Kategorie

Fundusz świadczeń socjalnych, Urlop wypoczynkowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy komisja socjalna, przyznając środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na „wczasy pod gruszą”, może brać pod uwagę to, że pracownik jest zatrudniony na niepełny etat? Czy przez to może on otrzymać mniej, czy jedynym kryterium powinna być sytuacja materialna? Czy zwrot za „wczasy pod gruszą” można wypłacić naraz wszystkim pracownikom, czy powinno się wypłacać każdemu osobno przed dwutygodniowym urlopem?
Ostatnio coraz głośniej jest o nowych pomysłach na nowelizacje przepisów dotyczących prawa pracy. Choć większość z nich jest wciąż w fazie projektów, wiele ma szansę na wejście w życie z początkiem 2013 r. Nowe regulacje dotyczące urlopów wychowawczych, limit kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich czy kwestia finansowania bonów towarowych z zfśs to tylko niektóre zmiany, jakie mają wejść w życie na początku 2013 r.
Z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są wyłączone świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zfśs, środki wypłacane z funduszu utworzonego na cele socjalno-bytowe na podstawie układu zbiorowego pracy u pracodawców, którzy nie tworzą zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego na zfśs oraz świadczenia urlopowe, wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie.
Na gruncie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie obowiązują regulacje, wskazujące na kategorie pracodawców wypłacających świadczenie urlopowe obowiązkowo. Świadczenie urlopowe ma zatem tylko i wyłącznie charakter uznaniowy. Tak więc pracodawcy, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ani wypłacania świadczenia urlopowego.
Świadczenie urlopowe jest wypłacane raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Świadczenie należy się z mocy prawa i nie jest uzależnione np. od stażu pracy.
Jednym ze świadczeń wypłacanych przez pracodawcę w ramach dofinansowania do wypoczynku są tzw. „wczasy pod gruszą”. Pracownik, który je otrzymał, nie musi przedstawiać pracodawcy dokumentów potwierdzających wysokość wydatków poniesionych na wypoczynek.
Zatrudniam pracownika, który pobiera wcześniejszą emeryturę. Zarabia obecnie 2100 zł. W lipcu br. przebywał na urlopie wypoczynkowym. Zgodnie z kryteriami określonymi w regulaminie zfśs otrzyma dofinansowanie do wczasów w wysokości 520 zł. Skoro za lipiec osiągnie przychód w wysokości 2620 zł, to czy powinien zgłosić w ZUS zawieszenie części emerytury za ten miesiąc?
Pracodawca, który zdecyduje się na wypłacanie pracownikom świadczeń urlopowych, musi je wypłacić tym osobom, które korzystają z co najmniej 14-dniowego wypoczynku.
Nasz pracownik korzystał z urlopu wypoczynkowego od 18 do 31 stycznia 2010 r. Z tego tytułu przysługuje mu świadczenie urlopowe. Nie znamy wysokości odpisu podstawowego na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) na 2010 r. W jakiej wysokości należy wypłacić pracownikowi świadczenie urlopowe?
Zatrudniamy pracownika do 22 sierpnia br. Przed rozwiązaniem umowy o pracę pracownik miał wykorzystać urlop wypoczynkowy, udzielony od 5 do 18 sierpnia br. Dzień przed urlopem wypłaciliśmy mu świadczenie urlopowe. Pracownik zachorował 7 sierpnia br. Nie przedłużymy z nim umowy o pracę, w związku z tym nie będzie już mógł wykorzystać urlopu i powinien zwrócić świadczenie urlopowe. Jakie konsekwencje będzie miało zwolnienie pracownika z obowiązku oddania tej kwoty pod względem podatkowo-składkowym i jak to rozliczyć?
W tym roku utworzyliśmy po raz pierwszy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Tworzymy właśnie regulamin funduszu. W regulaminie chcemy przyznać uprawnionym osobom prawo do dofinansowania do wypoczynku (w wysokości zależnej od dochodu na członka rodziny). Czy prawidłowe będzie wprowadzenie dodatkowo ograniczeń ilościowych przyznawania świadczeń, tzn. ograniczenie możliwości otrzymania dofinansowania do jednego rocznie (dla wszystkich uprawnionych) i ograniczenie możliwości otrzymania dofinansowania tylko do urlopów obejmujących co najmniej dwa tygodnie nieprzerwanego wypoczynku (w przypadku pracowników)? Spotkaliśmy się z różnymi opiniami na ten temat.
Nasz pracownik złożył wniosek o wypłatę świadczenia urlopowego na początku stycznia (będzie przebywał na urlopie od 14 do 25 stycznia 2008 r.). Czy mamy obowiązek wypłacić mu świadczenie, skoro chcemy w tym roku zrezygnować z wypłaty świadczeń urlopowych (do końca stycznia przekażemy pracownikom stosowną informację)?
Wakacyjne wyjazdy pracowników i ich rodzin wiążą się nieodłącznie z dodatkowymi wydatkami. Pracodawca może jednak dofinansować ich letni wypoczynek.
Wakacyjne wyjazdy pracowników i ich rodzin wiążą się nieodłącznie z dodatkowymi wydatkami. Pracodawca może jednak dofinansować ich letni wypoczynek.