REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak zadbać o well-being i zdrowie pracowników

Katarzyna Richter
międzynarodowy specjalista z obszaru HR i komunikacji międzykulturowej z ponad z 10-letnim stażem
Jak zadbać o well-being i zdrowie pracowników?/fot. Shutterstock
Jak zadbać o well-being i zdrowie pracowników?/fot. Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Coraz częściej pracodawcy starają się zapewnić jak najlepsze warunki pracy, wprowadzając do pracy well-being czy work-life-balance. Czym jest well-being w pracy? Jak skutecznie dbać o zdrowie pracowników?

Well-being pracowników to zdecydowanie coś więcej niż owocowe poniedziałki i karta na siłownię. W pędzie współczesnego świata ludzie zaczynają odczuwać potrzebę zadbania o jakość swojego życia. I nie chodzi o aspekt materialny, ale o dobre samopoczucie, zarówno w obszarze zawodowym, jak i życiu prywatnym. Pracodawcy coraz częściej dostrzegają związek między dobrą atmosferą w pracy, a lepszymi wynikami firmy, dlatego szeroko pojęty dobrostan zyskuje na znaczeniu również w tej kwestii.

REKLAMA

Autopromocja

Stres spowodowany natłokiem obowiązków, ogólne rozdrażnienie wynikające z braku czasu, czy strach przed poniesieniem porażki to tylko niektóre z czynników negatywnie wpływających
na wydajność pracowników. Istnienie ich niekorzystnie odbija się na całokształcie funkcjonowania firmy, w tym na panującą w niej atmosferę, relację z innymi pracownikami, jakość wykonywanej pracy. W efekcie końcowym mogą one doprowadzić do wypalenia zawodowego.

- W dobie rynku pracownika i nieustannej pracy nad marką pracodawcy (employer branding) dbanie o uczucie spełnienia się i zdrowie psychiczne pracowników jest niezbędne. Osoby zadowolone z pracy są skłonne do związania się z firmą na dłużej oraz polecania pracy innym, co znacznie obniża koszty rekrutacji i onboardingu. – mówi Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.

Polecamy: Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami

Dobrostan w miejscu pracy – czy to możliwe?

REKLAMA

Dobrostan (z angielskiego well-being) to poznawcza i emocjonalna ocena swojego życia jako przyjemnego i wartościowego, jak również satysfakcjonujący dla człowieka stan osiągany w wyniku zaspokojenia istotnych potrzeb i umożliwiający samorozwój w różnych obszarach życia, w tym również w pracy zawodowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jedną z najistotniejszych aktywności życiowych dorosłego człowieka jest praca, która bardzo silnie determinuje sposób, w jaki ludzie oceniają własne życie. Aby jednak człowiek mógł się w niej realizować, musi ona spełniać określone wymagania i być wykonywana w odpowiednich warunkach. Poczucie dobrostanu w miejscu pracy ma zatem istotne znaczenie dla odczuwania ogólnego zadowolenia i satysfakcji z życia oraz wykonywanych zadań.

- Według „Modelu witaminowego” amerykańskiego psychologa pracy Petera Warra, którego dorobek naukowy  stał się inspiracją dla polskich naukowców: dr Agnieszki Czerw oraz dr Anny Borkowskiej na dobrostan w pracy wpływa 12 różnych czynników. To m.in.: posiadanie wpływu i kontroli nad zakresem zadań, swoboda w podejmowaniu decyzji, zróżnicowanie zadań wykonywanych w pracy, intensywność i jakość kontaktów towarzyskich, odpowiednie wynagrodzenie oraz rozwój ścieżki kariery. Wiedząc, co składa się na dobrostan możemy świadomie kierować swoją karierą i dokonywać lepszych wyborów. – mówi Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.

Dlaczego warto zadbać o well-being pracowników?

Pracownicy, którzy czują się częścią danej firmy, mający świadomość jej współtworzenia, czerpią zdecydowanie większą satysfakcję i radość z wykonywanych zadań. Identyfikują się z firmą, dzięki czemu lepiej przykładają się do powierzonej im pracy. Każdy pracownik powinien mieć poczucie, że jego działania mają realny wpływ na funkcjonowanie firmy. U pracowników narażonych na przewlekły stres w miejscu pracy występuje większe ryzyko wypalenia zawodowego. Niepokój może wynikać z braku wsparcia ze strony szefa i współpracowników, poczucia bezsilności czy ze względu na brak realnych efektów z wykonywanych zadań.

Wypalenie zawodowe skutkuje m.in. spadkiem zaangażowania, mniejszą efektywnością pracy, zwiększoną absencją czy przenoszeniem problemów na obszar życia prywatnego. Osoby doświadczające wypalenia cierpią również z powodu dolegliwości somatycznych, oddziałujących na jakość funkcjonowania zawodowego i pozazawodowego.

- Szkolenia wyjazdowe oparte na głębi wrażeń (z ang. immerse experience), takie jak „Cyfrowy Detoks”, wykorzystując założenia psychologii pozytywnej pozwalają skutecznie przeciwdziałać
i walczyć z wyczerpaniem emocjonalnym kadry zarządzającej, wyposażając ją w umiejętności radzenia sobie ze stresem, budowania poczucia sensu i komunikacji ze światem.
– podkreśla Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.

Najważniejsze by zachować work-life-balance

Well-being jest powiązany z innym anglojęzycznym zwrotem: work-life-balance, czyli równowagą pomiędzy życiem zawodowym, a prywatnym. Zachowanie jej daje poczucie spełnienia na wielu płaszczyznach. W środowisku pracy dbanie o dobrostan jest istotne ze względu na to, że rynek pracy ciągle ewoluuje. Zmienia się on pod wpływem wprowadzania nowych technologii, zwiększenia roli kobiet w poszczególnych branżach, migracji pracowników. Przekształceniu podlegają również wymagania względem rozwoju ścieżki kariery, ale też oczekiwania pracowników związane z wypełnianymi obowiązkami.

- Poczucie dobrostanu dodaje pracownikom energii, pobudza ich kreatywność i aktywność, zwiększa zaangażowanie w pracę. A to najważniejsze – zarówno w pracy, jak i w życiu prywatnym. – podsumowuje Katarzyna Richter, międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej.

Katarzyna Richter – międzynarodowy specjalista w zakresie HR i psychologii międzykulturowej z ponad z 10-letnim stażem. Pracowała z przedstawicielami ponad 100 narodowości, doradzając w zakresie komunikacji międzykulturowej oraz rekrutacji. W swojej karierze zrekrutowała blisko 1000 specjalistów. Doświadczenie w zakresie najwyższych standardów obsługi klienta, rekrutacji i employer brandingu zdobywała pracując dla światowych potentatów lotniczych takich jak: Emirates, Etihad czy Qatar Airways. Autorka przewodnika kariery "Life After Flying". Katarzyna Richter doradza również w sektorze MSP, pomagając im w budowaniu silnej pozycji poprzez employer branding. Wspiera ich swoim wieloletnim doświadczeniem oraz organizuje międzynarodowe wyjazdy z cyfrowym detoksem dla kadr zarządzających. Jest również wykładowcą i autorką licznych publikacji o tematyce podróży, HR i komunikacji międzykulturowej w biznesie, a także założycielką firmy szkoleniowo – doradczej Deal with Culture.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie - QUIZ
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przykłady siły wyższej do urlopu z art. 1481 Kodeksu pracy

Jakie mogą być przykłady siły wyższej do urlopu z art. 1481 Kodeksu pracy? Czy trzeba uzasadniać wniosek o zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej? Jakie warunki musi spełniać podany powód?

Czy na okresie próbnym przysługuje urlop?

Okres próbny może trwać do 3 miesięcy. Czy w tym czasie pracownik może skorzystać z urlopu wypoczynkowego? Jeśli tak to ile dni mu przysługuje? Co na to Kodeks pracy?

Redukcje etatów w szkołach: dotyczy około 11 000 nauczycieli. Jest podpis B. Nowackiej pod rozporządzeniem! Ważne zmiany w polskiej edukacji od roku szkolnego 2025/2026

Zaczęły się ferie zimowe, a tu taka wiadomość! Od 1 września 2025 r. będą spore zmiany w polskiej edukacji. Pracę może stracić nawet 11 000 nauczycieli. Dlaczego? Bo zmieniono rozporządzenie. W dniu 17 stycznia 2025 r. Barbara Nowacka podpisała ważny akt prawny. Co dalej z sytuacją uczniów i nauczycieli?

Czy ochrona przedemerytalna obowiązuje w przypadku zwolnień grupowych?

Komu przysługuje ochrona przedemerytalna? Od kiedy obowiązuje i w jakich przypadkach? Czy wiek przedemerytalny chroni pracownika przed zwolnieniem również w ramach zwolnień grupowych?

REKLAMA

Renta wdowia 2025: 3 najczęstsze błędy przy wypełnianiu wniosku ERWD

Os stycznia 2025 r. można składać wniosek o rentę wdowią. Termin na złożenie wniosku mija dopiero z końcem lipca. Warto spokojnie wypełnić wniosek. Rzeczniczka ZUS wskazuje 3 najczęstsze błędy popełniane przy wypełnianiu wniosku ERWD. Jak nie przedłużyć rozpatrzenia wniosku?

Kalkulator wynagrodzeń 2025 [BRUTTO NETTO]

Kalkulator wynagrodzeń 2025 przelicza wynagrodzenie brutto na wynagrodzenie netto czyli tyle, ile pracownik otrzyma na rękę. Wyszczególnia, ile z wynagrodzenia należy odprowadzić składki emerytalnej, rentowej, chorobowej, składek ZUS ogólnie, składki zdrowotnej oraz zaliczki na podatek dochodowy.

Luty 2025 – kalendarz do druku [PDF]

Luty 2025 – kalendarz do druku w formacie PDF. Pobierz za darmo i wydrukuj. Kalendarz posiada miejsce na notatki. W tym roku luty ma 28 dni. W tym miesiącu wypadają takie święta jak Ofiarowanie Pańskie (Matki Boskiej Gromnicznej) czy Dzień Zakochanych (Walentynki). Sprawdź, dlaczego luty ma najmniej dni. Pobierz kalendarz do druku w formacie pdf.

Czy mogę rozwiązać umowę bez okresu wypowiedzenia, gdy znalazłam nową pracę?

Znalazłam nową pracę i zależy mi na szybkim podpisaniu nowej umowy. Chciałabym rozwiązać dotychczasową umowę o pracę bez okresu wypowiedzenia. Czy Kodeks pracy na to pozwala? W jakich sytuacjach zgodnie z przepisami można rozwiązać umowę w sposób natychmiastowy?

REKLAMA

Do 700 zł dofinansowania na okulary w 2025 r. [dla kogo, kiedy, jak wnioskować]

Kiedy należy się refundacja na okulary? Ile wynosi dopłata do okularów z Narodowego Funduszu Zdrowia?Refundacja okularów NFZ: co ile lat? Wyjaśniamy!

Od 19 marca 2025 r. nowe dokumenty, nowe kody dla ZUS i nowe obowiązki dla pracodawców

19 marca 2025 r. wejdzie w życie nowelizacja Kodeksu pracy. Od tego dnia pracownicy będą mogli ubiegać się o uzupełniający urlop macierzyński. W związku z tym zmienią się też niektóre rozporządzenia wykonawcze do Kodeksu pracy. Pracownicy zyskają nowe uprawnienia, ale dla pracodawców oznacza to dodatkowe obowiązki związane z dokumentacją pracowniczą. Zmienią się także przepisy dotyczące kodów ZUS.

REKLAMA