REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Składniki wynagrodzenia, PIT

Szczepienia przeciw grypie - czy ich wartość jest przychodem zatrudnionych?

W październiku 2012 r. zamierzamy w całości sfinansować pracownikom i stale współpracującym z nami zleceniobiorcom szczepienia przeciwko grypie. Czy takie świadczenie będzie stanowić dla nich przychód, od którego należy odprowadzić składki i podatek?

Jakie składniki wynagrodzenia wliczać do podstawy wymiaru zasiłku

Premie, nagrody i inne składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy miesięczne wlicza się do podstawy wymiaru zasiłku chorobowego w kwocie wypłaconej pracownikowi za miesiące kalendarzowe, z których wynagrodzenie przyjmuje się do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku.

PIT-11 i PIT-4R w razie likwidacji pracodawcy

Od 1 lutego do 30 kwietnia br. zatrudnialiśmy zleceniobiorcę, a od 4 maja do 31 lipca br. ta sama osoba świadczyła u nas pracę na podstawie umowy o pracę. Czy mamy obowiązek wystawić pracownikowi, a wcześniej zleceniobiorcy, w ciągu roku jeden PIT-11 obejmujący przychody zarówno ze zlecenia, jak i z umowy o pracę? Czy powinniśmy jednak odrębnie rozliczyć jego przychody i wystawić dwie informacje PIT-11? Ponadto z końcem sierpnia zakład zostanie zlikwidowany. W jakim terminie powinniśmy wystawić PIT-11 i PIT-4R?

Konsekwencje przyznania studiującym pracownikom nagrody za wyniki w nauce

Chcemy wyróżnić studentów (zarówno naszych pracowników, jak i klientów niebędących pracownikami), którzy ukończą w tym roku studia z najlepszym wynikiem, nagrodami – albumem oraz nagrodą pieniężną. Kierunek studiów wybrany przez każdego z pracowników jest ich samodzielną decyzją i nie ma związku z zajmowanymi stanowiskami ani z wykonywaną pracą. Czy w takim przypadku u obdarowanych pracowników powstanie przychód do opodatkowania i oskładkowania, który należy doliczyć do wynagrodzenia za pracę? Kto powinien odprowadzić podatek od wartości przekazanej nagrody?

REKLAMA

Kiedy należy ponownie ustalić podstawę wymiaru zasiłku

Podstawę zasiłku ustala się na nowo, np. gdy zmianie ulega wymiar czasu pracy. Nie ma wówczas znaczenia, że przerwa między pobieraniem zasiłków była krótsza niż 3 miesiące kalendarzowe.

Opodatkowanie dofinansowania do wyjazdów członków stowarzyszenia

Jesteśmy stowarzyszeniem, które organizuje wyjazdy naukowo-techniczne dla swoich członków. Nie są oni jednak pracownikami, nie należą również do składu zarządu, ale otrzymują dofinansowanie do tych wyjazdów. Czy takie dofinansowanie podlega opodatkowaniu?

Rozliczanie gratisu nieodpłatnie przekazanego pracownikowi

Opodatkowanie opłacanego przez pracodawcę dojazdu pracownika na nieobowiązkowe badania lekarskie

Naszym pracownikom zapewniliśmy bezpłatny dojazd na obowiązkowe i nieobowiązkowe badania lekarskie. Czy w tej sytuacji u tych osób powstanie przychód do opodatkowania?

REKLAMA

Dofinansowanie z zfśs do wypoczynku byłym pracownikom

Nasz były pracownik, który w 2010 r. rozwiązał stosunek pracy w związku z przejściem na emeryturę, wystąpił o dopłatę do wczasów dla niego oraz dziecka siostry, które przyjął na wychowanie. Przedstawił fakturę za wczasy o wartości 4700 zł, w której wyszczególniono koszt wypoczynku dziecka (w wieku 17 lat) w wysokości 1900 zł oraz emeryta w wysokości 2800 zł. Tworzymy zfśs, a były pracownik nie korzystał jeszcze w tym roku ze świadczeń z funduszu. Czy były pracownik (emeryt) ma prawo do świadczeń z zfśs, a jeżeli tak, to w jakiej wysokości? Czy osiągnięty przez niego przychód podlega opodatkowaniu?

Umowa zlecenia z wynagrodzeniem niższym niż 200 zł miesięcznie - składki i podatek

Prowadzę mały zakład usługowy. Planuję zatrudnić na umowę-zlecenie osobę do sprzątania magazynu na 4 godziny, raz w tygodniu. Zleceniobiorca otrzyma wynagrodzenie niższe niż 200 zł miesięcznie. Słyszałem, że ta kwota nie podlega składkom na ubezpieczenia społeczne i jest zwolniona z podatku dochodowego. Czy to prawda?

Kwota wolna od podatku za świadczenia z funduszu socjalnego

Uwzględnianie premii regulaminowej w podstawie wynagrodzenia za godziny nadliczbowe

W naszej spółce pracownicy oprócz stałego wynagrodzenia otrzymują również premię regulaminową, której wysokość może wynosić maksymalnie 30% płacy zasadniczej. Przyznanie premii i jej wysokość zależą od jakości wykonanych produktów, czasu dostawy i dni nieobecności pracownika w pracy. Czy taką premię możemy uznać za stały składnik wynagrodzenia i wliczać do dodatku i wynagrodzenia za godziny nadliczbowe?

Opodatkowane wynagrodzenia pracownika przebywającego za granicą

Podstawowe znaczenie przy ustalaniu miejsca opodatkowania dochodów osiąganych przez pracowników oddelegowanych do pracy w innym państwie ma to, czy ich pobyt za granicą był krótszy czy dłuższy niż 183 dni w roku podatkowym. Jeśli pracownik pracuje za granicą dłużej niż 183 dni, od jego dochodów trzeba opłacić podatek za granicą i rozliczyć go w Polsce dopiero po zakończeniu roku podatkowego.

Jak obliczyć wynagrodzenie z tytułu umowy autorskiej

Podwyższone 50­proc. koszty uzyskania przychodów można zastosować w przypadku twórców korzystających z praw autorskich, jeżeli efektem wykonanej przez nich pracy jest utwór w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych.

Dofinansowanie do biletów na imprezy kulturalne

Chcemy przyznać pracownikom dofinansowanie z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych na pokrycie kosztów zakupu biletów na imprezy kulturalne. Pracownicy mieliby otrzymywać dofinansowanie na podstawie przedłożonej faktury wystawionej na siebie. Czy takie dofinansowanie z zfśs będzie zwolnione z podatku dochodowego do kwoty 380 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Umowa zlecenia - określenie wysokości wynagrodzenia

Planujemy zawarcie umowy zlecenia z 23-letnim studentem. Chcemy rozliczać się z nim cyklicznie, co miesiąc, przy czym kwoty miesięcznego wynagrodzenia nie przekroczą 200 zł. Czy jeśli w umowach określimy taką wysokość wynagrodzenia, a przychód zleceniobiorcy w 2011 r. nie przekroczy 3091 zł, to odzyska on podatek zapłacony w tym roku z zawartych umów?

Kontrola wypłaty wynagrodzeń - uprawnienia inspekcji

Inspektorzy pracy mogą kontrolować prawidłowość wypłaty wynagrodzeń także byłych pracowników. W tym przypadku dodatkowo skontrolowany zostanie termin wypłaty np. odprawy emerytalno-rentowej oraz ekwiwalentu za urlop wypoczynkowy.

Składki i podatek od dofinansowania kosztów pobytu w sanatorium

Odszkodowanie za wypadek przy pracy przychodem ze stosunku pracy?

Kwestia opodatkowania i oskładkowania odszkodowania pozasądowego z tytułu uszczerbku na zdrowiu, jakiego doznał pracownik w wyniku wypadku przy pracy, i możliwości zaliczenia takiego odszkodowania do kosztów uzyskania przychodów jest dyskusyjna i może być przyczyną sporów z organami podatkowymi.

Zwolnienie z podatku wartości sfinansowanego przez pracodawcę kursu językowego dla pracowników

Wartość sfinansowanego przez pracodawcę kursu językowego dla pracowników posługujących się językiem obcym podczas wykonywania obowiązków pracowniczych jest zwolniona z podatku – uznał dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 25 stycznia 2011 r. (IPPB4/415-826/10-4/JK).

W jakim terminie należy wypłacić wynagrodzenie?

Pracownicy są wynagradzani stałą stawką miesięczną. Dodatkowo otrzymują prowizję od sprzedaży, ale jej wysokość możemy określić dopiero po zakończeniu miesiąca. Z tego powodu w regulaminie wynagradzania ustaliliśmy termin wypłaty na 10. dzień następnego miesiąca. Czy postępujemy prawidłowo?

Szkła kontaktowe w szczególnych sytuacjach są zwolnione z podatku – ogólne stanowisko Ministra Finansów

Nagrody i premie dla pracowników

Pracodawca nie ma obowiązku przyznawania pracownikom nagród i premii. Jeśli jednak zdecyduje się na przyznawanie takich świadczeń, powinien dokładnie określić, czy będą to nagrody, czy premie, a w przypadku tych ostatnich – jaki będą miały charakter: uznaniowy czy regulaminowy. Od tego zależy bowiem, czy i kiedy pracownik ma prawo domagać się wypłaty.

Wliczanie dodatku uzupełniającego do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego

W styczniu wypłaciliśmy nauczycielom jednorazowe dodatki uzupełniające. Nauczyciel, który zachorował w kwietniu br., otrzymał taki dodatek w wysokości 138 zł, przy czym w ubiegłym roku przepracował 241 dni, a powinien przepracować 253 dni. Proszę o informację, czy do podstawy wymiaru wynagrodzenia chorobowego należy wliczyć dodatek uzupełniający i czy należy uzupełnić go o dni nieobecności w pracy?

Wysłanie PIT-11 na nieaktualny adres

Wysłałem listem poleconym PIT-11 na adres zamieszkania byłego pracownika. Po kilku tygodniach korespondencja wróciła z adnotacją, że adresat wyprowadził się. Nie posiadam żadnej informacji dotyczącej aktualnego miejsca zamieszkania byłego pracownika i nie mam z nim kontaktu. Ponadto minął już termin na złożenie zeznania rocznego. Czy za niedostarczenie informacji PIT-11 grożą mi jakieś konsekwencje?

Umowa zlecenia zawarta z członkiem zarządu - koszty uzyskania przychodów

Chcemy zawrzeć z członkiem zarządu odpłatną umowę zlecenia, na podstawie której będzie on pełnił swoją funkcję, tj. m.in. współzarządzał firmą, wykonywał czynności doradcze. Taka umowa jest, naszym zdaniem, potrzebna, ponieważ uchwała powołująca tę osobę na członka zarządu nie zawiera treści dotyczących zakresu obowiązków ani wysokości przysługującego jej wynagrodzenia. Czy w tej sytuacji dopuszczalne jest zawarcie takiej umowy? Jeżeli tak, to jakie koszty uzyskania przychodów powinniśmy zastosować do wynagrodzenia wynikającego z tego zlecenia?

Czy należy odprowadzić składkę na FEP od nagrody rocznej?

Nagrody roczne za 2010 r. zostały wypłacone na początku kwietnia. Jeden z pracowników od 1 maja do 31 grudnia 2010 r. był zatrudniony na stanowisku pracy, na którym wykonywana jest praca w szczególnych warunkach, ale od 10 listopada 2010 r. do 15 lutego 2011 r. był na zwolnieniu lekarskim i w rezultacie pracy tej nie wykonywał. Z tego tytułu wypłacono mu najpierw wynagrodzenie za czas choroby, zgodnie z art. 92 k.p., a następnie zasiłek z ubezpieczenia chorobowego. Czy od premii rocznej, wypłacanej w 2011 r. za 2010 r., należy odprowadzić składkę na Fundusz Emerytur Pomostowych za tego ubezpieczonego? Jeżeli tak, to w jakiej części?

Nagroda jubileuszowa nie jest obowiązkowa w każdym zakładzie pracy

Wynagrodzenia kadry kierowniczej – teoria i praktyka

Informacja dla pracownika o wysokości składników jego wynagrodzenia

Pracodawca przelewa co miesiąc wynagrodzenie na konta pracowników. Jeden z nich zwrócił się z prośbą o wyszczególnienie poszczególnych kwot składających się na jego pensję. Czy w tym przypadku pracodawca ma obowiązek wręczenia pracownikowi tzw. paska płacowego z wyszczególnieniem, jaka kwota i za co została mu przelana?

Jak przeliczyć wynagrodzenie brutto na wynagrodzenie netto

W praktyce pracodawcy bardzo często posługują się pojęciem wynagrodzenia brutto lub netto. Podział ten funkcjonuje, mimo że ani w przepisach Kodeksu pracy, ani w aktach wykonawczych do niego nie istnieje definicja wynagrodzenia brutto i netto.

Czy bony wielkanocne przyznane zleceniobiorcy, który jest emerytem – byłym pracownikiem firmy, są zwolnione z podatku

Z okazji świąt wielkanocnych chcemy dać pracownikom bony finansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Bony otrzymają również nasi emeryci, m.in. nasz były pracownik, który obecnie jest na emeryturze i z którym zawarliśmy umowę zlecenia na pół roku. Czy w stosunku do tej osoby można zastosować zwolnienie z podatku do 2280 zł, czy należy traktować to jako świadczenie dla zleceniobiorcy i nie będzie ono zwolnione z podatku?

Podatek a paczka dla członka rodziny

Prowadzę w zakładzie pracy księgowość. Jeden z pracowników przeszedł na rentę. Z funduszu socjalnego zakupiliśmy paczki dla dzieci pracowników. Dziecko tego pracownika również otrzymało paczkę o wartości 200 zł. Czy wartość tej paczki jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych?

Uchylenie regulaminu wynagradzania

W naszym zakładzie pracy od 9 lat przepisem regulującym zasady wynagradzania pracowników jest regulamin wynagradzania uzgodniony z działającą w zakładzie organizacją związkową. Pracodawca uchylił regulamin wynagradzania i poinformował, że był on bezprawny, gdyż zasady wynagradzania reguluje rozporządzenie płacowe, a nasz zakład obecnie zatrudnia tylko 9 pracowników. Nadmieniamy, że nowe regulacje pozbawiają nas wielu świadczeń, np. zmniejszono nagrody jubileuszowe, odprawy. Czy działania pracodawcy naruszają obowiązujące przepisy?

Kiedy można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów do wynagrodzenia z umowy o pracę

Zatrudniliśmy pracownika na stanowisku informatyka, który będzie m.in. wykonywał prace twórcze polegające na pisaniu programów użytkowych na potrzeby naszej firmy i na zamówienia naszych klientów zewnętrznych. W umowie o pracę jest zapis dotyczący przeniesienia praw autorskich na pracodawcę oraz dokładny opis czynności związanych z prawem autorskim. Trudno nam jednak wyodrębnić konkretną kwotę wynagrodzenia za te prace. Jesteśmy w stanie prowadzić jedynie szczegółową ewidencję prac twórczych i określić procentowo, jaka część czasu pracy w danym miesiącu przypadła na prace twórcze, a jaka na pozostałe czynności (obsługa techniczna sprzętu, baz danych, wdrożenie i obsługa zakupionych programów itp.), a tym samym rozdzielić wynagrodzenie za utwory i pozostałe czynności. Czy do części wynagrodzenia będącego honorarium za prace twórcze możemy w tej sytuacji zastosować 50% koszty uzyskania przychodów?

Kiedy trzeba wypłacić odprawę ze zwolnień grupowych

Jeżeli pracodawca dokonuje zwolnień grupowych, wówczas powinien wypłacić odprawę każdemu zwalnianemu pracownikowi. Prawo do jej otrzymania nie jest uzależnione od rodzaju umowy, czasu pracy, a także tego, czy pracownik w trakcie zwolnień grupowych wykonywał swoje obowiązki.

Rozliczenie roczne podatku PIT - szkolenie PARP

Pracownicy otrzymali już PIT od pracodawców za 2010 rok. Wiele osób liczy na zwrot z podatku, dlatego zależy im na szybkim rozliczeniu się z urzędem skarbowym. Najłatwiejszym sposobem obniżenia podatku jest skorzystanie z ulg i odliczeń podatkowych. Dla podatników rozliczających się samodzielnie Akademia PARP przygotowała szkolenie e-learningowe „Podatek PIT dla osób nieprowadzących działalności gospodarczej”.

Wypłata trzynastek za 2010 rok

Wypłata tzw. trzynastki jest obowiązkiem pracodawców sfery budżetowej i samorządowej. Inni pracodawcy mogą to robić z własnej woli. Zasadą jest, że trzynasta pensja za dany rok powinna być wypłacona do końca pierwszego kwartału następnego roku. Jest to przychód pracownika, od którego należy rozliczyć podatek dochodowy według zasad obowiązujących w bieżącym roku, gdyż został uzyskany w 2011 r.

Czy pracownik powinien zwrócić pracodawcy premię wypłaconą przez pomyłkę

Czy firma może dopłacać do kolejnego semestru studiów

Jedna z pracownic w naszej firmie rozpoczęła drugi semestr studiów podyplomowych. Czy pracodawca może pokrywać koszty dalszej nauki pracownicy? W jakim trybie należy przyznać pracownikowi dopłatę? Czy od otrzymanej dopłaty pracownik musi odprowadzić składki na ubezpieczenie społeczne i zaliczkę na podatek dochodowy?

Jak prawidłowo obniżyć składkę zdrowotną do kwoty zaliczki na podatek

Gdy składka na ubezpieczenie zdrowotne jest wyższa od zaliczki na podatek dochodowy, wówczas kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne należy obniżyć do wysokości tej zaliczki. Zdarza się to często przy oskładkowaniu pracowników z niskimi zarobkami.

Jak ustalać staż uprawniający do „trzynastki” i jej wysokość

Pracodawcy sektora finansów publicznych muszą w najbliższym czasie ustalić uprawnienia pracowników do dodatkowego wynagrodzenia rocznego, tzw. „trzynastki”. Najwięcej trudności powstaje podczas ustalania stażu wymaganego do nabycia prawa do tego świadczenia. Jednak wątpliwości pojawiają się również przy obliczaniu wysokości świadczenia. Poniżej przybliżamy zasady prawidłowego ustalania okresów zatrudnienia dla różnych przypadków oraz wyznaczania wysokości dodatkowego wynagrodzenia rocznego.

Egzekucja z wynagrodzenia należności niealimentacyjnych

Pracodawca zobowiązany jest wypłacać pracownikowi wynagrodzenie za wykonaną pracę. W pewnych sytuacjach może jednak dokonywać potrąceń z wynagrodzenia pracownika, np. na zaspokojenie stwierdzonych prawomocnym wyrokiem sądowym zaległych wierzytelności.

Rozliczenie roczne w PIT-11 za 2010 r.

Opodatkowanie umów do 200 zł

Każda umowa do 200 zł, która została podpisana z osobą niebędącą pracownikiem, podlega opodatkowaniu 18% stawką ryczałtu. Ilość takich umów zawartych w danym miesiącu z jedną osobą jest bez znaczenia.

ZUS wysyła emerytom i rencistom PIT-y z informacją o uzyskanych dochodach

Zakład Ubezpieczeń Społecznych zobowiązany jest sporządzić, a następnie przesłać informację o uzyskanych w 2010 r. dochodach wszystkim osobom, które choć przez jeden miesiąc minionego roku otrzymywały z ZUS świadczenie. Do 28 lutego formularze PIT otrzyma ponad 9 mln osób, z których ponad 8 mln to emeryci i renciści.

Jak ustalić wynagrodzenie za urlop szkoleniowy

Przy ustalaniu wynagrodzenia za urlop szkoleniowy stosuje się zasady obliczania wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy. Odstępstwa od tych zasad występują w sytuacji, gdy pracownik otrzymuje zmienne składniki wynagrodzenia.

Coraz mniej firm zatrudnia osoby niepełnosprawne

Posiłki dla pracowników

Odprawa pośmiertna a zasiłek pogrzebowy

Odprawa pośmiertna i zasiłek pogrzebowy to dwa różne, niezależne od siebie świadczenia wypłacane na podstawie innych przepisów prawa. Dlatego wypłacenie zasiłku pogrzebowego przez ZUS rodzinie zmarłego pracownika nie zwalnia pracodawcy z wypłaty odprawy pośmiertnej.

REKLAMA