reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > Ubezpieczenia > Pracownicze Plany Kapitałowe > Jak w 4 krokach wdrożyć PPK w firmie?

Jak w 4 krokach wdrożyć PPK w firmie?

Do jednych z obowiązków pracodawcy należy wdrożenie PPK w swojej firmie. Obowiązują go konkretne terminy na podpisanie umowy o prowadzenie PPK i umowy o zarządzanie PPK. Jak w 4 krokach wprowadzić PPK?

Obowiązki pracodawcy – wprowadzenie PPK krok po kroku

Oszczędności w PPK tworzone są wspólnie przez trzy strony: pracowników, pracodawców oraz państwo. Jednak obowiązek wdrożenia PPK w firmie spoczywa na pracodawcach, którzy muszą pamiętać o tym, że jest to ich ustawowy obowiązek. Aby wprowadzić PPK, należy wybrać instytucję finansową, podpisać umowę o prowadzenie i umowę o zarządzanie w odpowiednim terminie oraz rozpocząć naliczanie wpłat.

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców i płatników.

Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych weszła w życie 1 stycznia 2019 roku. Tak jak w podobnych programach funkcjonujących w innych krajach (m.in. Wielkiej Brytanii, Nowej Zelandii i Turcji), w Polsce PPK tworzone są przez pracodawców.

1. Pierwszym krokiem do wprowadzenia PPK jest przygotowanie się ze strony kadrowej i informatycznej oraz przeprowadzenie akcji informacyjnej wśród pracowników. Na tym etapie warto skorzystać z bezpłatnych szkoleń, które są organizowane przez PFR Portal PPK, online i stacjonarnie. 

2. Następnym krokiem jest wybranie instytucji finansowej, która będzie gromadzić, zarządzać i inwestować środki w PPK. Wyboru musi dokonać pracodawca w porozumieniu z zakładową organizacją związkową lub z reprezentacją pracowników. Przy podejmowaniu decyzji, którą z 20 instytucji wybrać, warto kierować się np. jej doświadczeniem, dotychczasowymi wynikami w zarządzaniu czy proponowanymi kosztami. 

3. Trzecim krokiem jest zawarcie umowy o zarządzanie PPK, a następnie umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych z wybraną instytucją finansową. Termin, w jakim należy te umowy zawrzeć, jest zależny od liczby osób zatrudnionych w firmie. Wszystkie terminy są zebrane w poniższym linku.

4. Ostatnim krokiem jest terminowe odprowadzanie wpłat oraz prowadzenie i archiwizacja dokumentacji. Wpłaty są obliczane i pobierane począwszy od pierwszego wynagrodzenia wypłaconego po dacie zawarcia umowy o prowadzenie PPK. Do instytucji finansowej pracodawca przekazuje wpłaty finansowane zarówno przez siebie, jak i pracownika, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.

Jak wynika z powyższego krótkiego zestawienia, wprowadzenie PPK jest procesem złożonym, ale nie skomplikowanym. Dla pracodawców kluczowa jest świadomość i odpowiednie przygotowanie, co oferuje portal www.mojeppk.pl i zebrane w nim narzędzia: szkolenia, prezentacje, poradniki, infolinia i wiele innych. (kk)

Poznaj terminy podpisania umów o zarządzanie PPK i prowadzenie PPK >>>

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Źródło:

PFR Portal PPK

Zdjęcia

Jak w 4 krokach wdrożyć PPK w firmie? / fot. Shutterstock
Jak w 4 krokach wdrożyć PPK w firmie? / fot. Shutterstock

Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Ostatnio na forum

reklama

Wszystko co musisz wiedzieć o PPK

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Arena Advisory

Doradzamy klientom we wszystkich obszarach podatkowych i prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama