REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zarządzanie stresem, czyli jak ujarzmić bestię

Paweł Drąg
Zarządzanie stresem, czyli jak ujarzmić bestię/ fot. Fotolia
Zarządzanie stresem, czyli jak ujarzmić bestię/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Występuje wszędzie. Zupełnie niezależnie od rodzaju branży i wielkości przedsiębiorstwa. Potrafi zaatakować na każdym etapie kariery zawodowej i mocno psuje szyki w zdrowym funkcjonowaniu w pracy. To stres. Zabójca motywacji, bez sentymentów podcinający skrzydła i odbierający multum naszych zalet.

Czynników wpływających na stres jest wiele i większość z nich dotyka nas w różnym stopniu – w zależności od tego, jak czujemy się w swoich pracach i co stanowi tam o naszych problemach. Może to być choćby brak harmonii pomiędzy życiem prywatnym a zawodowym, zbyt duże nałożenie obowiązków, zadania niewspółmierne do kwalifikacji, rosnące oczekiwania przełożonych,  a także zaburzony proces komunikacji w firmie.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zazwyczaj problemy z nim wpływają na pracę nie tylko jednej osoby, ale i najbliższego otoczenia, a co za tym idzie ogółu działalności działu dotkniętego problemami. Stres oznacza spadek produktywności, wypalenie zawodowe, a także liczne problemy zdrowotne, począwszy od osłabienia układu odpornościowego, a kończąc na chorobach wrzodowych. To także przerzucanie swoich problemów na najbliższych oraz chroniczne poczucie braku sensu w wykonywaniu pracy, które często kończy się przedwczesnym zakończeniem współpracy.

Według raportu ADP „The Workforce View in Europe 2017” co piąty Polak musi mierzyć się ze stresem w miejscu pracy każdego dnia, a 46% z nas stresuje się nią często lub bardzo często. To wyzwala potężne problemy, z którymi rodzimi pracodawcy wciąż nie potrafią skutecznie walczyć.

Tymczasem wskazane jest monitorować i zapobiegać stresowi w miejscu wykonywania obowiązków, a także stale edukować w kwestii sposobów na radzenie sobie z przeróżnego rodzaju wewnętrznymi dylematami. Nikt nie ma wątpliwości, że nie sposób wyeliminować stresu z życia zawodowego. Kwestia leży jednak w zapobieganiu poważnych problemów, a także szybkiej reakcji, gdy już pojawią się trudniejsze momenty. Zdecydowanie warto, ponieważ brak zarządzania nim w miejscu pracy jest dla pracodawcy w wieku zakresach kosztowny – w wyniku spadku wydajności, negatywnego wpływu na wizerunek firmy, częstej rotacji, a także złych relacji wewnątrz środowiska zawodowego.

REKLAMA

Jak tworzyć program zarządzania stresem?

Zacznij od rozpoznania problemu, czyli zastanów się nad tym, co w twoim miejscu pracy może wyzwalać stres. Poddaj analizie również sposób bycia konkretnych działów, a także ich możliwy wpływ na inne jednostki. Z całą pewnością pomogą ci w tym cykliczne badania opinii pracobiorców względem stresu w miejscu pracy. Ułatwi to nie tylko diagnozę problemów, ale także jego skalę. Umiejętnie skonstruowana ankieta może także umożliwić ewentualność składania propozycji na rozwiązanie kłopotów przez samych pracowników. Warto tutaj rozważyć zatrudnienie firmy zewnętrznej, co zwiększy wiarygodność badania i pozbawi sensu argumentację, że ktoś w przedsiębiorstwie mógłby manipulować uzyskanymi faktami. To również sprzyja sytuacji, w której pracobiorcy chętniej dzielą się szczerymi i rozbudowanymi opiniami o problemach generujących stres.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Badanie to nie wszystko. Koniecznie należy zastanowić się nad ilością zwolnień lekarskich, częstotliwością próśb o urlopy, skalą rotacji, liczbą błędów popełnianych przez pracowników, a także atmosferą, która panuje w działach firmy.

Polecamy: Dylematy HR-owców, badania case study, komentarze praktyczne

Posiadając dane co do czynników wywołujących stres możemy przystąpić do aktywnego działania. Tutaj najważniejsze będzie:

- motywacja i zaangażowanie pracowników

- tworzenie lub zmiana kultury organizacyjnej

- jasno określone warunki pracy oraz specyfika pełnionego stanowiska

-  transparentność komunikacji

Najprostszą drogą do zbudowania lojalnego i zadowolonego ze siebie pracownika jest dostarczanie mu stałego dopływu motywacji. Najlepszym ku temu sposobem jest zagwarantowanie mu spersonalizowanych benefitów, które będą dla niego najkorzystniejsze. Warto również zadbać o detale, w których zawiera się dobra ergonomia pracy, biuro z wszelkimi potrzebnymi sprzętami, a także pamięć o regularnych wyjściach integracyjnych. Nawet takie elementy jak odpowiednie światło w biurze czy sprzyjająca temperatura, mają niebagatelne znaczenie dla samopoczucia w pracy.

Wspólnie twórzmy kulturę organizacyjną poprzez dbałość o spójne wartości, a także przyjazny klimat w przedsiębiorstwie. Drobne przyjemności wzmacniają przywiązanie do firmy. Może to być choćby drobny poczęstunek, który zawsze będzie występował w ten jeden, konkretny dzień tygodnia lub godzina kawowa, kiedy spotykacie się wszyscy w jednym pomieszczeniu, by odrobinę odetchnąć od pracy i porozmawiać o ważnych dla was kwestiach. Kultura organizacji to także ustalenie wspólnego celu i misji, który będzie was przyświecał. To konkretny, palący punkt, w którym chcecie się zmieścić i do którego dążyć.

Pracownik musi mieć poczucie, że podpisana umowa spełnia jego oczekiwania i już na samym starcie być zmotywowanym do pracy. To bardzo istotne, ponieważ początek współpracy warunkuje to jak odnajdzie się w nowym środowisku, więc poświęcaj mu o wiele więcej uwagi niż innym, aby etap aklimatyzacji przeszedł jak najspokojniej. Jednocześnie pamiętaj o tym, aby inwestować w rozwój swoich pozostałych pracowników. Ich wzrost kompetencji może być jednoznaczny z większą wydajnością i rosnącymi kompetencjami zawodowymi. Ostatecznie opracuj z nimi realne ścieżki kariery, aby mieli poczucie, iż to, że staną się coraz lepszymi pracownikami zostanie odpowiednio nagrodzone.

Na rozmowach kwalifikacyjnych najszybciej pada pytanie o atmosferę w zespole. To ona jest traktowana jako jeden z najważniejszych punktów współpracy. W żaden sposób nie jest to zaskakujące, ponieważ w pracy spędzamy 1/3 czasu swojego życia, dlatego też zależy nam na tym, aby otaczać się ludźmi, których towarzystwo będzie sprawiało nam przyjemność. Zainwestuj w przeszkolenie swojej kadry w odpowiednie umiejętności miękkie, które pozwolą sprawniej budować relacje w zespole. Stosuj też politykę otwartych drzwi, podkreślając, że zawsze znajdziesz czas na rozmowę z pracownikami. Tym samym usprawnisz proces ujarzmiania emocji – pomagając uniknąć konfrontacji i rozładowując możliwy stres. Dbaj też o to, aby w firmie wszyscy udzielali sobie feedbacku!

Stres nie mobilizuje do intensywniejszej pracy. To z początku cichy zabójca motywacji, który  w pewnym momencie może eskalować do tego stopnia, że wciągnie w swoje macki jeszcze więcej ofiar. Nie zamiataj problemu pod dywan, tylko staw mu czoło i wyeliminuj! Jak? Odpowiedź zawsze będzie taka sama – reagując i działając.

 

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Więcej pieniędzy w kieszeni pracownika od stycznia. Podwyżka 9. świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Pracownicy będą mieli więcej pieniędzy w kieszeni od stycznia. Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia za pracę rosną inne świadczenia. Oto podwyżka 9. ważnych świadczeń pracowniczych w 2026 r.

Komu rząd da podwyżki w 2026 roku, a kogo pominie? Duża grupa pracowników czuje się oszukana

Rozmowy o podwyżkach zakończyły się fiaskiem. 2 grudnia przy jednym stole zasiedli przedstawiciele rządu, resortów finansowych, strona społeczna i pracodawcy. Mimo pełnego składu nie udało się ustalić absolutnie nic. Nie ma porozumienia w sprawie mechanizmu waloryzacji, nie ma terminu podwyżek, a rząd wciąż nie pokazuje żadnych środków na ich sfinansowanie. Związki mówią o poczuciu zdrady i próbie zamrożenia płac kosztem zwykłych pracowników. Rząd odpowiada, że budżet pęka w szwach. Emocje rosną, konflikt narasta, a cały system wchodzi w najbardziej napięty moment od lat.

Syndrom oszusta w erze AI: 1/3 pracowników czuje, że oszukuje korzystając ze sztucznej inteligencji

Choć sztuczna inteligencja zwiększa efektywność pracy, aż 34 proc. polskich pracowników czuje, że oszukuje wykonując zadania z pomocą narzędzi AI. Co więcej, 28 proc. z nich ukrywa przed przełożonymi fakt używania tej technologii – podaje raport „Jak pracować, by nie żałować? W dobie rewolucji AI” przygotowany przez portale pracy rocketjobs.pl i justjoin.it oraz Totalizator Sportowy. Eksperci podkreślają, że syndrom oszusta u pracowników to jeden z kosztów psychologicznych rewolucji AI.

Nowość: Rada Rodziny i Demografii już działa. Czy będą nowe świadczenia dla rodzin na skalę 800+? Co nowa Rada da Polakom?

2 grudnia 2025 r. Prezydent RP Karol Nawrocki powołał przy sobie nowy organ doradczy – Radę Rodziny i Demografii. Gremium złożone z ekspertów od polityki społecznej, ekonomii, demografii i socjologii ma wspierać Pałac Prezydencki w tworzeniu długofalowej polityki rodzinnej i odpowiedzi na narastający kryzys demograficzny w Polsce.

REKLAMA

Karta podarunkowa – świąteczny standard w firmach. A jak w 2025 r.?

Aż 82% pracowników w Polsce otrzymuje prezent świąteczny od swojego pracodawcy, a 90% uważa, że takie wsparcie powinno być standardem.Pracownicy najczęściej otrzymują świąteczne upominki o wartości 101-300 zł (25%), 301-600 zł (28%) oraz 601-1000 zł (21%).Dla 62% pracowników wsparcie świąteczne jest ważne, ponieważ uznają je za wyraz docenienia i szacunku, a według 60% zatrudnionych jest to pomoc w pokryciu kosztów związanych ze świętami.

Uwaga: nie składaj w grudniu wniosku do ZUS, bo ZUS automatycznie przeliczy emeryturę i rentę rodzinną. Już od 1 stycznia do 31 marca 2026 r. poznasz nową wysokość świadczenia

W dniu 1 stycznia 2026 r. wejdzie w życie ustawa, dzięki której Zakład Ubezpieczeń Społecznych automatycznie, bez konieczności składania wniosku. Ale uwaga: nie warto teraz składać wniosku do ZUS! Jeśli wniosek w sprawie przeliczenia wysokości emerytury ustalonej od czerwca w latach 2009–2019 (bądź renty rodzinnej) zostanie zgłoszony przed 1 stycznia 2026 r. i na ten dzień postępowanie w sprawie rozpatrzenia tego wniosku będzie w toku lub sprawa o ustalenie prawa do tych świadczeń lub ich wysokości będzie trwać przed sądem, ZUS zawiesi postępowanie w sprawie ustalenia wysokości emerytury lub renty rodzinnej przewidziane w nowej ustawie. ZUS wróci do niego, gdy ostatecznie zakończy się to wcześniejsze postępowanie. Klient nie musi składać żadnych wniosków.

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS

Kodeks pracy: zmiany w rozliczeniu ekwiwalentu i nowość w ZFŚS. Już coraz bliżej, bo w dniu 3 i 4 grudnia 2025 r. Sejm proceduje m.in. w sprawie nowelizacji przepisów Kodeksu pracy. Chodzi o ważne zmiany w zakresie rozliczania ekwiwalentu za urlop, tj. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (druk nr 1601, dalej jako: projekt).

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Oficjalna decyzja MRPiPS oraz Pełnomocnika OzN [Roczny Plan Działania na 2026 dla OzN]

Co nowego dla niepełnosprawnych w 2026? Wiele. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oficjalnie przedstawiło szczegółowy plan działań wspierających osoby z niepełnosprawnościami na nadchodzący 2026 rok. Dokument ten, zatwierdzony przez Sekretarza Stanu Łukasza Krasonia, pełniącego funkcję Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, stanowi kompleksową strategię pomocy społecznej i zawodowej dla osób wymagających szczególnego wsparcia. Poniżej szczegółowo analizujemy RPD dla OzN.

REKLAMA

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku. Wyższy wymiar zwolnienia od pracy przy większej liczbie dzieci

Więcej niż 2 dni wolne na opiekę nad dzieckiem w roku - taki apel wystosowała w kwietniu 2025 r. Rzeczniczka Praw Dziecka i Naczelna Rada Adwokacka do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Powinna być większa liczba dni zwolnienia od pracy przy kilku wychowywanych dzieciach.

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: urlopy, kontrola PIP, zasiłek chorobowy, minimalne wynagrodzenie i inne

Rewolucyjne zmiany w prawie pracy od 1 stycznia 2026 r.: dłuższe urlopy, nowe zasady kontroli PIP, modyfikacja w zasadach utraty zasiłku chorobowego, podwyżka minimalnego wynagrodzenia za pracę i innych świadczeń zależnych od płacy minimalnej. Nieco wcześniej wchodzą w życie przepisy o jawności wynagrodzeń.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA