Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie stresem, czyli jak ujarzmić bestię

Paweł Drąg
Zarządzanie stresem, czyli jak ujarzmić bestię/ fot. Fotolia
Zarządzanie stresem, czyli jak ujarzmić bestię/ fot. Fotolia
Występuje wszędzie. Zupełnie niezależnie od rodzaju branży i wielkości przedsiębiorstwa. Potrafi zaatakować na każdym etapie kariery zawodowej i mocno psuje szyki w zdrowym funkcjonowaniu w pracy. To stres. Zabójca motywacji, bez sentymentów podcinający skrzydła i odbierający multum naszych zalet.

Czynników wpływających na stres jest wiele i większość z nich dotyka nas w różnym stopniu – w zależności od tego, jak czujemy się w swoich pracach i co stanowi tam o naszych problemach. Może to być choćby brak harmonii pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, zbyt duże nałożenie obowiązków, zadania niewspółmierne do kwalifikacji, rosnące oczekiwania przełożonych,  a także zaburzony proces komunikacji w firmie.

Zazwyczaj problemy z nim wpływają na pracę nie tylko jednej osoby, ale i najbliższego otoczenia, a co za tym idzie ogółu działalności działu dotkniętego problemami. Stres oznacza spadek produktywności, wypalenie zawodowe, a także liczne problemy zdrowotne, począwszy od osłabienia układu odpornościowego, a kończąc na chorobach wrzodowych. To także przerzucanie swoich problemów na najbliższych oraz chroniczne poczucie braku sensu w wykonywaniu pracy, które często kończy się przedwczesnym zakończeniem współpracy.

Według raportu ADP „The Workforce View in Europe 2017” co piąty Polak musi mierzyć się ze stresem w miejscu pracy każdego dnia, a 46% z nas stresuje się nią często lub bardzo często. To wyzwala potężne problemy, z którymi rodzimi pracodawcy wciąż nie potrafią skutecznie walczyć.

Tymczasem wskazane jest monitorować i zapobiegać stresowi w miejscu wykonywania obowiązków, a także stale edukować w kwestii sposobów na radzenie sobie z przeróżnego rodzaju wewnętrznymi dylematami. Nikt nie ma wątpliwości, że nie sposób wyeliminować stresu z życia zawodowego. Kwestia leży jednak w zapobieganiu poważnych problemów, a także szybkiej reakcji, gdy już pojawią się trudniejsze momenty. Zdecydowanie warto, ponieważ brak zarządzania nim w miejscu pracy jest dla pracodawcy w wieku zakresach kosztowny – w wyniku spadku wydajności, negatywnego wpływu na wizerunek firmy, częstej rotacji, a także złych relacji wewnątrz środowiska zawodowego.

Jak tworzyć program zarządzania stresem?

Zacznij od rozpoznania problemu, czyli zastanów się nad tym, co w twoim miejscu pracy może wyzwalać stres. Poddaj analizie również sposób bycia konkretnych działów, a także ich możliwy wpływ na inne jednostki. Z całą pewnością pomogą ci w tym cykliczne badania opinii pracobiorców względem stresu w miejscu pracy. Ułatwi to nie tylko diagnozę problemów, ale także jego skalę. Umiejętnie skonstruowana ankieta może także umożliwić ewentualność składania propozycji na rozwiązanie kłopotów przez samych pracowników. Warto tutaj rozważyć zatrudnienie firmy zewnętrznej, co zwiększy wiarygodność badania i pozbawi sensu argumentację, że ktoś w przedsiębiorstwie mógłby manipulować uzyskanymi faktami. To również sprzyja sytuacji, w której pracobiorcy chętniej dzielą się szczerymi i rozbudowanymi opiniami o problemach generujących stres.

Badanie to nie wszystko. Koniecznie należy zastanowić się nad ilością zwolnień lekarskich, częstotliwością próśb o urlopy, skalą rotacji, liczbą błędów popełnianych przez pracowników, a także atmosferą, która panuje w działach firmy.

Polecamy: Dylematy HR-owców, badania case study, komentarze praktyczne

Posiadając dane co do czynników wywołujących stres możemy przystąpić do aktywnego działania. Tutaj najważniejsze będzie:

- motywacja i zaangażowanie pracowników

- tworzenie lub zmiana kultury organizacyjnej

- jasno określone warunki pracy oraz specyfika pełnionego stanowiska

-  transparentność komunikacji

Najprostszą drogą do zbudowania lojalnego i zadowolonego ze siebie pracownika jest dostarczanie mu stałego dopływu motywacji. Najlepszym ku temu sposobem jest zagwarantowanie mu spersonalizowanych benefitów, które będą dla niego najkorzystniejsze. Warto również zadbać o detale, w których zawiera się dobra ergonomia pracy, biuro z wszelkimi potrzebnymi sprzętami, a także pamięć o regularnych wyjściach integracyjnych. Nawet takie elementy jak odpowiednie światło w biurze czy sprzyjająca temperatura, mają niebagatelne znaczenie dla samopoczucia w pracy.

Wspólnie twórzmy kulturę organizacyjną poprzez dbałość o spójne wartości, a także przyjazny klimat w przedsiębiorstwie. Drobne przyjemności wzmacniają przywiązanie do firmy. Może to być choćby drobny poczęstunek, który zawsze będzie występował w ten jeden, konkretny dzień tygodnia lub godzina kawowa, kiedy spotykacie się wszyscy w jednym pomieszczeniu, by odrobinę odetchnąć od pracy i porozmawiać o ważnych dla was kwestiach. Kultura organizacji to także ustalenie wspólnego celu i misji, który będzie was przyświecał. To konkretny, palący punkt, w którym chcecie się zmieścić i do którego dążyć.

Pracownik musi mieć poczucie, że podpisana umowa spełnia jego oczekiwania i już na samym starcie być zmotywowanym do pracy. To bardzo istotne, ponieważ początek współpracy warunkuje to jak odnajdzie się w nowym środowisku, więc poświęcaj mu o wiele więcej uwagi niż innym, aby etap aklimatyzacji przeszedł jak najspokojniej. Jednocześnie pamiętaj o tym, aby inwestować w rozwój swoich pozostałych pracowników. Ich wzrost kompetencji może być jednoznaczny z większą wydajnością i rosnącymi kompetencjami zawodowymi. Ostatecznie opracuj z nimi realne ścieżki kariery, aby mieli poczucie, iż to, że staną się coraz lepszymi pracownikami zostanie odpowiednio nagrodzone.

Na rozmowach kwalifikacyjnych najszybciej pada pytanie o atmosferę w zespole. To ona jest traktowana jako jeden z najważniejszych punktów współpracy. W żaden sposób nie jest to zaskakujące, ponieważ w pracy spędzamy 1/3 czasu swojego życia, dlatego też zależy nam na tym, aby otaczać się ludźmi, których towarzystwo będzie sprawiało nam przyjemność. Zainwestuj w przeszkolenie swojej kadry w odpowiednie umiejętności miękkie, które pozwolą sprawniej budować relacje w zespole. Stosuj też politykę otwartych drzwi, podkreślając, że zawsze znajdziesz czas na rozmowę z pracownikami. Tym samym usprawnisz proces ujarzmiania emocji – pomagając uniknąć konfrontacji i rozładowując możliwy stres. Dbaj też o to, aby w firmie wszyscy udzielali sobie feedbacku!

Stres nie mobilizuje do intensywniejszej pracy. To z początku cichy zabójca motywacji, który  w pewnym momencie może eskalować do tego stopnia, że wciągnie w swoje macki jeszcze więcej ofiar. Nie zamiataj problemu pod dywan, tylko staw mu czoło i wyeliminuj! Jak? Odpowiedź zawsze będzie taka sama – reagując i działając.

 

Chcesz dowiedzieć się więcej, skorzystaj z naszej oferty >>
Personel i Zarządzanie - wydanie cyfrowe (ePiZ)
Personel i Zarządzanie - wydanie cyfrowe (ePiZ)
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Kadry
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Umowy o dzieło - jakie statystyki?
    Umowy o dzieło od stycznia do września 2021 r. zgłosiło 60,7 tys. podmiotów. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
    Grudzień 2021 - godziny pracy, dni wolne
    Grudzień 2021 - godziny pracy i dni wolne od pracy czyli jaka jest norma godzin. Sprawdź kalendarz grudnia 2021 roku. W tym miesiącu pracodawca musi oddać dodatkowy dzień wolny za święto wypadające w sobotę 25 grudnia.
    4 sposoby na osiągnięcie dobrostanu w czasie pandemii
    Jak osiągnąć dobrostan w czasie pandemii? Oto 4 sposoby pomagające w zachowaniu well-beingu w dobie niepewności.
    Nielegalne zatrudnienie - Polski Ład
    Nielegalne zatrudnienie - czym jest? W takich przypadkach Polski Ład nakłada całkowitą odpowiedzialność na pracodawcę. Jakie są konsekwencje nielegalnego zatrudnienia?
    Utrata zdolności do wykonywania pracy - wypowiedzenie umowy
    Utrata zdolności do wykonywania pracy orzeczona przez lekarza medycyny pracy w wyniku badań kontrolnych to przyczyna uzasadniająca wypowiedzenie umowy o pracę. Kiedy pracownik musi przenieść pracownika na inne stanowisko? Co z wynagrodzeniem za czas wypowiedzenia?
    Składka zdrowotna 2022 - działalność gospodarcza, zmiany
    Składka zdrowotna 2022 - jakie zmiany dla działalności gospodarczej wprowadza Polski Ład? Jak obliczyć podstawę wymiaru składki? Ile wynosi składka zdrowotna przy podatku liniowym? Jakie będą nowe zasady rozliczania?
    Planner kadrowo-płacowy na grudzień 2021 r.
    Planner kadrowo-płacowy na grudzień 2021 r. zawiera wszystkie obowiązki działu kadr i płac. Jaki jest wymiar czasu pracy w grudniu? Ile wynosi dodatek nocny?
    Konkurs "Pracownik Roku" - nabór do końca marca 2022 r.
    Rusza konkurs "Pracownik Roku" IV edycja. Nabór trwa od 22 listopada 2021 r. do końca marca 2022 r. Tegoroczne hasło konkursu brzmi: Solidarni w trudnych czasach pandemii. Patronat medialny nad wydarzeniem objął portal Infor.pl.
    Zasiłek opiekuńczy ZUS na dziecko - wszystko co musisz wiedzieć
    Zasiłek opiekuńczy z ZUS można otrzymać na dziecko chore, zdrowe do 8. roku życia, na izolacji lub kwarantannie. Przysługuje również, gdy dochodzi do nieprzewidzianego zamknięcia szkoły, przedszkola czy żłobka.
    Wypalenie zawodowe na L4 od 2022 r. [WYWIAD]
    Wypalenie zawodowe na L4 będzie możliwe od 2022 roku. Jakie są objawy? Jaki test ocenia, czy doszło do wypalenia zawodowego? Jak leczyć wypalonego pracownika? Czy L4 na wypalenia zawodowe to furtka do nadużyć? Na te pytania odpowiada Angelika Blicharz - Head of People & Culture, uPacjenta.
    Nowe przepisy bhp w czasie pandemii - ocena
    Nowe przepisy bhp wprowadzane w czasie pandemii były potrzebne, zrozumiałe i łatwe w interpretacji. Minusem jest to, że pojawiały się zbyt późno. Jak bhp-owcy oceniają nowe regulacje związane z bezpieczeństwem pracy?
    4-dniowy tydzień pracy - 3 warianty
    4-dniowy tydzień pracy to pomysł na zwiększenie produktywności pracowników i budowanie równowagi między życiem prywatnym i życiem zawodowym. Oto 3 warianty czterodniowego tygodnia pracy. Który wybierają pracownicy?
    Dobrowolne ubezpieczenia społeczne - ważne zmiany 2022
    Dobrowolne ubezpieczenia społeczne czekają ważne zmiany od 2022 roku. Jakie skutki będzie miało nieopłacenie składek w terminie?
    E-wizyta w ZUS - jakie sprawy?
    E-wizyta w ZUS - jakie sprawy można załatwić w ZUS bez wychodzenia z domu? Jak umówić wideorozmowę?
    Zasiłek opiekuńczy na dziecko - zamknięta klasa
    Zasiłek opiekuńczy na dziecko przysługuje także, gdy z powodu covid zamknięta jest klasa lub grupa przedszkolna. Dziecko nie musi więc być na kwarantannie.
    Praca na czarno i wypłata pod stołem - co zmieni Polski Ład?
    Praca na czarno i wypłata pod stołem to procedery, z którymi rząd chce walczyć. Jakie zmiany przewiduje Polski Ład? Co w 2022 r. skontroluje PIP?
    7 stycznia 2022 - czy to dzień wolny od pracy?
    7 stycznia 2022 roku - czy to dzień wolny od pracy? Dnia 6 stycznia (czwartek) wypada Święto Trzech Króli i mamy wolne. Czy piątek jest również wolny?
    Służba bhp - praca i zarobki w czasie pandemii
    Służba bhp w czasie pandemii ma dużo więcej pracy. Czy dodatkowe obowiązki bhp-owców wpłynęły na ich zarobki? Ile w 2021 roku zarabia służba bhp?
    Pomysły na prezenty dla pracowników
    Prezenty dla pracowników na święta mogą być bardzo różne, ale powinny być dopasowane do potrzeb załogi. Oto pomysły na upominki od pracodawcy.
    Łatwiej o zwolnienie z powodu długotrwałych chorób od 2022 r.
    Zwolnienie pracownika z powodu długotrwałych chorób będzie łatwiejsze od 2022 r. To konsekwencja zmian w liczeniu okresów zasiłkowych.
    Zawód pilot samolotu [WYWIAD]
    Zawód pilot samolotu to często praca marzeń. Jak zostać pilotem? Jakie są nastroje w lotnictwie w czasie pandemii? Jak reguluje się czas pracy i zarobki pilota? Co jest najważniejsze, a co najpiękniejsze w pracy pilota? Na te i inne pytania odpowiada doświadczony pilot i prezes Grupy Bartolini Air - Bartłomiej Walas.
    Praca dla par z Ukrainy - logistyka
    Praca dla par z Ukrainy znajdzie się w polskiej logistyce. Przed Świętami Bożego Narodzenia rekrutacje są wzmożone. Powstają oferty dla ukraińskich duetów.
    Można wycofać środki z PPK i oszczędzać dalej
    Wycofanie środków z PPK nie uniemożliwia dalszego oszczędzania w programie. Zwrot środków i rezygnacja z dalszego oszczędzania w PPK to dwie różne czynności.
    Hybrydowy model pracy to przyszłość
    Hybrydowy model pracy to przyszłość firm. Pracodawcy powinni dostosować biura do potrzeb pracowników. Czym są elastyczne biura?
    Powrót do biura po długiej pracy zdalnej. Co wynika z przepisów, co radzą eksperci? [Wywiad]
    Praca zdalna, praca hybrydowa, praca stacjonarna. Mimo, że pandemia jeszcze nie odpuszcza a 4. jej fala jest coraz groźniejsza, to wiele firm myśli o powrocie swoich pracowników do mniej zdalnego a bardziej stacjonarnego modelu pracy biurowej. Jak przekonać pracownika do powrotu do pracy stacjonarnej po długim okresie pracy zdalnej? Czy pracownik ma prawo odmówić wykonywania swojej pracy w biurze? Wielu pracodawców rozważa model hybrydowy pracy biurowej. Jak najlepiej zorganizować i uregulować taką pracę? Na te tematy rozmawiamy z Grzegorzem Orłowskim, radcą prawnym.