REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wysłanie PIT-11 na nieaktualny adres

Łukasz Matys

REKLAMA

Wysłałem listem poleconym PIT-11 na adres zamieszkania byłego pracownika. Po kilku tygodniach korespondencja wróciła z adnotacją, że adresat wyprowadził się. Nie posiadam żadnej informacji dotyczącej aktualnego miejsca zamieszkania byłego pracownika i nie mam z nim kontaktu. Ponadto minął już termin na złożenie zeznania rocznego. Czy za niedostarczenie informacji PIT-11 grożą mi jakieś konsekwencje?

Pana postępowanie było prawidłowe. Ponadto zwróconą przesyłkę powinien Pan przechowywać razem z dowodami potwierdzającymi wysłanie informacji PIT-11. W razie kontroli organów podatkowych nie będzie podstaw do kwestionowania prawidłowego przekazania byłemu pracownikowi informacji PIT-11.

REKLAMA

Autopromocja

UZASADNIENIE

Płatnik podatku dochodowego ma obowiązek przekazać podatnikowi i właściwemu urzędowi skarbowemu do końca lutego danego roku imienną informację o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11). Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej updof) nie regulują jednak zasad doręczania tej informacji. Dlatego w takim przypadku warto posiłkować się orzecznictwem sądów administracyjnych. Przykładowo, WSA w Poznaniu w uzasadnieniu wyroku z 22 października 2010 r. (sygn. akt I SA/Po 486/10) stwierdził, że „należy rozróżnić dwie sytuacje. Jedna to składanie PIT-11 do urzędu skarbowego, natomiast druga to przekazanie informacji podatnikowi. Każda z nich bowiem rządzi się odrębnymi prawami i procedurami. Składanie informacji do urzędu skarbowego odbywa się na zasadach przewidzianych w ordynacji podatkowej. Natomiast sposób przekazania podatnikowi PIT-11 nie został uregulowany przez żadne przepisy”. W powołanym wyżej wyroku sąd wskazuje zatem, że „(...) doręczenie deklaracji przez płatnika może (...) nastąpić przez bezpośrednie doręczenie przez płatnika deklaracji w sposób zwyczajowo przyjęty w każdym miejscu, w którym się zastanie adresata (np. w miejscu pracy), czy przez operatora pocztowego zgodnie z przepisami ustawy z 12 czerwca 2003 r. Prawo pocztowe (j.t. Dz.U. z 2008 r. Nr 189, poz. 1159 ze zm.) i rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 9 stycznia 2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług pocztowych (Dz. U. Nr 5, poz. 34 ze zm.) (...)”.

Ponadto WSA zajął stanowisko, zgodnie z którym pracodawca może doręczyć pracownikowi informację PIT-11 również w formie wiadomości elektronicznej podpisanej bezpiecznym podpisem elektronicznym na adres wskazany przez podatnika do tego celu, pod warunkiem zachowania wzoru tej informacji. Wobec powołanych wyżej sposobów doręczenia pracownikowi informacji PIT-11 dowodami na wywiązanie się z tego obowiązku mogą być m.in. pisemne pokwitowanie odbioru, potwierdzenie nadania listu poleconego czy elektroniczne potwierdzenie odbioru tej informacji.

Przepisy prawa nie nakładają na byłego pracodawcę obowiązku ustalania każdorazowo adresu byłego pracownika w przypadku, gdy wysłana do niego przesyłka zostaje zwrócona nadawcy. W takiej sytuacji zatrudniający posługuje się ostatnim posiadanym adresem do korespondencji. Jeżeli próba doręczenia przesyłki na wskazany adres nie powiodła się, należy przechowywać dowód jej przekazania. Pozwoli to uniknąć ewentualnej odpowiedzialności karnej skarbowej płatnika za nieprzekazanie podatnikowi informacji PIT-11.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

WAŻNE!

Pracodawca nie ma obowiązku ustalania każdorazowo adresu do korespondencji byłego pracownika.

W opisanej sytuacji, jeżeli wysłał Pan roczną informację PIT-11 na adres podany przez podatnika, a korespondencja wróciła z adnotacją „adresat wyprowadził się”, uważa się ją za doręczoną. Zwróconą przesyłkę wraz z dowodem jej nadania należy przechowywać przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jest to bowiem potwierdzenie przekazania podatnikowi informacji o dochodach i pobranych zaliczkach.

WAŻNE!

Zwróconą przesyłkę listowną z PIT-11 i dowód jej nadania płatnik powinien przechowywać przez 5 lat i udostępniać na wezwanie organów kontroli podatkowej.

Płatnik może ponowić wysłanie informacji PIT-11, jeżeli istnieje możliwość ustalenia innego sposobu czy adresu doręczenia PIT-11, np. na podstawie rozmowy telefonicznej z podatnikiem.

Należy przy tym pamiętać, że płatnik, który wbrew obowiązkowi nie złoży w terminie podatnikowi lub właściwemu organowi wymaganej informacji podatkowej, podlega karze grzywny do 180 stawek dziennych, a jeśli złoży informację nieprawdziwą – do 240 stawek dziennych. Stawka dzienna nie może być niższa od 1/30 części minimalnego wynagrodzenia ani przekraczać jej 400-krotności. W 2011 r. stawka dzienna może wynieść od 46,20 zł (1/30 z 1386 zł) do 18 480 zł (46,20 zł x 400).

Podstawa prawna

  • art. 39 ust. 1–2 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.),
  • art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej,
  • art. 23 § 2, art. 80 § 1–3 Kodeksu karnego skarbowego.
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak prawidłowo określać wynagrodzenie w umowie o pracę

Prawidłowo sporządzona umowa o pracę powinna określać wynagrodzenie odpowiadające rodzajowi pracy, ze wskazaniem składników wynagrodzenia. Wskazane przez strony wynagrodzenie jest jednym z obligatoryjnych elementów umowy o pracę.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r.

Przerwy w pracy dla osób niepełnosprawnych w 2025 r. Jakie przerwy należą się pracownikom posiadającym orzeczenie o niepełnosprawności? Co w przypadku obsługi komputera? Czy przerwy wliczają się do czasu pracy?

Komu można nie płacić za godziny nadliczbowe?

Przepisy prawa pracy dopuszczają, aby niektórzy pracownicy nie mieli prawa do rekompensaty za pracę w godzinach nadliczbowych. Są jednak sytuacje, gdy z winy pracodawcy taka rekompensata jednak im przysługuje. O jakich pracowników chodzi?

Co daje II stopień niepełnosprawności w 2025 r.?

Zgodnie z ustawą o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wyróżnia się trzy stopnie niepełnosprawności: znaczny, umiarkowany i lekki stopień niepełnosprawności. Kiedyś używało się określeń I,II i III grupa inwalidzka.

REKLAMA

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P

1550 zł dofinansowania do zatrudnienia osób niepełnosprawnych z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Trzeba wypełnić Wn-D i dołączyć INF-D-P. Można wystąpić z korektą wniosku i otrzymać wyższe dofinansowanie z wyrównaniem od lipca 2024 r.

Webinar: Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025 + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Rodzicielstwo po nowemu, czyli zmiany w Kodeksie pracy 2025” poprowadzi Aleksander Kuźniar, prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy oraz ochrony danych osobowych, ekspert INFORAKADEMII. Uczestnicy dowiedzą się, kiedy i na jakich warunkach pracownicy mogą skorzystać z uzupełniającego urlopu macierzyńskiego oraz co musi się znaleźć we wniosku o jego udzielenie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Wzrosną wynagrodzenia pracowników samorządowych. Podwyżki z wyrównaniem od 1 stycznia 2025 r.

W 2025 r. wzrosną wynagrodzenia osób zatrudnionych w samorządach na podstawie wyboru oraz powołania. Zwiększą się także stawki minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.

Do 28 lutego 2025 r. emeryci i renciści muszą rozliczyć dodatkowe przychody

ZUS przypomina o obowiązku rozliczenia dodatkowych przychodów przez osoby, które pobierają emeryturę lub rentę, mimo że nie osiągnęły wieku emerytalnego, a w zeszłym roku dorabiały do swojego świadczenia. Termin mija 28 lutego 2025 r.

REKLAMA

Najniższa emerytura, renta rodzinna i socjalna: 1878,91 zł brutto od 1 marca. Waloryzacja 2025 - emerytury i renty wzrosną o 5,5 proc.

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej poinformowało 12 lutego 2025 r., że od 1 marca 2025 roku emerytury i renty zostaną zwaloryzowane o wskaźnik 105,5%. Oznacza to, że renty i emerytury wzrosną o 5,5 procent.

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych

Od 1 marca 2025 r. zwiększy się wynagrodzenie pracowników młodocianych. To efekt wzrostu przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w czwartym kwartale 2024 r.

REKLAMA