REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Organizacja pracy, Bezpieczeństwo pracy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Menedżer kooperacyjny

Obecnie zmiany są fundamentalnym i ważnym elementem działania każdej nowoczesnej organizacji. Z reguły wpływaja korzystnie na funkcjonowanie firm. Dotyczą one różnych obszarów – otoczenia, zarządzania i metod organizacji pracy oraz zmian strukturalnych wewnątrz instytucji. W tak dynamicznych warunkach najlepiej sprawdza się menedżer kooperacyjny.

Dobiega końca czas na uzupełnienie kwalifikacji bhp

Dobiega końca czas na uzupełnienie kwalifikacji bhp przez pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Ostateczny termin mija 30 czerwca tego roku.

Jak być dobrze zorganizowanym?

Konieczność koordynowania wielu projektów i zadań oraz spektrum odpowiedzialności sprawiają, że dla menedżerów HR kwestia organizacji pracy staje się jednym z najważniejszych czynników sukcesu. Z jakich narzędzi warto korzystać, aby skutecznie zaplanować i w terminie zrealizować wszystkie działania? Jak pracować i żyć, nie mając poczucia, że czas przecieka przez palce?Doba ma 24 godziny, a czas dla wszystkich biegnie tak samo. Nikt nie potrafi zmagazynować, pożyczyć czy zdeponować czasu. Możemy jednak właściwie gospodarować czasem, wybierając i realizując te zadania, które są ważne i właściwe. A jak poznać, co jest właściwe?

Jak często trzeba przeprowadzać okresowe szkolenia BHP?

Okresowe szkolenia BHP muszą być powtarzane w czasie trwania stosunku pracy pracowników. Częstotliwość ich przeprowadzania uzależniona jest od stanowiska zajmowanego przez pracownika w zakładzie pracy. Jak często muszą być organizowane okresowe szkolenia BHP?

Okresowe szkolenie BHP dla pracowników

Okresowe szkolenia BHP mają na celu przypomnienie i rozwój wiedzy z zakresu BHP wśród zatrudnionych pracowników. Czym charakteryzuje się okresowe szkolenie BHP dla pracowników?

Jak przebiega wstępne szkolenie BHP?

Szkolenia BHP to nieodłączny element funkcjonowania firmy. Pracodawca nie może bowiem dopuścić do pracy pracownika, który nie posiada dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

Skrócony czas pracy przy szkodliwych warunkach pracy

W przypadku, gdy praca jest wykonywana w szkodliwych lub szczególnie uciążliwych warunkach pracy, pracodawca ma obowiązek skrócenia czasu pracy swoim pracownikom. Kiedy trzeba skrócić czas pracy z powodu szkodliwych warunków pracy?

Obowiązki pracodawcy w zakresie pierwszej pomocy

Jednym z obowiązków pracodawcy jest zapewnienie bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy. Każdy pracownik powinien mieć dostęp do odpowiednio wyposażonej apteczki oraz pierwszej pomocy przedlekarskiej.

Czego kobiety w pracy wykonywać nie powinny

Kobiety ze względu na swe predyspozycje fizyczne nie mogą wykonywać prac związanych z wykorzystaniem znacznej siły. Rozporządzenie Rady Ministrów zawiera katalog czynności wzbronionych kobietom w miejscu pracy.

Mobbing w miejscu pracy

Problemem, z którym coraz częściej muszą się zmierzyć pracownicy jest mobbing w miejscu pracy. Czym jest - w prawnym i psychologicznym aspekcie - i jak go rozpoznać?

Jak zapewnić zastępstwa za pracowników na urlopach wypoczynkowych

Każdego roku w czasie letnich miesięcy duża liczba pracowników korzysta z urlopów wypoczynkowych. W tym okresie pracownicy najczęściej wykorzystują najdłuższą obowiązkową część urlopu, zapewniającą co najmniej 14-dniową przerwę w pracy. Okres ten to jednocześnie problemy pracodawców, którzy muszą zapewnić normalne funkcjonowanie zakładu pracy przy znacznie ograniczonej załodze.

Koordynacja grupy pracowników tymczasowych

Potrzeba pozyskiwania dodatkowych grup pracowników to wyzwanie, z którym regularnie mierzą się firmy, których praca odznacza się dużą sezonowością. Szczególnie dotyczy to przedsiębiorstw należących do branży logistycznej lub produkcyjnej, gdzie wielokrotnie następują wzrosty i spadki zapotrzebowania na dodatkową kadrę.

Jakie kompetencje powinien mieć pracownik strategiczny?

Organizacje potrzebują pracowników, którzy sprostają wyzwaniom XXI wieku. Drogą do sukcesu są osoby, które potrafią bardziej efektywnie wykorzystać obecne zasoby firmy, wybiegają myślami w przyszłość, widzą często to, czego inni nie widzą. Takich pracowników określa się często mianem pracowników strategicznych. Ich pomysły, wiedza, umiejętności i doświadczenie mogą decydować o sukcesie biznesowym.

Odpowiedzialność menedżera za zdrowie pracowników

Bezpieczeństwo i higiena pracy w wielu firmach traktowane są jak relikt minionego systemu, a obowiązek szkoleń z tego zakresu – jako zbędna formalność nieprzystająca do nowej rzeczywistości. Nic bardziej błędnego! Dbałość o zdrowie i życie pracowników to podstawowy element społecznej odpowiedzialności biznesu, a jednocześnie najważniejszy obowiązek współczesnego menedżera. Jak najlepiej się z niego wywiązać?

Ogólne warunki bezpieczeństwa i higieny pracy dotyczące terenu zakładu pracy

Teren zakładu pracy to przestrzeń wraz z obiektami budowlanymi, będąca w dyspozycji pracodawcy, w której pracodawca organizuje miejsca pracy. W swoim zakładzie pracy pracodawca musi zapewnić bezpieczeństwo.

Kiedy pracownik może powstrzymać się od pracy ze względów bezpieczeństwa

W przypadku, kiedy jest to konieczne pracownika ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy ze względu na warunki bezpieczeństwa. W takiej sytuacji przysługuje m prawo do wynagrodzenia.

Dobre i złe nawyki związane z przywiązaniem do pracy

Nadużywanie pojęcia pracoholizmu wprowadza spore zamieszanie. Pracoholizm, który jest zjawiskiem niebezpiecznym, myli się z zaangażowaniem, co powoduje, że trudno jest określić, czy dotyka nas problem pracoholizmu, czy po prostu jesteśmy osobami zapracowanymi.

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

W jaki sposób można obniżyć koszty pracy w firmie?

Wysokie koszty pracy w czasie kryzysu podsuwają myśli o redukcji zatrudnienia. Zanim podejmie się tę niełatwą decyzję, warto pomyśleć, czy to jedyne wyjście. Może się bowiem okazać, że wystarczy kilka niewielkich zmian w firmie, aby nie były potrzebne żadne zwolnienia.

Wypalenie zawodowe - w jaki sposób mu zapobiegać?

Być może przeżywasz już objawy wypalenia – od dłuższego czasu odczuwasz silne zmęczenie (fizyczne i psychiczne), nadmiernie dystansujesz się od swoich obowiązków i osób, z którymi współpracujesz, nie układają się Twoje relacje zawodowe, nabierasz przeświadczenia, że nie jesteś kompetentnym pracownikiem, a do tego masz wrażenie, że jesteś sam ze swoimi problemami? Jeżeli tak, to warto zapoznać się z zamieszczonymi niżej wskazówkami.

Jak efektywnie planować swój czas?

Czas jest najcenniejszym i zarazem najbardziej trwonionym majątkiem, w jaki jesteśmy wyposażeni. Wiele osób poświęca większość czasu na zajmowanie się wieloma – przeważnie marginalnymi problemami i zadaniami, zamiast skoncentrować się na niewielu, za to ważnych życiowo kwestiach. Na co zatem warto zwracać uwagę, planując swój czas?

Sposób na doskonałą prezentację na zebraniu firmowym

Raz w tygodniu mamy w firmie zebrania wszystkich zespołów. Trwają one po kilka godzin, czasem ponad pół dnia. Są nudne i męczące, a prawie wszystko, co jest tam omawiane, i tak nie zostaje zapamiętane. Jestem szefem jednego z działów, jak sprawić, aby moja prezentacja została zapamiętana?

Umowa na zastępstwo z własnym pracownikiem

Jeden z naszych pracowników przedstawił nam zwolnienie lekarskie na cały miesiąc. Chcemy na ten czas zatrudnić w jego miejsce innego pracownika na podstawie umowy na zastępstwo. Czy możemy zawrzeć umowę na zastępstwo z pracownikiem już u nas zatrudnionym na podstawie umowy o pracę?

Czy każdy pracownik przed podjęciem pracy musi odbyć szkolenie bhp

Kodeks pracy wprowadza zakaz dopuszczania pracownika do pracy bez znajomości przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Czy dotyczy to wszystkich pracowników?

Czym objawia się pracoholizm i jak się przed nim bronić?

Powszechnie uważa się, że uzależnienie od pracy jest efektem zewnętrznych uwarunkowań spowodowanych trudną, stresującą sytuacją życiową i zawodową, a także uwarunkowaniami społeczno-kulturowymi, które wymuszają taki styl pracy. Nałogiem stają się zachowania ludzi oraz poczynania uznawane i akceptowane społecznie. Jak zatem bronić się przed pracoholizmem?

Mediacje jako narzędzie wspierania zmiany w organizacji

W sytuacjach zmian w firmie o konflikt bardzo łatwo. Kto jest za niego odpowiedzialny? Liderzy? Zespół? Prezes? Na żadne z tych pytań nie można odpowiedzieć twierdząco. Konflikt jest nieuniknioną częścią rozwoju firmy, za jego pojawienie się odpowiedzialne jest życie i kreatywność. Warto jednak wyczuć moment, kiedy sprawy nazbyt się komplikują i zagrażają temu rozwojowi.

W jakim kierunku rozwijać dzisiaj menedżerów

Menedżerowie są obecnie konfrontowani z coraz trudniejszymi wyzwaniami, a standardowe tematy szkoleń obejmujące w swym zakresie klasyczne funkcje menedżerskie nie są już wystarczające. Sami zaś menedżerowie, przynajmniej ci doświadczeni, idą na kolejne szkolenie z motywowania pracowników ze znudzoną miną. W jakim kierunku rozwijać dzisiaj menedżerów, w czasach kiedy zarówno oni, jak i ich podwładni muszą zmierzyć się z nowym żywiołem, jakim jest kompleksowość.

Audyt personalny w organizacji

Coraz szybciej następujące przemiany w otoczeniu wymuszają na przedsiębiorstwach wprowadzanie zmian wewnętrznych już nie co kilka czy kilkanaście lat, lecz co kilka miesięcy bądź tygodni. Odnosi się to także do realizacji funkcji personalnych. Jedną z możliwości dokonania szybkiej zmiany tych funkcji jest audyt personalny.

Ocena pracownika - jak udzielać informacji zwrotnej?

Jestem menedżerem od kilku miesięcy. Ostatnio zetknąłem się z trudnością, jaką jest udzielanie informacji zwrotnej pracownikom. Moi ludzie są pracowici i sumienni, dostrzegam jednak pewne błędy i niedociągnięcia, które chciałbym wyeliminować. Boję się, że krytyka z mojej strony może urazić pracowników i zmniejszyć ich motywację. Jak udzielić informacji zwrotnej, aby przełożyła się ona na realną poprawę efektów pracy i aby nikt nie poczuł się dotknięty?

Jak zostać firmą przyjazną mamie

Organizacje, które chcą być atrakcyjnym miejscem pracy, wprowadzają różne rozwiązania ułatwiające swoim pracownikom godzenie życia zawodowego z prywatnym. W dużej mierze polityka prowadzona przez firmy zależy od potrzeb jej pracowników. Niewątpliwie szczególną ich grupą są rodzice. Jedną z polskich firm, w której można dostrzec przyjazne nastawienie do mam, jest Imperial Tobacco Polska SA.

W jaki sposób doskonalić kondycję interpersonalną?

Programy typu workplace wellness są znamiennym sygnałem wskazującym, że pracodawcy coraz częściej wdrażają w praktykę mądrość zawartą w słowach w zdrowym ciele zdrowy duch. Wspieranie pracowników w prowadzeniu zdrowego trybu życia i dbaniu o kondycję fizyczną ma na celu oczywiście zwiększenie ich wigoru do pracy, zaś w konsekwencji produktywności. Ponieważ każdy z nas pracuje z innymi ludźmi, a przynajmniej dla innych ludzi, włączając w to przełożonych i klientów, otoczenie naszej pracy ma charakter interpersonalny. Zwiększenie produktywności w takim otoczeniu wymaga więc dbałości nie tylko o tężyznę fizyczną, lecz także o kondycję interpersonalną.Czym ona jest? W jaki sposób można ją zwiększyć?

Pracodawca nie musi już organizować palarni w swoim zakładzie pracy

Pracodawcy nie muszą już zapewniać w swoich zakładach pracy palarni. Zmiana jest konsekwencją zmiany definicji urządzeń sanitarno-higienicznych.

Obowiązki pracodawcy wobec pracowników w związku zimą

W okresie zimowym na pracodawcy ciążą dodatkowe obowiązki związane z konieczności zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków pracy. Jeżeli bowiem warunki pracy nie odpowiadają przepisom bezpieczeństwa i higieny pracy i stwarzają bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia lub życia pracownika pracownik ma prawo powstrzymać się od wykonywania pracy.

Jedno biurko, kilka firm. Coworking sposobem na pracę zdalną

Coraz częściej zdalnie pracują graficy, trenerzy, dziennikarze, PR-owcy, konsultanci i handlowcy. Ta forma pracy ma jednak jedną, istotną wadę. Jest nią, paradoksalnie, największa zaleta telepracy, czyli praca w domu. Na dłuższą metę życie zawodowe wymieszane z prywatnym, brak kolegów i koleżanek z biura czy spędzanie całego dnia w jednym miejscu, potrafią skutecznie obniżyć motywację i wydajność. Zza oceanu przywędrował jednak pewien trend: coworking. Warto mu się bliżej przyjrzeć i zastanowić się, czy jest w stanie rozwiązać wiele problemów napotykanych podczas zatrudniania pracowników zdalnych.

Jak poradzić sobie z nadmiarem obowiązków w pracy menedżera

Zmiany zachodzące w ostatnich latach w świecie biznesu, związane z niebywale dynamicznym postępem technologicznym, rozwijającą się w skali globalnej konkurencją, ale również przemianami na płaszczyźnie stosunków międzyludzkich sprawiają, że głównym wyzwaniem osób zarządzających w organizacjach staje się kompleksowość. Sprawność w radzeniu sobie i redukowaniu tej kompleksowości warunkuje sukces bądź porażkę.

Czy pracownik musi zawsze wykonywać polecenia pracodawcy

Wykonywanie poleceń przełożonych należy do obowiązków każdego pracownika. Jednak władza pracodawcy wydawania poleceń pracownikom nie ma charakteru absolutnego, gdyż zakres podporządkowania pracowników ogranicza się do poleceń zgodnych z prawem i umową o pracę.

Dodatkowe zatrudnienie w godzinach pracy

Pracownik ma obowiązek sumiennie i starannie wykonywać pracę oraz dbać o dobro zakładu pracy. Oznacza to, że powinien w czasie pracy wykonywać jedynie czynności związane z pracą, tak aby w sposób pełny i efektywny wykorzystać czas przeznaczony na pracę.

Nakładanie kar porządkowych

Komu należy doręczyć pisemne zakresy czynności

W naszym zakładzie w sezonie letnim pracuje do 60 osób zatrudnionych na stanowiskach biurowych i produkcyjnych. Pracownicy biurowi mają stałe angaże i pisemne zakresy czynności. Czy mamy obowiązek sporządzenia pisemnych zakresów czynności także pracownikom produkcyjnym?

Klimat porozumienia, czyli rola menedżera w procesie komunikacji w firmie

Komunikacja to społeczna konieczność. Dzięki komunikowaniu się ludzie realizują działania o bardzo złożonej strukturze. Komunikując się, określają i kreują otaczającą ich rzeczywistość społeczną – podejmują, realizują i koordynują własne działania z działaniami innych ludzi. Wypełniają społeczne rytuały, zaspokajają własne potrzeby emocjonalne, a także wyjaśniają sens dokonanych i podjętych działań własnych i cudzych.

Inwestycja w komunikację

Rozmowa z Barbarą Fagan-Smith, założycielem i prezesem ROI Communication

Ustalanie wykazu prac wykonywanych przez co najmniej dwie osoby

Pracodawca jest uprawniony i obowiązany do ustalenia zakładowego wykazu prac, które powinny być wykonywane co najmniej przez dwie osoby. Jakimi przesłankami powinien kierować się pracodawca, ustalając bądź aktualizując wykaz prac?

Ręczne prace transportowe

Ustawienia systemowe w biznesie

Metoda ustawień systemowych w biznesie od kilkunastu lat dynamicznie rozwija się i zdobywa popularność w Europie Zachodniej. Korzystały z niej takie firmy, jak Daimler-Chrysler, IBM, McDonald’s, Microsoft czy BMW. Jednak metoda budzi kontrowersje, a większość osób w pierwszym kontakcie z nią reaguje sceptycyzmem i niedowierzaniem.

Równowaga praca–życie kluczowym elementem zdrowej organizacji

Zachowanie równowagi praca–życie znacząco wpływa na efektywność pracownika. Im wyższe poczucie równowagi, tym bardziej jest on zaangażowany w pracę, jest w lepszej kondycji psychicznej, lepszym stanie zdrowia, a poziom odczuwanego przez niego stresu jest znacznie niższy. Mniej chętnie rozpatruje również opcję zmiany pracy. Co zatem może zrobić firma, a co sam pracownik, żeby ten balans zachować?

Telepraca - zasady zatrudniania

Kodeks pracy nie określa, jakie rodzaje pracy mogą być wykonywane w formie telepracy, czyli pracy wykonywanej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej. Jakie zatem warunki muszą zostać spełnione, by pracownik mógł stać się telepracownikiem i jakie w związku z tym spoczywają na pracodawcy obowiązki?

Czy awans oznacza spadek efektywności?

Naukowcy przeprowadzili symulacje różnych strategii awansowania pracowników. Okazało się, że promocja najbardziej efektywnych pracowników przyczyniła się do spadku efektywności całego przedsiębiorstwa. Natomiast awansowanie osób najmniej efektywnych doprowadziło do wzrostu ogólnego poziomu efektywności organizacji.

Konsulting HR - nowe wyzwania

Wyeksploatowane w doradztwie organizacyjnym hasło o szyciu rozwiązań na miarę wiele mówi o rynku usług konsultingowych. Jeżeli posłużyć się dalej krawiecką metaforą, w tym i kolejnych sezonach krawcy będą musieli wykazać się nie byle jakim kunsztem, żeby nadążyć za zmieniającymi się potrzebami klientów, konkurencyjnością rynku i nowymi trendami.

Zła organizacja czasu pracy jako przyczyna wypadku przy pracy

Na terenie zakładu pracy miał miejsce wypadek przy pracy. Pracownik wykonujący pracę na stanowisku pracy przy maszynie w dziewiątej godzinie pracy zasłabł i podczas upadku złamał rękę w nadgarstku oraz uderzył głową o metalowy pojemnik. Pracodawca w protokole powypadkowym wskazał, że główną przyczyną wypadku była nieuwaga pracownika. Podczas kontroli PIP inspektor pracy po przeanalizowaniu czasu pracy pracownika wskazał, że pracodawca nie ustalił w postępowaniu powypadkowym wszystkich przyczyn wypadku przy pracy, pomijając nieprawidłowości w organizacji czasu pracy pracownika. Stwierdził, że pracodawca nie zapewnił pracownikowi należnych odpoczynków dobowych i tygodniowych oraz to, że pracownik w dużym przedziale czasowym wykonywał pracę ponad obowiązujące normy czasu pracy. Czy czas pracy pracownika może być przyczyną wypadku przy pracy?

Monitoring w miejscu pracy

Nierzadko pracownicy wykonują w miejscu pracy czynności zupełnie z nią niezwiązane. Jednak rozwój techniki umożliwia pracodawcy kontrolę efektywnego wykorzystywania czasu pracy przez podwładnych.

REKLAMA