reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Motywowanie > Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu?

„Jak zmotywować ludzi do pracy? Jak zwiększyć ich zaangażowanie?” – podobne pytania pojawiają się wśród managerów na co dzień. Obecna sytuacja związana z pandemią koronawirusa sprawia, że potrzeba dbania o morale pracowników jest jeszcze większa. Rola lidera w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. Według ekspertów Randstad najważniejsze by w tym szczególnym czasie wykazać się empatią, dbać o regularny kontakt z podwładnymi oraz umożliwić pracownikom udział w podejmowaniu decyzji. Takie działanie pozytywnie wpłynie na samopoczucie zatrudnionych, jak również wizerunek pracodawcy.

Spokojny lider wyciszy negatywne emocje pracowników

W związku z obecną sytuacją, spowodowaną koronawirusem, pracownicy odczuwają stres i negatywne emocje, które mogą wpłynąć na jakość wykonywanej pracy. Rola przywódców w organizacji nabiera więc szczególnego znaczenia. W celu osiągnięcia najlepszych efektów, managerowie powinni dbać przede wszystkim o dobrostan psychiczny swoich współpracowników. W rozmowach z pracownikami, zanim przejdzie się do rozliczania efektów, należy z empatią wysłuchać oraz okazać wsparcie i zrozumienie. Na bazie zbudowanego w ten sposób zaufania, możemy zadbać o zaangażowanie pracowników.

Polecamy: INFORLEX Twój Biznes Jak w praktyce korzystać z tarczy antykryzysowej Zamów już od 98 zł

Umiejętnością przywódców, która może się okazać nieoceniona, jest tutaj zachowanie spokoju. W sytuacjach kryzysowych, pracownicy z większą uwagą obserwują lidera, jego opanowanie i zdolność do wyciszenia emocji. Spokojny i pewny ton sprawi, że komunikaty będą bardziej klarowne i przejrzyste. W zbudowaniu dobrej atmosfery w zespole pomaga też uśmiech i dobry humor.

Regularna komunikacja na określonych wcześniej zasadach

Ważne jest, aby w miarę możliwości, zwiększyć intensywność komunikacji. Zadbajmy o regularne spotkania zespołowe, jak również te indywidualne. W tym zakresie pomocna okazać się może nowoczesna technologia i możliwość organizacji wideokonferencji czy wspólnej pracy na jednym pliku online. Za każdym razem manager powinien upewnić się, że wszystkie przekazane treści zostały dobrze zrozumiane przez każdego z członków spotkania. Rytuały integrują i mobilizują zespół, a w sytuacji kryzysu pomagają obniżyć stres. W okresie niepewności mogą być szczególnie potrzebne, aby budować poczucie wspólnoty i stałości.

W przypadku pracy zespołów zdalnych, niezbędne jest stworzenie nowych zasad kooperacji. Odpowiedzmy sobie, albo wypracujmy razem z zespołem odpowiedzi na pytania: o której zaczynamy? Jak często się odbywają się wirtualne konferencje? Czy podczas spotkań używamy kamer? Jak raportujemy pracę? Ile trwa rozmowa? W celu uniknięcia niepewności, dobry lider powinien też często przypominać o odpowiedzialności każdego z członków zespołu za określone zadania.

Podczas rozmów lider powinien, na bieżąco przekazywać również informacje na temat sytuacji firmy. Brak wiedzy wzmaga poczucie niepewności, które potrafi destrukcyjnie wpływać na pracę i je efektywność. Komunikujemy się więc otwarcie, a przy tym dbamy o precyzję i klarowność wypowiedzi.

Równy podział obowiązków oraz partycypacja w podejmowaniu decyzji

Podczas pracy zdalnej, może się zdarzyć sytuacja, że niektórzy pracownicy odczują spadek ilości zadań. Rolą managera jest w tym przypadku rozdzielenie obowiązków i dbałość o równy podział pracy. Zastanówmy się, w jakie inne zadania możemy zaangażować pracowników. Możemy także zapytać zespół o podpowiedź, jakie dodatkowe obowiązki chcieliby realizować. Rozdzielone zadania zamieśćmy w dokumencie, do którego każdy z zatrudnionych ma dostęp.

Niebagatelne znaczenie dla budowania zaangażowania zatrudnionych, również w sytuacjach kryzysowych, ma ich partycypacja w podejmowaniu decyzji. Wszędzie tam, gdzie to możliwe oddawajmy pole działania pracownikom. Musimy zaufać, że pracownikom tak samo jak managerowi zależy na osiągnięciu sukcesu i sprawnej realizacji celów. Wpłynie to pozytywnie na kreatywność i długoterminowe zaangażowanie zespołu.

Konsekwencja w działaniu

Dbałość o zaangażowanie pracowników wymaga konsekwencji w działaniu i jest szczególnie ważne w czasie kryzysu. Badanie Randstad Employer Brand dowodzi, że koniunktura gospodarcza oraz inne ważne dla człowieka czynniki psychologiczno-społeczno-ekonomiczne mogą wpłynąć na zmianę sposobu postrzegania czy oczekiwań względem pracy zawodowej. Eksperci Randstad wskazują, że w tym szczególnym czasie na znaczeniu zyskiwać może potrzeba stabilności zatrudnienia, czy miła atmosfera w pracy. Na zaspokojenie tych potrzeb pracowników powinni więc postawić zarządzający.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Data publikacji:

Ekspert:

Randstad Polska

lider na polskim rynku doradztwa personalnego i pracy tymczasowej, jest częścią holenderskiego Randstad N.V.

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock
Jak motywować pracowników w sytuacji kryzysu? / fot. Shutterstock

Compliance 360° w firmie (PDF)59.00 zł
reklama

Narzędzia kadrowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

KORONAWIRUS A PRAWO PRACY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mikołaj Duda

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama