REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Randstad Polska
lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Spokojny lider wyciszy negatywne emocje pracowników

W związku z obecną sytuacją, spowodowaną koronawirusem, pracownicy odczuwają stres i negatywne emocje, które mogą wpłynąć na jakość wykonywanej pracy. Rola przywódców w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. W celu osiągnięcia najlepszych efektów, managerowie powinni dbać przede wszystkim o dobrostan psychiczny swoich współpracowników. W rozmowach z pracownikami, zanim przejdzie się do rozliczania efektów, należy z empatią wysłuchać oraz okazać wsparcie i zrozumienie. Na bazie zbudowanego w ten sposób zaufania, możemy zadbać o zaangażowanie pracowników.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Umiejętnością przywódców, która może się okazać nieoceniona, jest tutaj zachowanie spokoju. W sytuacjach kryzysowych, pracownicy z większą uwagą obserwują lidera, jego opanowanie i zdolność do wyciszenia emocji. Spokojny i pewny ton sprawi, że komunikaty będą bardziej klarowne i przejrzyste. W zbudowaniu dobrej atmosfery w zespole pomaga też uśmiech i dobry humor.

Regularna komunikacja na określonych wcześniej zasadach

Ważne jest, aby w miarę możliwości, zwiększyć intensywność komunikacji. Zadbajmy o regularne spotkania zespołowe, jak również te indywidualne. W tym zakresie pomocna okazać się może nowoczesna technologia i możliwość organizacji wideokonferencji czy wspólnej pracy na jednym pliku online. Za każdym razem manager powinien upewnić się, że wszystkie przekazane treści zostały dobrze zrozumiane przez każdego z członków spotkania. Rytuały integrują i mobilizują zespół, a w sytuacji kryzysu pomagają obniżyć stres. W okresie niepewności mogą być szczególnie potrzebne, aby budować poczucie wspólnoty i stałości.

REKLAMA

W przypadku pracy zespołów zdalnych, niezbędne jest stworzenie nowych zasad kooperacji. Odpowiedzmy sobie, albo wypracujmy razem z zespołem odpowiedzi na pytania: o której zaczynamy? Jak często się odbywają się wirtualne konferencje? Czy podczas spotkań używamy kamer? Jak raportujemy pracę? Ile trwa rozmowa? W celu uniknięcia niepewności, dobry lider powinien też często przypominać o odpowiedzialności każdego z członków zespołu za określone zadania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podczas rozmów lider powinien, na bieżąco przekazywać również informacje na temat sytuacji firmy. Brak wiedzy wzmaga poczucie niepewności, które potrafi destrukcyjnie wpływać na pracę i je efektywność. Komunikujemy się więc otwarcie, a przy tym dbamy o precyzję i klarowność wypowiedzi.

Równy podział obowiązków oraz partycypacja w podejmowaniu decyzji

Podczas pracy zdalnej, może się zdarzyć sytuacja, że niektórzy pracownicy odczują spadek ilości zadań. Rolą managera jest w tym przypadku rozdzielenie obowiązków i dbałość o równy podział pracy. Zastanówmy się, w jakie inne zadania możemy zaangażować pracowników. Możemy także zapytać zespół o podpowiedź, jakie dodatkowe obowiązki chcieliby realizować. Rozdzielone zadania zamieśćmy w dokumencie, do którego każdy z zatrudnionych ma dostęp.

Niebagatelne znaczenie dla budowania zaangażowania zatrudnionych, również w sytuacjach kryzysowych, ma ich partycypacja w podejmowaniu decyzji. Wszędzie tam, gdzie to możliwe oddawajmy pole działania pracownikom. Musimy zaufać, że pracownikom tak samo jak managerowi zależy na osiągnięciu sukcesu i sprawnej realizacji celów. Wpłynie to pozytywnie na kreatywność i długoterminowe zaangażowanie zespołu.

Konsekwencja w działaniu

Dbałość o zaangażowanie pracowników wymaga konsekwencji w działaniu i jest szczególnie ważne w czasie kryzysu. Badanie Randstad Employer Brand dowodzi, że koniunktura gospodarcza oraz inne ważne dla człowieka czynniki psychologiczno-społeczno-ekonomiczne mogą wpłynąć na zmianę sposobu postrzegania czy oczekiwań względem pracy zawodowej. Eksperci Randstad wskazują, że w tym szczególnym czasie na znaczeniu zyskiwać może potrzeba stabilności zatrudnienia, czy miła atmosfera w pracy. Na zaspokojenie tych potrzeb pracowników powinni więc postawić zarządzający.

Zapisz się na newsletter
Kodeks pracy, urlopy, wynagrodzenia, świadczenia pracownicze. Bądź na bieżąco ze zmianami z zakresu prawa pracy. Zapisz się na nasz newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne

REKLAMA

Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odmowa renty wdowiej: 7 powodów odmowy renty wdowiej przez ZUS

Otrzymałaś odmowę przyznania renty wdowiej przez ZUS? Sprawdź, jakie są najczęstsze powody niepozwalające na wypłatę nowego świadczenia. Jeśli nie zgadzasz się z rozstrzygnięciem Zakładu, możesz odwołać się do sądu.

Czy jesteśmy gotowi na skrócony tydzień pracy? Jak go sobie wyobrażamy?

Jak sobie wyobrażamy skrócony tydzień pracy? Mniej godzin, ale pięć dni w tygodniu? Więcej godzin i dodatkowy dzień wolny? Ale kiedy, w poniedziałek czy piątek, a może środę? Badacze z Uniwersytetu SWPS przyjrzeli się wyobrażeniom.

Renta wdowia - kiedy pierwsze wypłaty? Terminy wypłat ZUS w lipcu i sierpniu

Renta wdowia pozwala na łączenie dwóch świadczeń renty rodzinnej po zmarłym małżonku i świadczenia emerytalno-rentowego. Lipiec to termin pierwszych wypłat renty wdowiej. Kiedy dokładnie ZUS wypłaci świadczenie w lipcu i sierpniu 2025 r.?

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego [projekt]

Podwyżek w samorządzie ciąg dalszy. Wielce prawdopodobne, że tak. Bo ma dojść do dostosowania poziomu maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatku funkcyjnego do zmienionej kwoty bazowej, wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2025. Zatem z wyrównaniem od 1 lipca 2025 r. mają obowiązywać nowe maksymalne stawki wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego w samorządzie.

REKLAMA

PIP: 350 tysięcy bezpłatnych porad rocznie dla pracodawców. Inspekcja pracy nie tylko kontroluje, ale i pomaga

Działalność PIP to nie tylko kontrole, ale i bezpłatne porady prawne dla pracodawców. Inspekcja pracy wydaje 350 tysięcy porad rocznie, które skierowane są wprost do osób zatrudniających pracowników. Warto korzystać z pomocy PIP.

Gdzie chcą pracować Polacy? Ranking 2025: wymarzonym miejscem pracy branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT

Gdzie w 2025 roku chcą pracować Polacy? Oto ranking branż. Okazuje się, że wymarzonym miejscem pracy jest branża motoryzacyjna. Bije na głowę IT. Czym kierują się pracownicy przy wyborze branży, w której podejmują pracę?

Zmiany w stażu pracy od 2026 roku. Więcej praw dla 5 mln pracowników

Zmiany w stażu pracy, które wejdą w życie 1 stycznia 2026 roku to więcej praw dla nawet 5 mln pracowników w Polsce. Nowe przepisy oznaczają też realny wzrost kosztów pracy. Działy kadr i płac już powinny przygotowywać się do zmian.

Zmiana branży w 2025 – od czego zacząć i gdzie znaleźć ogłoszenia pracy?

Rynek pracy, jaki znaliśmy, właśnie przestaje istnieć. Dzieje się to na naszych oczach i tak naprawdę tempo zmian jest znacznie szybsze, niż przypuszczali eksperci. Choć brzmi to aż nadto dramatycznie, to jednak nie można zaprzeczyć, że wielu pracowników zmaga się aktualnie z poważnymi problemami zawodowymi, a pracodawcy dwoją się i troją, aby stworzyć nowe systemy zarządzania w rzeczywistości AI. Niektóre zawody już przestają istnieć lub przechodzą intensywne zmiany, u podstaw których znajdziemy wdrożenie czata GPT do codziennych obowiązków. Dla niektórych osób jedynym rozwiązaniem okazała się zmiana pracy, dla innych w grę wchodzi tylko zmiana branży. Przebranżowienie to współczesny odpowiednik ucieczki z tonącego statku - tylko w tym wypadku pracownik sam buduje swoją szalupę ratunkową. Zatem jak aktualnie wygląda temat zmiany branży? Jakie są powody? W którą stronę iść i gdzie szukać nowych zawodowych wyzwań?

REKLAMA

Składka zdrowotna 2025: ryczałt, karta podatkowa, podatek liniowy, zasady ogólne. Jaka jest podstawa wymiaru? Ile procent?

Jaka jest podstawa wymiaru składki oraz kwota składki zdrowotnej w 2025 roku dla niektórych grup ubezpieczonych? ZUS informuje o wysokości składki na ryczałcie, karcie podatkowej, przy zasadach ogólnych, podatku liniowym, podatku od kwalifikowanego dochodu z kwalifikowanych praw własności intelektualnej oraz dla osób współpracujących.

Do kiedy jest nabór firm i instytucji do pilotażu skróconego tygodnia pracy?

Pilotaż skróconego tygodnia pracy jest konieczny. Może się okazać, że powszechny zapis o krótszym czasie pracy będzie tragiczny dla polskiej gospodarki, firm i społeczeństwa. Do kiedy trwa nabór firm i instytucji do projektu?

REKLAMA