REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Spokojny lider wyciszy negatywne emocje pracowników

W związku z obecną sytuacją, spowodowaną koronawirusem, pracownicy odczuwają stres i negatywne emocje, które mogą wpłynąć na jakość wykonywanej pracy. Rola przywódców w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. W celu osiągnięcia najlepszych efektów, managerowie powinni dbać przede wszystkim o dobrostan psychiczny swoich współpracowników. W rozmowach z pracownikami, zanim przejdzie się do rozliczania efektów, należy z empatią wysłuchać oraz okazać wsparcie i zrozumienie. Na bazie zbudowanego w ten sposób zaufania, możemy zadbać o zaangażowanie pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Umiejętnością przywódców, która może się okazać nieoceniona, jest tutaj zachowanie spokoju. W sytuacjach kryzysowych, pracownicy z większą uwagą obserwują lidera, jego opanowanie i zdolność do wyciszenia emocji. Spokojny i pewny ton sprawi, że komunikaty będą bardziej klarowne i przejrzyste. W zbudowaniu dobrej atmosfery w zespole pomaga też uśmiech i dobry humor.

Regularna komunikacja na określonych wcześniej zasadach

Ważne jest, aby w miarę możliwości, zwiększyć intensywność komunikacji. Zadbajmy o regularne spotkania zespołowe, jak również te indywidualne. W tym zakresie pomocna okazać się może nowoczesna technologia i możliwość organizacji wideokonferencji czy wspólnej pracy na jednym pliku online. Za każdym razem manager powinien upewnić się, że wszystkie przekazane treści zostały dobrze zrozumiane przez każdego z członków spotkania. Rytuały integrują i mobilizują zespół, a w sytuacji kryzysu pomagają obniżyć stres. W okresie niepewności mogą być szczególnie potrzebne, aby budować poczucie wspólnoty i stałości.

W przypadku pracy zespołów zdalnych, niezbędne jest stworzenie nowych zasad kooperacji. Odpowiedzmy sobie, albo wypracujmy razem z zespołem odpowiedzi na pytania: o której zaczynamy? Jak często się odbywają się wirtualne konferencje? Czy podczas spotkań używamy kamer? Jak raportujemy pracę? Ile trwa rozmowa? W celu uniknięcia niepewności, dobry lider powinien też często przypominać o odpowiedzialności każdego z członków zespołu za określone zadania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas rozmów lider powinien, na bieżąco przekazywać również informacje na temat sytuacji firmy. Brak wiedzy wzmaga poczucie niepewności, które potrafi destrukcyjnie wpływać na pracę i je efektywność. Komunikujemy się więc otwarcie, a przy tym dbamy o precyzję i klarowność wypowiedzi.

Równy podział obowiązków oraz partycypacja w podejmowaniu decyzji

Podczas pracy zdalnej, może się zdarzyć sytuacja, że niektórzy pracownicy odczują spadek ilości zadań. Rolą managera jest w tym przypadku rozdzielenie obowiązków i dbałość o równy podział pracy. Zastanówmy się, w jakie inne zadania możemy zaangażować pracowników. Możemy także zapytać zespół o podpowiedź, jakie dodatkowe obowiązki chcieliby realizować. Rozdzielone zadania zamieśćmy w dokumencie, do którego każdy z zatrudnionych ma dostęp.

Niebagatelne znaczenie dla budowania zaangażowania zatrudnionych, również w sytuacjach kryzysowych, ma ich partycypacja w podejmowaniu decyzji. Wszędzie tam, gdzie to możliwe oddawajmy pole działania pracownikom. Musimy zaufać, że pracownikom tak samo jak managerowi zależy na osiągnięciu sukcesu i sprawnej realizacji celów. Wpłynie to pozytywnie na kreatywność i długoterminowe zaangażowanie zespołu.

Konsekwencja w działaniu

Dbałość o zaangażowanie pracowników wymaga konsekwencji w działaniu i jest szczególnie ważne w czasie kryzysu. Badanie Randstad Employer Brand dowodzi, że koniunktura gospodarcza oraz inne ważne dla człowieka czynniki psychologiczno-społeczno-ekonomiczne mogą wpłynąć na zmianę sposobu postrzegania czy oczekiwań względem pracy zawodowej. Eksperci Randstad wskazują, że w tym szczególnym czasie na znaczeniu zyskiwać może potrzeba stabilności zatrudnienia, czy miła atmosfera w pracy. Na zaspokojenie tych potrzeb pracowników powinni więc postawić zarządzający.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dodatek za pracę w porze nocnej po 1 lipca 2024

1 lipca 2024 r. zmianie uległa wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej. Od 1 lipca 2024 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wynosi 4300 zł brutto. W związku z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, zmianie uległa także wysokość dodatku za pracę w porze nocnej.

Świadectwo pracy [treść świadectwa pracy, załączane informacje, termin wydania]

Świadectwo pracy potwierdza zakończone zatrudnienie. Dokument ten pracodawca wydaje pracownikowi w dniu zakończenia stosunku pracy. Razem ze świadectwem pracy pracodawca przekazuje też informacje dotyczące dokumentacji pracowniczej.

Kto jest chroniony przed zwolnieniem? 5 przypadków

Kto jest chroniony przed zwolnieniem w formie wypowiedzenia umowy o pracę? Oto 5 szczególnych przypadków przewidzianych w Kodeksie pracy. Przepisy te zapewniają stabilność zatrudnienia i ochronę przed niesprawiedliwym traktowaniem.

Co najbardziej motywuje pracowników? Czego pracownik wymaga od szefa?

Oczywiste jest, że najbardziej motywują pracowników pieniądze. Co jest drugim w kolejności najlepszym motywatorem? Wyniki różnią się w zależności od pokolenia pracowników i stanowiska. Na czym zależy młodszym, a na czym starszym pracownikom? Czego pracownik wymaga od szefa? Okazuje się, że ważne jest, aby przełożony potrafił przyznać się do błędu i by stosował wobec wszystkich równe zasady. 

REKLAMA

Konfederacja Lewiatan: Trzeba zmienić sposób ustalania minimalnego wynagrodzenia za pracę

Konieczne jest większe powiązanie wynagrodzenia minimalnego z aktualną lub prognozowaną sytuacją gospodarczą. Mogłoby się to odbywać poprzez zmniejszenie roli rządu w tym procesie.

Czterodniowy tydzień pracy: Kodeks pracy już umożliwia pracę na cały etat przez 4 dni w tygodniu

W przestrzeni medialnej trwa debata nad skróceniem tygodnia pracy do czterech dni w tygodniu. Resort rodziny analizuje możliwość skrócenia czasu pracy do 4 dni, bądź 35 godzin. Przy tej okazji warto przypomnieć, że kodeks pracy umożliwia taką pracę.

Główny Inspektor Pracy: Praca zdalna może wpływać na wydajność pracowników

Do Państwowej Inspekcji Pracy nie wpływa wiele skarg w związku z pracą zdalną. Zdaniem Głównego Inspektora Pracy, w praktyce najlepiej sprawdza się praca zdalna okazjonalna. Praca zdalna może wpływać na wzrost wydajności pracowników.

ZUS: ponad 1,1 mln cudzoziemców (w tym 771 tys. obywateli Ukrainy) płaci polskie składki na ubezpieczenia społeczne

Na koniec czerwca 2024 roku do ubezpieczeń społecznych w ZUS było zgłoszonych 1 mln 160 tys. cudzoziemców. W ciągu miesiąca przybyło ich blisko 10 tys. a od 2008 roku ponad 1 mln 140 tys. Takie dane podał 24 lipca 2024 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Awaria uniemożliwiająca wykonywanie pracy, a wynagrodzenie pracownika

Awaria w miejscu pracy może skutecznie uniemożliwić wykonywanie obowiązków zawodowych, stając się poważnym problemem zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Niespodziewane problemy techniczne, takie jak przerwy w dostawie prądu, awarie sprzętu komputerowego, czy problemy z infrastrukturą, mogą prowadzić do przestojów i zakłóceń w normalnym funkcjonowaniu firmy. W artykule omówimy, jakie prawa przysługują pracownikom w przypadku wystąpienia awarii i jakie obowiązki mają pracodawcy w takich sytuacjach.

Jakie prawa ma pracownik niepełnosprawny?

Pracownikom niepełnosprawnym przysługują dodatkowe uprawnienia w miejscu pracy. Uprawnienia te przysługują od dnia złożenia pracodawcy orzeczenia o niepełnosprawności.

REKLAMA