Kategorie

Fundusz świadczeń socjalnych

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prezydent podpisał w dniu 3 października 2019 r. ustawę mającą na celu "odmrożenie" od 1 sierpnia 2019 r. funduszu świadczeń socjalnych. Zmianie ulegnie wysokości naliczania od 1 sierpnia 2019 r. odpisu na fundusz socjalny dla osób uprawnionych do zaopatrzenia emerytalnego służb mundurowych oraz ich rodzin.
W 2019 r. zwiększył się odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Ile wynoszą odpisy - podstawowy i dobrowolny - na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w 2019 roku?
Wparcie finansowe pracowników danego zakładu w ramach ZFŚS oferuje wiele możliwości. Jeśli słyszałeś o możliwości dofinansowania swojego pobytu na urlopie albo kolonii twojego dziecka, warto przeanalizować akty prawne, które pomogą dopominać się u pracodawcy o swoje prawa.
Świadczenia oraz wysokość dopłat z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych uzależnia się od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej osoby uprawnionej do korzystania z ZFŚS. Czy pracownikowi, który nie złoży oświadczenia o dochodach przysługują świadczenia z ZFŚS?
Od 1 stycznia 2017 r. wysokość odpisu podstawowego wzrośnie z 1093,93 zł na jednego pracownika do 1185,67 zł. Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych dla nauczycieli będzie dokonywany w oparciu o kwotę bazową z 1 stycznia 2012 r.
Z końcem roku 2015 pracodawca musi dokonać ostatecznej korekty środków z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Na początku 2016 r. ma obowiązek zdecydować o ewentualnej rezygnacji z działalności socjalnej.
1 stycznia 2016 r. wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany mają przyczynić się do usprawnienia procesu wnioskowania i przyznawania świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz podniesienia jakości działań w przypadku orzekania o niepełnosprawności.
Świąteczny dodatek to jeden ze składników wynagrodzenia, który może przyznać pracodawca. To czy otrzymamy taki dodatek zazwyczaj zależy od jego dobrej woli i dostępnych środków. Jakie możliwości premiowania ma pracodawca?
Odpis na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych naliczany jest w stosunku do przeciętnej liczby osób zatrudnionych w danym zakładzie pracy i uzależniony jest od wysokości przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w roku poprzednim lub w drugim półroczu roku poprzedniego, jeżeli przeciętne wynagrodzenie z tego okresu stanowiło kwotę wyższą. Ile będzie wynosić odpis na ZFŚS w 2014 roku?
Świadczenia z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych są uzależnione od sytuacji materialnej pracownika ubiegającego się o nie. Czy na wysokość tychże świadczeń ma wpływ wymiar etatu pracownika?
Przepisy nie określają formy (ustna czy pisemna), w jakiej pracodawca jest zobowiązany weryfikować sytuację rodzinną, materialną i życiową pracowników ubiegających się o świadczenia z zfśs. Ustawodawca nie przesądził też o najwłaściwszym kryterium do oceny tej sytuacji. Pozostawił tę kwestię do dyspozycji pracodawcy i pracowników.
Czy komisja socjalna, przyznając środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na „wczasy pod gruszą”, może brać pod uwagę to, że pracownik jest zatrudniony na niepełny etat? Czy przez to może on otrzymać mniej, czy jedynym kryterium powinna być sytuacja materialna? Czy zwrot za „wczasy pod gruszą” można wypłacić naraz wszystkim pracownikom, czy powinno się wypłacać każdemu osobno przed dwutygodniowym urlopem?
Wypłata zapomogi z ZFŚS uzależniona jest od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Pracodawca ma prawo żądać od osoby ubiegającej się o zapomogę przedstawienia zaświadczenia o zarobkach z innego zakładu pracy. Czy w razie nieprzedłożenia wymaganych danych może odmówić przyznania świadczenia socjalnego?
Bardzo często pracodawcy utożsamiają działalność socjalną tylko z przyznawaniem pomocy dla pracowników. Natomiast definicja działalności socjalnej obejmuje wiele form aktywności, w tym organizowanie imprez integracyjnych.
Dofinansowanie do zimowisk dla dzieci z zfśs będzie możliwe, jeśli ten rodzaj pomocy zostanie wymieniony w regulaminie funduszu. Wysokość dofinansowania do zimowisk dla dzieci powinna być uzależniona od kryterium socjalnego uwzględniającego sytuację pracownika. Oznacza to, że wsparcie z funduszu (przyznawanie ulgowych usług i świadczeń) należy uzależnić np. od wysokości dochodu przypadającego na członka rodziny, od liczby dzieci czy choroby członka rodziny.
Po raz pierwszy tworzymy zfśs. Wiemy, że niektórzy pracownicy będą się ubiegać o dofinansowanie do zimowisk dla dzieci. Jak przyznawać taką pomoc z funduszu?
Stanowisko co do skutków przekroczenia terminu, w jakim pracodawca ma obowiązek poinformować pracowników o rezygnacji z tworzenia ZFŚS i wypłacania świadczenia urlopowego, nie jest jednolite. Państwowa Inspekcja Pracy prezentuje pogląd, zgodnie z którym pracodawca, który nie dotrzyma tego terminu, ma obowiązek przez cały rok wypłacać świadczenia urlopowe lub naliczać fundusz socjalny.
Jesteśmy pracodawcą spoza sfery budżetowej. W naszej firmie od 2009 r. tworzymy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (nie jesteśmy objęci układem zbiorowym pracy i nie jesteśmy zobowiązani do wydania regulaminu wynagradzania). Na początku roku sprawdziliśmy stan zatrudnienia i okazało się, że na 1 stycznia 2013 r. zatrudniamy na pełny etat 10 pracowników. Czy w takiej sytuacji możemy zrezygnować z tworzenia funduszu oraz wypłacania świadczenia urlopowego na stałe? Czy musimy skonsultować się z pracownikami i uzyskać ich zgodę? Czy środki zgromadzone na funduszu możemy przeznaczyć na działalność naszej firmy?
Pracodawca może przeznaczyć część środków zgromadzonych w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych na pożyczki związane z realizacją potrzeb mieszkaniowych pracowników. Zasady udzielania pomocy powinny być określone w regulaminie.
Pracodawcy, zatrudniający mniej niż 20 pracowników, decyzję w sprawie nieutworzenia funduszu i niewypłacania świadczenia urlopowego mogą podjąć i ogłosić jedynie do 31 stycznia danego roku. Decyzja taka jest wiążąca jedynie na dany rok kalendarzowy.
Pracodawca, który w danym roku utworzył zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, do 31 grudnia tego roku musi dokonać korekty odpisu na podstawie rzeczywistej przeciętnej liczby pracowników zatrudnionych na umowy o pracę. W liczbie zatrudnionych nie należy uwzględniać chałupników i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, bez względu na długość trwania tych umów.
Ostatnio coraz głośniej jest o nowych pomysłach na nowelizacje przepisów dotyczących prawa pracy. Choć większość z nich jest wciąż w fazie projektów, wiele ma szansę na wejście w życie z początkiem 2013 r. Nowe regulacje dotyczące urlopów wychowawczych, limit kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich czy kwestia finansowania bonów towarowych z zfśs to tylko niektóre zmiany, jakie mają wejść w życie na początku 2013 r.
Nowe regulacje dotyczące urlopów wychowawczych, limit kosztów uzyskania przychodów z tytułu praw autorskich czy kwestia finansowania bonów towarowych z zfśs to tylko niektóre zmiany, jakie mają wejść w życie na początku 2013 r.
Jedną z form prowadzonej działalności socjalnej jest udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej, a także zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych umową. Z funduszu mogą być finansowane jedynie te rodzaje działalności socjalnej, które są objęte ustawową definicją działalności socjalnej. Pozwala to na udzielanie m.in. pomocy zwrotnej (pożyczki) jedynie na cele mieszkaniowe osobom uprawnionym.
Przepisy nie wymagają, aby wkład finansowy poszczególnych pracodawców we wspólną działalność socjalną był identyczny. Dlatego często jest ona realizowana przez pracodawców o różnym potencjale finansowym.
Środki zgromadzone w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych mogą być przeznaczone m.in. na pożyczki udzielane pracownikom na cele mieszkaniowe. O tym, kto otrzyma taką pożyczkę, decydują kryteria socjalne.
W przypadku gdy pracodawca wypłaca świadczenie urlopowe, to musi je wypłacić wszystkim pracownikom, zarówno pełno-, jak i niepełnosprawnym. Środki na ten cel muszą pochodzić z zfśs i jest niedopuszczalne wypłacenie pracownikom z niepełnosprawnością świadczenia urlopowego ze środków ZFRON.
Nasz pracownik jest po rozwodzie. Ma syna, na którego płaci alimenty. Pracownik nie mieszka z synem. Czy na dziecko tego pracownika przysługuje dofinansowanie z zfśs do kolonii, biletów do kina czy świadczenia w postaci wczasów pod gruszą? Dodam, że zgodnie z obowiązującym u nas regulaminem zfśs, dochód na członka rodziny jest ustalany na podstawie sytuacji materialnej pracowników i może być obniżany o kwotę płaconych alimentów.
Pracodawca, dzieląc środki zgromadzone w zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, musi uwzględnić kryterium socjalne. W przypadku ich niewłaściwego rozdysponowania związek zawodowy może żądać zwrotu nieprawidłowo wypłaconych pieniędzy.
Były pracownik ma prawo do dopłaty do wczasów zarówno dla siebie, jak i dla dziecka w wysokości określonej w regulaminie zfśs. Dofinansowanie do wypoczynku dziecka do 18. roku życia jest zwolnione z podatku w pełnej wysokości. W tym przypadku nie ma znaczenia, czy jest to dziecko własne czy zostało przyjęte na wychowanie. Dopłata do wypoczynku byłego pracownika (emeryta) jest zwolniona z opodatkowania do rocznej kwoty 2280 zł. Od nadwyżki ponad ustalony limit w przypadku emeryta należy zapłacić 10% podatek zryczałtowany.
Przepisy ustawy o zfśs nie regulują zasad tworzenia i działania komisji socjalnych (nazywanych też służbą socjalną). Ich tworzenie, działanie i zakres uprawnień może wynikać jedynie z przepisów wewnątrzzakładowych i nie może naruszać postanowień ustawy.
Od 2012 r. tworzymy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średnioroczny stan zatrudnienia wyliczony przed dokonaniem spłaty pierwszej raty odpisu na fundusz wynosił 32 osoby (wszystkie zatrudnione na pełny etat). Od maja stan zatrudnienia ulegał zmianom – w czerwcu zwolniliśmy 3 pracowników dyscyplinarnie, a w sierpniu 4 osobom zakończyły się terminowe umowy o pracę i wbrew wcześniejszym założeniom nie przedłużyliśmy z nimi współpracy. Ponadto w lipcu zatrudniliśmy jednego pracownika młodocianego (I rok nauki), a w sierpniu jedną osobę na 3/5 etatu i jedną na 1/2 etatu. Nie planujemy zmian w zatrudnieniu do końca roku. Czy w związku ze zmianą stanu zatrudnienia możemy obniżyć odpis na ZFŚS?
Jesteśmy biurem rachunkowym. Od czerwca br. prowadzimy sprawy księgowo-kadrowe firmy, która tworzy zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Średniomiesięczne zatrudnienie w tej firmie w 2012 r. zaplanowano na poziomie 25 etatów, tj. 20 pracowników zatrudnionych na pełny etat w normalnych warunkach, 2 pracowników zatrudnionych na 1/2 etatu w normalnych warunkach, 2 pracowników młodocianych (po jednym w każdym roku nauki) i 2 etaty dla pracowników zatrudnionych w szczególnych warunkach. Pierwsza rata została przekazana 31 maja br. Ile wyniesie i jak ustalić wysokość drugiej raty odpisu podstawowego na zfśs?
Nasz były pracownik, który w 2011 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, wystąpił o dopłatę do wczasów dla niego oraz dziecka siostry, które przyjął na wychowanie. Przedstawił fakturę za wczasy o wartości 4700 zł, w której wyszczególniono koszt wypoczynku dziecka (w wieku 17 lat) w wysokości 1900 zł oraz byłego pracownika (emeryta) w wysokości 2800 zł. Tworzymy zfśs, a były pracownik nie korzystał jeszcze w tym roku ze świadczeń z funduszu. Czy ta osoba ma prawo do świadczeń z zfśs, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy osiągnięty przez nią przychód podlega opodatkowaniu?
Tworzymy zfśs. W ramach integracji chcemy wynająć salę kinową i zaprosić wszystkich pracowników na maraton filmowy. Czy ze środków funduszu możemy sfinansować bilety do kina dla wszystkich uprawnionych, bez stosowania kryterium socjalnego?
Przepisy ustawy o zfśs nie regulują zasad tworzenia i działania komisji socjalnych (nazywanych też służbą socjalną). Ich tworzenie, działanie i zakres uprawnień może wynikać jedynie z przepisów wewnątrzzakładowych i nie może naruszać postanowień ustawy.
Pracodawcy często oferują pomoc pracownikom-rodzicom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej przy zakupie rzeczy niezbędnych w przedszkolu czy szkole. Takie wsparcie może przybierać zarówno formę pieniężną, jak i rzeczową. U pracodawców tworzących zfśs pomoc w tym zakresie pochodzi najczęściej ze środków funduszu, a u pozostałych zatrudniających może zostać sfinansowana ze środków obrotowych.
Pracownikom, którzy zostali przejęci przez nowego pracodawcę, przysługuje uprawnienie do korzystania z funduszu na dotychczasowych zasadach. Zasady postępowania w odniesieniu do środków zfśs są różne w zależności od tego, czy przejęcie dotyczy wszystkich pracowników czy tylko ich części.
W naszej firmie funkcjonuje zfśs. Dotychczas świadczenia z zfśs były różnicowane ze względu na sytuację materialno-bytową zatrudnionych. Sytuacja ta była ustalana na podstawie oświadczeń pracowników, które na żądanie pracodawcy musiały być dokumentowane odpowiednimi zaświadczeniami. Pracownicy jednak protestowali przeciwko konieczności składania oświadczeń, dlatego od 1 czerwca br. zmieniono regulamin zfśs. Teraz nasza spółka nadal różnicuje wartość przyznawanych z zfśs świadczeń, ale robi to na podstawie innego kryterium – średnich zarobków zatrudnionej osoby z ostatnich 3 miesięcy. Czy świadczenia przyznane z zfśs na takich zasadach są wyłączone ze składek ZUS?
W razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Zmianom podlega wtedy również zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w zakresie zarządzania środkami funduszu.
ZFŚS tworzą zarówno pracodawcy prywatni, jak i jednostki sektora publicznego działające w formie samorządowych zakładów budżetowych oraz jednostek budżetowych. Pracodawcy ze sfery budżetowej muszą tworzyć fundusz obligatoryjnie, bez względu na liczbę zatrudnianych pracowników. Oznacza to, że nie mogą oni ani zrezygnować z prowadzenia funduszu, ani dowolnie kształtować wysokości odpisu na ZFŚS. W korzystnej sytuacji znajdują się natomiast pracodawcy prywatni, którzy mają pewną dowolność w prowadzeniu działalności socjalnej.
Zmarł jeden z naszych pracowników. Ponieważ nie miał żadnej rodziny, organizacją pochówku zajmuje się jego sąsiad. Osoba ta zwróciła się do nas z prośbą o udzielenie pomocy finansowej na ten cel. Czy taką pomoc możemy zrealizować ze środków zfśs?
Z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są wyłączone świadczenia finansowane ze środków przeznaczonych na cele socjalne w ramach zfśs, środki wypłacane z funduszu utworzonego na cele socjalno-bytowe na podstawie układu zbiorowego pracy u pracodawców, którzy nie tworzą zakładowego funduszu świadczeń socjalnych – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego na zfśs oraz świadczenia urlopowe, wypłacane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy o zfśs – do wysokości nieprzekraczającej rocznie kwoty odpisu podstawowego określonej w tej ustawie.
Na gruncie ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych nie obowiązują regulacje, wskazujące na kategorie pracodawców wypłacających świadczenie urlopowe obowiązkowo. Świadczenie urlopowe ma zatem tylko i wyłącznie charakter uznaniowy. Tak więc pracodawcy, którzy według stanu na dzień 1 stycznia danego roku kalendarzowego zatrudniają mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, nie mają obowiązku tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych ani wypłacania świadczenia urlopowego.
Świadczenia wypłacane pracownikom jako dopłata do wypoczynku urlopowego pracowników mogą być finansowane ze środków zfśs lub ze środków obrotowych pracodawcy. Źródło finansowania, zasady przyznawania świadczeń, a także wielkość zatrudnienia u danego pracodawcy mają wpływ na konieczność opłacania składek ZUS od kwot wypłaconej pomocy.
Dla niektórych pracodawców, zobowiązanych do tworzenia ZFŚS i znajdujących się w trudnej sytuacji ekonomicznej, koszty związane z funkcjonowaniem funduszu mogą okazać się zbyt dużym obciążeniem finansowym. Dlatego, poszukując oszczędności, pracodawcy mogą m.in. podjąć decyzję o rezygnacji z funduszu nawet w trakcie roku.
Zatrudniamy kilku niepełnosprawnych pracowników, na których dokonujemy zwiększenia odpisu na zfśs. Jeden z tych pracowników do końca kwietnia miał ważne orzeczenie o niepełnosprawności i nie występował o kolejne. Czy w tej sytuacji będziemy mogli dokonać zwiększenia odpisu na tę osobę?
Świadczenie urlopowe jest wypłacane raz w roku każdemu pracownikowi korzystającemu z urlopu wypoczynkowego w wymiarze co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych. Świadczenie należy się z mocy prawa i nie jest uzależnione np. od stażu pracy.
Czy w regulaminie zfśs możemy umieścić zapis, że z powodu trudnej sytuacji życiowej osoba uprawniona może zwrócić się z prośbą do dyrektora jednostki o przesunięcie terminu spłaty pożyczki na cele mieszkaniowe, np. o 1 miesiąc?
Pomoc na cele mieszkaniowe uzupełnia finansowanie potrzeb mieszkaniowych pracowników i byłych pracowników – emerytów i rencistów.