Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak być dobrze zorganizowanym?

Ewa Prędka
Konieczność koordynowania wielu projektów i zadań oraz spektrum odpowiedzialności sprawiają, że dla menedżerów HR kwestia organizacji pracy staje się jednym z najważniejszych czynników sukcesu. Z jakich narzędzi warto korzystać, aby skutecznie zaplanować i w terminie zrealizować wszystkie działania? Jak pracować i żyć, nie mając poczucia, że czas przecieka przez palce?Doba ma 24 godziny, a czas dla wszystkich biegnie tak samo. Nikt nie potrafi zmagazynować, pożyczyć czy zdeponować czasu. Możemy jednak właściwie gospodarować czasem, wybierając i realizując te zadania, które są ważne i właściwe. A jak poznać, co jest właściwe?

Równowaga

Każdy z nas, w tym również menedżer HR, odgrywa różne role społeczne. Można być pracownikiem, pracodawcą, matką (ojcem), siostrą (bratem), córką (synem), zbieraczem znaczków, czytelnikiem książek, miłośnikiem kotów, biegaczem, chórzystą... Role zwykle dotyczą trzech sfer – pracy, rodziny (bliskich) i nas samych. I kiedy popatrzymy na nasze życie, każda z nich zajmuje jego część.

Jaki podział jest najlepszy? Czy dla każdej sfery mamy przeznaczyć dokładnie 1/3 czasu? Niekoniecznie! Ważne jedynie, by każdy z tych obszarów miał swoje odbicie w naszym codziennym życiu. By był czas na pracę, czas dla rodziny i znajomych, czas dla siebie. Jeśli tak nie jest, pojawiają się frustracja i stres, wpływające na naszą efektywność działania. Sprawiają, że jesteśmy mniej skuteczni.

To świadome decyzje powodują, że któraś ze sfer zaczyna zajmować większą część naszego życiowego „tortu”. Z czego najczęściej rezygnujemy? Najczęściej – z czasu dla siebie, następnie z czasu dla przyjaciół i znajomych. W większości rezygnujemy z przyjemności, z czegoś, co daje nam energię do działania, jest chwilą odprężenia i ładowania akumulatorów.

W jakiejś mierze satysfakcja z życia jest pochodną uzyskania właściwego balansu pomiędzy pracą, bliskimi i sobą. Każda z tych spraw jest istotna i powinna mieć miejsce w naszym życiu.

Kiedy więc miałeś czas dla siebie, robiłeś coś, co sprawia Ci przyjemność? Kiedy ostatnio byłeś gdzieś z przyjaciółmi? Jak dbać o to, by sprawy dla nas osobiście ważne nie umykały? By znajdowały czas realizacji?

Co jest ważne?

Kiedy podczas szkolenia pytam, czym ludzie kierują się, wybierając te lub inne zadania do realizacji, najczęściej pada odpowiedź: „wybieram te zadania, które muszę zrobić, bo są na już, mają bliski termin realizacji” (niektórzy odpowiadają, że wybierają te zadania, których termin realizacji właśnie minął). Inni odpowiadają, że jako pierwsze realizują zadania od szefa, niektórzy zaczynają od zadań miłych, inni od tych najmniej miłych. Zdarza się też usłyszeć: „jako pierwsze wykonuję zadania dla produkcji” (lub innego konkretnego działu). Które z tych osób wybierają najwłaściwiej i realizują właściwe zadania?

Każde zadanie można sklasyfikować, analizując, na ile jest ono pilne i na ile jest ono ważne. O ile z oceną pilności nie mamy problemów (muszę je już zrobić ze względu na wyznaczony czas realizacji i nie mam zapasu czasu), o tyle z ważnością zadania nie jest tak łatwo. Ważne dla mnie, czy dla organizacji? A może zawsze są ważniejsze zadania zlecone przez szefa? Lub te z produkcji (działu reklamacji itd.)?

Waga zadania to wpływ zadania na organizację, to odpowiedź na pytania: jak to zadanie jest ważne z punktu widzenia organizacji, co się stanie w firmie, gdy nie wykonam tego zadania i jakie będą konsekwencje?

Gdy znamy noty przydzielone zadaniom w ocenie ważne i pilne, trzeba zdecydować, w jakiej kolejności należy je wykonać. Oczywiście jako pierwsze realizujemy zdania ważne i pilne. Niektórzy nazywają je zadaniami z typu „gaszenie pożarów”. Tu powinny znaleźć się przede wszystkim zadania wynikające z sytuacji, których nie przewidzieliśmy. Są tu jednak i zadania, których z jakichś powodów nie zdołaliśmy wykonać wcześniej (np. odwlekaliśmy je).


Które zadania wykonać jako kolejne, gdy już uporaliśmy się z ważnymi i pilnymi? Najczęściej popełniamy w tej sytuacji błąd i jako drugie wykonujemy te zadania, które są pilne, ale nie są bardzo ważne – zamiast zająć się zadaniami ważnymi, ale jeszcze dziś mniej pilnymi. W konsekwencji na to, co ważne, nie mamy czasu i zadania ważne musimy wykonać, gdy z powodu upływu czasu trafią do kategorii pilne. To przynosi poczucie pracy w dużym stresie i konieczność codziennego gaszenia pożarów. Na dłuższą metę taka sytuacja jest męcząca i odbiera chęć do działania.

Co znajduje się w kategorii ważne i mniej pilne? To zadania związane z planowaniem, działaniem strategicznym i zapobieganiem trudnym sytuacjom, jakie mogą mieć miejsce w przyszłości. Tu między innymi znajdują się np.: wizyty u dentysty (aby sprawdzić stan uzębienia), badania kontrolne, analiza obciążenia zadaniami pracowników działów albo planowanie przejęcia zadań na czas urlopu macierzyńskiego (np. Marysi, jeszcze w takim momencie, kiedy Marysia pracuje i może spokojnie wprowadzić inną osobę w temat). I właśnie na te zadania – ważne i mniej pilne – należy znajdować czas i je realizować.

Co jeszcze może nam pomóc w zorganizowaniu się, oprócz pamiętania o konieczności życiowej równowagi i wybierania właściwej kolejności realizacji zadań ważnych i pilnych? Pomocne mogą być nawyki, które można u siebie wypracować.

Nawyk 1: zapisuj zadania

Wypracuj własny sposób na notowanie zadań do wykonania. Dla jednych dobrym narzędziem jest kalendarz (elektroniczny lub papierowy), inni wolą zwykłą kartkę na spis rzeczy do zrobienia, niektórzy bez karteczek post-it (papierowych lub elektronicznych) nie wyobrażają sobie życia. Istotne, by było to jedno miejsce, w którym wszystko zapisujesz.

Zapisuj zadania, bo większe jest wtedy prawdopodobieństwo, że nic Ci nie umknie. Możesz na liście zaznaczać wagę spraw. Zadania posiadające termin realizacji, tzw. wydarzenia (np. data dostarczenia raportu, termin spotkania itp.) dobrze jest wpisać od razu do kalendarza, by nie zaplanować dwóch spraw w tym samym czasie. Stosuj kolory, które pozwolą w szybkim rozeznaniu się w zadaniach.

Pomocnym nawykiem jest też przeglądanie takiej listy na koniec dnia pracy, wykreślanie zrealizowanych i planowanie zadań na dzień następny – po to, by wyjść z pracy ze wstępnie określonym planem na dzień następny. Takie działanie pozwala odpocząć od pracy i sprawia, że możemy zająć się innymi sprawami, wiedząc, że mamy opracowany plan działania na przyszłość.

Nawyk 2: wyznacz priorytet

Dobrą praktyką, zwłaszcza w organizacjach, w których wszystko szybko się zmienia, jest wyznaczenie jednego zadania priorytetowego na dany dzień. Zadanie, które chcę zrealizować, jest dla mnie najważniejsze, dlatego warto w jakiś sposób wyróżnić je w kalendarzu lub na liście spraw. W przypadku zawirowań bądź sytuacji awaryjnych wiem, które z zadań mogę przenieść na inny dzień, a które jest „święte”. Wykonanie nawet jednego zadania z długiej listy spraw (ale takiego, które było priorytetem) daje poczucie satysfakcji i panowania nad sytuacją.

Nawyk 3: utrzymuj porządek

Czy wiesz, że przeciętny pracownik biurowy spędza sześć tygodni rocznie na poszukiwania zagubionych dokumentów, tworzy 19 kopii tego samego dokumentu, gubi jeden na 20 dokumentów (według „Wall Street Journal”)? A Ty ile czasu szukasz kluczy, zagubionych dokumentów, jakiegoś e-maila czy prezentacji? Pomocna w utrzymaniu porządku (która w konsekwencji pozwala między innymi na ograniczenie czasu na poszukiwania) jest japońska metoda 5S. Jeśli nawet nie jest wprowadzona w organizacji, warto ją stosować we własnym życiu.


Nawyk 4: dwie minuty

Czy czasem zdarza ci się, że np. gdy przeglądasz e-maile, część z nich mógłbyś załatwić od ręki, ale jednak tego nie robisz, odkładając je na później. Wprowadź w życie zasadę: jeśli jakąś czynność mogę wykonać w czasie nie dłuższym niż 2 minuty, to wykonuję ją od razu. A co trwa krócej niż 2 minuty? Przesłanie e-maila, krótka odpowiedź na e-mail, wpięcie dokumentów do segregatora, opisanie pliku i włożenie go do odpowiedniego folderu... Dlaczego akurat 2 minuty? Okazuje się, że powrót do takich odłożonych, krótkich zadań, zajmie nam więcej niż 2 minuty, czyli w sumie wykonanie tych czynności będzie trwało dłużej.

Aby jednak cały dzień nie minął nam jedynie na załatwianiu tych drobnych spraw, wykonajmy je pomiędzy głównymi zadaniami, dopiero wtedy, gdy skończymy zadanie priorytetowe. Podobnie powinniśmy postępować z elektroniczną pocztą: wyłączyć powiadomienie o nadchodzącym e-mailu (bo rozprasza) i wyznaczyć sobie czas na przegląd poczty, a nie reagować na każdy e-mail (bo przecież nie każdy jest ważny).

Nawyk 5: rytm

Kiedy Ci się najlepiej pracuje? W nocy? A może wczesnym rankiem? Kiedy podczas pracy jest najlepszy moment na wykonywanie zadań, najmniej ludzi potrzebuje Twojej pomocy czy obecności? Jak Ci się lepiej pracuje: gdy zaczynasz od dużej sprawy, czy wolisz zacząć od mniejszego zadania, by wpaść w rytm? Przeanalizuj własną krzywą aktywności (wyznacz czas najbardziej produktywny i taki, w którym będziesz wykonywać zadania mniej aktywne) i krzywą zakłóceń (sytuacji w pracy, które odrywają Cię od zadań – spotkania, telefony itp.). Wyznacz czas na cichą, twórczą pracę. Zadbaj o to, by nikt Ci nie przeszkadzał. Gdy w pomieszczeniu, w którym pracujesz, są inne osoby, ustalcie wspólnie znak „proszę nie przeszkadzać” – może to być segregator postawiony w odpowiednim miejscu czy chorągiewka. To może pomóc w skupieniu się i szybszym wykonaniu danego zadania.

Nawyk 6: deleguj

To bardzo przydatny nawyk. Delegowanie innym, co prawda, wymaga od Ciebie czasu (musisz przemyśleć, co i komu chcesz delegować, przeprowadzić rozmowę z pracownikiem, dać wsparcie, skontrolować efekty), ale przynosi korzyści w oszczędności czasu na wykonanie zadania. Delegowanie to inwestycja – pracownicy czują się coraz bardziej samodzielni i bardziej zmotywowani (o ile nie zlecamy im zbyt dużo zadań).

Nawyk 7: planuj 60 proc. czasu

Dlaczego nie warto planować całego czasu pracy? Czy to nie świadczy o małej efektywności? Planowanie 60 proc. czasu to planowanie realne. Jeśli w naszym kalendarzu w danym dniu nie ma miejsca na wpisanie dodatkowego zadania, to prawie pewne jest, że nie uda się nam wszystkiego zrealizować. To 40 proc. niezaplanowanego czasu przeznaczmy na działania spontaniczne i niespodziewane. Przecenianie swoich sił, planowanie, że w danym czasie damy radę zrobić więcej, niż jest to rzeczywiście możliwe, prowadzi do niepotrzebnej frustracji i często skutkuje zaniechaniem planowania.


Metoda 5S

SEIRI – przejrzyj. Wyrzuć to, co niepotrzebne, wszystko, co zbędne. Przejrzyj to, co masz. Ile z tego jest niepotrzebną makulaturą? Oddaj rzeczy do archiwum.

SEITON – poukładaj. Zastanów się, gdzie co powinno być położone, by łatwo do tego sięgać. Rzeczy, do których sięgasz częściej, powinny znajdować się bliżej i być łatwo dostępne. Opisz segregatory, pudła, półki, foldery czy pliki w komputerze, w taki sposób, byś bez problemu je znajdował. Jeśli z dokumentów bądź przedmiotów korzysta wiele osób, wspólnie uzgodnijcie zasady opisywania i miejsca przechowywania.

SEISO – posprzątaj swoje miejsce pracy zgodnie z opracowanym standardem. Posprzątaj dokładnie, nie omijając żadnej półki. Potem codziennie, tuż przed wyjściem do domu, przeznacz 3 minuty na uporządkowanie swojego miejsca pracy.

SEIKETSU – przestrzegaj procedury. Nie przynoś rzeczy niepotrzebnych, odkładaj rzeczy na swoje miejsce, opisuj je.

SHITSUKE – pilnuj wypracowanych zasad.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Uprawnienia rodzicielskie
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
    nie ma takiej możliwości
    3
    6
    9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
    Następne
    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Czym jest urlop na żądanie?

    Czym jest urlop na żądanie? Czym różni się urlop wypoczynkowy od urlopu na żądanie? Czy urlop na żądanie to to samo co urlop z powodu siły wyższej? Z jakiego powodu można wziąć urlop na żądanie? Ile jest płatny urlop na żądanie? Kiedy się zgłasza urlop na żądanie?

    Świadczenie wspierające i pielęgnacyjne. Co uchwalił sejm?

    Świadczenie wspierające i pielęgnacyjne na nowych zasadach. Przewidziano kilka progów. Świadczenie wspierające ma być tylko dla pełnoletnich, przed 18. rokiem życia jedynie świadczenie pielęgnacyjne, które ma być wypłacane na każde dziecko.

    Śmiertelny wypadek strażaka podczas ćwiczeń - kto płaci za pogrzeb?

    Śmiertelny wypadek strażaka podczas ćwiczeń - kto płaci za pogrzeb? Okazuje się, że szczególne uprawnienia przysługują rodzinie tylko w związku ze śmiercią strażaka w akcji ratowniczej. 

    Praca zdalna. Jakie zdarzenia nie będą uznawane za wypadki przy pracy

    Praca zdalna zagościła na stałe w wielu firmach. Od kwietnia zaczęły również w pełni obowiązywać przepisy Kodeksu pracy regulujące jej zasady. W wielu aspektach samą organizację pracy zdalnej mogą dookreślić pracodawcy za pomocą zapisów regulaminów pracy czy porozumień z pracownikami. Natomiast jeden aspekt pozostaje prawie całkowicie niezmieniony – jest nim zapewnienie bezpieczeństwa pracownikom. W związku tym umożliwiając pracę zdalną pracodawca musi mieć pewność, że warunki jej wykonywania są odpowiednie i nie będą generowały zagrożeń. 

    Lekarski egzamin weryfikacyjny 2023. 900 lekarzy spoza UE chce pracować w Polsce

    Do lekarskiego egzaminu weryfikacyjnego (LEW) przystąpi 29 maja 2023 r. w Łodzi 900 osób, które ukończyły studia medyczne w państwie niebędącym członkiem Unii Europejskiej i chcą wykonywać zawód lekarza w Polsce. To przede wszystkim obywatele Ukrainy i Białorusi.

    Minimalne wynagrodzenie w 2024 r. Związkowcy – podwyższać, pracodawcy – zamrozić

    Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych proponuje, by minimalne wynagrodzenie w 2024 r. wynosiło co najmniej 4300 zł od 1 stycznia, i co najmniej 4540 zł od lipca. Zdaniem Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) najlepsze będzie zamrożenie wynagrodzeń na obecnym poziomie.

    Olbrzymie zainteresowanie konkursem ZUS na poprawę BHP dla przedsiębiorców

    Konkurs na poprawę BHP dla przedsiębiorców. Ponad 5 tysięcy wniosków wpłynęło w konkursie dla płatników składek na projekty poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy (BHP). Na ten cel ZUS przeznaczy 100 milionów zł. Wnioski dotyczyły takich dziedzin, jak: przetwórstwo przemysłowe, budownictwo oraz opieka zdrowotna i pomoc społeczna.

    Wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej za 2022 rok dostępny na PUE ZUS

    Wniosek o zwrot nadpłaty, w związku z rozliczeniem składki zdrowotnej za 2022 r., jest udostępniany na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Przed jego podpisaniem i wysłaniem należy koniecznie potwierdzić rachunek bankowy, na który ma być przekazany zwrot.

    Zasady równego wynagradzania. Walka z różnicami płacowymi ze względu na płeć

    Równość płci i walka z dyskryminacją to ważne kwestie społeczne i prawne, które mają istotne znaczenie w dziedzinie pracy. Jednym z najważniejszych aspektów równości jest zapewnienie równego wynagrodzenia dla mężczyzn i kobiet wykonujących tę samą pracę lub pracę o równorzędnej wartości.

    Ochrona danych osobowych w miejscu pracy. Wprowadzenie RODO a prywatność pracowników

    Wprowadzenie ogólnych uregulowań prawnych dotyczących ochrony danych osobowych przyniosło zmiany również w sferze miejsc pracy. Rozporządzenie Ogólne o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które weszło w życie w maju 2018 roku, ma na celu zapewnienie większego bezpieczeństwa danych i ochronę prywatności obywateli. 

    Dzień Matki. Co należy się matkom

    Dzień Matki to dobra okazja, by przypomnieć, z jakich świadczeń pieniężnych korzystają matki i ojcowie. Co należy się rodzicom mającym dzieci?

    Dzień Matki. Łączenie macierzyństwa z powrotem na rynek pracy to wyzwanie

    Mamy stawiane są przed wieloma wyzwaniami. Dotyczy to zarówno samego macierzyństwa, ale także powrotu do pracy. Z jednej strony obciąża je opieka nad dzieckiem, a z drugiej strony, wydłużające się okresy urlopów związanych z macierzyństwem powodują trudności z powrotem na rynek pracy. 

    Świadczenie wspierające i pielęgnacyjne: zmiany zasad i stawek

    Świadczenie wspierające zmienia kształt na etapie prac sejmowych. Obecnie przewiduje się kilka progów. Planowane są kwoty od 635 zł do ponad 3 tys. zł. Świadczenie wspierające ma być tylko dla pełnoletnich, przed 18. rokiem życia jedynie świadczenie pielęgnacyjne.

    Przedsiębiorcy boją się rozliczenia z fiskusem. Chodzi o koszty pracy zdalnej pracowników

    Praca zdalna została uregulowana w Kodeksie pracy. Nowe przepisy nakładają na pracodawców nowe obowiązki. W związku z tym wielu z nich stanęło przed pilną potrzebą cyfryzacji. Pojawił się też problem rozliczenia z fiskusem w zakresie odliczenia od podatku komputerów i urządzeń przekazywanych pracownikom. Czy jest się czego bać?

    Środki na rachunku PPK są chronione przed egzekucją

    Zasadą jest, że środki zgromadzone na rachunku PPK uczestnika nie podlegają egzekucji sądowej ani administracyjnej. Nie dotyczy to egzekucji, która ma na celu zaspokojenie roszczeń alimentacyjnych.

    Webinarium „Ewidencja czasu pracy po zmianach 2023 – wzory dokumentów” + certyfikat gwarantowany

    Zapraszamy na praktyczne webinarium „Ewidencja czasu pracy po zmianach 2023 – wzory dokumentów” z gwarantowanym imiennym certyfikatem, które odbędzie się 12 czerwca 2023 roku. Polecamy!

    IT. Idealna branża dla mam?

    Intensywny rozwój nowych technologii sprawił, że znacznie poszerzył się wachlarz profesji, dla których IT jest wspólnym mianownikiem. I choć utarł się stereotyp, że branża IT zdominowana jest przez mężczyzn, kobiety coraz lepiej sobie radzą w tym sektorze, skutecznie konkurując i współpracując z panami. Również te, które zdecydowały się łączyć rozwój zawodowy z macierzyństwem. Co je przekonuje do pracy w IT?

    Chorwacja: Świętowanie z pasją

    Chorwacja, malownicze państwo położone na wybrzeżu Adriatyku, słynie nie tylko z pięknych krajobrazów i wspaniałych plaż, ale także z bogatej kultury i tradycji. Jednym z aspektów, które przyciągają uwagę zarówno turystów, jak i mieszkańców, są dni wolne od pracy obchodzone w tym kraju. 

    Chorwacja – Dni wolne 2023

    Chorwacja znajduje się w czołówce krajów Unii Europejskiej pod względem liczby dni wolnych od pracy w roku. Nie licząc niedziel kalendarz chorwackich dni świątecznych obejmuje trzynaście dni w roku. Kiedy przypadają dni wolne od pracy w Chorwacji?

    Jakich umiejętności polscy pracownicy uczą się najchętniej?

    Analizując 782 632 minut spędzonych na oglądaniu 10 najpopularniejszych seriali edukacyjnych, serwis rozwojowy Youniversity przygotował ranking umiejętności najbardziej pożądanych przez pracowników. Użytkownicy platformy najczęściej sięgają po tematykę dotyczącą snu oraz tego co na niego wpływa i w jaki sposób można nim zarządzać. Kolejnymi umiejętnościami, które chcą nabyć pracownicy są skuteczne rozwiązywanie konfliktów oraz przekazywanie dobrego feedbacku.

    Zwolnienia w branży IT

    Od początku 2023 roku w branży technologicznej dokonano zwolnień dziesiątek tysięcy specjalistów. W Polsce trend ten jest obecny w mniejszym wymiarze, jednak specjaliści biorący udział w procesach rekrutacyjnych coraz częściej wymagają form zatrudnienia, które zabezpieczą ich przed nagłą utratą pracy.

    Centrum technologiczne Visa w Polsce

    Visa uruchomi w Polsce nowoczesny Hub Technologiczny. Będzie to piąte tego typu centrum Visa na świecie i pierwsze w Europie.

    Minister Maląg o egzaminie ósmoklasisty

    Przed wami bardzo ważne dni. Jestem przekonana, że wykonana przez was ogromna praca w trakcie roku szkolnego przyniesie zamierzone rezultaty - napisała minister rodziny i pracy Marlena Maląg, życząc ósmoklasistom powodzenia na egzaminie.

    Zmiana zasad przyznawania i wypłaty zasiłku pogrzebowego po osobach uprawnionych do emerytur/rent pracowniczych wypłacanych przez KRUS w zbiegu z emeryturami/rentami rolniczymi

    Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego informuje, że od dnia 1 czerwca 2023 r. zasiłki pogrzebowe po zmarłych emerytach/rencistach uprawnionych do emerytur/rent rolniczych wypłacanych przez KRUS w tzw. zbiegu z emeryturą/rentą z systemu powszechnego i członkach ich rodzin będzie przyznawał i wypłacał Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

    Visa zatrudni 1500 specjalistów w Polsce w globalnym hubie technologiczno-produktowym

    Visa planuje otworzyć w Polsce globalny hub technologiczno-produktowy, który będzie pierwszym tego rodzaju projektem w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak przekazano, w ciągu najbliższych kilku lat w hubie ma pracować 1500 specjalistów z obszaru technologii.