Kategorie

Dział HR źródłem tworzenia standardów menedżerskich w firmie

Magdalena Dąbrowska
Ekspert z zakresu doradztwa personalnego  
Młodzi i niedoświadczeni szefowie stający na czele zespołów często mają niewielkie umiejętności praktycznego kierowania ludźmi. Mają też kłopoty z przekazywaniem trudnych decyzji, egzekwowaniem poleceń, z motywowaniem podwładnych poprzez spójny system kar i nagród, z budowaniem właściwego dystansu menedżerskiego pomiędzy sobą a zespołem, z uczeniem ludzi samodzielności i odpowiedzialności. W takich sytuacjach z pomocą powinien przyjść dział HR.

Dzisiejsze działy HR ściśle współpracują z kierownikami, którzy będąc bliżej podwładnych, szybciej zauważają zmiany zachodzące u źródła. Menedżerowie dostrzegają wpływ strategicznych decyzji biznesowych na świadomość realizacji celów, kulturę i sposób pracy oraz poziom osiągnięcia zawodowej satysfakcji podwładnych.

Rolą menedżerów jest właściwe zarządzanie ludźmi, przynoszące firmie rezultaty biznesowe, a nie tylko koncentrowanie się na wynikach. Niestety, nierzadkim zjawiskiem jest chęć pozbycia się tej odpowiedzialności przez nich i przekazania jej działowi HR, jako temu, który odpowiada za zarządzanie zasobami ludzkimi.

Standard działania lidera

Nowoczesny menedżer (lider) to osoba, która poprowadzi zespół do sukcesu, powinny go zatem charakteryzować pewne cechy i umiejętności. Takich cech jest wiele: mądrość, przedsiębiorczość, inteligencja, pracowitość, uczciwość itd. Natomiast bardzo ważne jest wyselekcjonowanie tych najważniejszych, które decydują o sukcesie w pracy menedżera. Sami menedżerowie wymieniają takie cechy charakteru, jak: wiarygodny (spójny), etyczny, charyzmatyczny oraz konsekwentny w działaniu. Wiarygodny lider to człowiek godny zaufania. Ktoś, do kogo możemy zwrócić się z problemami i na kogo możemy liczyć w trudnych sytuacjach. Osoba, która zawsze wskaże nam rozwiązania i odpowiedni kierunek rozwoju. Wielu menedżerów zapomina o tym, że ludzie są bardzo wrażliwi i natychmiast wyczuwają, czy ktoś jest spójny w działaniu, czy nie. Dlatego tak wielu kierowników nigdy nie zostanie liderami.

Menedżer HR mediatorem

Reklama

Szefowie zespołów SA odpowiedzialni za motywowanie podwładnych i uczenie ich niezbędnych umiejętności działania w sytuacjach zawodowych. Muszą umieć funkcjonować w powtarzających się, stresujących sytuacjach. Menedżer HR może pomagać szefom oszczędzać czas, wymuszać odpowiedzialność podwładnych i działać zgodnie z interesami firmy.

Ponieważ w każdej firmie nieuniknione są konflikty interesów, to dział HR z racji swojej pozycji może być w nich mediatorem, a także powinien uczyć szefów różnych szczebli, jak negocjować i rozwiązywać problemy z wykorzystaniem modelu: negocjacje nastawione na współpracę oraz modelu: szef mediator. Menedżer HR może być wzorcem konstruktywnego działania, a jednocześnie orędownikiem np. wprowadzenia systemu coachingu do wszystkich trudnych sytuacji w firmie.

Menedżer personalny jako mediator musi jak najszybciej rozpoznać autentyczną strukturę konfliktu i na bieżąco śledzić jej zmiany. Jego podstawową umiejętnością jest szybka i trafna diagnoza w sytuacji, w której najczęściej dysponuje niepełnymi informacjami. Jest bardzo ważne, aby w efekcie mediacji strony mogły ponownie zdefiniować swoją sytuację. Niezależnie od tego, jak się skończy mediacja, jest to zawsze bardzo korzystne. Wyraźny wzrost świadomości sytuacji u każdej ze stron jest jednym z bardzo istotnych efektów procesu mediacji. Wzajemne relacje pomiędzy stronami przed, w trakcie i po zdarzeniach, które ów konflikt wywołały, dodatkowo modyfikują, tj. wzmacniają lub osłabiają konflikt.

Wielu szefów nie rozumie, że szef to zawód i jak każda profesja wymaga konkretnych umiejętności. Menedżer HR powinien zatem pomagać szefom rozwijać i stosować potrzebne w konkretnych sytuacjach narzędzia menedżerskie.


Przekazywanie trudnych decyzji

Istnieją sytuacje, kiedy szef musi przekazać pracownikowi niewygodną dla niego decyzję. Pracownik często się broni, dyskutuje, sugeruje szefowi, że jest niesprawiedliwy. Jeśli szef da się wciągnąć w bezproduktywne przekonywanie i walkę na argumenty, będzie się złościł na podwładnego i straci z pola widzenia swoje najważniejsze interesy.

Aby się przed tym uchronić, warto mieć w zanadrzu sprawdzony sposób działania i standard przekazywania decyzji. Może to wyglądał następująco:

1. Intencje szefa. Dlaczego, jakie są przyczyny, na jakiej podstawie? Na przykład: „Przez kolejny kwartał nie wywiązywałeś się ze swoich obowiązków: trzy razy spóźniłeś się na ważne spotkania z klientem (tu podajemy datę i nazwisko klienta). Dwie najważniejsze umowy zawierały błędy (przytaczamy, jakie błędy, które naraziły firmę na straty w wysokości)”.

2. Przekazanie decyzji. Tu komunikujemy decyzję, np.: „W związku z powyższą sytuacją podjąłem decyzję o zakończeniu naszej współpracy.”

Reklama

3. Zastosowanie techniki „zdartej płyty”, aby podtrzymać decyzję i pozbawić złudzeń podwładnego. Często zdarza się, że pracownik próbuje z nami dyskutować i przedstawiać swoje argumenty, pomimo że wcześniej odbywało się kilka rozmów na ten temat. Podczas tej końcowej rozmowy nie powinno już być dyskusji, tylko przekazanie decyzji.

4. Propozycja współpracy nad sposobem wykonania decyzji. Jeśli kwestia dotyczy zwolnienia pracownika, wówczas można rozmawiać o tym, jak ma to przebiegać, do kiedy pracownik wykonuje swoją pracę, jakie są procedury formalne.

Poniższe dwa punkty dotyczą innych sytuacji niż zwalnianie pracownika.

5. Odsłonięcie własnych interesów i rozpoznanie głównej obawy pracownika.

6. Pomoc w szukaniu rozwiązań, które zmniejszą koszty wykonania decyzji.

Podczas trudnych rozmów z pracownikami warto zwrócić uwagę na czyhające pułapki. Najczęstszym błędem popełnianym przez szefów przy zwalnianiu pracownika jest dyskutowanie z nim o sensie podjętej decyzji. Nieuchronne jest wtedy wzajemne oskarżanie się i urażanie. A przecież decyzja w tej sprawie została już podjęta i nie może być przedmiotem negocjacji. Skoro jednak szef nie informuje o takiej decyzji listownie lub telefonicznie i nie wyrzuca zwalnianego od razu za drzwi, oznacza to, że ma z nim o czym rozmawiać. Inne jest jednak pole negocjacji. Negocjacjom może podlegać sposób rozstania (uwzględniający interesy obu stron), a nie decyzja o zwolnieniu.

Najczęstszymi błędami szefa przy wymierzaniu sankcji są:

  • oceny uogólnione, np.: „jest pan złym pracownikiem”, „postępuje pan nielojalnie”,
  • straszenie i przemówienia wychowawcze,
  • odkładanie kary w czasie,
  • brak wystarczającej puli sankcji i dolegliwości pozafinansowych.

Bardzo ważne w kierowaniu ludźmi jest dostrzeganie i reagowanie na pozytywne działania pracownika. Często słyszę podczas pracy i szkoleń z menedżerami: „Za co mam go chwalić, przecież on tylko dobrze wykonuje swoją pracę?”.


Docenianie i nagradzanie

Nie każdy szef potrafi zmotywować swojego podwładnego, dlatego w takim przypadku również pomocny może być dział HR. Podczas rozmowy motywującej warto zwracać uwagę na poniższe elementy:

1. Uczucia i intencje szefa. „Jest mi bardzo miło. Chcę pana nagrodzić”. „Jestem panu bardzo wdzięczny, dziękuję”.

2. Informacja o wartościowym i szczególnym dokonaniu podwładnego. „Jestem bardzo zadowolony z przygotowania naszej współpracy na targach, a szczególnie z wystroju naszego stoiska i sposobu rozmowy z klientami”.

3. Jakie korzyści odniósł szef dzięki postawie pracownika. „Dzięki temu ja usłyszałem wiele miłych słów od klientów i przełożonych”.

4. Przypomnienie swoich maksymalnych preferencji z expose. „Jak mówiłem w expose, szczególnie cenię sobie samodzielność i kreatywność, którą pan się wykazał”.

5. Nagroda. „Nagradzam pana w taki sposób...”.

6. Ciepłe i ludzkie zakończenie rozmowy. Algorytm nagradzania. „Jeszcze raz panu serdecznie dziękuję. Zapraszam na chwilę osobistej rozmowy”.

Uwaga na rutynę

Powyższe standardy, choć na początku mogą wydawać się nieco sztuczne, w rzeczywistości działają bardzo dobrze. Rutyna i niechęć do zmian są podstawowymi zagrożeniami dla wprowadzenia standardów wspierających pracę menedżera. Aby wprowadzać coś nowego, trzeba samemu się do tego przekonać. Jeżeli będziemy uczestniczyli w wyznaczaniu celów naszej firmy, departamentu czy wydziału i będziemy się z nimi identyfikować, jest szansa, że te główne zagrożenia uda się ominąć. Ponieważ na wszystko potrzeba czasu, nie należy wpadać w panikę, że efekty nie przychodzą od razu. Opanowanie zniechęcenia i niecierpliwości da szansę na poprawną realizację założeń, cudów nie ma.

W łamaniu barier i eliminowaniu zagrożeń dużą rolę odgrywają okresowe badania realizowane przez specjalistów HR. Jako osoby niejako z zewnątrz danego działu czy komórki, mogą w odpowiednim czasie wychwycić to, co najgroźniejsze, czyli wpadanie w rutynę i zniechęcenie. Mogą podpowiedzieć kierownikom i liderom, gdzie i kiedy dokonać zmian, wzmóc nadzór, zwiększyć ilość treningów.

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Czas pracy 2021. Planowanie, rozliczanie i ewidencja
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca - jak uzyskać [PORADNIK]

    Zezwolenie na pracę sezonową dla cudzoziemca. Od 1 stycznia 2018 roku obowiązują nowe regulacje prawne dotyczące cudzoziemców świadczących prace sezonową. O zezwolenie typu S, czyli na pracę sezonową, mogą ubiegać się pracodawcy, którzy planują zatrudnić obcokrajowców do pracy w rolnictwie, ogrodnictwie lub turystyce.

    Błędy w umowie o pracę - jak je poprawić?

    Błędy w umowie o pracę w zakresie wynagrodzenia i innych świadczeń - jak je poprawić?

    Pracodawcy nie chcą pracy zdalnej [BADANIE]

    Praca zdalna nie jest dla pracodawców najlepszym rozwiązaniem. Prawie wszyscy chcą powrotu do biur. Wprowadzą elastyczne godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy.

    Udzielanie zaległego urlopu wypoczynkowego - ustawa o covid-19

    Zaległy urlop wypoczynkowy - jak udzielić zgodnie z ustawą o COVID-19?

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę

    Urząd pracy pomoże zmienić pracę i kwalifikacje pracownika. Obecnie skupia się na zatrudnianiu bezrobotnych. Rząd chce rozszerzyć jego kompetencje.

    Utrata pracy i finanse - obawy pracowników

    Utrata pracy i finanse to główne zmartwienia polskich pracowników. Ratują ich jednak deficyty kadrowe.

    Ukąszenie kleszcza a wypadek przy pracy - obowiązki pracodawcy

    Ukąszenie kleszcza - czy to może być wypadek przy pracy? Czy pracodawca zatrudniający pracowników do pracy na świeżym powietrzu ma obowiązek zabezpieczenia ich przed kleszczami?

    Sygnalista w firmie od 17 grudnia 2021 r. - co z ustawą?

    Sygnalista w firmie musi być wdrożony od 17 grudnia 2021 r. Polska musi implementować przepisy unijne do 16 grudnia tego roku. Co z ustawą o sygnalistach?

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator

    Urlop wypoczynkowy - kalkulator wymiaru urlopu wypoczynkowego pozwala wyliczyć, ile dni urlopu przysługuje pracownikowi.

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni - zwolnienie z ZUS

    Piloci wycieczek i przewodnicy turystyczni mogą składać wnioski o zwolnienie z ZUS za lipiec, sierpień i wrzesień 2020 r. Do kiedy? Jakie warunki należy spełnić?

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa

    Sklepiki szkolne - Tarcza Antykryzysowa przyznaje postojowe i zwolnienie z ZUS. Jakie kody PKD? Jakie warunki należy spełnić? Do kiedy złożyć wniosek?

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS

    Sklepiki szkolne, piloci wycieczek i przewodnicy - wsparcie z ZUS otrzymują wsparcie z ZUS. Mogą liczyć na postojowe i zwolnienie z opłacania składek. Do kiedy można składać wnioski?

    Minimalna płaca w 2022 r. brutto netto

    Minimalna płaca w 2022 r. wyniesie 3000 zł brutto. Ile to netto?

    Emerytura brutto netto - kalkulator

    Emerytura brutto - ile to netto? Kalkulator emerytalny pozwala ustalić wysokość emerytury. Oblicz.

    Ochrona przedemerytalna - ile lat?

    Ochrona przedemerytalna - ile lat trwa ochrona przed zwolnieniem? Od ilu lat pracownika zaczyna obowiązywać pracodawcę?

    Strategia Demograficzna 2040 - ocena Konfederacji Lewiatan

    Strategia Demograficzna 2040 jest zbyt ogólna i nie odpowiada współczesnym trendom związanym z rodziną. Jak ocenia ją Konfederacja Lewiatan?

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu

    Zwolnienie lekarskie musi wskazywać aktualny adres pobytu. Czy trzeba poinformować ZUS o zmianie miejsca pobytu?

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą

    Zmiana dostawcy PPK wymaga konsultacji z załogą czyli z zakładową organizacją związkową lub inną reprezentacją osób zatrudnionych.

    Emerytura bez podatku – tabela

    Emerytura bez podatku - tabela z kwotą netto w 2021 r. i po zmianach w 2022 r. wskazuje, ile emeryt otrzyma na rękę po podwyżce.

    Pracownik oczekuje elastyczności zatrudnienia

    Elastyczność zatrudnienia - tego oczekuje pracownik od miejsca pracy.

    Pracownicy ocenili sytuację w zakładach pracy [BADANIE]

    Sytuacja w zakładach pracy została oceniona przez pracowników. Jakie są wyniki badania CBOS?

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - projekt ustawy

    Kasy zapomogowo-pożyczkowe u pracodawców - komisje sejmowe pozytywnie zaopiniowały projekt ustawy. Projekt reguluje zasady tworzenia, organizowania i działania kas w zakładach pracy.

    Pracownicy PIP z dodatkowym urlopem wypoczynkowym

    Dodatkowy urlop wypoczynkowy zostanie przyznany niektórym pracownikom PIP. Ile dni?

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. - ponowne przeliczenie

    Emerytury czerwcowe od 2009 do 2019 r. będą ponownie przeliczone. Takie rozwiązanie przewiduje nowelizacja ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. - projekt

    Państwowy egzamin na maszynistę od 2023 r. przewiduje projekt nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Co się zmieni?