REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zostać firmą przyjazną mamie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Rzewuska

REKLAMA

Organizacje, które chcą być atrakcyjnym miejscem pracy, wprowadzają różne rozwiązania ułatwiające swoim pracownikom godzenie życia zawodowego z prywatnym. W dużej mierze polityka prowadzona przez firmy zależy od potrzeb jej pracowników. Niewątpliwie szczególną ich grupą są rodzice. Jedną z polskich firm, w której można dostrzec przyjazne nastawienie do mam, jest Imperial Tobacco Polska SA.

Jak pokazują wyniki Raportu Instytutu CRF „Europejscy Top Employers 2011 – najlepsze praktyki HR”, najczęściej stosowanymi świadczeniami dodatkowymi wpływającymi na atrakcyjność pracodawcy dla pracowników będących rodzicami są: opieka medyczna, urlopy bezpłatne/inne dłuższe urlopy okolicznościowe, przedłużony urlop macierzyński oraz żłobek/przedszkole dla dzieci pracowników (zobacz wykres 1).

Ważna jest też możliwość skorzystania z elastycznych warunków pracy. W tym aspekcie 20 polskich Top Employers w porównaniu do około 400 Top Employers w całej Europie, wypada dobrze (zobacz wykres 2).

Wymienione benefity ułatwiają pracownikom organizację życia rodzinnego i zawodowego. W nadchodzących latach wszystko to będzie zyskiwało na znaczeniu, m.in. dlatego, że wzrośnie niedobór talentów, a zwłaszcza talentów z doświadczeniem. Firmy, które będą atrakcyjnymi pracodawcami dla różnych grup docelowych, będą miały wyższy wskaźnik retencji pracowników, mniejszą rotację i mniejsze koszty. To nie jest już wyzwaniem operacyjnym, ale strategicznym.

Work-life balance

Imperial Tobacco Polska SA od 1996 r. stanowi część globalnego koncernu tytoniowego, choć historia firmy ma w Wielkopolsce długą, sięgającą 1862 r., tradycję. Obecnie na polskim rynku jest to trzeci producent papierosów. Jak w każdej organizacji, tak i tu zdarzają się sytuacje, kiedy trzeba pracować dłużej. Jednak procesy w firmie są tak ustawione, aby pracownicy nie byli przytłoczeni obowiązkami i nie musieli stale pracować po godzinach. – Równowaga pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym jest bardzo istotna, zarówno dla zaangażowania pracowników, jak i ich efektywności. Szanujemy czas prywatny naszych pracowników i ich prawo do wypoczynku i pilnujemy, aby prawo to było przestrzegane – mówi Anna Dębicka-Rasiak, dyrektor ds. personalnych w Imperial Tobacco Polska. – Regułą jest unikanie telefonów służbowych poza godzinami pracy czy w czasie urlopu.

Mimo że wymagania stawiane przez firmę są dosyć wysokie, to zachowanie równowagi między życiem zawodowym a prywatnym jest w organizacji ważnym aspektem.

Programy promujące work-life balance budują poczucie bezpieczeństwa pracowników oraz zaufanie do pracodawcy.

Junior w Imperial Tobacco

W 2008 roku grupa stażystów jesiennej edycji programu stażowego opracowała koncepcję programu, którego celem miało być objęcie szczególną opieką kobiet w ciąży i młodych mam oraz ułatwienie im ponownej adaptacji w pracy. W ten sposób powstał program „Junior w Imperial Tobacco Polska SA”, który wszedł w życie we wrześniu 2009 roku, a w fabryce w Radomiu został wdrożony w październiku 2010 roku. Jest on skierowany zarówno do tych kobiet, które spodziewają się dziecka, jak i do tych, które chcą je adoptować.

– Głównym celem programu jest wspieranie kobiet w pogodzeniu dwóch ważnych ról mamy i pracownika. Wiem z własnego doświadczenia, że taka sytuacja stanowi wyzwanie. W trakcie mojej drogi zawodowej w Imperial Tobacco zostałam dwa razy mamą i dzięki indywidualnemu podejściu moich przełożonych nie straciłam kontaktu z firmą w czasie urlopu macierzyńskiego, a co ważniejsze, mogłam stopniowo powrócić do pełnej aktywności zawodowej. Zależało mi na tym, aby podobne możliwości zostały stworzone dla pozostałych kobiet na wszystkich poziomach w organizacji – podkreśla Anna Chudzichowska, kierownik ds. personalnych.


Pakiet świadczeń

Firma wspiera mamy, oferując różnorodne świadczenia. Przykładowo na terenie zakładu są wyznaczone pomieszczenia, w których pracownica może znaleźć chwile prywatności. Są one opatrzone logo programu „Junior w Imperial Tobacco”.

– Młoda mama otrzymuje od pracowników Działu Personalnego pakiet informacji oraz broszur na temat: szkół rodzenia, aktualnej sytuacji prawnej oraz przywilejów, jakie przysługują mamom, np. ograniczeń w zatrudnieniu w okresie ciąży czy innych przysługujących im praw. Dostaje również prenumeratę czasopisma „Dziecko” oraz płytę z muzyką relaksacyjną. W trosce o wygodę oraz jej komfort oferowane są specjalne miejsca parkingowe w pobliżu budynków zakładu. Firma ma też świadomość, że powrót do pracy może dla młodej mamy stanowić nie lada wyzwanie. Dlatego utrzymuje z młodą mamą stały kontakt, np. wysyłając kartę gratulacyjną czy bon do sieci sklepów kosmetycznych – wyjaśnia Ewa Leśniak, młodszy specjalista ds. komunikacji wewnętrznej i szkoleń w Imperial Tobacco Polska.

Nie później niż 20 dni przed powrotem młodej mamy do pracy po urlopie macierzyńskim lub wypoczynkowym jest ona zapraszana na spotkanie adaptacyjne z przełożonym, na którym m.in. omawia swój powrót do pracy. To bardzo ułatwia ponowne wdrożenie się do obowiązków. – Ponadto firma w trosce o radość z macierzyństwa oferuje do wyboru: Pakiet 120, czyli dodatkowy czas wolny w postaci w pełni płatnego, przedłużonego wypoczynku bądź skróconego czasu pracy (120 godzin) lub Pakiet Fitness – dodatkowy czas wolny w postaci 32 godzin wolnych od pracy oraz karnet sportowo-rekreacyjny. Mamy maluchów do czwartego roku życia – oprócz przewidzianych w kodeksie pracy 2 dni w roku opieki nad dzieckiem – mają również prawo do jednego, dodatkowego, takiego dnia wolnego – podkreśla Ewa Leśniak.

Elastyczne warunki pracy

Dla pracownic przygotowujących się do roli mamy, jak i młodych rodziców niewątpliwie dużym ułatwieniem jest możliwość skorzystania z elastycznych warunków zatrudnienia. Oczywiście kryterium decyzyjnym jest tu zakres stanowiska oraz rozważenie, czy dana praca możliwa jest do wykonania w ten właśnie sposób. Po konsultacji z przełożonym i akceptacji kierownika Działu Personalnego oraz dyrektora zakładu jest możliwość podjęcia pracy w formie telepracy.

– Jestem mamą trzech cudownych córeczek, z których najmłodsza skończyła właśnie roczek. Podczas ciąży miałam możliwość pracy zdalnej z domu, wykorzystując laptopa, internet, pocztę elektroniczną i telefon. Sama ustalałam sobie wtedy godziny pracy, bo na koniec dnia liczył się efekt. Po powrocie z urlopu macierzyńskiego otrzymałam od firmy miłą niespodziankę w postaci półtora rocznego karnetu do klubu fitness. Teraz łatwiej zrzucić mi zbędne kilogramy i wrócić do figury sprzed ciąży. Elastyczny czas pracy daje mi możliwość pogodzenia obowiązków rodzinnych z wykonywaniem codziennych zadań zawodowych – dzieli się Joanna Leszczyńska, kierownik ds. wynagrodzeń i świadczeń w Imperial Tobacco Polska.

Nieocenione poczucie docenienia

Niewątpliwie programy, jak opisywany w artykule, promują równowagę między życiem prywatnym a pracą, budują poczucie bezpieczeństwa pracowników oraz zaufanie do pracodawcy. Dlatego w czasach walki o talenty warto podejmować wysiłki, aby przyciągnąć i utrzymać najlepszych. W Imperial Tobacco dostrzegane są także dodatkowe zalety wprowadzonego programu.

– Przede wszystkim nasze mamy nie obawiają się mówić o swoich planach macierzyńskich oraz celebrują swoje macierzyństwo. Szybko informują nas o swoim stanie, co pozwala nam jako pracodawcy właściwie zaplanować okres ich nieobecności w pracy i dobrze się do niego przygotować. Ponadto nasze mamy czują się zrozumiane i doceniane. Czują, że pracodawca wspiera je w pięknych, ale czasami też w trudnych organizacyjnie momentach – mówi Anna Dębicka-Rasiak. Najlepiej świadczą o tym wypowiedzi beneficjentek programu „Junior w Imperial Tobacco Polska SA”, które podkreślają, że czują się wartościowymi i wyjątkowymi pracownikami.


Wykres 1

Świadczenia dodatkowe i warunki pracy

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Co zrobić, gdy z ZUS nie dotarła deklaracja podatkowa PIT?

ZUS zrealizował akcję wysyłkową deklaracji podatkowych PIT-40, PIT-11A i PIT-11. Jednak nie wszystkie deklaracje trafiły do adresatów. Duplikat można dostać przychodząc do ZUS. Można też wydrukować dokument, który jest umieszczony na indywidualnym koncie PUE ZUS.

Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

REKLAMA

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

21 kluczowych zmian dla prawa pracy w 2025 r. To jest reforma rynku pracy jakiej nie było. Prezydent RP podpisał ustawę.

Takiej reformy rynku pracy niebyło od dawna. Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia składa się XIV działów, 453 artykułów (330 stron) oraz zmienia 51 ustaw! Jeszcze w tym kwartale 2025 r. wejdzie w życie 21 kluczowych zmian dla prawa pracy.

REKLAMA

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA