REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Spokojny lider wyciszy negatywne emocje pracowników

W związku z obecną sytuacją, spowodowaną koronawirusem, pracownicy odczuwają stres i negatywne emocje, które mogą wpłynąć na jakość wykonywanej pracy. Rola przywódców w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. W celu osiągnięcia najlepszych efektów, managerowie powinni dbać przede wszystkim o dobrostan psychiczny swoich współpracowników. W rozmowach z pracownikami, zanim przejdzie się do rozliczania efektów, należy z empatią wysłuchać oraz okazać wsparcie i zrozumienie. Na bazie zbudowanego w ten sposób zaufania, możemy zadbać o zaangażowanie pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Umiejętnością przywódców, która może się okazać nieoceniona, jest tutaj zachowanie spokoju. W sytuacjach kryzysowych, pracownicy z większą uwagą obserwują lidera, jego opanowanie i zdolność do wyciszenia emocji. Spokojny i pewny ton sprawi, że komunikaty będą bardziej klarowne i przejrzyste. W zbudowaniu dobrej atmosfery w zespole pomaga też uśmiech i dobry humor.

Regularna komunikacja na określonych wcześniej zasadach

Ważne jest, aby w miarę możliwości, zwiększyć intensywność komunikacji. Zadbajmy o regularne spotkania zespołowe, jak również te indywidualne. W tym zakresie pomocna okazać się może nowoczesna technologia i możliwość organizacji wideokonferencji czy wspólnej pracy na jednym pliku online. Za każdym razem manager powinien upewnić się, że wszystkie przekazane treści zostały dobrze zrozumiane przez każdego z członków spotkania. Rytuały integrują i mobilizują zespół, a w sytuacji kryzysu pomagają obniżyć stres. W okresie niepewności mogą być szczególnie potrzebne, aby budować poczucie wspólnoty i stałości.

W przypadku pracy zespołów zdalnych, niezbędne jest stworzenie nowych zasad kooperacji. Odpowiedzmy sobie, albo wypracujmy razem z zespołem odpowiedzi na pytania: o której zaczynamy? Jak często się odbywają się wirtualne konferencje? Czy podczas spotkań używamy kamer? Jak raportujemy pracę? Ile trwa rozmowa? W celu uniknięcia niepewności, dobry lider powinien też często przypominać o odpowiedzialności każdego z członków zespołu za określone zadania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas rozmów lider powinien, na bieżąco przekazywać również informacje na temat sytuacji firmy. Brak wiedzy wzmaga poczucie niepewności, które potrafi destrukcyjnie wpływać na pracę i je efektywność. Komunikujemy się więc otwarcie, a przy tym dbamy o precyzję i klarowność wypowiedzi.

Równy podział obowiązków oraz partycypacja w podejmowaniu decyzji

Podczas pracy zdalnej, może się zdarzyć sytuacja, że niektórzy pracownicy odczują spadek ilości zadań. Rolą managera jest w tym przypadku rozdzielenie obowiązków i dbałość o równy podział pracy. Zastanówmy się, w jakie inne zadania możemy zaangażować pracowników. Możemy także zapytać zespół o podpowiedź, jakie dodatkowe obowiązki chcieliby realizować. Rozdzielone zadania zamieśćmy w dokumencie, do którego każdy z zatrudnionych ma dostęp.

Niebagatelne znaczenie dla budowania zaangażowania zatrudnionych, również w sytuacjach kryzysowych, ma ich partycypacja w podejmowaniu decyzji. Wszędzie tam, gdzie to możliwe oddawajmy pole działania pracownikom. Musimy zaufać, że pracownikom tak samo jak managerowi zależy na osiągnięciu sukcesu i sprawnej realizacji celów. Wpłynie to pozytywnie na kreatywność i długoterminowe zaangażowanie zespołu.

Konsekwencja w działaniu

Dbałość o zaangażowanie pracowników wymaga konsekwencji w działaniu i jest szczególnie ważne w czasie kryzysu. Badanie Randstad Employer Brand dowodzi, że koniunktura gospodarcza oraz inne ważne dla człowieka czynniki psychologiczno-społeczno-ekonomiczne mogą wpłynąć na zmianę sposobu postrzegania czy oczekiwań względem pracy zawodowej. Eksperci Randstad wskazują, że w tym szczególnym czasie na znaczeniu zyskiwać może potrzeba stabilności zatrudnienia, czy miła atmosfera w pracy. Na zaspokojenie tych potrzeb pracowników powinni więc postawić zarządzający.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Employee advocacy na LinkedIn. Jak skutecznie angażować pracowników w budowanie marki pracodawcy?

Employee advocacy to strategia, w której pracownicy aktywnie angażują się w promocję swojej firmy. Na LinkedIn – największej platformie biznesowej na świecie – nabiera to szczególnego znaczenia. Pracownicy mogą budować nie tylko markę organizacji, lecz także własny wizerunek jako ekspertów.

PIE: do 2035 r. na polskim rynku pracy ubędzie 2,1 mln pracowników. Kogo zatrudniać zamiast obywateli Ukrainy?

Zgodnie z danymi Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE) do 2035 r. z polskiego rynku pracy ubędzie aż 2,1 mln pracowników. Czy pracownicy z Ukrainy odejdą? Kogo można tanio zatrudnić na te miejsca?

Pracownicy dorabiają na coraz większą skalę. Podstawowa umowa to teraz za mało

Teraz podstawowa umowa o pracę często nie wystarcza. Pracownicy podpisują dodatkowe zlecenia nie tylko dla pieniędzy. Dlaczego Polacy coraz częściej dorabiają? Oto wyniki badania.

70 tys. odprawy dla zwolnionego pracownika w 2025 r. Czy będzie zmiana w 2026 r.

Pracownik, z którym pracodawca rozwiązał stosunek pracy w ramach zwolnień grupowych lub zwolnienia indywidualnego, ma prawo do odprawy pieniężnej. Jej maksymalna wysokość nie może przekraczać 15-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w dniu rozwiązania stosunku pracy. W 2025 r. jest to prawie 70000 zł.

REKLAMA

Pomoc ZUS-u dla firm poszkodowanych w powodzi z 2024 r. - podsumowanie

Od jesieni minionego roku przedsiębiorcy, którzy ponieśli straty w wyniku powodzi mogli skorzystać ze specjalnych form wsparcia i ulg realizowanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Opolski ZUS podsumował pomoc udzieloną przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.

ZUS przypomina: Tylko złożenie wniosku do 30 kwietnia gwarantuje ciągłość wypłaty świadczenia

Zbliża się koniec terminu składania wniosków o 800 plus na nowy okres świadczeniowy. Rodzic powinien złożyć wniosek do 30 kwietnia 2025 r. Jeśli ten termin zostanie dotrzymany, to ciągłość wypłaty świadczenia wychowawczego będzie zachowana i ZUS wypłaci 800 plus do 30 czerwca 2025 r.

ZUS: stabilna sytuacja finansowa FUS w 2024 r. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przedstawił opracowanie ZUS "Podsumowanie sytuacji finansowej FUS z 2024 r." Z opracowania wynika, że sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych jest stabilna, a prognozy ZUS wskazują, że najbliższych latach nadal tak pozostanie. Przeciętna wypłata świadczenia emerytalno-rentowego w 2024 r. wyniosła 3735,34 zł.

Wysokość wynagrodzenia i rodzaj przysługujących benefitów są dla Zetek najważniejszym miernikiem ich wartości

Pracownicy z pokolenia Z przywiązują dużą wagę do wysokości wynagrodzenia i dodatkowych świadczeń z umowy o pracę ze względów nie tylko materialnych. Bezpieczne ekonomicznie i spokojne życie to oczywiście ważna dla nich wartość. Jednak wysokość pensji i inne benefity są jednocześnie miernikiem poczucia własnej wartości, a może nawet i szacunku do nich.

REKLAMA

Wsparcie finansowe z ZUS wypłacane z emeryturą lub rentą. Komu przysługuje ryczałt energetyczny?

Ryczałt energetyczny to specjalny dodatek do emerytur i rent. Jest on przeznaczony dla osób, które potrzebują wsparcia w pokrywaniu kosztów zużycia energii elektrycznej. Świadczenie jest wypłacane przez ZUS.

Seniorzy nadal aktywni zawodowo. Dlaczego opłaca się pracować osobom w wieku emerytalnym?

ZUS podaje, że wzrasta liczba pracujących osób w wieku emerytalnym. Aktywnych zawodowo seniorów w zeszłym roku było aż 872,6 tys. Kiedy opłaca się dalsza praca?

REKLAMA