REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?

Beata Pisula
Beata Pisula
Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?/fot.Shutterstock
Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys pracowniczy oraz nieustanna walka o pracownika spowodowały, że pracodawcy zostali zmuszeni do zmian strategii. Aby utrzymać swój zespół w ryzach oraz zwiększać jego efektywność, managerowie opracowują nowe strategie HR-owe. Jednym z popularnych oraz, przede wszystkim, efektywnych rozwiązań, są projekty z zakresu wellbeing.

O zastosowaniu tego nowoczesnego sposobu opowiada ekspertka Beata Pisula z portalu pracy Talinkme.pl.

REKLAMA

Autopromocja

Liczy się całość

Wellbeing w dosłownym tłumaczeniu oznacza po prostu dobrostan. To określenie opisuje sytuację bądź stan, w którym czujemy się dobrze i komfortowo. Ta definicja obejmuje całościowe spojrzenie na pracownika i jego potrzeby. Gdy radzimy sobie ze stresem, realizujemy swój potencjał, odczuwamy satysfakcję oraz zadowolenie z życia, postrzegamy się jako osobę wartościową, a nasze życie za sensowne, troszczymy się o własne zdrowie i uważnie budujemy relacje – możemy wtedy mówić o zachowaniu wellbeingu. – Prawie 65% pracowników przyznaje się do odczuwania  „syndromu niedzielnego popołudnia”, czyli sytuacji, w której odczuwają silny stres na myśl o zbliżającym się tygodniu pracy. Długotrwałe niezadowolenie negatywnie wpływa na ich skuteczność, relacje w zespole i oczywiście jakość wykonywanej pracy – ostrzega Beata Pisula.

Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie pracodawców przeprowadził badania, które wskazały elementy najbardziej wpływające na poziom zadowolenia. Tak właśnie powstała teoria wellbeingu, znana także pod nazwą PERMA. Opracowana przez profesora Martina Seligmana wizja za kluczowe elementy dobrostanu określa pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu oraz osiągnięcia i ich odpowiednie docenienie. Nazwa PERMA pochodzi od pierwszych liter angielskich słów – Positive Emotions, Engagement, Relationship, Meaning i Achievement/Accomplishment. Niestety, statystyki pokazują, że jedynie 7% dorosłych pracowników ma zaspokojone poczucie dobrostanu we wszystkich pięciu elementach.

Idealne rozwiązanie

Traktować innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani – to idea wellbeingu. Pracodawca powinien nie tylko wyeliminować czynniki stresogenne, ale też dostrzegać różnorodność pracowników oraz możliwie wspierać ich dobrostan. Sprawiać, że będą mieć poczucie równowagi pomiędzy życiem osobistym oraz zawodowym. Oczywiście, stabilizacja finansowa stanowi jeden z podstawowych warunków poczucia zadowolenia. Jednak ludzie szukają w pracy czegoś więcej: sensu, rozwoju, zrozumienia. Takie aspekty jak poczucie przynależności do zespołu, dobre imię firmy oraz duma z własnego stanowiska to elementy, których znaczenie rośnie. Dlatego firmy coraz częściej wychodzą naprzeciw indywidualnym potrzebom pracowników. Przykładami takich działań są konkursy grantowe za realizację projektów związanych z zainteresowaniami danej osoby, wydarzenia tematyczne czy niestandardowe szkolenia. Przedsiębiorcy zapraszają masażystki do miejsc pracy, przeprowadzają warsztaty zdrowego żywienia czy organizują wyjścia do escape roomów. Niektórzy managerowie pomagają podwładnym rzucić palenie, oferują spotkania z psychologiem bądź uczą inteligencji emocjonalnej – wymienia Beata Pisula z Talinkme.pl. – Badania pokazują, że osoby mające w życiu poczucie dobrostanu niemal dwukrotnie rzadziej korzystają z L4, są bardziej lojalne wobec firmy oraz częściej angażują się w akcje charytatywne. Ma to pozytywne skutki dla całego przedsiębiorstwa, ponieważ zwiększa wydajność pracowników, obniża potencjalne straty finansowe, zmniejsza częstotliwość rekrutacji oraz tworzy poczucie wspólnoty – dodaje ekspertka. Google, Johnson&Johnson czy Patagonia to niektóre z amerykańskich przedsiębiorstw, które stosują wellbeing w praktyce. W Polsce takie akcje podejmują między innymi ArcelorMittal, General Electric Company oraz Instytut Lotnictwa.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 – Nowe Wydanie. Praktyczny komentarz z przykładami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadowolenie przede wszystkim

REKLAMA

Świadomość managerów dotycząca radzenia sobie pracowników z zawodowymi obowiązkami rośnie, o czym świadczy fakt, że już co czwarta firma przeprowadza specjalne programy prozdrowotne. Takie benefity pracownicze stanowią dodatkowy motywator. – Niektóre firmy przeprowadzają specjalne głosowania wśród pracowników, na podstawie których wybierają projekty cieszące się największym zainteresowaniem. Poczucie decyzyjności podnosi ich motywację – dodaje specjalistka Talinkme.pl.

Wprowadzenie programu dbającego o dobrostan pracowników to dopiero początek. Istotna jest także spójna z podejmowanymi działaniami komunikacja, która stworzy w efekcie nową kulturę organizacyjną. Warto poinformować, czym jest wellbeing i dlaczego jest on ważny. Należy dawać przykład własnymi działaniami, zachęcać do korzystania z projektów oraz monitorować ich efekty. Wtedy będzie można zweryfikować, które z działań realnie podnoszą poczucie dobrostanu danej grupy osób. Odpowiednio zmotywowani pracownicy wypracowują większe zyski dla firmy. W Stanach Zjednoczonych takie działania są już na porządku dziennym, w Polsce powoli stają się coraz popularniejsze. Czy przyjmą się równie dobrze, jak na zachodzie? To powinno okazać się już niedługo.

Beata Pisula

Beata Pisula

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA