Wypadki przy pracy zdalnej
REKLAMA
REKLAMA
- Wypadek przy pracy
- Kto zawiadamia o wypadku przy pracy?
- Współpraca PIP i pracodawców
- Szkolenie BHP przy pracy zdanej
- Wypadki przy pracy zdalnej
- Kontrola BHP przy pracy zdalnej
- Akcja kontrolna pracy zdalnej prowadzona przez PIP
- Po co ocena ryzyka zawodowego przy pracy zdalnej?
Wypadek przy pracy
Za wypadek przy pracy uważa się nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz lub śmierć, które nastąpiło w związku z pracą:
REKLAMA
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika zwykłych czynności lub poleceń przełożonych;
- podczas lub w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy, nawet bez polecenia;
- w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy w drodze między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązku wynikającego ze stosunku pracy.
Co ważne, na równi z wypadkiem przy pracy traktuje się wypadek, któremu pracownik uległ:
- w czasie podróży służbowej w okolicznościach innych niż określone w ust. 1, chyba że wypadek spowodowany został postępowaniem pracownika, które nie pozostaje w związku z wykonywaniem powierzonych mu zadań;
- podczas szkolenia w zakresie powszechnej samoobrony;
- przy wykonywaniu zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe.
Kto zawiadamia o wypadku przy pracy?
Ze względu na to, że pracodawca organizuje proces pracy i odpowiada za BHP, prowadzi rejestr powypadkowy, przechowuje protokół ustalenia okoliczności i przyczyn wypadku przy pracy wraz z pozostałą dokumentacją powypadkową przez 10 lat, to właśnie on obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy i prokuratora o:
- śmiertelnym
- ciężkim
- zbiorowym wypadku przy pracy
- oraz o każdym innym wypadku, który wywołał wymienione skutki, mającym związek z pracą, jeżeli może być uznany za wypadek przy pracy.
Współpraca PIP i pracodawców
Jak wskazuje PIP jednym z jej zadań jest pomoc pracodawcom we wdrażaniu przepisów, w tym dotyczących pracy zdalnej i BHP przy pracy zdalnej. Pracownicy Państwowej Inspekcji Pracy udzielili prawie 1 300 porad z zakresu pracy zdalnej, w okresie od początku 2023 roku do pierwszych dni czerwca 2023 r. Pokazuje to tylko, że nadal istnieją problemy z wdrożeniem przepisów i ich interpretacją.
Szkolenie BHP przy pracy zdanej
Jeżeli pracownik i pracodawca ustalają przy zawieraniu umowy o pracę, że praca będzie świadczona w formie zdalnej i będzie to praca na stanowisku administracyjno-biurowym, szkolenie wstępne w zakresie BHP przyjmowanej do pracy osoby może być przeprowadzone w całości za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej. Pracownik potwierdza w postaci papierowej lub elektronicznej odbycie szkolenia.
Wypadki przy pracy zdalnej
Państwowa Inspekcja Pracy wskazuje (jednak nie podając za jaki okres), że została poinformowana o 22 zdarzeniach wypadkowych podczas wykonywania pracy zdalnej. Zapewne o większej ilości wypadków poinformowana nie została, a powinna.
Na 22 osoby, które doznały wypadku przy pracy zdalnej:
- 4 doznały ciężkich obrażeń ciała;
- 16 poniosło śmierć;
- 2 były czasowo niezdolne do pracy (tzw. wypadki lekkie).
Kontrola BHP przy pracy zdalnej
Zasady wykonywania pracy zdalnej, w tym zasady kontroli w zakresie BHP i przestrzegania wymogów bezpieczeństwa określa się w: porozumieniu zawieranym między pracodawcą i zakładową organizacją związkową czy organizacjami związkowymi; regulaminie wydanym przez pracodawcę (jeżeli nie doszło do zawarcia porozumienia); jeżeli nie wydano powyższych, to wówczas w poleceniu wykonywania pracy zdalnej albo w porozumieniu zawartym z pracownikiem.
Polecamy: „Praca zdalna. Praktyczny komentarz z przykładami"
Akcja kontrolna pracy zdalnej prowadzona przez PIP
Państwowa Inspekcja Pracy rozpoczęła akcję kontrolną „Przestrzegania przepisów prawa pracy przy zatrudnianiu pracowników w formie zdalnej”. Od 7 kwietnia 2023 r. do 1 czerwca 2023 r. przeprowadzonych zostało 40 kontroli w zakładach pracy w różnych sektorach gospodarczych. Jak podaje PIP - nieprawidłowości ujawnione w toku czynności kontrolnych dotyczyły m.in.:
- nieprawidłowej treści regulaminu pracy zdalnej,
- podjęcia ustaleń w sprawie zasad wykonywania pracy zdalnej w ramach regulaminu, zamiast w porozumieniu z organizacjami związków zawodowych działającymi u pracodawcy,
- nieuzgodnienia treści regulaminu pracy zdalnej z przedstawicielami pracowników,
- nieuzupełnienia informacji z art. 29 § 3 Kodeksu pracy o dodatkowe informacje, związane z pracą zdalną,
- braku dokumentacji oceny ryzyka zawodowego uzupełnionej o zagadnienia związane z wykonywaniem pracy zdalnej,
- niezapoznania pracowników świadczących pracę zdalną z dokonaną oceną ryzyka zawodowego,
- braku wymaganej przepisami pisemnej informacji, na podstawie wyników oceny ryzyka zawodowego,
- nieustalenia wysokości ryczałtu z tytułu zwrotu kosztów wykonywania pracy zdalnej oraz nienaliczenia i niewypłacenia uprawnionym pracownikom tego świadczenia za dany miesiąc,
- brak pisemnych oświadczeń pracowników dotyczących bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, w miejscu wykonywania pracy zdalnej,
- nieustalenia w porozumieniach zawartych z pracownikami terminu wypłaty ryczałtu, sposobu potwierdzania obecności, nieprawidłowości w zakresie regulacji dotyczącej kontroli pracy zdalnej,
- nieokreślenia warunków stosowania pracy zdalnej w porozumieniu zawieranym między pracodawcą i organizacjami związkowymi.
Jak widać najwięcej nieprawidłowości stwierdzono w obrębie formalnych aspektów. Jednak szczególnie niepokojący jest brak dokumentacji oceny ryzyka zawodowego uzupełnionej o zagadnienia związane z wykonywaniem pracy zdalnej.
Po co ocena ryzyka zawodowego przy pracy zdalnej?
Przed dopuszczeniem do wykonywania pracy zdalnej pracownik potwierdza w oświadczeniu składanym w postaci papierowej lub elektronicznej zapoznanie się z przygotowaną przez pracodawcę oceną ryzyka zawodowego oraz informacją zawierającą zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej oraz zobowiązuje się do ich przestrzegania.
Przy ocenie ryzyka zawodowego pracownika wykonującego pracę zdalną uwzględnia się m.in. wpływ tej pracy na wzrok, układ mięśniowo-szkieletowy oraz uwarunkowania psychospołeczne tej pracy. Na podstawie wyników tej oceny pracodawca opracuje informację zawierającą:
1) zasady i sposoby właściwej organizacji stanowiska pracy zdalnej, z uwzględnieniem wymagań ergonomii;
2) zasady bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy zdalnej;
3) czynności do wykonania po zakończeniu wykonywania pracy zdalnej;
4) zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych stwarzających zagrożenie dla życia lub zdrowia ludzkiego.
Jeżeli pracodawca uzyska od pracownika oświadczenie (w postaci papierowej lub elektronicznej) potwierdzające, że na stanowisku pracy zdalnej w miejscu wskazanym przez pracownika i uzgodnionym z pracodawcą są zapewnione bezpieczne i higieniczne warunki tej pracy, dopiero wówczas będzie mógł dopuścić pracownika do pracy.
Ustawa o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych, t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2189.
Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy, t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1510 ze zm.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat