REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

PPK, Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy PPK jest obowiązkowe dla pracownika?

Oszczędzanie w pracowniczych planach kapitałowych (PPK) jest całkowicie dobrowolne. O tym czy przystąpić do programu decyduje sam pracownik. Co więcej nawet jeśli - w pewnym momencie - zrezygnuje z uczestnictwa w PPK w każdej chwili może do tego programu wrócić.

PPK to nie emerytura

Pracownicze Plany Kapitałowe (PPK) to organizowany przez pracodawcę, ale współfinansowany przez pracownika, pracodawcę i państwo - system długoterminowego oszczędzania z przeznaczeniem na wypłatę po 60. roku życiu. Program umożliwia gromadzenie dodatkowych prywatnych oszczędności, które w przyszłości uzupełnią poziom świadczeń emerytalnych otrzymywanych z systemu publicznego.

Terminy w PPK

W jakim terminie pracodawca ma obowiązek wprowadzić PPK? Kiedy należy podpisać umowę o zarządzanie PPK? Kiedy należy podpisać umowę o prowadzenie PPK?

Najlepiej wdrożyć PPK jeszcze we wrześniu

Dla zatrudniających od 20 do 249 pracowników najlepiej wdrożyć PPK jeszcze we wrześniu. Do 27 października 2020 r. umowy o zarządzanie PPK musi podpisać kilkadziesiąt tysięcy firm.

Czy umowa zlecenia uprawnia do uczestnictwa w PPK?

Czy zleceniobiorca może stać się uczestnikiem PPK? Po upływie jakiego okresu zatrudnienia zleceniobiorca może zacząć oszczędzać? Jakie są warunki przystąpienia do PPK?

Bezpłatne szkolenie z PPK we Wrocławiu - 18 września 2020 r.

Oddział ZUS we Wrocławiu zaprasza pracodawców na bezpłatne szkolenie z PPK. Szkolenie „PPK – przygotuj swoją firmę na Pracownicze Plany Kapitałowe" odbędzie się 18 września 2020 r.

PPK – ranking instytucji finansowych

Aktywa gromadzone w PPK są zarządzane przez profesjonalne instytucje finansowe, które spełniają rygorystyczne warunki. Aktualnie 20 instytucji może zarządzać PPK.  A jest to zadanie niebagatelne, ponieważ w PPK zgromadzonych jest już ponad 1,65 mld aktywów. Spośród tych instytucji można wyłonić liderów zarówno pod względem wysokości aktywów w PPK objętych ich zarządzaniem, jak też liderów pod względem wyników inwestycyjnych.

Czy PPK jest tylko dla pracowników etatowych?

Pracownicze Plany Kapitałowe są dedykowane osobom aktywnym zawodowo. Aktywność zawodowa aktualnie przejawia się na różne sposoby. To oznacza, że do oszczędzania w PPK są uprawnione osoby zatrudnione nie tylko na umowie o pracę. Dla kogo zatem dostępne są pracownicze plany kapitałowe?

Jak przechowywać dokumentację PPK?

Oficjalny portal PPK poinformował, jak należy przechowywać dokumentację PPK. Czy robić to na tych samych zasadach jak dokumentację pracowniczą? Gdzie i jak długo przechowywać dokumentację dotyczącą PPK?

Rezygnacja z PPK - co oznacza w praktyce?

Rezygnacja z PPK jest możliwa w każdej chwili. Nie ma więc terminu, do kiedy trzeba zrezygnować z oszczędzania w PPK. Składa się wówczas deklarację o rezygnacji z programu. Co taka decyzja oznacza w praktyce? Czy można ponownie zapisać się do PPK?

Warunki przystąpienia przez pracownika do PPK

Chcesz rozpocząć oszczędzanie w PPK? Sprawdź, jakie warunki należy spełnić, aby przystąpić do Pracowniczych Planów Kapitałowych.

Czy mogę zaufać PPK?

Pracownicze Plany Kapitałowe są jedynym dostępnym na polskim rynku programem długoterminowego oszczędzania, konstrukcja którego stanowi wyraz szczególnej dbałości państwa o bezpieczeństwo finansowe Polaków. Przy tym są całkowicie dobrowolne dla pracowników, a prywatność ich oszczędności w PPK została ustawowo zagwarantowana. Czy zatem PPK zasługują na zaufanie?

Jak w 4 krokach wdrożyć PPK w firmie?

Do jednych z obowiązków pracodawcy należy wdrożenie PPK w swojej firmie. Obowiązują go konkretne terminy na podpisanie umowy o prowadzenie PPK i umowy o zarządzanie PPK. Jak w 4 krokach wprowadzić PPK?

Czy można powrócić do PPK po złożeniu rezygnacji?

Niektórzy rezygnują z PPK zanim dowiedzą się czy będą mogli wrócić do oszczędzania w programie. Czy można więc powrócić do PPK po złożeniu rezygnacji?

PPK w publicznych szkołach, przedszkolach i uczelniach - od kiedy?

PPK w szkołach, przedszkolach i uczelniach zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. Dotyczy to placówek publicznych czyli zakładanych i prowadzonych przez państwo lub samorządy.

Wellbeing pracownika w czasie epidemii – troska o pracownika to troska o firmę

Raptem jeszcze kilka miesięcy temu szkoliłem, doradzałem, pisałem artykuły i udzielałem wywiadów na temat wellbeing w organizacjach przekonując, że zależny od pracownika rynek pracy w naszym kraju wymaga od organizacji świadomych działań w tym zakresie. Mówiłem, że organizacje uczące się potrzebują otworzyć się na konieczność bardziej przemyślanego dbania o zatrudnionych. Wymagający pracownik wybiera taką firmę, która spełni jego oczekiwania nie tylko finansowe, nie tylko w zakresie uposażeń socjalnych, atmosfery pracy, możliwości rozwoju swoich kompetencji, ale również dobrze zaplanowanej troski organizacji o jego dobrostan. W efekcie komplikacji wywołanych przez ogólnoświatową epidemię rynek drastycznie się zmienił. W kilka miesięcy przestał być rynkiem pracownika. Organizacje z niepokojem korzystają z ostatnich transz tarczy, w wielu branżach poważnie spadły przychody, coraz częściej słyszy się o redukcjach etatów, wyczuwalny jest lęk związany z zapowiadaną drugą falą zachorowań i koniecznością wprowadzenia poważniejszych obostrzeń, a może i drugiego lock-downu. Jaki wpływ te okoliczności mogą mieć na prowadzenie działań z zakresu wellbeing pracownika?

Kto w Polsce jest najbardziej zadowolony ze swojej pracy?

22% zatrudnionych Polaków odczuwa duże zadowolenie ze swojej pracy. W jakiej części Polski jest najwięcej tych osób? Mieszkają w miastach czy na wsiach? To głównie kobiety czy mężczyźni? Jakie branże i stanowiska wiążą się z wyższa satysfakcją z pracy i co na nią wpływa?

Tarcza Antykryzysowa – zmiany w PPK

Tarcza Antykryzysowa wprowadziła trzy istotne zmiany dotyczące Pracowniczych Planów Kapitałowych. Dotyczą one: wydłużenia terminów wdrożenia PPK dla tzw. II fazy, utrzymania wyłączenia PPK spod regulacji dotyczących zamówień publicznych oraz uproszczenia w zasadach tworzenia PPK u pracodawców sektora publicznego.

Od 1 lipca 2020 r. III etap wprowadzania PPK

1 lipca 2020 r. rozpoczął się III etap wprowadzania PPK. Obejmuje on firmy zatrudniające co najmniej 20 osób na dzień 31 grudnia 2019 r. Do kiedy należy zawrzeć umowę o zarządzanie PPK oraz umowę o prowadzenie PPK?

Jak podtrzymywać dobre relacje w zdalnie pracującym zespole

Czy jest coś szczególnego, co powoduje, że ta firma jest świetnym miejscem pracy? Proszę podać konkretne przykłady – to otwarte pytanie zawsze pojawia się w badaniach przeprowadzanych przez Great Place to Work® na całym świecie. Polscy respondenci wskazali „atmosferę” jako wyróżnik ich miejsc pracy – tak wynika z analizy odpowiedzi pracowników na otwarte pytanie w ankietach przeprowadzonych w poprzednim roku przez Great Place to Work® w 16 krajach Europy. Solidnym fundamentem dla tej wyjątkowej atmosfery często były dobre relacje ze współpracownikami.

Jak w 5 krokach wprowadzić PPK w firmie?

PPK to program długoterminowego oszczędzania na przyszłą emeryturę. Obejmie wszystkich pracowników we wszystkich podmiotach zatrudniających. Jak w 5 krokach wprowadzić w firmie Pracownicze Plany Kapitałowe?

Pobierz darmowy poradnik „PPK w praktyce: Poradnik PPK dla kadr i płac”

PFR Portal PPK udostępnia darmową publikację dla kadrowych: „PPK w praktyce: Poradnik PPK dla kadr i płac”. Dowiedz się o obowiązkach, terminach i procedurach obowiązujących pracowników i pracodawców wchodzących do PPK.

Jak dołączyć do PPK po 55 roku życia?

Zapis do PPK jest automatyczny. Nie dotyczy to jednak pracowników po ukończeniu 55 roku życia. Jak zatem dołączyć do Pracowniczych Planów Kapitałowych, mając 55 lat i więcej? Należy złożyć wniosek o zawarcie umowy o prowadzenie PPK.

Deklaracja o rezygnacji z PPK - wzór

Deklaracja o rezygnacji z PPK jest konieczna do wypisania się z Pracowniczych Planów Kapitałowych. Poniżej można pobrać wzór deklaracji. Warto podkreślić, że po złożeniu rezygnacji możliwy jest powrót do programu.

Komu najbardziej opłaca się oszczędzać w PPK?

Zdaniem Roberta Zapotocznego, Prezesa PFR Portal PPK sp. z o.o., oszczędzanie w PPK opłaca się najbardziej kobietom i osobom zarabiającym minimalne wynagrodzenie lub trochę powyżej minimalnej pensji.

HR w dobie koronawirusa - 7 kierunków wymienionych przez dyrektorów personalnych

O tym, jak wygląda HR w dobie koronawirusa i jakie zmiany będą zachodzić w najbliższym czasie opowiadają dyrektorzy personalni. Zwracają uwagę na 7 kierunków: zdrowie i bezpieczeństwo, obawy związane z powrotem do pracy, plusy i minusy pracy zdalnej, testy z przywództwa, komunikację wewnętrzną, zachowanie spójności w organizacji oraz elastyczność.

Deklaracja finansowania wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) - wzór

Pracownik objęty przestojem ekonomicznym lub obniżonym wymiarem czasu pracy z powodu koronawirusa może w dalszym ciągu finansować wpłaty do PPK. Wystarczy, że złoży w tym celu Deklarację finansowania wpłat do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Pobierz wzór dokumentu.

RODO w PPK

Pandemia koronawirusa sprawiła, że w ostatnich miesiącach wiele firm nie funkcjonowało normalnie, a tym samym wielu pracodawców nie było w stanie zająć się wdrożeniem tak dużego projektu w firmie jak PPK.

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Działania pracodawcy redukujące stres pracowników w dobie koronawirusa

Pandemia koronawirusa wzmaga obawy przed utratą pracy i obniżką wynagrodzenia. Wszystko to wraz z obawą o zdrowie swoje i najbliższych powoduje nawarstwianie się stresu. Okazuje się, że pracodawcy nie radzą sobie ze stresem swoich pracowników. Jakie działania podejmować, aby redukować stres pracowników w dobie koronawirusa?

Warto oszczędzać i inwestować w PPK

Pandemia COVID-19 oraz zawirowania na rynku spowodowały, że wiele osób zaczyna przywiązywać większą wagę do odkładania pieniędzy na przyszłość. Jak to robić najefektywniej?

Organizacja pracy w polskich firmach podczas epidemii koronawirusa

Podczas epidemii koronawirusa zmieniła się organizacja pracy w polskich firmach. Najczęściej wyposaża się miejsca pracy w środki czystości i dezynfekcyjne, wprowadza się pracę zdalną oraz ograniczenie aktywności związanych z bezpośrednią obsługą klienta. W jakiej branży podjęto najmniej działań zapobiegawczych?

8 poziomów wdrażania coachingu w organizacji

Korzystając z coachingu jako metody wspierającej implementację istotnych zmian oraz rozwój kapitału ludzkiego w organizacji można to robić na różną skalę. Z tego względu można wyróżnić osiem poziomów wdrażania coachingu.

Jak zadbać o well-being i zdrowie pracowników

Coraz częściej pracodawcy starają się zapewnić jak najlepsze warunki pracy, wprowadzając do pracy well-being czy work-life-balance. Czym jest well-being w pracy? Jak skutecznie dbać o zdrowie pracowników?

Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR

Evidence Based HR to proces, który skłania firmę do podejmowania decyzji na podstawie danych, doświadczeń oraz opinii ekspertów, co ma skutkować pożądanymi przez decydentów rezultatami. Ocena każdej instrukcji powinna wykorzystywać możliwość sprawdzenia danych z wielu źródeł, co oznacza działanie w pełni wykorzystujące nowe technologie w świecie rynku pracy.

Najważniejsze aspekty prawa pracy dla menedżera

Skuteczne zarządzanie zespołem to wyzwanie, które stoi przed każdym menedżerem. Efektywną współpracę i budowanie dobrych relacji ułatwiają tzw. miękkie umiejętności: komunikacja, empatia czy zdolność do rozwiązywania konfliktów. Jednak kierowanie zespołem wymaga od menedżerów także podstawowej znajomości Kodeksu pracy. Menedżerowie często nieświadomie popełniają błędy i dopuszczają się zaniedbań. A znajomość przepisów prawa pracy to obowiązek każdego menedżera, który chce w prawidłowy sposób zarządzać swoim zespołem, a zarazem chronić przedsiębiorstwo przed karami i sankcjami na jakie mogą grozić za nieprzestrzeganie obowiązujących przepisów.

HR – wczoraj – dziś – jutro. HR (R)evolution

Ostatnie 25 lat to bardzo dynamiczny okres w rozwoju działów HR w polskich firmach. Przez ten krótki czas działy HR przeszły drogę od działów kadr, które tylko w sposób admnistracyjno -  kadrowy obsługiwały pracowników, aż do HR Biznes Partnerów aktywnie wspierających rozwój i towarzyszących pracownikom na każdym etapie ścieżki zawodowej w firmie. Minęło zaledwie ćwierć wieku – niedużo – jednak zmiany jakie zaszły w tym czasie w świadomości pracodawców i pracowników można porównać do skutków rewolucji przemysłowej XIX wieku. W procesie zmiany świadomości jedną z najważniejszych ról odegrali pracownicy działów HR, którzy wiele rozwiązań wprowadzali na żywym organizmie w czasach, gdy w Polsce rodziła się i kształtowała polityka personalna wielu firm.

Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?

Kryzys pracowniczy oraz nieustanna walka o pracownika spowodowały, że pracodawcy zostali zmuszeni do zmian strategii. Aby utrzymać swój zespół w ryzach oraz zwiększać jego efektywność, managerowie opracowują nowe strategie HR-owe. Jednym z popularnych oraz, przede wszystkim, efektywnych rozwiązań, są projekty z zakresu wellbeing.

Dyrektor finansowy (CFO) - zarobki, rola w firmie

Jakie kompetencje powinien mieć dyrektor finansowy (CFO)? Jakie są perspektywy rozwoju i zarobki dyrektora finansowego?

Jak zarządzać projektami HR

Jak dobrze zacząć, zachować kontrolę i poradzić sobie z największymi problemami? Z artykułu dowiesz się: Jakich kompetencji do osiągnięcia sukcesu potrzebuje dział HR? Jakie są najczęściej popełniane błędy przez HR? Na czym polega metoda 12 pytań KISS PM®?

Wzrost znaczenia kompetencji miękkich w procesach rekrutacyjnych.

Doświadczenie, wiedza, wykształcenie. Te trzy hasła prawdopodobnie przychodzą do głowy każdemu, kto zastanawia się, co jest najistotniejsze przy prezentowaniu swojego życiorysu podczas rozmowy o pracę. I z pewnością dla osoby zatrudniającej mieszanka tych trzech atrybutów, szczególnie jeśli zostały zdobyte w renomowanych miejscach, ma niemałe znaczenie. Czy jednak te tzw. kompetencje twarde to nasz jedyny atut i powód, by nas zatrudnić? Czy dla przyszłego pracodawcy te mierzalne umiejętności są wyłączną przesłanką do zaakceptowania bądź odrzucenia naszej kandydatury?

Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?

Kompetencje miękkie to umiejętności społeczne, a także cechy psychofizyczne, które determinują zachowanie, kontakty z innymi osobami oraz szeroko rozumianą organizację pracy. Ich znaczenie na rynku pracy stale rośnie.

Storytelling w pracy menedżera, czyli jak opowiedzieć historię swoim pracownikom

Zdawać by się mogło, że słowa „historia” i „biznes” to połączenie równie atrakcyjne, jak ruskie pierogi i szampan. Okazuje się jednak, że umiejętność opowiadania historii jest w pracy menedżera bardzo przydatna. Jak wykorzystać storytelling do angażowania i motywowania pracowników? Na co zwracać uwagę, tworząc opowieści wspierające zmianę przekonań?

Strategia wynagrodzeń - od czego zacząć?

Strategiczne podejście do wynagrodzeń w nowoczesnej firmie jest regułą. Jakie są trendy w zarządzaniu wynagrodzeniami?

Pięć kroków w bezstresowy nowy rok

Przed końcem roku chciałbyś zrobić jeszcze tak wiele, a dni pozostało tak mało? Zatrzymaj się na chwilę, ustal, co jest najważniejsze, a potem zadbaj o to, żeby w nowy rok wejść z większym spokojem, a zarazem zapałem do pracy. Jak to zrobić?

Jak zapobiegać nadmiernej rotacji pracowników – 3 zasady

Masz problem z częstym odchodzeniem pracowników i kolejnymi rekrutacjami na wolne stanowiska w Twojej firmie? Oczywiście pewna rotacja w zespole pracowników jest czymś zwyczajnym. Jednak zbyt częste zmiany pracowników rodzą pewne zagrożenia dla działalności firmy. Rosną koszty rekrutacji, szkoleń i wdrożenia nowych pracowników do realizacji bieżących zadań. Nowi pracownicy potrzebują czasu, by nauczyć się funkcjonowania w nowym otoczeniu. Jak utrzymywać rotację pracowników na bezpiecznym poziomie?

Indywidualne motywacyjne DNA, czyli każdego motywuje coś innego

Czynnik, który motywuje jednych ludzi, dodaje im energii i zwiększa ich zaangażowanie - innych może zniechęcić do aktywności. To dlatego, że każdy z nas posiada indywidualne motywacyjne DNA (z ang. Drives – dążenia, Needs – potrzeby i Awards – nagrody). Określa ono, co zachęca nas do działania – zupełnie tak, jak genetyczne DNA wyznacza nasze niepowtarzalne cechy fizyczne. Na czym polega koncepcja, według której szkoleni są prezydenci USA, medaliści olimpijscy i wybitni trenerzy sportu?

Zarządzanie stresem, czyli jak ujarzmić bestię

Występuje wszędzie. Zupełnie niezależnie od rodzaju branży i wielkości przedsiębiorstwa. Potrafi zaatakować na każdym etapie kariery zawodowej i mocno psuje szyki w zdrowym funkcjonowaniu w pracy. To stres. Zabójca motywacji, bez sentymentów podcinający skrzydła i odbierający multum naszych zalet.

Czy „haerowcy” wyginą jak dinozaury?

Co jest ważne, aby zespół osiągał jak najlepsze efekty dla firmy? Zazwyczaj nieco innych odpowiedzi udzielają prezesi, członkowie zarządu, menedżerowie, a inne padają wówczas, gdy zapytamy przedstawicieli działów HR. A przecież wszyscy wspólnie powinni dążyć do tych samych celów biznesowych.

Jak wyznaczać priorytety w pracy przy natłoku zadań?

Liczba zadań do wykonania znowu cię przytłacza i nie masz pojęcia, od czego zacząć? Wiele osób doskonale zna ten scenariusz z codziennej pracy. Stres związany z natłokiem obowiązków nie sprzyja efektywności. Jak więc skupić się na tym, co najważniejsze lub pomóc w tym swoim pracownikom?

REKLAMA