REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać firmą przyjazną mamie

Małgorzata Rzewuska

REKLAMA

Organizacje, które chcą być atrakcyjnym miejscem pracy, wprowadzają różne rozwiązania ułatwiające swoim pracownikom godzenie życia zawodowego z prywatnym. W dużej mierze polityka prowadzona przez firmy zależy od potrzeb jej pracowników. Niewątpliwie szczególną ich grupą są rodzice. Jedną z polskich firm, w której można dostrzec przyjazne nastawienie do mam, jest Imperial Tobacco Polska SA.

Jak pokazują wyniki Raportu Instytutu CRF „Europejscy Top Employers 2011 – najlepsze praktyki HR”, najczęściej stosowanymi świadczeniami dodatkowymi wpływającymi na atrakcyjność pracodawcy dla pracowników będących rodzicami są: opieka medyczna, urlopy bezpłatne/inne dłuższe urlopy okolicznościowe, przedłużony urlop macierzyński oraz żłobek/przedszkole dla dzieci pracowników (zobacz wykres 1).

Ważna jest też możliwość skorzystania z elastycznych warunków pracy. W tym aspekcie 20 polskich Top Employers w porównaniu do około 400 Top Employers w całej Europie, wypada dobrze (zobacz wykres 2).

Wymienione benefity ułatwiają pracownikom organizację życia rodzinnego i zawodowego. W nadchodzących latach wszystko to będzie zyskiwało na znaczeniu, m.in. dlatego, że wzrośnie niedobór talentów, a zwłaszcza talentów z doświadczeniem. Firmy, które będą atrakcyjnymi pracodawcami dla różnych grup docelowych, będą miały wyższy wskaźnik retencji pracowników, mniejszą rotację i mniejsze koszty. To nie jest już wyzwaniem operacyjnym, ale strategicznym.

Work-life balance

Imperial Tobacco Polska SA od 1996 r. stanowi część globalnego koncernu tytoniowego, choć historia firmy ma w Wielkopolsce długą, sięgającą 1862 r., tradycję. Obecnie na polskim rynku jest to trzeci producent papierosów. Jak w każdej organizacji, tak i tu zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba pracować dłużej. Jednak procesy w firmie są tak ustawione, aby pracownicy nie byli przytłoczeni obowiązkami i nie musieli stale pracować po godzinach. – Równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym jest bardzo istotna, zarówno dla zaangażowania pracowników, jak i ich efektywności. Szanujemy czas prywatny naszych pracowników i ich prawo do wypoczynku i pilnujemy, aby prawo to było przestrzegane – mówi Anna Dębicka-Rasiak, dyrektor ds. personalnych w Imperial Tobacco Polska. – Regułą jest unikanie telefonów służbowych poza godzinami pracy czy w czasie urlopu.

Mimo że wymagania stawiane przez firmę są dosyć wysokie, to zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest w organizacji ważnym aspektem.

Programy promujące work-life balance budują poczucie bezpieczeństwa pracowników oraz zaufanie do pracodawcy.

Junior w Imperial Tobacco

W 2008 roku grupa stażystów jesiennej edycji programu stażowego opracowała koncepcję programu, którego celem miało być objęcie szczególną opieką kobiet w ciąży i młodych mam oraz ułatwienie im ponownej adaptacji w pracy. W ten sposób powstał program „Junior w Imperial Tobacco Polska SA”, który wszedł w życie we wrześniu 2009 roku, a w fabryce w Radomiu został wdrożony w październiku 2010 roku. Jest on skierowany zarówno do tych kobiet, które spodziewają się dziecka, jak i do tych, które chcą je adoptować.

– Głównym celem programu jest wspieranie kobiet w pogodzeniu dwóch ważnych ról mamy i pracownika. Wiem z własnego doświadczenia, że taka sytuacja stanowi wyzwanie. W trakcie mojej drogi zawodowej w Imperial Tobacco zostałam dwa razy mamą i dzięki indywidualnemu podejściu moich przełożonych nie straciłam kontaktu z firmą w czasie urlopu macierzyńskiego, a co ważniejsze, mogłam stopniowo powrócić do pełnej aktywności zawodowej. Zależało mi na tym, aby podobne możliwości zostały stworzone dla pozostałych kobiet na wszystkich poziomach w organizacji – podkreśla Anna Chudzichowska, kierownik ds. personalnych.


Pakiet świadczeń

Firma wspiera mamy, oferując różnorodne świadczenia. Przykładowo na terenie zakładu są wyznaczone pomieszczenia, w których pracownica może znaleźć chwile prywatności. Są one opatrzone logo programu „Junior w Imperial Tobacco”.

– Młoda mama otrzymuje od pracowników Działu Personalnego pakiet informacji oraz broszur na temat: szkół rodzenia, aktualnej sytuacji prawnej oraz przywilejów, jakie przysługują mamom, np. ograniczeń w zatrudnieniu w okresie ciąży czy innych przysługujących im praw. Dostaje również prenumeratę czasopisma „Dziecko” oraz płytę z muzyką relaksacyjną. W trosce o wygodę oraz jej komfort oferowane są specjalne miejsca parkingowe w pobliżu budynków zakładu. Firma ma też świadomość, że powrót do pracy może dla młodej mamy stanowić nie lada wyzwanie. Dlatego utrzymuje z młodą mamą stały kontakt, np. wysyłając kartę gratulacyjną czy bon do sieci sklepów kosmetycznych – wyjaśnia Ewa Leśniak, młodszy specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i szkoleń w Imperial Tobacco Polska.

Nie później niż 20 dni przed powrotem młodej mamy do pracy po urlopie macierzyńskim lub wypoczynkowym jest ona zapraszana na spotkanie adaptacyjne z przełożonym, na którym m.in. omawia swój powrót do pracy. To bardzo ułatwia ponowne wdrożenie się do obowiązków. – Ponadto firma w trosce o radość z macierzyństwa oferuje do wyboru: Pakiet 120, czyli dodatkowy czas wolny w postaci w pełni płatnego, przedłużonego wypoczynku bądź skróconego czasu pracy (120 godzin) lub Pakiet Fitness – dodatkowy czas wolny w postaci 32 godzin wolnych od pracy oraz karnet sportowo-rekreacyjny. Mamy maluchów do czwartego roku życia – oprócz przewidzianych w kodeksie pracy 2 dni w roku opieki nad dzieckiem – mają również prawo do jednego, dodatkowego, takiego dnia wolnego – podkreśla Ewa Leśniak.

Elastyczne warunki pracy

Dla pracownic przygotowujących się do roli mamy, jak i młodych rodziców niewątpliwie dużym ułatwieniem jest możliwość skorzystania z elastycznych warunków zatrudnienia. Oczywiście kryterium decyzyjnym jest tu zakres stanowiska oraz rozważenie, czy dana praca możliwa jest do wykonania w ten właśnie sposób. Po konsultacji z przełożonym i akceptacji kierownika Działu Personalnego oraz dyrektora zakładu jest możliwość podjęcia pracy w formie telepracy.

– Jestem mamą trzech cudownych córeczek, z których najmłodsza skończyła właśnie roczek. Podczas ciąży miałam możliwość pracy zdalnej z domu, wykorzystując laptopa, internet, pocztę elektroniczną i telefon. Sama ustalałam sobie wtedy godziny pracy, bo na koniec dnia liczył się efekt. Po powrocie z urlopu macierzyńskiego otrzymałam od firmy miłą niespodziankę w postaci półtora rocznego karnetu do klubu fitness. Teraz łatwiej zrzucić mi zbędne kilogramy i wrócić do figury sprzed ciąży. Elastyczny czas pracy daje mi możliwość pogodzenia obowiązków rodzinnych z wykonywaniem codziennych zadań zawodowych – dzieli się Joanna Leszczyńska, kierownik ds. wynagrodzeń i świadczeń w Imperial Tobacco Polska.

Nieocenione poczucie docenienia

Niewątpliwie programy, jak opisywany w artykule, promują równowagę między życiem prywatnym a pracą, budują poczucie bezpieczeństwa pracowników oraz zaufanie do pracodawcy. Dlatego w czasach walki o talenty warto podejmować wysiłki, aby przyciągnąć i utrzymać najlepszych. W Imperial Tobacco dostrzegane są także dodatkowe zalety wprowadzonego programu.

– Przede wszystkim nasze mamy nie obawiają się mówić o swoich planach macierzyńskich oraz celebrują swoje macierzyństwo. Szybko informują nas o swoim stanie, co pozwala nam jako pracodawcy właściwie zaplanować okres ich nieobecności w pracy i dobrze się do niego przygotować. Ponadto nasze mamy czują się zrozumiane i doceniane. Czują, że pracodawca wspiera je w pięknych, ale czasami też w trudnych organizacyjnie momentach – mówi Anna Dębicka-Rasiak. Najlepiej świadczą o tym wypowiedzi beneficjentek programu „Junior w Imperial Tobacco Polska SA”, które podkreślają, że czują się wartościowymi i wyjątkowymi pracownikami.


Wykres 1

Świadczenia dodatkowe i warunki pracy

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA