REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?

Paweł Drąg
Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?/ fot. Shutterstock
Jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje miękkie to umiejętności społeczne, a także cechy psychofizyczne, które determinują zachowanie, kontakty z innymi osobami oraz szeroko rozumianą organizację pracy. Ich znaczenie na rynku pracy stale rośnie.

Coraz większy nacisk na zdolność posiadania umiejętności miękkich sprawia, że niektóre z nich są tożsame z kompetencjami niezbędnymi w niemalże każdej branży. Można wręcz pokusić się o stwierdzenie, że wkrótce pracownik bez konkretnych zdolności nie będzie miał szans na dane stanowisko, bez względu na wykształcenie czy doświadczenie. To powoduje, że niezwykle ważne staje się zadanie kompleksowego szkolenia kadry i nauczenia, jak motywować pracowników do rozwijania kompetencji miękkich.

REKLAMA

REKLAMA

Kompetencje miękkie a kompetencje twarde

W prostym rozumowaniu kompetencje to wiedza, umiejętności i postawa. W procesach rekrutacyjnych dla ułatwienia oceny dzieli się je na miękkie i twarde. Obie wpływają na jakość i efektywność wykonywanej pracy. Kluczem jest zrozumienie, że dla każdego stanowiska pracy inne kompetencje są kluczowe.

Kompetencje twarde to konkretne cechy, które można zmierzyć i porównać na wielu płaszczyznach. To przede wszystkim wiedza i umiejętności, czyli coś, co można potwierdzić dyplomem, certyfikatem i świadectwem. Rozwijamy je poprzez naukę, ale także pracę na danym stanowisku.

Kompetencje miękkie, jako umiejętności społeczne i cechy psychofizyczne, są skoncentrowane na zachowaniu oraz postawie. Zależą od zarządzania własną osobą, podejścia do konkretnych sytuacji i umiejętności samomotywacji. Ich rozwój jest znacznie trudniejszy i dłuższy niż w przypadku kompetencji twardych.

REKLAMA

Czym jest motywacja?

- Motywacja jest jednym z ważniejszych, ale zarazem najtrudniejszych zadań w zarządzaniu zespołem. Między innymi dlatego, że trzeba zwracać uwagę na zmienność motywacji pracownika. Zarządzający zespołem powinni dostrzec, kiedy początkowa pełnia sił i chęci do pracy maleje, a w związku z tym potrzebuje dodatkowych bodźców – podkreśla Katarzyna Opiekulska, dyrektor LSJ HR Group. Samo otrzymanie wymarzonej posady jest motywujące, ale, w zależności od jednostki, zaangażowanie z czasem spada i należy wtedy wykreować zjawisko utrzymywania go na nieustannie wysokim poziomie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozróżnia się dwa typy bodźców motywacyjnych, czyli zewnętrzne i wewnętrzne. Motywacja zewnętrzna to system nagród oraz kar. To podwyżki, premie, awanse czy pochwały oraz, z przeciwnej strony, działania dyscyplinarne, w tym krytyka i kontrola. Motywacja wewnętrzna jest inicjatywą pracownika. Jego praca i zaangażowanie są niezależne od kontroli pracodawcy. Bodźce motywacji wewnętrznej to odpowiedzialność, nowe wyzwania, rozwój osobisty i swoboda działań.

Skuteczna motywacja

Wpływ na wewnętrzną motywację pracownika możliwy jest jedynie po wszechstronnym poznaniu danej osoby. - Trzeba sięgnąć naprawdę głęboko, poznać poglądy, wartości i sposób bycia członka zespołu, a także przeanalizować jego potencjał, potrzeby oraz predyspozycje stanowiskowe – wskazuje Katarzyna Opiekulska i dodaje - Każda osoba wymaga indywidualnego podejścia. Istotnych jest multum czynników, również takich jak: wiek, etap życia, sytuacja rodzinna oraz najbliższe plany.

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami

Wyróżniamy kilka zasad skutecznego motywowania:

- poznanie potrzeb i hierarchii wartości pracownika

- oczekiwanie tylko pozytywów, co przekłada się na podejście pracodawcy do pracownika

- podniesienie poziomu wymagań, ale na pułap dostępny dla danej osoby

- wyrozumiałość i zrozumienie

- wskazanie wspólnych korzyści po uzyskaniu wspólnych celów, ponieważ wspólne dążenie do nich jest najważniejsze, w sytuacji, gdzie trzeba mówić „my”, „nasze” oraz to trzykrotnie już powtórzone w tym zdaniu „wspólne”

- motywacja przez przykłady, czyli szukanie wzorców w najbliższym otoczeniu

- pozytywna energia, pochwały i nagrody

Skuteczna motywacja, której skutkiem będzie rozwinięcie kompetencji miękkich przez pracownika, to duża korzyść dla firmy. Warto inwestować w swoich pracowników i sprawiać, że będą oni każdego dnia tylko lepsi, ponieważ wpływa to na ograniczenie ewentualnej rotacji zespołu. Brak dużych zmian personalnych świadczy o stabilnej firmie, która jest konkurencyjna na rynku pracy i pewna swoich wartości.

Motywowanie pracowników doświadczonych

Każda osoba w zespole musi czuć się ważna i potrzebna. Idealna firma może być postrzegana jako dobrze pracujący mechanizm, gdzie najmniejsza śrubka decyduje o wydajności całości. Z całej tej machiny warto odnaleźć pracowników będących w firmie najdłużej, więc i tych, na których można polegać. Specjalny sposób motywacji nie tylko na nich zadziała pozytywnie, ale będzie także sygnałem dla mniej doświadczonych pracowników, że firma potrafi dbać o ludzi lojalnych i oddanych.

Po długoletniej, udanej, współpracy można ograniczyć kontrole pracownika do minimum. Okazanie zaufania pozytywnie wpływa na poczucie odpowiedzialności oraz samodzielność w pracy.

Taki pracownik powinien mieć możliwość dostosowania grafiku do swoich potrzeb. Oznacza to elastyczne godziny pracy w sytuacjach kryzysowych, ale nie tylko – pewność siebie i kolejne przywileje może być budowana na podstawie lojalności i zaufania. W podobny sposób można wykorzystać inne przywileje, zależne od specyfikacji miejsca pracy.

Doświadczonemu pracownikowi można zwiększyć zakres podejmowanych decyzji oraz włączyć go w procesy ważnych zarządzeń dla całego przedsiębiorstwa, przydzielić istotnych dla firmy klientów czy konsultować niektóre działania. Taka odpowiedzialność sprawi, że pracownik poczuje się doceniony, ale także może zyskać odpowiednią dawkę pozytywnej energii do tego, aby doszkalać się i rozwijać wszelkie inne kompetencje.

Kompetencje miękkie w CV

Niestety, wciąż niejednokrotnie zdarza się, iż wymieniane kompetencje miękkie to nic innego, jak banał, który jest wpisywany na zasadzie podbicia CV kolejnymi umiejętnościami, które de facto nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości. Sprawdzajmy to w trakcie rozmowy i nie dajmy się zwieść pustym frazesom. Najczęściej pojawiające się kompetencje, to: komunikatywność, kreatywność, umiejętność pracy w zespole, samodzielność, pracowitość, odporność na stres, analityczne i strategiczne myślenie, odpowiedzialność, umiejętność pracy pod presją, dobre zarzadzanie czasem, umiejętność logicznego myślenia i chęć do nauki i samorozwoju. Wiele z nich jesteśmy w stanie zweryfikować już na etapie kompleksowej rozmowy kwalifikacyjnej.

Jak szkolić kompetencje miękkie?

Praca nad umiejętnościami miękkimi jest długa i często pracochłonna. To ingerencja w głęboko zakorzenione przyzwyczajenia i podejście do wielu spraw. Przed rozpoczęciem szkolenia pracownik sam musi przeanalizować poziom swoich kompetencji i w jakim kierunku może się rozwinąć. Z tą wiedzą można wysłać go na trening, który nie powinien być jedyną formą pracy nad rozwojem, ale pomoże poukładać włożona pracę i szybciej osiągnąć zamierzone rezultaty. Pracownik dążący do postępu nie może opierać tego jedynie na teorii. Każda firma, gdzie pracuje większa liczba osób, to idealne miejsce do ćwiczenia relacji z innymi, czyli mały poligon kompetencji miękkich. Powodzenie w tej misji może być tożsame z rozwojem całej firmy.

Paweł Drąg

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski

Jak rozliczać benefity żywieniowe dla pracowników? Pora jednoznacznie rozstrzygnąć tę kwestię. Zero PIT, zero ZUS i pełny koszt podatkowy: tak rozlicza się benefity żywieniowe, np. kanapki, owoce, przekąski.

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się

Wynagrodzenia w Polsce wzrosły o 8,2%, ale dysproporcje międzybranżowe pogłębiają się. Jak się okazuje przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw w Polsce wzrosło o 8,2% rok do roku, osiągając we wrześniu poziom 8750 zł. Firmy technologiczne, produkcyjne i spożywcze przyciągają wykwalifikowanych specjalistów rosnącymi wynagrodzeniami, podczas gdy branże usługowe, mimo większej liczby ofert, wykazują stabilizację płac.

Do wypalenia zawodowego dochodzi cyfrowe przesycenie. Jak im przeciwdziałać? [WYWIAD]

We współczesnym świecie do niebezpieczeństwa wypalenia zawodowego dochodzi wypalenie cyfrowe. Czy to odpowiednia nazwa? Jak im skutecznie przeciwdziałać? Na pytania infor.pl odpowiada dr hab. Andrzej Silczuk.

PPK z aktywami blisko 44 mld zł. PFR Portal PPK zapowiada propozycję podniesienia dopłaty rocznej

PPK bije rekordy – aktywa zbliżają się do 44 mld zł, a liczba uczestników rośnie w tempie trzech osób co cztery minuty. Jak zapowiada Marta Damm-Świerkocka z PFR Portal PPK, podczas przeglądu ustawy w 2026 r. pojawi się propozycja zwiększenia dopłaty rocznej, by wzmocnić długoterminowe oszczędzanie.

REKLAMA

Zwolnienie z pracy: jakie przyczyny naprawdę akceptują polskie sądy? Oto lista przyczyn i błędy, które kosztują pracodawców fortunę, a pracownikowi dają szansę na wygraną w sądzie

Każdego roku tysiące Polaków odwołuje się do sądów pracy od wypowiedzenia umowy. Statystyki są bezlitosne – pracodawcy przegrywają mnóstwo spraw, bo nie potrafią właściwie uzasadnić zwolnienia. Co musi zawierać wypowiedzenie, żeby sąd uznał je za zasadne? Jakie przyczyny są akceptowane, a jakie błędy prowadzą do przegranej? Przeanalizowaliśmy orzecznictwo i przygotowaliśmy przewodnik.

Grudzień 2025: ważne terminy dla kadr i płac. Są nowości - trzeba pamiętać

Grudzień 2025 r. to szczególny czas, koniec roku i wiele różnych rozliczeń. Działy kadry i płac powinny więc pamiętać o kluczowych terminach na grudzień 2025 r. jak i nowych regulacjach prawnych, które wchodzą w życie właśnie w grudniu 2025 r.

Czy dla państwa tak ważne są składki i podatki - że ograniczy wolność pracy na wybranej podstawie? Decyzja PIP ustalająca stosunek pracy - co nowego?

Co z konstytucyjną wolnością pracy, co z wolą stron, co ze swobodą umów z KC, co ze swobodą kształtowania stosunków prawnych - w tym stosunku pracy? W ostatnich tygodniach w Polsce toczą się zażarte dyskusje wokół projektowanej nowelizacji ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy (PIP). Projekt ten, który miał rozszerzyć kompetencje inspektorów pracy, nie został przyjęty na ostatnim posiedzeniu Stałego Komitetu Rady Ministrów. Co jednak ważniejsze – dyskusja wokół tego konkretnego projektu nie kończy się tutaj. W najbliższych tygodniach rządu ponownie podejmie się prac, bo propozycji było wiele, a organizacje pracodawców czekają na zmiany, które mogłyby złagodzić obawy dotyczące pewności prawa i konsekwencji finansowych dla przedsiębiorców, a z drugiej strony związki zawodowe czekają na szerszą ochronę dla zatrudnionych. A co na to wszystko sami zainteresowani?

9 wyższych świadczeń dla pracownika od stycznia 2026 r. To trzeba wiedzieć

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

REKLAMA

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA