniosków na godzinę. Zainteresowanie programem Aktywny Rodzic bije rekordy!

Od 1 października 2024 r. rodzice dzieci do lat trzech mogą składać wnioski o świadczenia w ramach programu Aktywny Rodzic. Program cieszy się dużym zainteresowaniem - średnio składanych jest 5 tys. wniosków na godzinę. 

REKLAMA

W 2024 r. wrócą jeszcze niedziele handlowe, a co z handlem w 2025 r.? Kiedy jest niedziela handlowa w październiku?

Wracają niedziele handlowe, prawdopodobnie jeszcze w 2024 r., ale nie w całej Polsce. Regulacja będzie obowiązywała na terenach, na których ogłoszono stan klęski żywiołowej. Z drugiej strony w Sejmie jest też inny projekt dot. rozszerzenia handlu w niedzielę w 2025 r. Szczegóły poniżej.

Praca w branży fintech. Jakie umiejętności są potrzebne? Jakie wynagrodzenia można otrzymać?

Fintech to jedna z najszybciej rozwijających się branż na świecie, w tym również w Polsce. Nowe technologie coraz bardziej przejmują kontrolę nad zarządzaniem finansami i pojawia się wiele nowych możliwości zawodowych. Jakie umiejętności i kompetencje są potrzebne, aby rozpocząć karierę w fintech? Ile można zarobić w tej branży? 

SN: Kto dostaje podwyżkę przez staż pracy? Ty masz 6 lat. Kolega 15 lat. Koleżanka 10 lat stażu. Jaka pensja? Co z urlopem?

Staż pracy, to źródło konfliktów w firmach. Pracownik ma 6 lat stażu pracy i zarabia miesięcznie 1000 zł mniej od starszego pracownika (15 lat stażu). Ale obaj wykonują te same czynności. Jest tu dyskryminacja, czy nie? Albo odwrotna sytuacja. Pracownik ma staż pracy o np. 8 lat więcej od kolegów (na tym samym stanowisku pracy). Ale zarabia tyle samo co oni. Co zrobi sąd z pozwami pracowników domagających się wyrównania pensji?

1 października ruszył program Aktywny Rodzic. W ciągu kilku godzin do ZUS wpłynęło 50000 wniosków o świadczenie

Rodzice dzieci w wieku do trzech lat mogą składać wnioski na jedno z trzech świadczeń z programu Aktywny Rodzic: Aktywni rodzice w pracy, Aktywnie w żłobku i Aktywnie w domu. Nabór wniosków ruszył 1 października 2024 r. i w ciągu kilku godzin do ZUS wpłynęło 50 tys. wniosków o świadczenie.

REKLAMA

Benefity pozapłacowe jako kluczowy element employer brandingu. Dlaczego warto inwestować w świadczenia dla pracowników?

W dynamicznie zmieniającym się rynku pracy, pracodawcy poszukują skutecznych sposobów na przyciągnięcie i zatrzymanie najlepszych talentów. W obliczu rosnącej konkurencji, nie wystarcza już tylko atrakcyjne wynagrodzenie – kluczowym elementem strategii employer brandingu stają się benefity pozapłacowe. Te dodatkowe świadczenia wpływają na satysfakcję, zaangażowanie oraz lojalność pracowników, a także przyczyniają się do budowania pozytywnego wizerunku firmy. W niniejszym artykule przedstawimy, jakie benefity warto oferować oraz jakie korzyści wynikają z ich implementacji.

Już można składać wnioski do ZUS. Nowe świadczenia od 500 zł do 1900 zł

Ruszył program Aktywny Rodzic. Jest to program wsparcia finansowego dla rodziców dzieci do lat 3. Od 1 października można składać do ZUS wnioski o nowe świadczenia.

REKLAMA