REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Spokojny lider wyciszy negatywne emocje pracowników

W związku z obecną sytuacją, spowodowaną koronawirusem, pracownicy odczuwają stres i negatywne emocje, które mogą wpłynąć na jakość wykonywanej pracy. Rola przywódców w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. W celu osiągnięcia najlepszych efektów, managerowie powinni dbać przede wszystkim o dobrostan psychiczny swoich współpracowników. W rozmowach z pracownikami, zanim przejdzie się do rozliczania efektów, należy z empatią wysłuchać oraz okazać wsparcie i zrozumienie. Na bazie zbudowanego w ten sposób zaufania, możemy zadbać o zaangażowanie pracowników.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Umiejętnością przywódców, która może się okazać nieoceniona, jest tutaj zachowanie spokoju. W sytuacjach kryzysowych, pracownicy z większą uwagą obserwują lidera, jego opanowanie i zdolność do wyciszenia emocji. Spokojny i pewny ton sprawi, że komunikaty będą bardziej klarowne i przejrzyste. W zbudowaniu dobrej atmosfery w zespole pomaga też uśmiech i dobry humor.

Regularna komunikacja na określonych wcześniej zasadach

Ważne jest, aby w miarę możliwości, zwiększyć intensywność komunikacji. Zadbajmy o regularne spotkania zespołowe, jak również te indywidualne. W tym zakresie pomocna okazać się może nowoczesna technologia i możliwość organizacji wideokonferencji czy wspólnej pracy na jednym pliku online. Za każdym razem manager powinien upewnić się, że wszystkie przekazane treści zostały dobrze zrozumiane przez każdego z członków spotkania. Rytuały integrują i mobilizują zespół, a w sytuacji kryzysu pomagają obniżyć stres. W okresie niepewności mogą być szczególnie potrzebne, aby budować poczucie wspólnoty i stałości.

REKLAMA

W przypadku pracy zespołów zdalnych, niezbędne jest stworzenie nowych zasad kooperacji. Odpowiedzmy sobie, albo wypracujmy razem z zespołem odpowiedzi na pytania: o której zaczynamy? Jak często się odbywają się wirtualne konferencje? Czy podczas spotkań używamy kamer? Jak raportujemy pracę? Ile trwa rozmowa? W celu uniknięcia niepewności, dobry lider powinien też często przypominać o odpowiedzialności każdego z członków zespołu za określone zadania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas rozmów lider powinien, na bieżąco przekazywać również informacje na temat sytuacji firmy. Brak wiedzy wzmaga poczucie niepewności, które potrafi destrukcyjnie wpływać na pracę i je efektywność. Komunikujemy się więc otwarcie, a przy tym dbamy o precyzję i klarowność wypowiedzi.

Równy podział obowiązków oraz partycypacja w podejmowaniu decyzji

Podczas pracy zdalnej, może się zdarzyć sytuacja, że niektórzy pracownicy odczują spadek ilości zadań. Rolą managera jest w tym przypadku rozdzielenie obowiązków i dbałość o równy podział pracy. Zastanówmy się, w jakie inne zadania możemy zaangażować pracowników. Możemy także zapytać zespół o podpowiedź, jakie dodatkowe obowiązki chcieliby realizować. Rozdzielone zadania zamieśćmy w dokumencie, do którego każdy z zatrudnionych ma dostęp.

Niebagatelne znaczenie dla budowania zaangażowania zatrudnionych, również w sytuacjach kryzysowych, ma ich partycypacja w podejmowaniu decyzji. Wszędzie tam, gdzie to możliwe oddawajmy pole działania pracownikom. Musimy zaufać, że pracownikom tak samo jak managerowi zależy na osiągnięciu sukcesu i sprawnej realizacji celów. Wpłynie to pozytywnie na kreatywność i długoterminowe zaangażowanie zespołu.

Konsekwencja w działaniu

Dbałość o zaangażowanie pracowników wymaga konsekwencji w działaniu i jest szczególnie ważne w czasie kryzysu. Badanie Randstad Employer Brand dowodzi, że koniunktura gospodarcza oraz inne ważne dla człowieka czynniki psychologiczno-społeczno-ekonomiczne mogą wpłynąć na zmianę sposobu postrzegania czy oczekiwań względem pracy zawodowej. Eksperci Randstad wskazują, że w tym szczególnym czasie na znaczeniu zyskiwać może potrzeba stabilności zatrudnienia, czy miła atmosfera w pracy. Na zaspokojenie tych potrzeb pracowników powinni więc postawić zarządzający.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Outsourcing pracowniczy i outsourcing procesowy w Kodeksie pracy? Sejmowa Komisja apeluje o wprowadzenie legalnych definicji, a outsourcing ma być uregulowany jak praca tymczasowa

W polskim prawie pracy brakuje legalnych definicji outsourcingu pracowniczego i procesowego, co rodzi poważne problemy interpretacyjne i otwiera pole do obchodzenia przepisów chroniących pracowników. Sejmowa Komisja do Spraw Petycji przyjęła dezyderat nr 167, w którym apeluje do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej o ocenę propozycji legislacyjnych z petycji, mających uregulować to zjawisko w Kodeksie pracy.

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Trzeba aktywować zawodowo osoby w wieku 18-24 lat, 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym

Demografia Polski nie pozostawia złudzeń. Negatywnie wpływa na rynek pracy. Trzeba aktywować zawodowo dostępne rezerwy czyli najmłodsze osoby w wieku 18-24 lat, starszych pracowników w wieku 50-64 lat i kobiety w wieku produkcyjnym. Jakie są na to sposoby?

Pijany pracownik w pracy: co robić? Kto odpowiada? 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca. Kiedy bada alkomatem Policja

Pijany pracownik w pracy to sytuacja niebezpieczna i zabroniona. Kto odpowiada za pracownika będącego pod wpływem alkoholu? Oto 5 działań kok po kroku, które musi podjąć pracodawca w przypadku podejrzenia, że pracownik jest pod wpływem. Kiedy bada alkomatem pracodawca, a kiedy Policja?

Pracownicy 55+ oraz seniorzy silversi: niedoceniany potencjał czy wykluczeni z rynku pracy? Tak można pomóc seniorom i polskiemu rynkowi pracy

Silversi wyróżniają się tym, czego coraz częściej brakuje na rynku pracy – lojalnością, stabilnością i zaangażowaniem. Wśród pracowników po 55. roku życia obserwujemy dużą odpowiedzialność i przywiązanie do miejsca pracy. Często wynika to z trudności w znalezieniu nowego zatrudnienia, ale w praktyce przekłada się na wyjątkową rzetelność i chęć utrzymania dobrej pozycji w firmie. To właśnie ta grupa może skutecznie wypełnić luki w zawodach wymagających dojrzałości, cierpliwości i doświadczenia życiowego – cech, których nie da się zastąpić szkoleniem czy technologią. Jeśli nie zaczniemy aktywnie włączać ich do rynku pracy, wkrótce zabraknie nam osób do zastąpienia odchodzących pracowników. Starzejące się społeczeństwo to nie tylko wyzwanie, to również szansa na redefinicję tego, co naprawdę znaczy „pracownik wartościowy” – takie wnioski i komentarze można wysnuć w ważnych badań i raportu SS HR. Szczegóły poniżej.

REKLAMA

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny. Ustawa w mocy od 14 października 2025 r. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy

Raz w roku przysługuje gratyfikacja urlopowa, nie mniej niż 12,6% z wypłaty na jedną osobę z rodziny, nie chodzi jednak o typowe świadczenie urlopowe. Ustawa wprowadzająca tę instytucję prawną, która jest w mocy od 14 października 2025 r. i ma ogromne znaczenie dla zatrudnionych. Jednak grupa docelowa jest wąska – za wąska – pomstują pracownicy.

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. Przedsiębiorcy boją się o swoje firmy

Dużo wyższa składka zdrowotna w 2026 r. - wzrośnie aż o 37%. Mali przedsiębiorcy boją się o swoje firmy. Koszty prowadzenia działalności rosną, aż nie opłaca się prowadzić własnego biznesu. Ludzie myślą o powrocie na etat.

Zwolnienie lekarskie nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy. Rzecznik MŚP zwraca uwagę

Zwolnienie lekarskie będzie częściej brane nie w celu wyzdrowienia, a w celu pracy u innego pracodawcy? Rzecznik MŚP zwraca uwagę na planowane zmiany w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

PPK: zwolnienie mikroprzedsiębiorcy nie jest bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia

Utworzenie PPK dla pracowników nie obowiązuje mikroprzedsiębiorcy, któremu wszystkie osoby zatrudnione złożyły deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK. Zwolnienie to nie jest jednak bezterminowe. Kiedy wszystko się zmienia?

REKLAMA

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków

Całkowicie nowe wsparcie dla dzieci w 2026 r. Duża pula środków do wykorzystania: MRPiPS ogłasza nabór wniosków. Zatem dla kogo? co? kiedy? i ile? Wyjaśniamy szczegóły.

Ponad 8 procent podwyżki w ZUS już od stycznia 2026 - ale czy dotyczy seniorów lub emerytów?

W 2026 roku ZUS funduje nam kolejną podwyżkę - będzie niemała, bo to ponad 8%. Kogo dotyczy i na czym polega? Czy są wyjątki? I czy na pewno chcemy akurat tej podwyżki? Tym razem to coś nie dla seniorów, chyba że aktywnych gospodarczo. Ale z tego wcale się nie ucieszą.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA