REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego

Kinga Piwowarska
Doktor nauk prawnych, adwokat, adiunkt na Wydziale Prawa Uniwersytetu Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie w Katedrze Prawa Pracy i Zabezpieczenia Społecznego
5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego
5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego

REKLAMA

REKLAMA

5000 zł do 8000 zł zasadniczego wynagrodzenia od 30 kwietna 2024, z wyrównaniem od 1 stycznia, podwyżka o 20% - ale nie dla każdego. Konkretna wysokość stawek zależy od kwalifikacji, posiadanego doświadczenia oraz od jednostki zatrudniającej. Która grupa zawodowa otrzyma takie podwyżki? 

rozwiń >

Wysokość zasadniczego wynagrodzenia asystentów i starszych asystentów prokuratorów

W dniu 26 kwietnia 2024 r. wydano rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów i starszych asystentów prokuratorów (Dz.U. z 2024 r. poz. 661, dalej jako: rozporządzenie). To właśnie o te grupy zawodowe chodzi, ale zatrudnione w  w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury. Zmieniono wysokość ich zasadniczego wynagrodzenia i to nie mało. Rozporządzenie obowiązuje od 30 kwietnia 2024 r. Tym samym utraciło moc poprzednie rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 7 kwietnia 2023 r. w sprawie wynagrodzenia zasadniczego asystentów i starszych asystentów prokuratorów (Dz.U. poz. 713).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Ile dotychczas zarabiał starszy asystent prokuratora i asystent ?

Przed zmianami stawki zasadniczego wynagrodzenia były takie następujące:

 Prokuratura Krajowa i prokuratura regionalna:

Prokuratura okręgowa: 

Prokuratura rejonowa

Asystent prokuratora 4500–6500

Asystent prokuratora 4300–6500

Asystent prokuratora 4300–6500

Starszy asystent prokuratora 4900–6500

Starszy asystent prokuratora 4700–6500

Starszy asystent prokuratora 4500–6500

Można zauważyć, że górna granica niezależnie od jednostki organizacyjnej prokuratury, w której jest zatrudniony asystent / starszy asystent prokuratora wynosiła zawsze tyle samo bo 6500 zł.

Podwyżki o 20%

W ustawie budżetowej z dnia 18 stycznia 2024 r. na rok 2024 (Dz. U. poz. 122) przewidziano wzrost wynagrodzenia osób zatrudnionych w powszechnych jednostkach organizacyjnych prokuratury (w tym asystentów i starszych asystentów prokuratorów) o 20%. Wzrost ten jest skorelowany ze wzrostem średniorocznego wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, który w roku 2024 kształtować się będzie na poziomie 120%. 

REKLAMA

Dlaczego podwyżki w prokuraturze?

Jak wynika z uzasadnienia do projektu rozporządzenia: 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przy obecnie określonej dolnej i górnej granicy wynagrodzenia zasadniczego asystentów i starszych asystentów prokuratorów nie byłoby możliwe podwyższenie przedstawicielom ww. grupy zawodowej wynagrodzenia w pełnej wysokości. Konieczne jest zatem ustalenie wyższej dolnej oraz górnej granicy zasadniczego wynagrodzenia, co uzasadnia wydanie przez Ministra Sprawiedliwości nowego rozporządzenia w tej kwestii. Po przeanalizowaniu wysokości wynagrodzeń otrzymywanych faktycznie przez asystentów i starszych asystentów prokuratorów, mając na uwadze wskazane powyżej cele, zasadnym jest, aby zmiana przewidzianych dla nich przedziałów płacowych polegała na podwyższeniu dolnej granicy ich wynagrodzeń zasadniczych do wysokości odpowiednio 5000, 5200, 5400 i 5600 zł, a granicy górnej do wysokości 8000 zł.

Ile po zmianach zarabia starszy asystent prokuratora i asystent ?

 Po zmianach od 1 stycznia 2024 r. stawki zasadniczego wynagrodzenia są następujące:

 Prokuratura Krajowa i prokuratura regionalna:

Prokuratura okręgowa: 

Prokuratura rejonowa

Asystent prokuratora 5200–8000

Asystent prokuratora 5000–8000

Asystent prokuratora 5000–8000

Starszy asystent prokuratora 5600–8000

Starszy asystent prokuratora 5400–8000

Starszy asystent prokuratora 5200–8000

Można zauważyć, że górna granica niezależnie od jednostki organizacyjnej prokuratury, w której jest zatrudniony asystent / starszy asystent prokuratora wynosiła zawsze tyle samo bo 8000 zł.

Podwyżki wynoszą więc około 20% i w górnej granicy są na ten moment ponad przeciętne wynagrodzenie.

Ile wynosi średnia krajowa 2024?

Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20  marca 2024 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w lutym 2024 r. w związku z art. 83 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2017 r. o dystrybucji ubezpieczeń (Dz. U. z 2023 r. poz. 1111 i 1723) ogłasza się, że przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w lutym 2024 r. wyniosło 7978,99 zł.

Od kiedy podwyżki w prokuraturze?

Rozporządzenie wprawdzie weszło w życie w kwietniu 2024 r., ale będzie obowiązywał oz mocą wsteczną, bowiem jak wynika z jego treści:  przepisy rozporządzenia mają zastosowanie do wynagrodzenia zasadniczego asystentów i starszych asystentów prokuratorów od dnia 1 stycznia 2024 r.

Jakie obowiązki ma asystent w prokuraturze regionalnej, okręgowej lub rejonowej?

Jakie obowiązki ma asystent w prokuraturze regionalnej, okręgowej lub rejonowej wykonuje bieżące czynności nadzoru nad dochodzeniem, do których należy:
1) systematyczne zapoznawanie się z aktami sprawy i zwracanie szczególnej uwagi na:
a) zakres przedmiotowy i podmiotowy postępowania,
b) sposób realizacji celów postępowania przygotowawczego,
c) szybkość i trafność podejmowania pierwszych czynności po otrzymaniu zawiadomienia o przestępstwie,
d) sposób dokumentowania ustnych zawiadomień o przestępstwie oraz zasadność wszczynania dochodzeń,
e) prawidłowość przyjętych w dochodzeniu kierunków postępowania,
f) prawidłowość przeprowadzenia i utrwalania dowodów,
g) szybkość postępowania, a zwłaszcza koncentrację czynności,
h) prawidłowość postępowania z dowodami rzeczowymi,
i) prawidłowość przeprowadzenia czynności związanych z wydaniem postanowienia o przedstawieniu zarzutów,
j) realizację uprawnień procesowych uczestników postępowania,
k) sposób weryfikacji zeznań świadków i wyjaśnień podejrzanych,
l) przestrzeganie zasad biurowości, w szczególności poprawności ułożenia materiałów sprawy, numeracji akt, szaty graficznej oraz wykonania obowiązku anonimizacji danych adresowych;
2) badanie terminowości nadsyłania przez Policję lub inne uprawnione organy akt dochodzenia z wnioskiem o przedłużenie czasu jego trwania;
3) badanie poziomu czynności procesowych oraz wydanych w toku dochodzenia zarządzeń i postanowień.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
ZUS nie uzna twojego wynagrodzenia oraz zignoruje treść umowy o pracę - nowe postanowienie Sądu Najwyższego a zasady gry z ZUS i L4 (zwolnienie lekarskie)

Sąd Najwyższy potwierdził, że nagłe podwyższenie wynagrodzenia przed przewidywaną niezdolnością do pracy może zostać uznane za nieważne. ZUS ma prawo zakwestionować podstawę wymiaru składek, jeśli wysokość wynagrodzenia rażąco odbiega od wkładu pracy, a zmiana nastąpiła tuż przed powstaniem prawa do świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. To ważny sygnał dla pracodawców i pracowników.

Sprawiedliwe wynagrodzenie - czyli jakie? "Szczęście w pracy Polaków" [ANALIZA BADANIA]

70 proc. Polaków nie obawia się o stabilność swojego zatrudnienia, ale tylko 41 proc. uważa swoje wynagrodzenie za sprawiedliwe. Ale co oznacza sprawiedliwe czy godne wynagrodzenie? Dla każdego co innego. Poniżej nowe dane z 9. edycji badania „Szczęście w pracy Polaków”.

Dwie istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców od 1 grudnia 2025 r. Dotyczą oświadczenia o powierzeniu pracy i opłat za zezwolenie na pracę

Już za chwilę wchodzą w życie 2 istotne zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców. Już od 1 grudnia 2025 r. czyli od najbliższego poniedziałku obowiązują nowe przepisy dotyczące oświadczenia o powierzeniu pracy cudzoziemcowi, a także nowe wysokości opłat za zezwolenie na pracę.

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia

Rząd chce przeprowadzić rewolucję ruchu na skalę krajową. Jeżeli nie podejmiemy teraz wspólnych działań, będziemy żyli krócej. Będziemy ponosić ogromne koszty leczenia. Ponad połowa polskich pracowników ma nadwagę lub otyłość. Tylko 1/3 pracowników jest aktywnych fizycznie. Jak można dbać o zdrowe i odporne zespoły pracowników?

REKLAMA

Brakuje 1,5 miliona pracowników. Czy Polska wykorzysta potencjał osób z niepełnosprawnościami?

Około miliona osób z niepełnosprawnościami w wieku produkcyjnym wciąż pozostaje poza rynkiem pracy. Ta dysproporcja ogranicza rozwój przedsiębiorstw i obciąża budżet państwa. Eksperci Sodexo podkreślają, że lukę kadrową można zmniejszyć, angażując osoby, które dziś są poza systemem, a chcą pracować. Jak wykorzystać ten potencjał?

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]

Legitymacja emeryta-rencisty: nowe obwieszczenie MRPiPS z dnia 14 listopada 2025 r. [AKT W MOCY OD 21 LISTOPADA 2025]. Chodzi o dokładnie o obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2025 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej w sprawie legitymacji emeryta-rencisty. Co to oznacza?

Lista kontrolna PIP: rewolucja dla pracowników, pracodawców, zleceniobiorców, zleceniodawców. Jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce?

Lista kontrolna PIP. Rewolucja w kontroli zatrudnienia: jak lista kontrolna PIP zmieni rynek pracy w Polsce? Lista kontrolna Państwowej Inspekcji Pracy może stać się przełomowym narzędziem w historii polskiego prawa pracy. Po raz pierwszy pracodawcy, pracownicy i inspektorzy pracy będą dysponować tym samym, uzgodnionym wspólnie instrumentem oceny charakteru zatrudnienia. Dlaczego to takie ważne? Bo wybór odpowiedniej formy zatrudnienia to jedna z najważniejszych decyzji, przed którą staje każdy przedsiębiorca, ale i osoba zatrudniana. Nieprawidłowa kwalifikacja umowy może prowadzić do poważnych konsekwencji prawnych i finansowych – zarówno dla pracodawcy, jak i dla osoby wykonującej pracę. Aby rozwiązać ten problem systemowo, Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki zainicjował prace nad innowacyjnym narzędziem: listą kontrolną, która w przejrzysty sposób wskaże, jaki rodzaj umowy powinien zostać zastosowany w konkretnej sytuacji zawodowej.

Gala Państwowej Inspekcji Pracy na Zamku Królewskim. Przyznano najważniejsze nagrody świata pracy

W środę, 26 listopada 2025 r. w Zamku Królewskim w Warszawie odbyła się coroczna gala Państwowej Inspekcji Pracy. Podczas gali wyróżniono osoby i instytucje, które zasłużyły się dla poprawy warunków pracy, bezpieczeństwa pracowników oraz promocji prawa pracy w Polsce. Wydarzenie zgromadziło przedstawicieli administracji państwowej, pracodawców, związków zawodowych i społecznych inspektorów pracy.

REKLAMA

Analiza rosnącej roli wynajmu pracowników

Braki kadrowe stają się codziennością a wynajem pracowników zyskuje na popularności jako praktyczne narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi. To forma zatrudnienia tymczasowego, w której agencja pracy tymczasowej zatrudnia pracowników tymczasowych i deleguje ich do wykonywania zadań u innego pracodawcy – użytkownika. W Polsce reguluje to ustawa o zatrudnianiu pracowników tymczasowych z 2003 roku, z nowelizacjami, ograniczająca okres pracy tymczasowej do 18 miesięcy w ciągu trzech lat u jednego użytkownika. W odróżnieniu od tradycyjnego zatrudnienia, wynajem pracowników pozwala firmom unikać długoterminowych zobowiązań, jednocześnie szybko uzupełniając luki w zespole.

Zmiany w prawie pracy 2026 – nowe obowiązki, projekty ustaw i co czeka pracowników oraz pracodawców

Rok 2026 przyniesie największą od lat zmianę w prawie pracy i nikt nie będzie mógł jej zignorować. Pracownicy zyskają nowe prawa, firmy staną przed dodatkowymi obowiązkami, a zasady zatrudnienia zmienią się w sposób odczuwalny dla każdego. Od jawności płac, przez nowe definicje mobbingu, aż po reformę PIP i zmianę sposobu liczenia stażu. Nadchodzi rok, który mocno przeorganizuje polskie miejsca pracy.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA