| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP

Temat: akta osobowe

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu akta osobowe. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące akta osobowe.

Świadectwo pracy w aktach osobowych pracownika

Aktualizacja: 18.06.2014

Obowiązkiem każdego pracodawcy jest prowadzenie akt osobowych pracownika. Dokumenty związane z ustaniem zatrudnienia, a więc także kopię wydanego pracownikowi świadectwa pracy przechowuje się w części C tych akt. Czy tak samo jest w przypadku umów terminowych? »

Jak prawidłowo prowadzić akta osobowe

Aktualizacja: 18.09.2014

Pracodawca ma obowiązek założenia i prowadzenia oddzielnie dla każdego pracownika akt osobowych. Poza aktami pracodawcy prowadzą odrębnie dla każdego zatrudnionego m.in. imienną listę wypłacanego wynagrodzenia. »

Prowadzenie akt osobowych pracownika

Aktualizacja: 04.07.2012

Obowiązek założenia i prowadzenia dokumentacji pracowniczej dotyczy każdego pracodawcy, nawet zatrudniającego jednego pracownika. Obowiązkowe jest również jej przechowywanie przez 50 lat w odpowiednich warunkach. »

Zalety i wady outsourcingu kadrowo-płacowego

Aktualizacja: 22.05.2012

Przekazanie przez pracodawcę do wykonania zewnętrznej firmie określonych obowiązków związanych z prowadzoną aktywnością gospodarczą (outsourcing) ma na celu przede wszystkim odciążyć przedsiębiorstwo, aby mogło ono w pełni skoncentrować się na podstawowych celach swojej działalności. »

Jak przekazać pracownikowi informację o warunkach zatrudnienia

Aktualizacja: 25.11.2011

Pracodawca zatrudniając nowego pracownika musi poinformować go o warunkach zatrudnienia. Warto jednak pamiętać, że taki sam obowiązek istnieje w razie zmiany tych warunków, np. po uzyskaniu prawa do wyższego wymiaru urlopu wypoczynkowego. »

Zaświadczenie o zatrudnieniu i wynagrodzeniu pracownika

Aktualizacja: 22.09.2011

Zatrudniamy pracownika, który bardzo często, czasami dwa razy w miesiącu, przychodzi do działu kadr z prośbą o wystawienie zaświadczenia o zatrudnieniu i wynagrodzeniu. Pracownik twierdzi, że zaświadczenie jest mu potrzebne do przedłożenia odpowiednim organom. Czy w każdym przypadku musimy wydawać takie zaświadczenia, czy możemy np. ograniczyć ich sporządzanie do jednego zaświadczenia na kwartał? »

Zmiana przepisów o przechowywaniu dokumentacji pracowniczej jest niezbędna

Aktualizacja: 19.09.2011

Zdaniem Pracodawców RP przepisy zobowiązujące firmy do przechowywania papierowej dokumentacji pracowniczej przez 50 lat są złe. Powodują one poważne trudności i generują dodatkowe koszty. »

Na jaki adres pracodawca powinien wysłać świadectwo pracy?

Aktualizacja: 20.09.2011

Pracownik kończy pracę w naszym przedsiębiorstwie i wyjeżdża za granicę. W związku z zakończeniem zatrudnienia musimy wydać pracownikowi świadectwo pracy. W jego aktach osobowych mamy adres zameldowania, ale pod tym adresem nikogo nie będzie. Czy mogę wysłać świadectwo na podany przez niego adres rodziców? Czy muszę mieć na piśmie prośbę pracownika o wysłanie świadectwa pracy na wskazany adres? »

Jak pracownik powinien podpisywać dokumenty kadrowe

Aktualizacja: 02.09.2011

Mamy wątpliwości, jak należy prawidłowo podpisywać dokumenty kadrowe. Nasi pracownicy różnie je bowiem podpisują. Czy pracownik powinien złożyć swój czytelny podpis na umowie o pracę, czy wystarczy tylko parafa? Czy pracownik musi podpisywać każdą stronę umowy o pracę czytelnym podpisem? Czy na innych dokumentach kadrowych, które trzeba sporządzać w formie pisemnej, musi być podpis, czy wystarczy parafa pracownika? »

Czy akta osobowe pracowników należy przechowywać w siedzibie zakładu pracy?

Aktualizacja: 19.05.2011

Jestem pracownikiem spółki X od 15 lat. Na początku 2011 r. zwróciłem się do działu kadr o udostępnienie mi moich akt osobowych. Dowiedziałem się, że w kadrach nie ma teczek, gdyż podobno są w firmie, która je prowadzi, i w związku z tym nie mogą być mi udostępnione. Czy akta nie powinny być przechowywane w siedzibie zakładu pracy? »

Przechowywanie dokumentów ze zdjęciami w aktach osobowych pracowników

Aktualizacja: 15.06.2011

Pracownicy dostarczają nam różne dokumenty ze zdjęciami potwierdzające ich kwalifikacje zawodowe, np. prawo jazdy, dyplom wyższej uczelni itp. Czy dopuszczalne jest przechowywanie w aktach osobowych pracownika kopii tych dokumentów? »

Wystawienie przez pracodawcę odpisu świadectwa pracy

Aktualizacja: 06.06.2011

Jeden z byłych pracowników zwrócił się z prośbą o wydanie oryginału świadectwa pracy z lat 70 - jest ono potrzebne do przyznania renty w ZUS. Firma, w której pracował, kilkakrotnie się przekształcała i obecnie my jesteśmy jej następcą prawnym. Czy należy wystawić tej osobie zaświadczenie o zatrudnieniu (jestem w posiadaniu teczki osobowej z wszystkimi oryginalnymi dokumentami) czy duplikat bądź odpis świadectwa pracy? Jak taki dokument powinien wyglądać: jakie wpisać daty, czy opatrzyć pieczątką obecnej firmy czy zamieścić dane z poprzedniej? Dodatkowo na oryginale świadectwa pracy dostrzegłam błąd w dacie urodzenia pracownika. Czy mam go poprawić od razu, czy np. zrobić potem korektę duplikatu? »

Obowiązek usunięcia zawiadomienia o ukaraniu z akt osobowych pracownika

Aktualizacja: 24.05.2011

Pracownik został ukarany naganą za picie alkoholu w czasie pracy. Niedługo minie rok od jego ukarania. Pracownik jest obecnie na jednomiesięcznym wypowiedzeniu, które otrzymał z powodu utraty do niego zaufania spowodowanej wprowadzeniem w błąd przełożonego. Nie chcemy usuwać odpisu zawiadomienia o ukaraniu pracownika z akt osobowych, ponieważ w przypadku odwołania się do sądu pracy będziemy mogli wykazać, że pracownik jest niezdyscyplinowany i już wcześniej były zastrzeżenia do jego pracy. W ciągu ostatniego roku pracownik nie miał kar porządkowych, ale miał ustne uwagi przełożonego do wykonywanej pracy. Czy możemy pozostawić informację o karze w aktach osobowych? »

Dokumenty kadrowe - czy powinny posiadać komparycję?

Aktualizacja: 27.04.2011

Czy należy zamieszczać komparycję w dokumentach kadrowych, np. w umowie o pracę, w świadectwie pracy, w wypowiedzeniu umowy o pracę, w umowie zlecenia lub w umowie o dzieło? Dotychczas nie we wszystkich wymienionych dokumentach to robiłam, ale dowiedziałam się, że moje postępowanie było nieprawidłowe. »

Treść świadectwa pracy

Aktualizacja: 30.03.2011

Czy w świadectwie pracy w pkt „był niezdolny do pracy przez okres ... dni” powinno się podać jedynie liczbę dni przebywania na zwolnieniu lekarskim sumarycznie, czy można podać dokładnie, kiedy była nieobecność i ile trwała? Czy należy wymieniać, że np. część z tych zwolnień była w ramach opieki nad dzieckiem? Jeśli nie trzeba wymieniać szczegółów, to czy gdzieś powinno się zaznaczyć, że jedno z tzw. L4 było na dziecko i trwało X czasu? »

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

PAŹ21
TydzieńPWŚCPSN
40293012345
416789101112
4213141516171819
4320212223242526
4427282930310102

Ostatnio na forum

Narzędzia kadrowego

Eksperci infor.pl

MotoKariera

Kariera w motoryzacji na najwyższym biegu!

Zostań ekspertem Infor.pl »