REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zapobiegać nadmiernej rotacji pracowników – 3 zasady

Jak zapobiegać nadmiernej rotacji pracowników – 3 zasady
Jak zapobiegać nadmiernej rotacji pracowników – 3 zasady
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Masz problem z częstym odchodzeniem pracowników i kolejnymi rekrutacjami na wolne stanowiska w Twojej firmie? Oczywiście pewna rotacja w zespole pracowników jest czymś zwyczajnym. Jednak zbyt częste zmiany pracowników rodzą pewne zagrożenia dla działalności firmy. Rosną koszty rekrutacji, szkoleń i wdrożenia nowych pracowników do realizacji bieżących zadań. Nowi pracownicy potrzebują czasu, by nauczyć się funkcjonowania w nowym otoczeniu. Jak utrzymywać rotację pracowników na bezpiecznym poziomie?

Monitoruj sytuację

Choć niektóre osoby deklarują, że liczy się dla nich jedynie wysokość wynagrodzenia, w przypadku wielu – szczególnie w dłuższej perspektywie – wpływ na zadowolenie z pracy ma także sporo innych czynników.

REKLAMA

Autopromocja

Czasem pracodawcy zakładają, że aby zachęcić zatrudnionych do pozostania w firmie, wystarczy podwyżka. Dobrze jednak mieć świadomość tego, że motywacja to kwestia indywidualna i różne osoby do zaangażowania zachęca co innego – dla jednych priorytetem będzie premia, dla innych uznanie szefa, możliwość rozwoju lub większa elastyczność w działaniu. Najważniejsze jest to, aby menedżerowie dostrzegli, co angażuje poszczególne osoby i brali te kwestie pod uwagę. Pomaga w tym systematyczny kontakt z personelem i bieżąca obserwacja tego, co dzieje się wewnątrz organizacji, ale i w jej otoczeniu biznesowym – mówi Sylwia Szymańska, trener biznesu z firmy szkoleniowo-doradczej Integra Consulting Poland.

Mając świadomość tego, jak duży wpływ na postrzeganie całego przedsiębiorstwa przez zatrudnionych ma postawa bezpośredniego przełożonego, organizacje często decydują się na szkolenie menedżerów w zakresie efektywnego kierowania zespołem, a także umiejętności motywowania. Zaangażowanie pracowników to bowiem kwestia kluczowa dla wyników biznesowych. Jak o nią zadbać?

Polecamy: Kodeks pracy 2019. Praktyczny komentarz z przykładami + PDF

Polecamy: Pracownicze plany kapitałowe. Nowe obowiązki pracodawców

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doceniaj i rozwijaj starą kadrę

Niektórzy pracodawcy uświadamiają sobie wartość danego pracownika dopiero w momencie, gdy ten chce odejść. Wówczas też proponują mu dodatkowe benefity, aby odwieść go od decyzji o zmianie zatrudnienia.

Ważne, aby na bieżąco doceniać zaangażowanie poszczególnych osób, dostrzegać ich wkład i potencjał, a także pomagać go wykorzystywać. Bezpośredni przełożeni mogą np. uzmysłowić poszczególnym osobom, co powinny robić, aby rozwijać własną karierę. Następnie, aby ich w tym wspierać, ułatwić dostęp do szkoleń, które zwiększą ich wiedzę i umiejętności – mówi Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland.

Niektórzy przedsiębiorcy ograniczają inwestycje w rozwój pracowników w obawie o to, że nowo nabyte kompetencje wykorzystają u innego pracodawcy. To jednak błędne koło – nie zapewniając dostępu do wiedzy i możliwości rozwoju, możesz sprawić, że będą szukać ich gdzie indziej. Dla zatrudnionych istotne są także przejrzyste warunki – ustal z nimi konkretne wymagania i cele, a równocześnie systematycznie dawaj informację zwrotną o wynikach. Niektóre firmy uzależniają również płacę od wyników i opracowują system określający, jakie zachowania i efekty przyniosą konkretną nagrodę, a z czym będzie się wiązało ewentualne nieosiągnięcie celu. Ważne są jednak też nagrody niefinansowe – uznanie i pochwały przełożonego po dobrze wykonanej pracy to dla niektórych najlepsza motywacja. A jeśli mimo wszystko członek twojego zespołu zdecyduje się na odejście?

Ucz się od odchodzących

Nikogo na siłę nie zatrzymasz w firmie, jeśli więc członek zespołu jest zdecydowany, by odejść, nie utrudniaj mu tego. Postaraj się jednak poznać nieco dokładniej przyczyny tej decyzji. Katalog możliwości jest dość spory – odchodzący wskazują na takie kwestie jak np. niskie lub nieadekwatne do stanowiska, wiedzy, zakresu obowiązków i odpowiedzialności zarobki czy zła atmosfera (np. częste sprzeczki z bezpośrednim przełożonym lub współpracownikami, brak szacunku do ludzi, stres). Wymieniają też nieodpowiednią organizację, podział zadań i zarządzanie, brak możliwości rozwoju, zbyt dużą liczbę obowiązków czy złą reputację pracodawcy. Mogą być to także kwestie takie jak np. chęć zmiany zakresu wykonywanych zadań lub miejsca zamieszkania bądź plany założenia własnej działalności. Powody te można poznać np. podczas tzw. exit interview, czyli „wywiadu” w formie rozmowy lub ankiety w wersji papierowej bądź online dotyczącej zakończenia współpracy.

REKLAMA

Osoby, które odchodzą z organizacji, zwykle wypowiadają się na jej temat szczerze. Odpowiedzi, które otrzymasz „na pożegnanie”, mogą więc być cennymi wskazówkami na przyszłość, w odniesieniu do aktualnych pracowników. Dodatkowo warto pamiętać, że rozstanie w dobrej atmosferze może przyczynić się też do tego, że dana osoba będzie wypowiadała się o byłym już pracodawcy pozytywnie. Takie bezpośrednie rekomendacje są szczególnie ważne obecnie, gdy minęły już czasy, w których skrzynki rekruterów pękały w szwach od dokumentów aplikacyjnych. Zdarzają się także sytuacje, w których po pewnym czasie specjaliści sami pytają o możliwość powrotu na wcześniejsze stanowisko.

Rotacja personelu na niewielkim poziomie może dawać nowe spojrzenie. W wielu organizacjach jednak skala tego zjawiska powiększa się i stanowi spore wyzwanie dla pracodawców. Pamiętajmy, że zastąpienie osoby szczególnie o kluczowych dla organizacji kwalifikacjach i kompetencjach wiąże się z kosztami zarówno rekrutacji, jak i adaptacji nowozatrudnionego – to więc jedna z sytuacji, w których lepiej zapobiegać niż leczyć. Zapewnijmy zatem swoim pracownikom przemyślane zarządzanie uwzględniające ich indywidualne motywacje i dające możliwość rozwoju. Również dbanie o atmosferę w miejscu pracy i otwartą komunikację zwiększą szanse na to, że członkowie zespołu będą chcieli w nim pozostać – podsumowuje Sylwia Szymańska z Integra Consulting Poland.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
59 godzin nieprzerwanego tygodniowego odpoczynku zamiast 35 godzin. Czy taka zmiana wejdzie w KP?

W 2024 r. dużo pisało się o czterodniowym tygodniu pracy, teraz przyszedł czas pisać o tym z innej perspektywy. Chodzi o proponowaną zmianę w Kodeksie pracy, mianowicie o 59-godzinny tygodniowy odpoczynek pracowników, zamiast aktualnie obowiązującego 35-godzinnego. Odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w tym zakresie poznamy do 20 marca 2025 r.

Specjalny dodatek za pracę w nocy. Czym jest i komu przysługuje? [TABELA]

Specjalny dodatek za pracę w nocy. Czym jest i komu przysługuje? Ile wynosi dodatek za pracę w porze nocnej? Jak się go oblicza? Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w poszczególnych miesiącach 2025 r.? Czy może być jeszcze wyższy? [TABELA]

Zrównanie wieku emerytalnego w 2025? Mamy odpowiedź resortu pracy. Możliwe konfiguracje [60 lat dla kobiet i mężczyzn; 63 lata dla kobiet i mężczyzn; 65 lat dla kobiet mężczyzn; tak jak jest: 60 lat dla kobiet i 65 lat mężczyzn]

Od lat w społeczeństwie przewija się debata na temat wieku emerytalnego. Jedni chcą jego obniżenia, drudzy podwyższenia a jeszcze inni zrównania. Temat jest trudny, w tym politycznie. Mamy jednak odpowiedź Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej co do tego, czy trwają prace w tym zakresie i czy planowane są zmiany na 2025 r.

Wynagrodzenia nie będą tabu. Obowiązkowa informacja o zarobkach w ofertach pracy oraz jawność wynagrodzeń w firmie

Sejm zajmie się nowelizacją Kodeksu pracy. Jeśli ją uchwali, wówczas pracodawcy w ofertach pracy będą musieli podawać proponowane wynagrodzenie. Ponadto zacznie obowiązywać zasada, że wynagrodzenie, jak i jego poziom będą jawne podczas trwania stosunku pracy.

REKLAMA

W grudniu 2024 r. wzrosło bezrobocie w Polsce. To już kolejny miesiąc!

Z szacunków Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej wynika, że w grudniu 2024 r. stopa bezrobocia rejestrowanego wyniosła 5,1 proc. i była o 0,1 pkt proc. wyższa niż w miesiącu poprzednim. To już kolejny miesiąc wzrostu bezrobocia w Polsce.

Czy podwyżka płacy minimalnej pozbywa dobrobytu klasę średnią? [WYWIAD]

W styczniu 2025 r. wzrosło minimalne wynagrodzenie za pracę. Od 1 stycznia 2025 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4666 zł brutto. Czy podwyżka płacy minimalnej pozbywa dobrobytu klasę średnią?

Seniorzy oblegają placówki ZUS. Złożyli już 53 tys. wniosków, mimo że świadczenie będzie wypłacane od lipca

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przyjmuje już wnioski o rentę wdowią. Seniorzy oblegają placówki ZUS, mimo że wnioski można składać do końca lipca 2025 r. Złożono już prawie 53 tys. wniosków. Renta wdowia będzie wypłacana od lipca.

Pobieranie zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych i składki na ubezpieczenie zdrowotne

Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego pobiera comiesięczną zaliczkę na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne od wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych i rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego. Czy zmieniły się zasady i forma ich pobierania?

REKLAMA

Nie wszyscy pracodawcy mogą zrezygnować z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Który pracodawca może nie tworzyć zfśś?

Rezygnacja z tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wymaga przeprowadzenia odpowiedniego postępowania w zależności od wielkości zatrudnienia u danego pracodawcy. Liczy się także to, czy pracodawca objęty jest układem zbiorowym pracy.

Wysokość składek na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców w 2025 r.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że w związku ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia oraz prognozowanym przeciętnym miesięcznym wynagrodzeniem w 2025 roku zwiększyły się składki na ubezpieczenia społeczne. Ile wynoszą?

REKLAMA