Informacja dla pracownika o wysokości składników jego wynagrodzenia
REKLAMA
Pracodawca nie musi wystawiać tzw. paska płacowego zawierającego wszystkie składniki wynagrodzenia oraz informacje o zapłaconych składkach.
Pracodawca nie ma obowiązku informowania pracownika o rodzaju i wysokości poszczególnych składników jego wynagrodzenia Jeśli odmówi udzielenia tego rodzaju informacji, nie poniesie żadnej kary. Zatrudniony nie dysponuje bowiem żadnymi środkami prawnymi, aby zmusić pracodawcę do podjęcia odpowiedniego działania. Jeśli jednak pracownik zażąda udzielenia takiej informacji, wówczas pracodawca ma obowiązek udostępnić do wglądu dokumenty, na podstawie których zostało obliczone jego wynagrodzenie (art. 85 § 5 k.p.).
Każdy pracodawca musi natomiast przekazywać pracownikowi wszystkie informacje, które były zawarte w imiennych raportach miesięcznych, składanych przez niego do ZUS. Informację można przekazać w formie papierowej lub za zgodą pracownika w formie elektronicznej. Raport przekazany ubezpieczonemu zawiera miesiąc i rok, których raport dotyczy. Powinien łączyć więc w sobie zawartość wszystkich raportów przekazanych do ZUS za ubezpieczonego za dany okres rozliczeniowy. Nie musi przy tym być sporządzony przy wykorzystaniu formularza ZUS RMUA. Jest to jedynie propozycja, która ma ułatwić sporządzanie informacji dla ubezpieczonych. Pracodawcy mogą przekazywać ten raport w innej formie, pod warunkiem że spełnia ona wymogi określone w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych. Przykładowo pasek płacowy zawierający wszystkie składniki wynagrodzenia, jeśli dodatkowo znajdują się na nim niezbędne informacje z formularza opracowanego przez ZUS, może być traktowany jako dokument na prawach RMUA. W praktyce jednak większość pracodawców wybiera druk ZUS RMUA. Jeśli pracodawca nie prześle w odpowiednim terminie do ZUS deklaracji rozliczeniowych oraz imiennych raportów miesięcznych, wówczas grozi mu grzywna do 5 tys. zł.
Podstawa prawna
- Art. 85 § 5 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy – t.j. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost. zm. Dz.U. z 2011 r. nr 36, poz. 181.
- Art. 41 ust. 8, art. 47a ust. 1 i 2, art. 98 ust. 1 pkt 6 i 6a ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych – t.j. Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585; ost. zm. Dz.U. z 2010 r. nr 257, poz. 1725.
Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie
Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi
Posiadasz już konto? Zaloguj się.REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
REKLAMA