REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Pracownik zarządzający, Zwolnienie dyscyplinarne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Umowa o pracę z członkiem zarządu spółki

Prawidłowe zawarcie umowy o pracę z członkiem zarządu spółki kapitałowej wywołuje wiele wątpliwości. Dotyczą one zwłaszcza zasad reprezentacji spółki przy zawieraniu tych umów oraz skutków wadliwego jej reprezentowania.

MBA – czy to się opłaca?

Studia MBA przestały być tak dużym atutem dla posiadających ten dyplom kandydatów do pracy, jak jeszcze 10 lat temu. Jest ich dużo i mają różne notowania. A jednak – jak wynika z badań – absolwenci Master of Business Administration mogą pochwalić się okołodwukrotnie lepszymi zarobkami niż pozostałe osoby na tych samych stanowiskach.

Tajemnica przewodzenia ludziom czyli co powinien wiedzieć szef, by skutecznie zarządzać ludźmi

Historia dostarcza wielu przykładów imponujących osiągnięć firmy, z których większość nie miałaby miejsca, gdyby nie odbywała się pod znakomitym przywództwem. Ludzie prowadzeni przez prawdziwych liderów, którzy są nimi nie tylko z nazwy, angażują się znacznie bardziej w osiąganie celów. W czym tkwi w takim razie tajemnica przewodzenia ludziom?

Jak należy liczyć miesięczny termin na zwolnienie dyscyplinarne

Czy za kradzież można zwolnić pracownika w trybie dyscyplinarnym?

Co grozi pracownikowi za spóźnienia do pracy

Jeśli pracownik spóźnia się do pracy, wówczas nie wywiązuje się z zobowiązań wynikających z podpisanej przez niego umowy o pracę. W tym przypadku pracodawca może np. nie wypłacić mu wynagrodzenia za czas jego nieusprawiedliwionej nieobecności w firmie lub nałożyć karę porządkową. Jeżeli pracownik regularnie spóźnia się do pracy, pracodawca może nawet rozwiązać z nim umowę o pracę z zachowaniem okresu wypowiedzenia.

Obliczanie terminu rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia

Czy można rozpoznać manipulację zwierzchnika?

Zatrudnienie członka zarządu spółki kapitałowej

Zastosowanie gier i symulacji w przedsiębiorstwie

Studium przypadku - strategia employer branding w eurobanku

W eurobanku zdecydowano się w 2008 roku na zbudowanie nowej strategii wizerunkowej, której celem było pokazanie firmy od środka, jej pracowników, miejsc pracy oraz przekonanie kandydatów, że standy w centrach handlowych nie są jedynym rodzajem placówek, w jakich jest proponowana praca w charakterze doradcy klienta. Do kampanii zaangażowano samych pracowników.

Narzędzia motywacyjne - jak je stosować?

Motywowanie odgrywa ważną rolę w zarządzaniu ludźmi, więc w swojej firmie stosuję pewne narzędzia motywacyjne. Niestety, na niektórych one działają, na innych zaś nie. Na przykład mam wrażenie, że jeden pracownik, mając ambitne, nowe zadanie, daje z siebie maksimum i świetnie sobie z nim radzi, w drugim człowieku natomiast wywołuje ono uczucie lęku i niechęć do działania.

Badanie stanu trzeźwości pracowników – nowe uprawnienia pracodawcy

Od 1 lipca 2011 r. pracodawca będzie mógł zlecić badanie stanu trzeźwości pracownika w razie podejrzenia, że znajduje się on pod wpływem alkoholu. Obecnie takie badanie może zostać przeprowadzone tylko na żądanie pracownika.

Pierwsze dni w pracy nowego menedżera

Niedługo zmienię pracę. U nowego pracodawcy zostanę szefem zgranej grupy pracowników i obawiam się, jak zostanę przyjęty. Co powinienem zrobić podczas tych pierwszych, najważniejszych dni?

Nieprawidłowa podstawa prawna rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia

Monitoring w sklepie nagrywa m.in. pracę naszych pracowników. Okazało się, że jeden z kasjerów, zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, schował do portfela część pieniędzy z kasy – ukradł 170 zł. Naszym zdaniem pracownik popełnił przestępstwo, dlatego zwolniliśmy go dyscyplinarnie na podstawie art. 52 § 1 pkt 2 k.p. Teraz pracownik chce się odwołać do sądu, gdyż – jak twierdzi – nie mieliśmy podstaw do zwolnienia go z tego powodu i będzie żądał przywrócenia do pracy. Czy sąd może przywrócić go do pracy?

Zmniejszenie środków na Fundusz Pracy zwiększy bezrobocie

W 2011 r. urzędy pracy mają o 70 proc. mniej środków na walkę z bezrobociem niż w 2010 r. Drastyczne zmniejszanie przez Ministerstwo Finansów środków na Fundusz Pracy doprowadzi do wzrostu bezrobocia.

Zwolnienie pracownika z powodu utraty uprawnień

Do wykonywania pracy nierzadko konieczne jest posiadanie przez pracownika wymaganych na danym stanowisku uprawnień. Ich utrata może być podstawą do natychmiastowego rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę.

Na linii przecięcia kultur. Problemy organizacji działających na rynkach międzynarodowych

Tak różnorodna geograficznie, społecznie i kulturowo Europa z punktu widzenia biznesu i zarządzania wydaje się dość homogeniczna. Jednak prawdziwy szok kulturowy przeżywamy już po przyjeździe np. do Rosji czy Chin. Dlaczego tak wielu menedżerów wyjeżdżających do tych krajów nie odnosi sukcesu, chociaż zarządzali skutecznie w swoich firmach macierzystych? Dlaczego tak często porażką kończą się umowy handlowe, inwestycje czy plany rozwoju?

Firma marzeń. Partycypacja w zarządzaniu w firmie xtech.pl – studium przypadku

Zarządzanie czasowe alternatywą dla stałego zatrudnienia menedżerów

Interim management to zatrudnianie najwyższej klasy specjalistów na czas określony, do realizacji konkretnego projektu. W Polsce ten rodzaj pracy pojawił się kilka lat temu. O specyfice interim management mówi manager z międzynarodowej firmy doradztwa personalnego Michael Page.

W kwietniu spadło bezrobocie

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) szacuje, że stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła w kwietniu br. 12,6 proc. i w porównaniu do marca spadła o 0,5 pkt proc. Bezrobocie najbardziej bezrobocie obniżyło się w woj. warmińsko-mazurskim.

Możliwy dalszy okresowy wzrost bezrobocia

Doręczenie pracownikowi pisma o rozwiązaniu umowy o pracę

Rozwiązanie umowy o pracę wysłane listem poleconym jest skuteczne w momencie jego odbioru przez pracownika. Umowa rozwiąże się jednak także wtedy, gdy pracownik odmawia przyjęcia listu. Jeśli pismo pracodawcy zostało awizowane, wówczas stosunek pracy zakończy się w dniu, w którym upłynie termin drugiego awizowania.

Konsulting HR - nowe wyzwania

Wyeksploatowane w doradztwie organizacyjnym hasło o szyciu rozwiązań na miarę wiele mówi o rynku usług konsultingowych. Jeżeli posłużyć się dalej krawiecką metaforą, w tym i kolejnych sezonach krawcy będą musieli wykazać się nie byle jakim kunsztem, żeby nadążyć za zmieniającymi się potrzebami klientów, konkurencyjnością rynku i nowymi trendami.

Wynagrodzenia kadry kierowniczej – teoria i praktyka

Spadek liczby bezrobotnych

GUS poinformował, że w marcu br. w porównaniu do lutego br. odnotowano nieznaczny spadek liczby bezrobotnych i stopy bezrobocia.

Zwolnienie dyscyplinarne pracownika za skasowanie danych z komputera

Jak rozpoznać szefa Rodzica Nadmiernie Opiekuńczego

Po ocenie 270 stopni dowiedziałem się od przełożonych, że biorę na siebie zbyt dużo obowiązków. Z tego powodu nie rozwijam podwładnych, a jednocześnie sam nie radzę sobie z niektórymi ważnymi zadaniami. Zarzucono mi także, że za wolno podejmuję decyzje. Z kolei podwładni mają do mnie uwagi, że denerwuje ich moje częste ich kontrolowanie. Uważają, że robię z siebie męczennika. W pierwszej chwili mocno mnie to uraziło, ale teraz zastanawiam się, czy może jednak powinienem coś zmienić w swoim działaniu.

Rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia w razie nieusprawiedliwionej nieobecności pracownika

Pracodawca może rozwiązać z pracownikiem umowę o pracę bez wypowiedzenia, w tzw. trybie dyscyplinarnym, w razie niestawienia się pracownika do pracy, a następnie nieusprawiedliwienia takiej nieobecności. Pracodawca może się też domagać naprawienia powstałych z tego powodu szkód.

Planowanie sukcesji i zapewnienie ciągłości biznesowej w firmach – opis praktyk

Planowanie sukcesji jest procesem realizowanym głównie w odniesieniu do stanowisk menedżerskich. Pozwala analizować obsadę stanowisk i elastycznie reagować na zmiany personalne w organizacji dzięki temu, że przygotowana jest odpowiednia kadra rezerwowa. Jak w praktyce prowadzony jest proces planowania następstw, pokażą przykłady działających w Polsce firm: CHI, Deutsche Bank oraz Samsung Electronics.

Czy tworzyć plany kariery i sukcesji?

Opisanie ścieżek kariery w organizacji to dla pracowników miły komunikat, świadczący o tym, że firma daje im szansę rozwoju, możliwość zmiany na lepsze. Jednak niewielu pracodawców decyduje się na taki krok. Plany sukcesji to z kolei bezpieczeństwo dla firmy. A jednak często przeważa postawa „jakoś to będzie”. Więc może nie warto?

Zaangażowani pracownicy

Rozmowa z dr. Berndem Schmittem, międzynarodowym ekspertem w zakresie brandingu, innowacyjności i kreatywności korporacyjnej

Jak zarządzać ludźmi w projekcie

Na każdym etapie projektu spotykamy się ze specyficznymi wyzwaniami i zagrożeniami. Inne problemy pojawiają się we wstępnej fazie definiowania projektu, a inne w fazie jego planowania czy realizacji. Najczęstszym błędem obserwowanym w praktyce jest to, że dwóm pierwszym etapom nie poświęca się należytej uwagi, co skutkuje nieporozumieniami i konfliktami w fazie realizacji.

Zagrożenia wypadkowe występujące na stanowisku dyrektora

Świadectwo pracy - podstawa ustania stosunku pracy

Sporządzając świadectwo pracy, pracodawca jako najważniejszą informację musi zamieścić podstawę prawną rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy

Efektywność firmy a zarządzanie procesami biznesowymi

W firmach systematycznie rośnie zainteresowanie zarządzaniem procesami biznesowymi (Business Process Management), które m.in. za pomocą narzędzi informatycznych umożliwia menedżerom monitorowanie realizacji danego procesu w celu podniesienia efektywności. BPM można stosować we wszystkich procesach biznesowych, ale najczęściej wykorzystywane jest przy wdrażaniu systemów do zarządzania obiegiem dokumentów (workflow).

Rola narzędzi IT w zarządzaniu kadrami

Firmy w coraz większym stopniu doceniają rolę narzędzi IT w zarządzaniu kadrami. W pierwszych miesiącach minionego roku przedsiębiorcy nadal sceptycznie podchodzili do decyzji zakupowych. Kolejne miesiące przyniosły już jednak zauważalną poprawę i rosnące zainteresowanie zaawansowanymi rozwiązaniami IT do zarządzania kapitałem ludzkim. Wszystko wskazuje na to, że taki trend utrzyma się także w tym roku.

Dlaczego kobiety i mężczyźni tak różnie funkcjonują w pracy?

Jestem dyrektorem personalnym w międzynarodowym przedsiębiorstwie. Od roku zauważam spadek efektywności i wzrost liczby konfliktów w dziale zarządzanym przez dwóch dotychczas najlepszych pracowników. W trakcie ostatniej rozmowy, którą z nimi przeprowadziłam, okazało się, że ich wzajemne narzekania przypominają znajome sceny: Ona mówi, że on jej nie pomaga, że o wszystko musi go prosić, denerwuje się, że podważa jej autorytet, przerywając w połowie słowa i proponuje rozwiązania, które ona dawno już wymyśliła. On twierdzi, że ona „czepia” się bez powodu, za dużo mówi, zamiast działać, nieustannie go poprawia, a do tego miewa nieuzasadnione wybuchy złości. Słyszałam o szkoleniach z zakresu zarządzania płcią w firmie. Czy powodem konfliktów, o których piszę, mogą być właśnie różnice między kobietami i mężczyznami?

Czy podejrzenie o kradzież uzasadnia rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia

Nasz zakład pracy specjalizuje się w produkcji elementów do maszyn rolniczych. Jednemu z pracowników kierownik produkcji zarzucił kradzież znacznej liczby gotowych części z magazynu. Pracodawca zawiadomił organy ścigania o uzasadnionym podejrzeniu popełnienia przestępstwa kradzieży, mimo że pracownik nie został złapany na gorącym uczynku. W zeszłym tygodniu otrzymaliśmy z prokuratury zawiadomienie o sporządzeniu i przesłaniu aktu oskarżenia pracownika do sądu. Czy otrzymanie przez pracodawcę zawiadomienia z prokuratury uzasadnia jego zwolnienie dyscyplinarnie na podstawie art. 52 k.p.? Jeżeli nie, to do którego momentu musimy czekać ze zwolnieniem tego pracownika?

W lutym wzrosła stopa bezrobocia

Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej (MPiPS) szacuje, że w lutym 2011 roku stopa bezrobocia rejestrowanego wzrosła do 13,2 proc. z 13,0 proc. w styczniu. Liczba bezrobotnych wyniosła 2,151 mln osób.

Coraz więcej pracowników, z którymi nie można rozwiązać umowy o pracę

Z każdym rokiem zwiększa się liczba pracowników podlegających ochronie. Najliczniejszą grupę stanowią przedstawiciele pracowników (ok. 20 kategorii) i dopóki nie powstanie spójny system reprezentacji załogi, ich liczba zapewne będzie jeszcze dłuższa.

Co zrobić, aby menedżerowie lepiej motywowali podwładnych?

Ryczałt dla kierownika za pracę w nocy

Obecnie zatrudniamy w naszym zakładzie pracy 5 osób na stanowiskach kierowniczych. Z uwagi na zwiększoną liczbę zamówień w najbliższym czasie zamierzamy zaproponować tym osobom pracę w godzinach nocnych. Czy tym pracownikom (pracujących na stałe w zakładzie pracy) możemy wypłacić dodatek za pracę w godzinach nocnych w formie ryczałtu?

Jak zintegrować zespół?

W lutym bezrobocie wzrośnie

Według Janusza Witkowskiego, p.o. prezesa GUS, w lutym bezrobocie wzrośnie do 13,3-13,4 proc., a latem może spaść do 9 proc., co pozwoliłoby zakończyć rok na poziomie 9,9 proc. lub niżej.

Dział HR źródłem tworzenia standardów menedżerskich w firmie

Młodzi i niedoświadczeni szefowie stający na czele zespołów często mają niewielkie umiejętności praktycznego kierowania ludźmi. Mają też kłopoty z przekazywaniem trudnych decyzji, egzekwowaniem poleceń, z motywowaniem podwładnych poprzez spójny system kar i nagród, z budowaniem właściwego dystansu menedżerskiego pomiędzy sobą a zespołem, z uczeniem ludzi samodzielności i odpowiedzialności. W takich sytuacjach z pomocą powinien przyjść dział HR.

Dodatkowa godzina pracy nauczyciela

W naszej szkole wicedyrektor jest zwolniony z realizacji 19. godziny. Czy pracując jednocześnie na 1/2 etatu w innej szkole, ma tam realizować 19. godzinę? Czy nauczyciel pracujący na pełnym etacie realizujący 19. godzinę, musi także realizować ją w innej szkole, gdzie zatrudnił się na część etatu?

Zmiana przepisów ws. świadectwa pracy i badania lekarskiego pracowników

Najnowsza nowelizacja kodeksu pracy, zmieniająca przepisy dotyczące zasad wydawania świadectw pracy oraz przeprowadzania wstępnych badań lekarskich pracowników, wejdzie w życie 21 marca 2011 roku.

Pracownicy są zadowoleni ze swoich pracodawców

Ponad połowa Polaków (59 proc.) jest zadowolona ze swojego pracodawcy i chętnie poleciłaby swoją firmę innym potencjalnym pracownikom. Jednocześnie aż 35 proc. pracujących Polaków nie uważa swojego pracodawcy za atrakcyjnego i nie jest skłonna polecić pracy w swojej firmie innym osobom.

Pracownicy kradną, niszczą, oszukują, fałszują...

77 proc. przedsiębiorstw w ciągu ostatnich dwóch lat padło ofiarą nieuczciwych pracowników - wynika z badań towarzystwa ubezpieczeń Euler Hermes. Są to na ogół kradzieże czy niszczenie materiałów, oszustwa finansowe, kradzieże danych albo fałszerstwa.

REKLAMA