REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Beata Pisula
Beata Pisula
Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?/fot.Shutterstock
Wellbeing – lekarstwo na kryzys pracowniczy?/fot.Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kryzys pracowniczy oraz nieustanna walka o pracownika spowodowały, że pracodawcy zostali zmuszeni do zmian strategii. Aby utrzymać swój zespół w ryzach oraz zwiększać jego efektywność, managerowie opracowują nowe strategie HR-owe. Jednym z popularnych oraz, przede wszystkim, efektywnych rozwiązań, są projekty z zakresu wellbeing.

O zastosowaniu tego nowoczesnego sposobu opowiada ekspertka Beata Pisula z portalu pracy Talinkme.pl.

REKLAMA

Liczy się całość

REKLAMA

Wellbeing w dosłownym tłumaczeniu oznacza po prostu dobrostan. To określenie opisuje sytuację bądź stan, w którym czujemy się dobrze i komfortowo. Ta definicja obejmuje całościowe spojrzenie na pracownika i jego potrzeby. Gdy radzimy sobie ze stresem, realizujemy swój potencjał, odczuwamy satysfakcję oraz zadowolenie z życia, postrzegamy się jako osobę wartościową, a nasze życie za sensowne, troszczymy się o własne zdrowie i uważnie budujemy relacje – możemy wtedy mówić o zachowaniu wellbeingu. – Prawie 65% pracowników przyznaje się do odczuwania  „syndromu niedzielnego popołudnia”, czyli sytuacji, w której odczuwają silny stres na myśl o zbliżającym się tygodniu pracy. Długotrwałe niezadowolenie negatywnie wpływa na ich skuteczność, relacje w zespole i oczywiście jakość wykonywanej pracy – ostrzega Beata Pisula.

Instytut Gallupa wraz z firmą Healthways w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie pracodawców przeprowadził badania, które wskazały elementy najbardziej wpływające na poziom zadowolenia. Tak właśnie powstała teoria wellbeingu, znana także pod nazwą PERMA. Opracowana przez profesora Martina Seligmana wizja za kluczowe elementy dobrostanu określa pozytywne emocje, zaangażowanie, relacje, poczucie sensu oraz osiągnięcia i ich odpowiednie docenienie. Nazwa PERMA pochodzi od pierwszych liter angielskich słów – Positive Emotions, Engagement, Relationship, Meaning i Achievement/Accomplishment. Niestety, statystyki pokazują, że jedynie 7% dorosłych pracowników ma zaspokojone poczucie dobrostanu we wszystkich pięciu elementach.

Idealne rozwiązanie

Traktować innych tak, jak sami chcielibyśmy być traktowani – to idea wellbeingu. Pracodawca powinien nie tylko wyeliminować czynniki stresogenne, ale też dostrzegać różnorodność pracowników oraz możliwie wspierać ich dobrostan. Sprawiać, że będą mieć poczucie równowagi pomiędzy życiem osobistym oraz zawodowym. Oczywiście, stabilizacja finansowa stanowi jeden z podstawowych warunków poczucia zadowolenia. Jednak ludzie szukają w pracy czegoś więcej: sensu, rozwoju, zrozumienia. Takie aspekty jak poczucie przynależności do zespołu, dobre imię firmy oraz duma z własnego stanowiska to elementy, których znaczenie rośnie. Dlatego firmy coraz częściej wychodzą naprzeciw indywidualnym potrzebom pracowników. Przykładami takich działań są konkursy grantowe za realizację projektów związanych z zainteresowaniami danej osoby, wydarzenia tematyczne czy niestandardowe szkolenia. Przedsiębiorcy zapraszają masażystki do miejsc pracy, przeprowadzają warsztaty zdrowego żywienia czy organizują wyjścia do escape roomów. Niektórzy managerowie pomagają podwładnym rzucić palenie, oferują spotkania z psychologiem bądź uczą inteligencji emocjonalnej – wymienia Beata Pisula z Talinkme.pl. – Badania pokazują, że osoby mające w życiu poczucie dobrostanu niemal dwukrotnie rzadziej korzystają z L4, są bardziej lojalne wobec firmy oraz częściej angażują się w akcje charytatywne. Ma to pozytywne skutki dla całego przedsiębiorstwa, ponieważ zwiększa wydajność pracowników, obniża potencjalne straty finansowe, zmniejsza częstotliwość rekrutacji oraz tworzy poczucie wspólnoty – dodaje ekspertka. Google, Johnson&Johnson czy Patagonia to niektóre z amerykańskich przedsiębiorstw, które stosują wellbeing w praktyce. W Polsce takie akcje podejmują między innymi ArcelorMittal, General Electric Company oraz Instytut Lotnictwa.

Polecamy: Kodeks pracy 2019 – Nowe Wydanie. Praktyczny komentarz z przykładami

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadowolenie przede wszystkim

REKLAMA

Świadomość managerów dotycząca radzenia sobie pracowników z zawodowymi obowiązkami rośnie, o czym świadczy fakt, że już co czwarta firma przeprowadza specjalne programy prozdrowotne. Takie benefity pracownicze stanowią dodatkowy motywator. – Niektóre firmy przeprowadzają specjalne głosowania wśród pracowników, na podstawie których wybierają projekty cieszące się największym zainteresowaniem. Poczucie decyzyjności podnosi ich motywację – dodaje specjalistka Talinkme.pl.

Wprowadzenie programu dbającego o dobrostan pracowników to dopiero początek. Istotna jest także spójna z podejmowanymi działaniami komunikacja, która stworzy w efekcie nową kulturę organizacyjną. Warto poinformować, czym jest wellbeing i dlaczego jest on ważny. Należy dawać przykład własnymi działaniami, zachęcać do korzystania z projektów oraz monitorować ich efekty. Wtedy będzie można zweryfikować, które z działań realnie podnoszą poczucie dobrostanu danej grupy osób. Odpowiednio zmotywowani pracownicy wypracowują większe zyski dla firmy. W Stanach Zjednoczonych takie działania są już na porządku dziennym, w Polsce powoli stają się coraz popularniejsze. Czy przyjmą się równie dobrze, jak na zachodzie? To powinno okazać się już niedługo.

Beata Pisula

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 lipca 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 lipca 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

Wszystkie weekendy z wolnym piątkiem: ta grupa gotowa przejść na czterodniowy tydzień pracy natychmiast

90 proc. profesjonalistów chce pracować w modelu czterodniowego tygodnia pracy, o ile nie wpłynie to na ich zarobki. Jako największe korzyści skróconego tygodnia pracy specjaliści wskazują więcej czasu wolnego oraz poprawę ogólnej satysfakcji z życia Jako największe zagrożenia – obniżenie wynagrodzenia oraz pracę w nadgodzinach.

Najmłodsi pracownicy niechętnie idą na zwolnienie lekarskie, dlaczego

Pracownicy z pokolenia Z czyli do 29. roku życia) rzadziej korzystają ze zwolnień lekarskich niż ich starsi współpracownicy. Dane z audytów absencji chorobowej przeprowadzonych w przedsiębiorstwach na terenie całej Polski w okresie ostatnich kilkunastu miesięcy pokazują jasno, że najmłodsza grupa pracowników charakteryzuje się najniższym poziomem nieobecności z powodów zdrowotnych.

Zetki chcą pracować z sensem, w dobrej atmosferze i za dużą kasę

Dla pokolenia Z zaangażowanie w pracę naprawdę ma znaczenie. Z kolei 40 procent młodych mówi, że bardzo się stara w codziennych obowiązkach, a kolejne 42 procent twierdzi, że nie zawsze wszystko wychodzi im idealnie. 57 proc. młodych wskazuje pieniądze jako kluczowy czynnik wyboru pracodawcy i motywacji. Ale to nie wystarczy.

REKLAMA

Ksiądz: 6000 zł, biskup: 10000 zł, a zakonnica ...300 zł? Zarobki i emerytury duchownych 2025

Jak wyglądają finanse duchowieństwa w Polsce? Najnowsze dane pokazują, że zarobki i świadczenia kapłanów oraz sióstr zakonnych są bardzo zróżnicowane. Prześwietlamy ich miesięczne dochody i zasady przyznawania emerytur, ujawniając pełen obraz finansowy osób duchownych.

Zaufanie pracowników: jaką jest dla firmy wartością, co zrobić by ją budować

Stwierdzenie, że zaufanie pracowników zwiększa wyniki firmy, nie budzi kontrowersji. Firmy radzą sobie lepiej, gdy ich pracownicy im ufają. Czy można jednak przeliczyć zaufanie na konkretny wynik finansowy?

Czy będą zmiany dla osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności?

Osoby niepełnosprawne ruchowo w stopniu umiarkowanym czują się dyskryminowane. Z tego powodu do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej skierowano kilka ważnych pytań. Wątpliwości na temat ewentualnych zmian w obowiązujących przepisach rozwiewa Pełnomocnik Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych Łukasz Krasoń.

Czas pracy kadry zarządzającej (kierownicy, dyrektorzy i inni). Czy wszyscy menadżerowie nie mają prawa do nadgodzin? Co wynika z kodeksu pracy i orzecznictwa?

Czas pracy kadry zarządzającej w Polsce podlega szczególnym regulacjom prawnym, które różnią się od zasad obowiązujących pracowników wykonujących zadania operacyjne. Przepisy kodeksu pracy wskazują możliwość wyłączenia menadżerów pełniących funkcje kierownicze z norm dotyczących limitów czasu pracy i rozliczania nadgodzin. W praktyce pojawiają się liczne pytania, jak te zasady stosować, a orzecznictwo sądowe dostarcza cennych wskazówek.

REKLAMA

Od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie w mocy, po nowemu zarabiają do 23 000 zł a dodatki do 3 400 zł

W wielu tekstach skupiamy się na podwyżkach dla pracowników samorządowych, dla pracowników w budżetówce, w tym nauczycieli, policjantów czy w służbie zdrowia, a warto też pamiętać o innych grupach zawodowych, może bardziej niszowych, ale jednak istniejących od dawna na polskim rynku pracy. Już od 19 czerwca 2025 r. kolosalne podwyżki dla tych pracowników. Rozporządzenie jest w mocy i po nowemu pracownicy zarabiają do 23 000 zł a dodatki do wynagrodzenia to nawet do 3 400 zł. Dla wielu takie stawki to tylko marzenie. Zatem ile zarabia się w KSSiP?

Niedoszacowane ryzyko w branży budowlanej. Blisko 3,5 tys. wypadków w 2024 r.

W branży budowlanej co roku dochodzi do tysięcy wypadków – w 2024 r. odnotowano 3442 zdarzenia, 78 osób zginęło, a 57 zostało ciężko rannych (dane GUS). Choć główną przyczyną jest błąd ludzki, finansową odpowiedzialność ponoszą pracodawcy. Dzięki rozszerzonej polisie OC możliwe jest przeniesienie roszczeń na ubezpieczyciela, jednak pośrednicy ubezpieczeniowi ostrzegają: firmy często zaniżają sumy gwarancyjne i bagatelizują ryzyko.

REKLAMA