REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?

Paweł Drąg
Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?/ fot. Shutterstock
Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje miękkie to umiejętności społeczne, a także cechy psychofizyczne, które determinują zachowanie, kontakty z innymi osobami oraz szeroko rozumianą organizację pracy. Ich znaczenie na rynku pracy stale rośnie.

Coraz większy nacisk na zdolność posiadania umiejętności miękkich sprawia, że niektóre z nich są tożsame z kompetencjami niezbędnymi w niemalże każdej branży. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że wkrótce pracownik bez konkretnych zdolności nie będzie miał szans na dane stanowisko, bez względu na wykształcenie czy doświadczenie. To powoduje, że niezwykle ważne staje się zadanie kompleksowego szkolenia kadry i nauczenia, jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich.

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje miękkie a kompetencje twarde

W prostym rozumowaniu kompetencje to wiedza, umiejętności i postawa. W procesach rekrutacyjnych dla ułatwienia oceny dzieli się je na miękkie i twarde. Obie wpływają na jakość i efektywność wykonywanej pracy. Kluczem jest zrozumienie, że dla każdego stanowiska pracy inne kompetencje są kluczowe.

Kompetencje twarde to konkretne cechy, które można zmierzyć i porównać na wielu płaszczyznach. To przede wszystkim wiedza i umiejętności, czyli coś, co można potwierdzić dyplomem, certyfikatem i świadectwem. Rozwijamy je poprzez naukę, ale także pracę na danym stanowisku.

Kompetencje miękkie, jako umiejętności społeczne i cechy psychofizyczne, są skoncentrowane na zachowaniu oraz postawie. Zależą od zarządzania własną osobą, podejścia do konkretnych sytuacji i umiejętności samomotywacji. Ich rozwój jest znacznie trudniejszy i dłuższy niż w przypadku kompetencji twardych.

REKLAMA

Czym jest motywacja?

- Motywacja jest jednym z ważniejszych, ale zarazem najtrudniejszych zadań w zarządzaniu zespołem. Między innymi dlatego, że trzeba zwracać uwagę na zmienność motywacji pracownika. Zarządzający zespołem powinni dostrzec, kiedy początkowa pełnia sił i chęci do pracy maleje, a w związku z tym potrzebuje dodatkowych bodźców – podkreśla Katarzyna Opiekulska, dyrektor LSJ HR Group. Samo otrzymanie wymarzonej posady jest motywujące, ale, w zależności od jednostki, zaangażowanie z czasem spada i należy wtedy wykreować zjawisko utrzymywania go na nieustannie wysokim poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozróżnia się dwa typy bodźców motywacyjnych, czyli zewnętrzne i wewnętrzne. Motywacja zewnętrzna to system nagród oraz kar. To podwyżki, premie, awanse czy pochwały oraz, z przeciwnej strony, działania dyscyplinarne, w tym krytyka i kontrola. Motywacja wewnętrzna jest inicjatywą pracownika. Jego praca i zaangażowanie są niezależne od kontroli pracodawcy. Bodźce motywacji wewnętrznej to odpowiedzialność, nowe wyzwania, rozwój osobisty i swoboda działań.

Skuteczna motywacja

Wpływ na wewnętrzną motywację pracownika możliwy jest jedynie po wszechstronnym poznaniu danej osoby. - Trzeba sięgnąć naprawdę głęboko, poznać poglądy, wartości i sposób bycia członka zespołu, a także przeanalizować jego potencjał, potrzeby oraz predyspozycje stanowiskowe – wskazuje Katarzyna Opiekulska i dodaje - Każda osoba wymaga indywidualnego podejścia. Istotnych jest multum czynników, również takich jak: wiek, etap życia, sytuacja rodzinna oraz najbliższe plany.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

Wyróżniamy kilka zasad skutecznego motywowania:

- poznanie potrzeb i hierarchii wartości pracownika

- oczekiwanie tylko pozytywów, co przekłada się na podejście pracodawcy do pracownika

- podniesienie poziomu wymagań, ale na pułap dostępny dla danej osoby

- wyrozumiałość i zrozumienie

- wskazanie wspólnych korzyści po uzyskaniu wspólnych celów, ponieważ wspólne dążenie do nich jest najważniejsze, w sytuacji, gdzie trzeba mówić „my”, „nasze” oraz to trzykrotnie już powtórzone w tym zdaniu „wspólne”

- motywacja przez przykłady, czyli szukanie wzorców w najbliższym otoczeniu

- pozytywna energia, pochwały i nagrody

Skuteczna motywacja, której skutkiem będzie rozwinięcie kompetencji miękkich przez pracownika, to duża korzyść dla firmy. Warto inwestować w swoich pracowników i sprawiać, że będą oni każdego dnia tylko lepsi, ponieważ wpływa to na ograniczenie ewentualnej rotacji zespołu. Brak dużych zmian personalnych świadczy o stabilnej firmie, która jest konkurencyjna na rynku pracy i pewna swoich wartości.

Motywowanie pracowników doświadczonych

Każda osoba w zespole musi czuć się ważna i potrzebna. Idealna firma może być postrzegana jako dobrze pracujący mechanizm, gdzie najmniejsza śrubka decyduje o wydajności całości. Z całej tej machiny warto odnaleźć pracowników będących w firmie najdłużej, więc i tych, na których można polegać. Specjalny sposób motywacji nie tylko na nich zadziała pozytywnie, ale będzie także sygnałem dla mniej doświadczonych pracowników, że firma potrafi dbać o ludzi lojalnych i oddanych.

Po długoletniej, udanej, współpracy można ograniczyć kontrole pracownika do minimum. Okazanie zaufania pozytywnie wpływa na poczucie odpowiedzialności oraz samodzielność w pracy.

Taki pracownik powinien mieć możliwość dostosowania grafiku do swoich potrzeb. Oznacza to elastyczne godziny pracy w sytuacjach kryzysowych, ale nie tylko – pewność siebie i kolejne przywileje może być budowana na podstawie lojalności i zaufania. W podobny sposób można wykorzystać inne przywileje, zależne od specyfikacji miejsca pracy.

Doświadczonemu pracownikowi można zwiększyć zakres podejmowanych decyzji oraz włączyć go w procesy ważnych zarządzeń dla całego przedsiębiorstwa, przydzielić istotnych dla firmy klientów czy konsultować niektóre działania. Taka odpowiedzialność sprawi, że pracownik poczuje się doceniony, ale także może zyskać odpowiednią dawkę pozytywnej energii do tego, aby doszkalać się i rozwijać wszelkie inne kompetencje.

Kompetencje miękkie w CV

Niestety, wciąż niejednokrotnie zdarza się, iż wymieniane kompetencje miękkie to nic innego, jak banał, który jest wpisywany na zasadzie podbicia CV kolejnymi umiejętnościami, które de facto nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Sprawdzajmy to w trakcie rozmowy i nie dajmy się zwieść pustym frazesom. Najczęściej pojawiające się kompetencje, to: komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność, pracowitość, odporność na stres, analityczne i strategiczne myślenie, odpowiedzialność, umiejętność pracy pod presją, dobre zarzadzanie czasem, umiejętność logicznego myślenia i chęć do nauki i samorozwoju. Wiele z nich jesteśmy w stanie zweryfikować już na etapie kompleksowej rozmowy kwalifikacyjnej.

Jak szkolić kompetencje miękkie?

Praca nad umiejętnościami miękkimi jest długa i często pracochłonna. To ingerencja w głęboko zakorzenione przyzwyczajenia i podejście do wielu spraw. Przed rozpoczęciem szkolenia pracownik sam musi przeanalizować poziom swoich kompetencji i w jakim kierunku może się rozwinąć. Z tą wiedzą można wysłać go na trening, który nie powinien być jedyną formą pracy nad rozwojem, ale pomoże poukładać włożona pracę i szybciej osiągnąć zamierzone rezultaty. Pracownik dążący do postępu nie może opierać tego jedynie na teorii. Każda firma, gdzie pracuje większa liczba osób, to idealne miejsce do ćwiczenia relacji z innymi, czyli mały poligon kompetencji miękkich. Powodzenie w tej misji może być tożsame z rozwojem całej firmy.

Paweł Drąg

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Lista kontrolna PIP: pomoc dla pracodawców w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Ma ograniczyć nadużywanie umów cywilnoprawnych

Lista kontrolna przygotowana przez PIP i związki zawodowe ma pomóc pracodawcom w wyborze właściwej umowy z pracownikiem. Celem tej inicjatywy jest ograniczenie nadużywania umów cywilnoprawnych w sytuacjach, kiedy powinna być zawarta umowa o pracę.

Grudzień 2025: kalendarz do druku (PDF). Pobierz i wydrukuj

Grudzień 2025: darmowy kalendarz do druku z miejscem na notatki w formacie PDF. Grudzień 2025 roku ma aż 11 dni wolnych od pracy. Jakie ważne dni występują w tym miesiącu? Wydrukuj i zrób notatki na kolejny miesiąc.

Grudzień 2025 inny niż zwykle: dni wolne i godziny pracy [Kalendarz]

Grudzień 2025 roku jest inny niż zwykle. Jak zmieniają się dni wolne od pracy i niedziele handlowe w ostatnim miesiącu roku? Jak liczyć godziny pracy w miesiącu? Zobacz przykład wyliczeń na podstawie grudnia. Oto kalendarz grudnia 2025 roku z zaznaczonymi świętami, weekendami i niedzielami handlowymi.

Czy pracodawca może wysłać na przymusowy urlop między Świętami a Nowym Rokiem? W jakich przypadkach?

Okres między Świętami Bożego Narodzenia a Nowym Rokiem to czas, kiedy w wielu firmach robi się spokojniej. Dla pracowników oznacza to możliwość odpoczynku i spokojnego planowania przerwy świątecznej. Dla pracodawców – moment zastanowienia się, czy mogą wysłać pracownika na urlop „na siłę”. Prawo jasno określa granice, a ich znajomość pozwala uniknąć nieporozumień i stresu w tym wyjątkowym okresie.

REKLAMA

4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością. Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych

Orzeczenie o niepełnosprawności to nie bariera. Pracodawcy zaczynają wykorzystywać potencjał osób niepełnosprawnych. To konieczność również z tego względu, że rynek pracy nie nadąża za rzeczywistością. Co roku ubywa ogromna liczba pracowników. Należy aktywizować dostępne zasoby, takie jak osoby niepełnosprawne, kobiety w wieku produkcyjnym, najmłodsi i najstarsi pracownicy. Co więcej, można otrzymywać nawet 4140 zł miesięcznie za zatrudnienie osoby z niepełnosprawnością.

Nawet 50 tys. zł kary za nielegalne zatrudnienie i do 6000 zł mandatu za pracownika za pozorny outsourcing. O tym nie wiedzą pracodawcy

Przeciwdziałanie patologiom rynku pracy, walka z wyzyskiem i realne zabezpieczenie praw cudzoziemców to główne cele nowych przepisów, które już obowiązują. Państwowa Inspekcja Pracy oraz Straż Graniczna otrzymały szersze uprawnienia kontrolne, w tym możliwość nakładania kar, mandatów i kierowania wniosków o ukaranie do sądu. W ograniczaniu nielegalnego zatrudnienia mają pomóc również nowe zasady dla agencji pracy m.in. 2-letni okres karencji dotyczący świadczenia usług na rzecz zatrudniania cudzoziemców. O czym jeszcze muszą wiedzieć pracodawcy, którzy w szczególnie gorącym okresie przedświątecznym szukają rąk do pracy „na już”?

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników

Czy można zatrudniać młodocianych do pracy w niskich temperaturach? Przepisy BHP szczególnie chronią młodych pracowników. Reguluje to rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 czerwca 2023 r. w sprawie wykazu prac wzbronionych młodocianym i warunków ich zatrudniania przy niektórych z tych prac.

6140,20 zł: nowa kwota graniczna przychodu emeryta i rencisty od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. i kwota graniczna przychodu w całym 2025 r. [ZUS]

6140,20 zł - tyle emeryci i renciści mogą dorabiać do emerytury bez żadnych konsekwencji dla swojego głównego świadczenia. Nowe kwoty dorabiania obowiązują od grudnia 2025 r. do lutego 2026 r. Ile wynoszą kwoty graniczne przychodu w całym 2025 r.?

REKLAMA

Bielizna ochronna trudnopalna – wymóg prawny czy standard najlepszej praktyki? [Rozporządzenie UE]

Z perspektywy zapewnienia efektywnej i kompletnej ochrony pracownikom w obszarach zagrożonych wybuchem, noszenie bielizny o właściwościach trudnopalnych jest uznawane za bezwzględnie konieczne. Chociaż polskie ramy prawne mogą nie zawierać bezpośredniego i jednoznacznego przepisu nakazującego wprost stosowanie bielizny trudnopalnej pod odzieżą ochronną, obowiązek ten wynika pośrednio z ogólnych regulacji dotyczących bezpieczeństwa pracy. Producenci środków ochrony indywidualnej (ŚOI) są zobowiązani do przestrzegania unijnych wymagań określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/425 oraz odpowiednich norm branżowych.

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku!

36 miliardów zł rocznie strat dla polskiej gospodarki. Tyle kosztuje nas pandemia XXI wieku! W ubiegłym roku NFZ przeznaczył ponad 4 mld zł na koszty leczenia chorób bezpośrednio związanych z nadwagą i otyłością, takich jak cukrzyca typu 2, choroby układu krążenia czy zwyrodnienia stawów. To tylko wierzchołek góry lodowej i część prawdziwego kosztu. Według raportu Najwyższej Izby Kontroli, całkowity koszt otyłości dla polskiej gospodarki sięga 36 miliardów złotych rocznie. Współczesne środowisko, pełne wysoko przetworzonej żywności, pracy siedzącej i stresu, jest „otyłotwórcze”. Jak pokazują analizy ekspertów zawarte w książce „OTYŁOŚĆ, Zdrowie, Zrównoważony Rozwój”, urbanizacja, automatyzacja i łatwy dostęp do kalorycznych produktów stworzyły warunki, w których organizm człowieka, ewolucyjnie przystosowany do niedoboru, nie radzi sobie z nadmiarem.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA