REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR

Paweł Drąg
Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR/ fot. Shutterstock
Działaj w oparciu o fakty - Evidence Based HR/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Evidence Based HR to proces, który skłania firmę do podejmowania decyzji na podstawie danych, doświadczeń oraz opinii ekspertów, co ma skutkować pożądanymi przez decydentów rezultatami. Ocena każdej instrukcji powinna wykorzystywać możliwość sprawdzenia danych z wielu źródeł, co oznacza działanie w pełni wykorzystujące nowe technologie w świecie rynku pracy.

Podstawy Evidence Based HR sprowadzają się do najlepszych dostępnych ekspertyz oraz preferencji i wartości. Główną i najważniejszą częścią EB HR są badania i wyciąganie z nich najwartościowszych wniosków. Zanim zaczniemy analizę i będziemy wypisywać suche fakty do przetworzenia, trzeba nauczyć się poprawnie pozyskiwać informacje. Niezbędne jest tutaj analityczne podejście, ale także krytyczne oko. Łatwo zgubić się wśród ogromu danych i wyciągnąć pochopne wnioski czy odnosić się do danych z odmiennej sytuacji. Bez wątpienia najlepiej brać pod uwagę różne perspektywy i nie czerpać z jednego źródła. Informacje należy zbierać, segregować i katalogować, a jest to możliwe tylko wtedy, gdy mają one wiele odmiennych źródeł. Dlaczego? Ponieważ tylko wtedy można je traktować jako wiarygodne. Każda opinia odnaleziona w Internecie, nawet wyrażona przez eksperta, może być stronnicza lub w jakiś sposób ograniczona subiektywnością. - Niezwykle istotne jest również upewnienie się, że dane i opinie, które zamierzamy wykorzystać w działaniach z obszaru HR, dotyczą firm, zagadnień, a także scenariuszy, jak najbardziej zbliżonych do naszego. Wielkość firmy, sektor, kultura organizacyjna, struktura czy etap rozwoju mogą znacząco wpływać na dobór narzędzi i ich skuteczność – mówi Karolina Klucznik, Operations Manager w LSJ HR Group.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

 - W dziedzinie HR bardzo łatwo jest, chyba łatwiej niż w jakiejkolwiek innej, podejmować decyzje dotyczące działań w oparciu o intuicje, opinie, przypuszczenia. Teoria Evidence based HR głosi słuszne i cenne wskazówki mówiące o tym, aby decyzje podejmować w oparciu o maksymalną liczbę dostępnych faktów, po dogłębnej analizie danych pochodzących z dostępnych źródeł. To trochę tak, jak w sądownictwie, kiedy szuka się precedensów – dodaje Marta Cichecka, Project Manager LSJ HR Group.

Zasady zarządzania ludźmi zgodnie z Evidence Based wg Rousseau

- decyzje należy podejmować w oparciu o sprawdzone dowody naukowe, zaczerpnięte z recenzowanych czasopism naukowych

- w opieraniu działań na dowodach pomaga gromadzenie wskaźników funkcjonowania organizacji

REKLAMA

- unikaj błędów myślenia, bądź krytyczny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- oceniaj, pytaj, sprawdzaj

- myśl także długoterminowo

Praktyczne zastosowanie

Ogranicza nas tylko wyobraźnia. To mocna teoria, ale idealnie obrazuje obszary, na których EB HR może znaleźć praktyczne zastosowanie. Wszystko zależy od typu firmy, wymaganych rezultatów czy też dostępnych możliwości.

Jedną z oczywistości jest wykorzystanie działania w oparciu o fakty podczas rekrutacji. Jest to obszar zbadany już dokładnie, dlatego zapewnia masę danych do analizy i pracy. Kolejnym przykładem są wszelkie inicjatywy mające poprawić samopoczucie pracowników czy stopień ich zaangażowania w życie firmy. Dalej mamy zarządzanie nieobecnościami oraz nadgodzinami. EB HR to na tyle elastyczny w użytkowaniu proces, że można go dokładnie dostosować do indywidualnych potrzeb. Uciekaj od schematów, daj się prowadzić kreacji!

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

6 kroków do praktycznego wdrożenia EB HR

#1 identyfikacja problemu – gdzie wszystko zaczyna się od pytania „jaki problem badam?”; pomóż sobie uzewnętrzniając sytuacje, czyli zapisując problem. Pozbędziesz się dzięki temu także wszelkich skojarzeń i uprzedzeń

#2 rozwinięcie hipotez – wiarygodna, szczegółowa, ale ostrożna burza mózgów na temat wszystkich możliwych przyczyn pojawienia się problematyki

#3 zdobycie danych – „co jest mi potrzebne do obalania / potwierdzenia hipotezy?”; czas na badania oparte o dowody naukowe

#4 analiza danych i segregacja dowodów – ważne, żeby nie trzymać się jednego źródła, szersza gama danych oznacza wiarygodniejszą analizę; nie zmieniaj danych tak, żeby pasowały do hipotezy

#5 praktyka rozwiązania – zastosowanie najlepszego i najskuteczniejszego rozwiązania problemu powinno opierać się na jednej hipotezie

#6 ocena wyniku – rozwiązanie jest dobre jedynie wtedy, gdy nie może zostać ulepszone

Opinie, fakty, nieszablonowość

Specjaliści HR, nawet ci, którzy nie pracują na co dzień w oparciu o twarde fakty, powinni zapoznać się z atutami tego procesu i nauczyć się z niego korzystać. Opinie powinny współgrać z działaniami projektów HR. Zasoby ludzkie dążą do optymalizacji talentów, a EB HR tylko podaje im kolejne narzędzia do pracy nad tym. Opinia to nie fakt, dlatego nawet rzeczy przyjmowane za pewnik powinny najpierw zostać sprawdzone. - Czasem lepiej dotrzeć do dowodów, do empirycznych danych, które wesprą nas w podjęciu decyzji, warto jednak poświęcić czas i energię na jak najgłębszą analizę dostępnych danych, co może pozwolić uniknąć błędów, złych decyzji – mówi Marta Cichecka.

Od kierowników działów HR zależy czy pozostali pracownicy wdrożą do swojej pracy sprawdzanie danych, czyniąc z tego stały, a przede wszystkim cenny nawyk. Wychodzenie z utartych schematów jest ryzykowne, ale także może przynieść nieoczekiwanie pozytywne rezultaty. Tworząc coś nowego, samemu kreuje się nowe zasady, które dla odtwórców mają stać się schematem. - W sytuacjach, kiedy mamy do podjęcia trudną decyzję, a zupełnie brak dla niej podstaw teoretycznych czy innych danych, warto zaangażować w jej podjęcie więcej osób, zapytać o opinię dodatkową osobę, czy włączyć w proces decyzyjny eksperta – podpowiada Project Manager LSJ HR Group.

Dlaczego warto działać w oparciu o fakty? Analiza zalet

- HR oparte na tym co działa, a nie na tym co myśli się, że działa

- większa świadomość podejmowanych decyzji

- skuteczniejsze wprowadzanie nowych decyzji

- lepsze dopasowanie zasobów ludzkich do strategii firmy

- skuteczniejsze zarządzanie ryzykiem, minimalizowanie ryzyka

- podejście analityczne, którego rezultaty są łatwe do przechowywania i magazynowania

- spójniejsze podejmowanie decyzji

Wprowadzenie do firmy Evidence Based HR oznacza koniec pewnej ery. Ery przypadkowych decyzji i idących za nimi przykrych konsekwencji. - To przejście z HR intuicyjnego do HR będącego obszarem zarządzania organizacjom wynikającym i współgrającym ze strategicznymi celami biznesowymi – dodaje Karolina Klucznik. Zarządzanie oparte na faktach to zmienna, którą należy szybko przyswoić i wykorzystywać na wszystkich możliwych płaszczyznach, ponieważ gwarantuje klarowny punkt zaczepienia, a także wiarygodne wyniki. A bez nich, jak wiemy, nie ma niczego!

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Inspektorzy pracy jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy

Planowana reforma Państwowej Inspekcji Pracy stanowi istotny punkt zwrotny dla polskiego rynku pracy, znacząco wpływając na sposób funkcjonowania współpracy B2B oraz umów zlecenia. Czy i jak zmieni się sytuacja setek tysięcy zatrudnionych i czy dojdzie do tego, że Inspektorzy pracy będą jak sądy pracy - będą mogli ustalić stosunek pracy?

Miesięczna premia 500 plus też od 1 stycznia 2026 r.: sprawdź czy Tobie się należy

Jak się okazało pod koniec 2025 r. przemyślane premie to nie tylko koszt, a inwestycja w ludzi, w tym w zadowolenie pracownika i satysfakcje pracodawcy. W erze rynku pracownika, gdzie brakuje rąk do pracy, taki bonus - jak premia 500 plus, miesięcznie do wynagrodzenia, motywuje pracowników. Pracodawcy: analizujcie ryzyka, konsultujcie z PIP, wprowadzajcie dodatkowe premie motywacyjne, a pracownicy: wnioskujcie o wdrożenie premii w 2026 r. jeśli jeszcze jej nie ma w Waszym miejscu pracy. Takie 500 plus razy 12 miesięcy da nawet rocznie - w 2026 r. dodatkowe 6000 zł. do wynagrodzenia.

Zmiany w Karcie Nauczyciela od 13.12.2025 r. Najnowszą ustawę komentuje NSZZ „Solidarność” Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania. Koniec z jednostronnością w sprawie dodatków czy godzin ponadwymiarowych - od teraz w mocy UZP

Redakcja Infor zgłosiła się do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z prośbą o komentarz do najnowszych zmian wdrożonych w Karcie Nauczyciela. Zmiany wchodzą w życie 13 grudnia 2025 r. a same przepisy mają ogromny wpływ na sytuację prawną i zatrudnieniową nauczycieli. Poniżej prezentujemy odpowiedź, którą otrzymaliśmy bezpośrednio od NSZZ "Solidarność", z której wynika m.in., że wprowadzono nowy, znacznie silniejszy mechanizm kształtowania warunków pracy w oświacie, który w wielu miejscach może zastąpić lub ograniczyć znaczenie dotychczasowych regulaminów wynagradzania nauczycieli przyjętych przez JST lub ministerstwa. Czy w szkołach będzie więc rewolucja regulacji wewnętrznych (UZP) a nauczyciele będę mogli domagać się więcej?

Podwyżki dla pracowników od 2026 roku: duża sieć sklepów spożywczych podjęła decyzję. Nie tylko wynagrodzenie zasadnicze ale i konkretne benefity

Ponad 12 tys. pracowników Kaufland zatrudnionych na stanowisku sprzedawca/kasjer oraz pracownik porządkowy otrzyma od 1 stycznia 2026 roku wyższe wynagrodzenie. Od marca 2026 roku podwyżki otrzymają pracownicy na innych stanowiskach w marketach i logistyce.

REKLAMA

Od 1 stycznia 2026 r. dla wszystkich na zleceniu czy JDG - 3 miesięczne okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o stażach? Problematyka wypowiedzenia umowy o pracę na granicy wejścia rygoru 3-miesięczngo terminu wypowiedzenia

W praktyce biznesowej firm bardzo często pojawia się problem ustalenia prawidłowego okresu wypowiedzenia w sytuacji, gdy pracownik „wchodzi” w 3-letni staż zatrudnienia już w trakcie biegu wypowiedzenia. Powoduje to liczne wątpliwości po stronie zarówno pracodawców, jak i pracowników. Co więcej, od 1 stycznia 2026 r. dla niektórych zaczną obowiązywać dłuższe okresy wypowiedzenia w związku z nową ustawą o zaliczaniu okresów pracy na różnych podstawach do stażu pracy.

Ci rodzice mogą odzyskać utracone uprawnienia. Jest ważny krok Sejmowej Komisji w tej sprawie

W Sejmie zapadła ważna decyzja, która może odmienić sytuację wielu polskich rodzin. Komisja do Spraw Petycji podjęła działania dotyczące grupy rodziców, którzy przez lata czuli się pokrzywdzeni przez obowiązujące przepisy. Czy czekają nas istotne zmiany w prawie pracy? Ministerstwo Rodziny zostało wezwane do zajęcia stanowiska w tej sprawie.

Co za profity dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny w 2026 r.

Przywykliśmy myśleć o Karcie Dużej Rodziny (KDR) głównie jako o katalogu ulg – tańsze bilety, rabaty na zakupy, ulgi czy bezpłatne wejścia do parków narodowych. W praktyce KDR działa jednak szerzej: w wielu miejscach daje pierwszeństwo w dostępie do usług publicznych, również w 2026 r. istotnie wpływa na sytuację posiadaczy KDR na rynku pracy.

Czy ZUS „konfiskuje” oszczędności emerytalne Polaków? RPO interweniuje w sprawie emerytur i rent do MRPiPS

W piśmie skierowanym do Minister Agnieszki Dziemianowicz-Bąk, Marcin Wiącek pyta wprost, czy resort dostrzega potrzebę nowelizacji przepisów, które obecnie narażają seniorów i nie tylk na utratę oszczędności życia z powodu biurokratycznych terminów i niejasnych interpretacji. Jak to możliwe, że emerytury czy renty są tak zaniżane? Czy ZUS może dalej tak postępować? Odpowiedź MRPiPS może zadecydować o losach tysięcy przyszłych emerytów.

REKLAMA

Ewidencja czasu pracy online – jak raporty pomagają rozliczać nadgodziny i grafik

Menedżer, który próbuje ogarnąć zespół na podstawie arkuszy z grafikiem, papierowej listy obecności i maili o nadgodzinach, zwykle widzi tylko fragment prawdziwej sytuacji. Trudno wtedy odpowiedzieć na proste pytania: czy grafik pracy jest ułożony zgodnie z przepisami, kto faktycznie jest dziś dostępny, jak rozliczyć nadgodziny i czy ewidencja czasu pracy obroni się przy kontroli PIP. Nowe raporty czasu pracy w systemie RCPonline zbierają te informacje w jednym miejscu – w kolejnych częściach pokażemy pięć typowych problemów menedżera i konkretne widoki raportowe, które pomagają je rozwiązać bez żonglowania plikami.

Testy psychologiczne w rekrutacji pracowników. Co mierzą i jak pomagają tworzyć duże zespoły w krótkim czasie

W branży BPO (Business Process Outsourcing) rekrutacja często przyjmuje formę operacji masowej. Tworzenie zespołów liczących 8–10 osób w jednym procesie, przy jednoczesnym zachowaniu wysokich standardów kompetencyjnych i kulturowych, to jedno z najtrudniejszych zadań HR w tej branży. W tym kontekście rośnie znaczenie testów psychologicznych i narzędzi diagnostycznych, które wspierają proces selekcji nie tylko pod kątem wiedzy czy doświadczenia, ale również – a może przede wszystkim – dopasowania do specyfiki pracy zespołowej i środowiska usługowego.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA